Barefoot schoenen

Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Re: Barefoot schoenen

doranto
5-sterren
5-sterren

Bericht door doranto »

frodo quin schreef: di 28 mei 2024, 21:40 Heb je het ook al geprobeerd met goretex ed?
Nee, alleen bij leer. Ik heb niets waar goretex in zit voor zover ik weet.
pearlsofpassion
Moderator

Bericht door pearlsofpassion »

In bepaalde Wildlings zit er ook een membraan.
Een uurtje sneeuw gaf hier nog steeds droge voeten toen ze nog nieuw waren.
Nu ze 2 winters oud zijn niet meer natuurlijk. De zool is versleten.
Dat zijn ook geen zolen met profiel natuurlijk dus daar glijdt je gemakkelijker mee. Al moet ik zeggen dat ik de BeLenka's met profiel nog gladder vind. Profiel zegt ook niet alles, blijkbaar.
In de Wildling zolen zit kurk, misschien helpt dat. Het feit dat je voet zich volledig naar de ondergrond zet, alleszinds wel.
Maar daar heb je ook compleet geen steun aan je enkel van natuurlijk. Daarvoor moet je eerst een tijdje barefoot lopen zodat je spieren en pezen sterker worden.

Ik vraag me nog steeds af of het hier eigenlijk wel over barefoot schoenen gaat in dit gesprek. :cool:
frodo quin
5-sterren
5-sterren

Bericht door frodo quin »

doranto schreef: di 28 mei 2024, 23:23 Nee, alleen bij leer. Ik heb niets waar goretex in zit voor zover ik weet.
Oke. Ik heb er al aan gedacht om het te proberen, maar het wordt afgeraden, dus nog niet aangedurfd.
frodo quin
5-sterren
5-sterren

pearlsofpassion schreef: di 28 mei 2024, 23:40 In bepaalde Wildlings zit er ook een membraan.
Een uurtje sneeuw gaf hier nog steeds droge voeten toen ze nog nieuw waren.
Nu ze 2 winters oud zijn niet meer natuurlijk. De zool is versleten.
Dat zijn ook geen zolen met profiel natuurlijk dus daar glijdt je gemakkelijker mee. Al moet ik zeggen dat ik de BeLenka's met profiel nog gladder vind. Profiel zegt ook niet alles, blijkbaar.
In de Wildling zolen zit kurk, misschien helpt dat. Het feit dat je voet zich volledig naar de ondergrond zet, alleszinds wel.
Maar daar heb je ook compleet geen steun aan je enkel van natuurlijk. Daarvoor moet je eerst een tijdje barefoot lopen zodat je spieren en pezen sterker worden.

Ik vraag me nog steeds af of het hier eigenlijk wel over barefoot schoenen gaat in dit gesprek. :cool:
Bij mij zeker niet specifiek. Ik heb onlangs voor het eerst barefoot geprobeerd en dat bleek geen optie met mijn knie. Verder geen ervaring mee. Mijn reactie ging over het waterdicht zijn.

De schoenen die ik geprobeerd heb vond ik verder wel verrassend goed voelen. Ik zit sinds een paar jaar met een probleem in de bal van mijn voet en dat voelde wel alsof er genoeg demping inzat daarvoor. Profiel leek ook genoeg grip te hebben al heb ik hem enkel op straat en binnen uitgeprobeerd, maar ik heb schoenen die ook op mijn stenen vloer slippen. Ze hebben dus zeker wel een redelijke grip. Als ze voor mijn voet niet te breed waren geweest en dat was vooral een probleem aan de enkel, dan denk ik ook dat er daar genoeg steun is. Naast kapotte knie is er ook een ligament aan mijn enkel stuk en ook in mijn voet. Ze zijn ook bedoeld als een barefoot versie van bergschoenen.

Ze zijn ook waterdicht of zouden dat moeten zijn, maar ik weet niet of Kiara op zoek is naar een hoge schoen.

Indien wel, deze zijn het: XERO SHOES - Women's Xcursion Fusion - Barefootschoenen
Siberienne
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Siberienne »

frodo quin schreef: wo 29 mei 2024, 04:36 Oke. Ik heb er al aan gedacht om het te proberen, maar het wordt afgeraden, dus nog niet aangedurfd.
Ik zou bij Goretex ook voorzichtig zijn want grote kans dat de poriën in de membraan gaan verstoppen.
pearlsofpassion
Moderator

Bericht door pearlsofpassion »

frodo quin schreef: wo 29 mei 2024, 04:50 Bij mij zeker niet specifiek. Ik heb onlangs voor het eerst barefoot geprobeerd en dat bleek geen optie met mijn knie. Verder geen ervaring mee. Mijn reactie ging over het waterdicht zijn.

De schoenen die ik geprobeerd heb vond ik verder wel verrassend goed voelen. Ik zit sinds een paar jaar met een probleem in de bal van mijn voet en dat voelde wel alsof er genoeg demping inzat daarvoor. Profiel leek ook genoeg grip te hebben al heb ik hem enkel op straat en binnen uitgeprobeerd, maar ik heb schoenen die ook op mijn stenen vloer slippen. Ze hebben dus zeker wel een redelijke grip. Als ze voor mijn voet niet te breed waren geweest en dat was vooral een probleem aan de enkel, dan denk ik ook dat er daar genoeg steun is. Naast kapotte knie is er ook een ligament aan mijn enkel stuk en ook in mijn voet. Ze zijn ook bedoeld als een barefoot versie van bergschoenen.

Ze zijn ook waterdicht of zouden dat moeten zijn, maar ik weet niet of Kiara op zoek is naar een hoge schoen.

Indien wel, deze zijn het: XERO SHOES - Women's Xcursion Fusion - Barefootschoenen

Ja, die vernoemde ik ook al. Waterdicht zouden ze wel zijn maar die zijn dus niet echt barefoot te noemen wegens idd te dikke en stroeve zool. Iemand had ze hier al eens geprobeerd, Zurca dacht ik...
Barefoot hoort net geen demping te hebben.

Ik doelde ook meer op Kiara want zij stelde de vraag. Omdat dit een topic over barefoot schoenen is. Maar ik heb niet het gevoel dat ze daarnaar op zoek is.
Het kan op zich geen kwaad eens een keertje af te dwalen, maar het zou wel leuk zijn duidelijkheid te krijgen over wat voor schoenen ze nu zoekt. Barefoot of gewoon.
hannabelgje
5-sterren
5-sterren

Bericht door hannabelgje »

Ik heb ooit mijn lowa's met goretex behandeld met vet en die gingen scheuren. Dat mocht dus niet.

Verstuurd vanaf mijn SM-S911B met Tapatalk

frodo quin
5-sterren
5-sterren

pearlsofpassion schreef: wo 29 mei 2024, 07:25 Ja, die vernoemde ik ook al. Waterdicht zouden ze wel zijn maar die zijn dus niet echt barefoot te noemen wegens idd te dikke en stroeve zool. Iemand had ze hier al eens geprobeerd, Zurca dacht ik...
Barefoot hoort net geen demping te hebben.

Ik doelde ook meer op Kiara want zij stelde de vraag. Omdat dit een topic over barefoot schoenen is. Maar ik heb niet het gevoel dat ze daarnaar op zoek is.
Het kan op zich geen kwaad eens een keertje af te dwalen, maar het zou wel leuk zijn duidelijkheid te krijgen over wat voor schoenen ze nu zoekt. Barefoot of gewoon.
Ik ging er vanuit barefoot gezien het topic en dat er niets bijstond over gewone schoenen. Vandaar dat ik uitsluitend over waterdicht sprak.

De Xero schoenen hebben enkel die demoing als je de binnenzool er in laat. Ze geven zelf aan dat die ook zonder te dragen zijn voor mensen die toch niet naar die demping op zoek zijn. Ze hebben ook wel modellen met een veel dunnere zool die verder wel gelijkend zijn.
kiara
5-sterren
5-sterren

Bericht door kiara »

frodo quin schreef: di 28 mei 2024, 23:06 Neen dat is het materiaal. Dat is een laagje, een membraan, dat geen water hoort binnen te laten, maar wel ventileert. Normaal zit dat tussrn de binnenste en buitenste laag in.

Om schoenen waterafstotend (niet gelijk aan waterdicht) te maken zit er op de buitenkant nog iets opgesprayed. Normaal DWR bij echte outdoor kleding en schoenen. Dat zorgt dus dat druppels eraf lopen. Dat is niet bestand tegen echte nattigheid. Daarvoor heb je dus een goed membraan nodig.
O oké
Zag wel bij een paar schoenen dat staan
Maar echt waterdicht lukt denk ik niet.
Dus rubber laarzen ::)
kiara
5-sterren
5-sterren

Bericht door kiara »

frodo quin schreef: wo 29 mei 2024, 04:50 Bij mij zeker niet specifiek. Ik heb onlangs voor het eerst barefoot geprobeerd en dat bleek geen optie met mijn knie. Verder geen ervaring mee. Mijn reactie ging over het waterdicht zijn.

Ja ik ben op zoek naar een hogere schoen en niet speciaal barefoot.
Maar bedankt voor de link ik ga kijken
frodo quin
5-sterren
5-sterren

kiara schreef: wo 29 mei 2024, 08:25 Ja ik ben op zoek naar een hogere schoen en niet speciaal barefoot.
Maar bedankt voor de link ik ga kijken
En voor wat juist? Wandelen , hardlopen,...?
Ik draag altijd hoger wandelschoenen, botines of laarzen omwille van mijn enkel en knie. Als het niet barefoot moet zijn heb ik wel wat ervaring.

Sukkel je fysiek ergens mee?
Wil je een lichtgewicht schoen of zware schoenen?
Soepele zool of net heel rigide?
...
frodo quin
5-sterren
5-sterren

Bedankt Hannah en Siberienne. Ik zet ze mazr niet in de wax dan :biggrin2:
kiara
5-sterren
5-sterren

Bericht door kiara »

frodo quin schreef: wo 29 mei 2024, 08:30 En voor wat juist? Wandelen , hardlopen,...?
Ik draag altijd hoger wandelschoenen, botines of laarzen omwille van mijn enkel en knie. Als het niet barefoot moet zijn heb ik wel wat ervaring.

Sukkel je fysiek ergens mee?
Wil je een lichtgewicht schoen of zware schoenen?
Soepele zool of net heel rigide?
...
Nee puur voor wandelen in het bos en om met mijn hond te trainen.
Heb een zeer slechte rug en zwakke enkels.
Dus geen zware schoen.

Zoek dus hoge schoenen niet te zwaar en water dicht .
En niet zo duur ( zag zelfs 200€) staan , dat gaat echt boven mijn budget.
frodo quin
5-sterren
5-sterren

kiara schreef: wo 29 mei 2024, 11:10 Nee puur voor wandelen in het bos en om met mijn hond te trainen.
Heb een zeer slechte rug en zwakke enkels.
Dus geen zware schoen.

Zoek dus hoge schoenen niet te zwaar en water dicht .
En niet zo duur ( zag zelfs 200€) staan , dat gaat echt boven mijn budget.
Goede wandelschoenen zitten wel vaak in die buurt inderdaad. Ik heb jachtschoenen die het erg goed doen in modder en het langst waterdicht zijn gebleven (klein half jaar) van action, maar die zijn erg zwaar en erg dikke zool die daardoor ook helemaal niet flexibel genoeg is. Enkel zit er wel heel goed in vast. Voor mij te zwaar voor langere wandelingen. Ik heb maat 40 en ze wegen als paar ongeveer 1,2 kilo.
Ik ben wel blij met de schoenen van Salomon. De zool is best flexibel en ze zijn veel lichter. Ook veel ruimte voor de tenen. Dat vind ik echt een heel fijn gevoel. Revolution race zijn ook niet van de duurste en heb ik veel goede dingen van gehoord. De mijne zijn in aantocht, dus ik kan er nog niets over zeggen.
Decathlon heeft vaak ook goedkopere schoenen.
De Xero schoenen die ik geprobeerd heb zouden ook een heel fijne kunnen zijn, maar ze hebben ook andere modellen.
kiara
5-sterren
5-sterren

Bericht door kiara »

Wat een soorten hè
Ik ga op me gemak wel kijken
Liefst ga ik naar de winkel zelf om gelijk te passen en voelen hoe ze zitten ipv bestellen op internet

Plaats reactie