eliminatiedieet bij jeuk, gevogelte vraagje
Moderator: Lizzy
- pearlsofpassion
- Moderator
Re: eliminatiedieet bij jeuk, 5 diersoorten nog verder gaan?
Alleen als er vlooienallergie vastgesteld is!
Er zijn ook honden die net allergisch zijn voor de anti-vlo middelen (Hope vb). Je moet niet zomaar conclusies trekken zonder grondig onderzocht te hebben waar de hond allergisch voor is. En daar staat hij voor op een eliminatiedieet.
Als je zomaar in het rond werkt weet je straks nog niets en kan je nog meer schade aanrichten.
Er zijn ook honden die net allergisch zijn voor de anti-vlo middelen (Hope vb). Je moet niet zomaar conclusies trekken zonder grondig onderzocht te hebben waar de hond allergisch voor is. En daar staat hij voor op een eliminatiedieet.
Als je zomaar in het rond werkt weet je straks nog niets en kan je nog meer schade aanrichten.
eens!pearlsofpassion schreef: Alleen als er vlooienallergie vastgesteld is!
Tsja, maar als je hond een vlo heeft en daarop reageert weet je ook niet of de reaktie komt van de vlo of van de voeding. Dan heeft de voedingseliminatie ook weinig zin. Van 1 vlooienbeet heeft de hond dan tot 2 weken last. Daarom zou ik een bloedtest laten doen om te zien of hij er inderdaad allergisch voor is. Ik zou sowieso een algemeen allergie onderzoek laten doen. Net als mensen kunnen dieren voor huismijt, pollen enz. enz. allergisch zijn. Ik zou dat precies willen weten voor ik begon met voedseleliminatie, omdat je dan al bepaalde allergenen kunt proberen uit te sluiten waar hij/zij misschien ook op reageert. Maar goed zo denk ik erover.pearlsofpassion schreef: Alleen als er vlooienallergie vastgesteld is!
-
Miranda 1
- 5-sterren

Mijn Berner heeft geen last van zijn darmen als hij op vers staat. Hij had alleen dunne ontlasting toen hij brokken kreeg.
En ik denk of weet eigenlijk zekerdat hij geen vlooienallergie heeft. Toen ze vlooien hadden had hij daar niet erg last van. Vorig jaar reageerde hij op anti vlooienspul en op de scaliborband. Maar sinds hij jeuk vrij is door zijn voeding kan hij daar ook tegen. Vorig jaar kon hij de scaliborband maar een paar dagen om. Het nu weer geprobeerd en zonder probleem.
Wat Nienke al schreef als ze jeuk vrij zijn kunnen ze beter tegen sommige dingen waar ze anders op zouden reageren.
Voordat ik wist dat hij een voedselallergie had gaf ik bij naast lotgering een groente prutje, dat ging goed op 1 keer na. Toen had ik er paparika in gedaan. Dus daar moet ik goed op gaan letten met groentes uitzoeken.
Als je hond het goed doet op zijn voer, geen jeuk en geen dunne ontlasting dan hoef je er toch ook niks bij te geven ter ondersteuning?
En ik denk of weet eigenlijk zekerdat hij geen vlooienallergie heeft. Toen ze vlooien hadden had hij daar niet erg last van. Vorig jaar reageerde hij op anti vlooienspul en op de scaliborband. Maar sinds hij jeuk vrij is door zijn voeding kan hij daar ook tegen. Vorig jaar kon hij de scaliborband maar een paar dagen om. Het nu weer geprobeerd en zonder probleem.
Wat Nienke al schreef als ze jeuk vrij zijn kunnen ze beter tegen sommige dingen waar ze anders op zouden reageren.
Voordat ik wist dat hij een voedselallergie had gaf ik bij naast lotgering een groente prutje, dat ging goed op 1 keer na. Toen had ik er paparika in gedaan. Dus daar moet ik goed op gaan letten met groentes uitzoeken.
Als je hond het goed doet op zijn voer, geen jeuk en geen dunne ontlasting dan hoef je er toch ook niks bij te geven ter ondersteuning?
- pearlsofpassion
- Moderator
Ja ok, maar dat is niet wat je eerst zegt.itslein schreef: Tsja, maar als je hond een vlo heeft en daarop reageert weet je ook niet of de reaktie komt van de vlo of van de voeding. Dan heeft de voedingseliminatie ook weinig zin. Van 1 vlooienbeet heeft de hond dan tot 2 weken last. Daarom zou ik een bloedtest laten doen om te zien of hij er inderdaad allergisch voor is. Ik zou sowieso een algemeen allergie onderzoek laten doen. Net als mensen kunnen dieren voor huismijt, pollen enz. enz. allergisch zijn. Ik zou dat precies willen weten voor ik begon met voedseleliminatie, omdat je dan al bepaalde allergenen kunt proberen uit te sluiten waar hij/zij misschien ook op reageert. Maar goed zo denk ik erover.
Je zegt een hond met jeuk maar preventief te ontvlooien want stel dat hij vlooienallergie heeft. Zelfs zonder dat er bij de hond in kwestie aanwijzingen zouden zijn voor vlooienallergie. En je houdt er geen rekening mee dat een hond ook wel eens allergisch zou kunnen zijn aan het anti-vlooienmiddel.
Bovendien is zomaar preventief ontvlooien zonder reden (als de hond geen vlooienallergie heeft) allerminst aan te raden. Zeker bij een hond met andere allergiën is het niet verstandig om er onnodig gif op te gooien en zijn immuunsysteem te ondermijnen. Dat kan de andere allergie juist aanwakkeren.
het punt met de dingen uit een bloed allergie test is, dat je die niet tot maar heel minimaal kan uit sluiten. de bloed test is ook nog eens vrij prijzig.itslein schreef: Tsja, maar als je hond een vlo heeft en daarop reageert weet je ook niet of de reaktie komt van de vlo of van de voeding. Dan heeft de voedingseliminatie ook weinig zin. Van 1 vlooienbeet heeft de hond dan tot 2 weken last. Daarom zou ik een bloedtest laten doen om te zien of hij er inderdaad allergisch voor is. Ik zou sowieso een algemeen allergie onderzoek laten doen. Net als mensen kunnen dieren voor huismijt, pollen enz. enz. allergisch zijn. Ik zou dat precies willen weten voor ik begon met voedseleliminatie, omdat je dan al bepaalde allergenen kunt proberen uit te sluiten waar hij/zij misschien ook op reageert. Maar goed zo denk ik erover.
met heel goed observeren, heel voorzichtig zijn, alles op schrijven en erg secuur te werk gaan met het eliminatie dieet kom je ook een heel eind. als de hond vlooien heeft dan sowieso de eliminatie stop zetten (als in, alles constant houden). vlooien hebben beschouw je dan als het waren als nieuwe toevoeging aan het dieet. (net als je dat met nieuw wasmiddel oid doet) op die manier kun je ook een vlooien allergie uit vogelen. zo weet ik dat Reus niet tegen vlooienbeten kan.
de test kan wel een aanvulling zijn hoor, maar je ontkomt in mijn ogen niet aan elimineren op voeding, en omgevingsfactoren die wel te elimineren zijn. (zoals schoonmaakmiddelen, speeltjes, kleden, etc.)
-
Miranda 1
- 5-sterren

Als je een eliminatiedieet volgt en je hond krijgt jeuk dan ga je bij jezelf een aantal dingen na. Zoals heeft hij iets gegeten waarvan jij niet weet wat het is, op straat. Of in mijn geval heeft hij eten in huis gejat. Of idd heeft hij vlooien. Als je dit niet zeker weet heb je twee opties afhankelijk hoe erg de jeuk is. Je stopt met het nieuwe diersoort en gaat terug naar de basis die wel goed ging. Of je gaat door met het nieuwe diersoort. Als ik een nieuw diersoort toevoegde en hij jatte een stukje brood dat hield ik er rekening mee dat hij ook jeuk kon krijgen van het brood. Of als hij paardenpoep at en ik was een nieuw diersoort begonnen dan ging ik terug naar de basis. De reactie op paardenpoep is zo sterk dat ik geen goed beeld meer heb van de reactie op het eten.itslein schreef: Tsja, maar als je hond een vlo heeft en daarop reageert weet je ook niet of de reaktie komt van de vlo of van de voeding. Dan heeft de voedingseliminatie ook weinig zin. Van 1 vlooienbeet heeft de hond dan tot 2 weken last. Daarom zou ik een bloedtest laten doen om te zien of hij er inderdaad allergisch voor is. Ik zou sowieso een algemeen allergie onderzoek laten doen. Net als mensen kunnen dieren voor huismijt, pollen enz. enz. allergisch zijn. Ik zou dat precies willen weten voor ik begon met voedseleliminatie, omdat je dan al bepaalde allergenen kunt proberen uit te sluiten waar hij/zij misschien ook op reageert. Maar goed zo denk ik erover.
Ik heb heel bewust geen bloed laten afnemen. En de reden daarvoor is dat ik denk dat ze er gewoon niet zoveel mee kunnen. Daarbij heb ik een opgroeiende Berner van nu net 2 jaar. Ik wil hem geen chemische medicatie geven die niet nodig is zoals prednison. Ik vind het sowieso gif en al helemaal als een hond nog aan het groeien is.
Wat hierboven ook al staat, als een hond een goede basis heeft met zijn voeding dat is zijn algemene weerstand vele malen groter. Mijn eigen voorbeeld staat hierboven. Hij kan nu opeens tegen de scaliborband en vorig jaar niet. Als de weerstand hoger is kan het ook zo zijn dat hij minder reageerd op andere allergien.
Ik ben met hem bij Tannetje Koning geweest, homeopatische DA die ook Barft. Ik ben expres naar haar gegaan en niet naar een 'gewone' Da. Zij adviseerde ook om eerst zijn voeding aan te pakken en als dat niet voldoende blijkt dan verder te gaan kijken. Eerst een goede basis. Een 'gewone' DA komt met een anti allergie brok wat ik niet wilde en wat ik niet kan betalen. Mijn Berner eet 1,5 kilo per dag aan vers. Dus die dure brokken zijn niet te betalen. Daarbij vind ik Barfen ook gewoon veel gezonder en ik bepaal zelf wat ik hem voer. En hij doet het er echt super op. Ik had niet verwacht dat hij het er zo goed op zou doen en dat ik na 3/4 jaar al 5 diersoorten zou hebben.
Dat zeg ik omdat een vlooienallergie een van de meest voorkomende vormen van allergie is bij honden. Als je de vlo als boosdoener al uit kunt sluiten of de allergie behandelt met nosoden bijvoorbeeld, ben je al een heel eind op weg.pearlsofpassion schreef: Ja ok, maar dat is niet wat je eerst zegt.
Je zegt een hond met jeuk maar preventief te ontvlooien want stel dat hij vlooienallergie heeft. Zelfs zonder dat er bij de hond in kwestie aanwijzingen zouden zijn voor vlooienallergie. En je houdt er geen rekening mee dat een hond ook wel eens allergisch zou kunnen zijn aan het anti-vlooienmiddel.
Bovendien is zomaar preventief ontvlooien zonder reden (als de hond geen vlooienallergie heeft) allerminst aan te raden. Zeker bij een hond met andere allergiën is het niet verstandig om er onnodig gif op te gooien en zijn immuunsysteem te ondermijnen. Dat kan de andere allergie juist aanwakkeren.
@mirjansen en nienk. Je hebt ook huidallergietesten net als bij de mens. Toen ik mijn berner had die allergisch was waren die er nog niet, nu wel gelukkig. Ja het is prijzig en het is een keuze die je maakt. Ik vind het heel belangrijk om voedsel te elimineren maar persoonlijk zou ik eerst de andere allergenen voor zover mogelijk onderzoeken, zodat je die kunt uitsluiten als je aan de voedseleliminatie begint. Maar goed dat is persoonlijk.
Groene leem is overigens heel goed, zowel voor mensen als dieren, kan geen kwaad, is niet duur en reinigt de darmen heel goed. Iets wat het immuunsysteem van je hond dus alleen maar ondersteunt. Hier meer info: http://www.shiatsu-guasha.nl/content/ni ... tent4a.php
dat zou ideaal zijn ja, maar praktisch gewoon erg lastig. ok, stel dan weet je dat je hond allergisch is voor huisstofmijt. maar ja, hoe erg allergisch? komen al zijn klachten daarvan? hoe krijg je uberhaupt je huis vrij van huisstofmijt? ok, dan zou je die allergie kunnen 'behandelen'. allergieën komen zelden alleen en een heel groot deel van de honden met een atopie heeft ook een voedingsallergie. terwijl je dan dus de ene atopie aan het behandelen bent, kan je nog niets met de voeding, want dat is niet dan niet betrouwbaar omdat je dan niet weet waardoor de klachten verminderen. etc.itslein schreef: Dat zeg ik omdat een vlooienallergie een van de meest voorkomende vormen van allergie is bij honden. Als je de vlo als boosdoener al uit kunt sluiten of de allergie behandelt met nosoden bijvoorbeeld, ben je al een heel eind op weg.
@mirjansen en nienk. Je hebt ook huidallergietesten net als bij de mens. Toen ik mijn berner had die allergisch was waren die er nog niet, nu wel gelukkig. Ja het is prijzig en het is een keuze die je maakt. Ik vind het heel belangrijk om voedsel te elimineren maar persoonlijk zou ik eerst de andere allergenen voor zover mogelijk onderzoeken, zodat je die kunt uitsluiten als je aan de voedseleliminatie begint. Maar goed dat is persoonlijk.
Groene leem is overigens heel goed, zowel voor mensen als dieren, kan geen kwaad, is niet duur en reinigt de darmen heel goed. Iets wat het immuunsysteem van je hond dus alleen maar ondersteunt. Hier meer info: http://www.shiatsu-guasha.nl/content/ni ... tent4a.php
nou ja, we zijn het duidelijk niet met elkaar eens en dit topic is niet helemaal de plek voor deze discussie, dus ik hou er bij deze over op.
Ik ook
Het was goedbedoeld omdat mijn Berner er indertijd heel veel baat bij heeft gehad, vooral de groene leem verrichtte bij hem wonderen. Wens jullie en de honden heel veel succes toe met jullie eliminatiedieet!
-
Miranda 1
- 5-sterren

Ik lees het trouwens wel meer dat Berner last hebben van allergien. Ook op het Berner forum.
Het is idd een keuze hoe je het aanpakt. Zo was ik er zeker van dat hij een voedselallergie heeft, maar ik ben er niet zeker van dat hij andere allergien heeft. Tot nu toe kan ik niet bedenken waar hij nog meer allergisch voor is. Behalve paardenpoep maar dat komt ws door de hoeveelheid graan dat erin zit.
Vandaar mijn keuze om eerst het eten aan te pakken. En gelukkig heeft het erg goed uitgepakt. Want hij is helemaal jeuk vrij. Heeft alleen nog last van stress jeuken maar hij is ook een onzekere hond, dus ook weer verklaarbaar.
Het is idd een keuze hoe je het aanpakt. Zo was ik er zeker van dat hij een voedselallergie heeft, maar ik ben er niet zeker van dat hij andere allergien heeft. Tot nu toe kan ik niet bedenken waar hij nog meer allergisch voor is. Behalve paardenpoep maar dat komt ws door de hoeveelheid graan dat erin zit.
Vandaar mijn keuze om eerst het eten aan te pakken. En gelukkig heeft het erg goed uitgepakt. Want hij is helemaal jeuk vrij. Heeft alleen nog last van stress jeuken maar hij is ook een onzekere hond, dus ook weer verklaarbaar.
-
Miranda 1
- 5-sterren

We zijn inmiddels weer een tijd verder en weet wat dingen geelimineerd.
Hij kan ook tegen zalm. Dus dat is mooi want dan heb ik ook vis.
Ik geef hem sinds afgelopen zondag gedroogde lamslong en hij heeft tot nu toe helemaal geen jeuk. Dus ik heb hoop dat dat ook goed gaat.
Hierna ga ik eindelijk de runderpens elimineren. Ik ben wel heel erg benieuwd of hij daar tegen kan.
Inmiddels krijgt hij:
konijn
rund
hert
haas
lama
kangaroe
zalm
en lam ben ik nu aan het elimineren
Een jaar geleden had ik niet durven hopen dat ik binnen 1 jaar zoveel diersoorten zou hebben.
Hij kan ook tegen zalm. Dus dat is mooi want dan heb ik ook vis.
Ik geef hem sinds afgelopen zondag gedroogde lamslong en hij heeft tot nu toe helemaal geen jeuk. Dus ik heb hoop dat dat ook goed gaat.
Hierna ga ik eindelijk de runderpens elimineren. Ik ben wel heel erg benieuwd of hij daar tegen kan.
Inmiddels krijgt hij:
konijn
rund
hert
haas
lama
kangaroe
zalm
en lam ben ik nu aan het elimineren
Een jaar geleden had ik niet durven hopen dat ik binnen 1 jaar zoveel diersoorten zou hebben.
Re: eliminatiedieet bij jeuk, weer diersoorten erbij
mooi te lezen dat het zo goed gaat! ga lekker zo door!!
Zo, super zeg! Wat een lijst al! 
Mooie lijst!