Het grote babytopic

Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Re: De BP-moeders! *Fleur is geboren! 2-2-2015

Esthertjuh
4-sterren
4-sterren

Bericht door Esthertjuh »

Ik zal eens kijken voor een foto, zit nu op mijn werk 8)

Ik vind 3 woorden ook wel erg weinig voor die leeftijd. Nu pikt Tess wel erg snel dingen op, dat geven ze op de opvang ook aan. Het is dus niet alleen het praten, maar ook haar motoriek e.d. In dat opzicht ligt ze wel voor ten opzichte van andere leeftijdsgenootjes. Het is gewoon het totaalplaatje. Drinken uit een gewone beker, plassen op het potje, veel kletsen, blokjes stapelen, enz. Verder zit ze nu al echt in de peuterpuberteit, dus dat wordt nog gezellig :P
Esthertjuh
4-sterren
4-sterren

Ik heb eens gekeken naar dat onderzoekschema en als ik daar op af ga zou ik qua communicatie op ongeveer 2,5 uitkomen :o Qua motoriek op ongeveer 2 jaar. Maar dat is dan het minimale wat ze moet kunnen Koekje?
koekje
5-sterren
5-sterren

Bericht door koekje »

Ja, dat zijn minimale targets voor die leeftijd. Dus als ze dat op die leeftijd kunnen, is er geen ontwikkelingsachterstand. Ontwikkelingsvoorsprong kan je er niet zo uithalen, het is alleen uitsluiten van achterstanden.
Zo staat voor omrollen 9 maanden. Vera rolde voor het eerst om met 6 weken ofzo, maar het is niet dat ze daarom voor zou lopen. Ze heeft wel het target gehaald. Zo heeft Vera ook niet de taalvaardigheid van een 1,5- of 2-jarige, maar van een gewone baby van 9 maanden. Het ligt niet in de verwachting dat ze een achterstand op taalvaardigheid zal oplopen op korte termijn.

Ontwikkeling is sowieso geen statisch begrip en kinderen ontwikkelen zich niet lineair. Op het moment dat er achterstanden zijn of dreigen te ontstaan, is het wel raadzaam om in te grijpen (logopedie?) en de ontwikkeling nadrukkelijker te volgen. Het kan de grondslag zijn van iets anders (autistische stoornissen, bewegingsstoornissen als spierziektes, etc).

Ik ben me er een beetje in gaan inlezen voordat we naar het SKZ waren geweest voor Vera's punthoofd.
Esthertjuh
4-sterren
4-sterren

koekje schreef: Ja, dat zijn minimale targets voor die leeftijd. Dus als ze dat op die leeftijd kunnen, is er geen ontwikkelingsachterstand. Ontwikkelingsvoorsprong kan je er niet zo uithalen, het is alleen uitsluiten van achterstanden.
Zo staat voor omrollen 9 maanden. Vera rolde voor het eerst om met 6 weken ofzo, maar het is niet dat ze daarom voor zou lopen. Ze heeft wel het target gehaald. Zo heeft Vera ook niet de taalvaardigheid van een 1,5- of 2-jarige, maar van een gewone baby van 9 maanden. Het ligt niet in de verwachting dat ze een achterstand op taalvaardigheid zal oplopen op korte termijn.

Ontwikkeling is sowieso geen statisch begrip en kinderen ontwikkelen zich niet lineair. Op het moment dat er achterstanden zijn of dreigen te ontstaan, is het wel raadzaam om in te grijpen (logopedie?) en de ontwikkeling nadrukkelijker te volgen. Het kan de grondslag zijn van iets anders (autistische stoornissen, bewegingsstoornissen als spierziektes, etc).

Ik ben me er een beetje in gaan inlezen voordat we naar het SKZ waren geweest voor Vera's punthoofd.
Bedankt voor de info :) Het CB zei echt dat ze normaal 3 woordjes spreken met 1,5 jaar (wat ik ook al erg weinig vond) en dat ze dus echt meer dan een half jaar voorloopt qua ontwikkeling. Nu geeft de opvang dus ook aan dat ze dingen sneller oppikt als leeftijdsgenootjes, ik hou het er dan maar op dat het gewoon een snelle leerling is en ze wat sneller dan gemiddeld is :)

Maar "ik ben 2 en ik zeg nee" klopt niet helemaal, maak daar maar gerust 1,5 van ::)
Martine-Tom

Bericht door Martine-Tom »

Esthertjuh schreef: Bedankt voor de info :) Het CB zei echt dat ze normaal 3 woordjes spreken met 1,5 jaar (wat ik ook al erg weinig vond) en dat ze dus echt meer dan een half jaar voorloopt qua ontwikkeling. Nu geeft de opvang dus ook aan dat ze dingen sneller oppikt als leeftijdsgenootjes, ik hou het er dan maar op dat het gewoon een snelle leerling is en ze wat sneller dan gemiddeld is :)

Maar "ik ben 2 en ik zeg nee" klopt niet helemaal, maak daar maar gerust 1,5 van ::)
Joh troost je....straks krijg je ook nog "ik ben 3 en ik wil het lekker nie"  :biggrin2:
Angelique
5-sterren
5-sterren

Bericht door Angelique »

Ik ben vier, dus nu wil ik bier  :biggrin2:
Jantina
5-sterren
5-sterren

Bericht door Jantina »

Hihi, we hebben hier een gewone 'nee', en als ie er echt heel erg klaar mee is dan is het 'nee, nee, nee, nee, nee' op een te eigenwijze toon en wordt er ook nee bij geschud. En lig ik heel fout in een deuk... ik heb eigenlijk nooit wat gelezen over ontwikkeling, ik zie het wel. Op ons CB zijn ze ook te makkelijk en vragen ze eigenlijk nooit ergens naar.
Kim_S
5-sterren
5-sterren

Bericht door Kim_S »

Angelique schreef: Ik ben vier, dus nu wil ik bier  :biggrin2:
???

Die heb ik gemist  :biggrin2:
Nadia
5-sterren
5-sterren

Bericht door Nadia »

Dwayne is vandaag al weer 9 maanden. Gaat snel!
wenche
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door wenche »

Ow, hier kakeld Evi ook de oren van mijn kop... Nieuwste woordjes "opa", "oma", "ete" (eten), "luiwe" (luier) en "satje" (schatje), klinken de hele dag door... Afgewisseld met mamma, pappa, mauw (poes), appew (appel/mandarijn [emoji16]), auto, en nog heel veel, nu nog niet verstaanbaar, maar wel duidelijk makende woorden [emoji4]
Weet wel dat Evi qua spraak een eind voor loopt op haar neefje en nichtje op dezelfde leeftijd (16,5 maand).
Enige waar Evi op "achter blijft" is lengte en gewicht... Maar ach, mamma is ook niet groot [emoji14]
Verder zie ik wel hoe ze zich ontwikkeld...

Sent from my iPad using Tapatalk
Nadia
5-sterren
5-sterren

Bericht door Nadia »

Dwayne is ook niet groot. Mevrouw van het CB moest lachen. Tja zegt ze hoe kan die ook dikker worden met dat activiteiten niveau ;D gelijk heeft ze.
Meneer kruipt nu echt super snel. Ziet zo leuk uit :smitten: zitten is er niet meer bij. Staan staan staan. En lopen aan de hand.
Hij heeft nu besloten dat het tijd is om je niet meer vast te houden tijdens het staan. Maar dat is toch wel moeilijk. Met frustratie als gevolg.
Nadia
5-sterren
5-sterren

Bericht door Nadia »

Mijn kleine charmeur  :-*

Afbeelding

Vandaag van mijn lieve vriendin nieuwe kleertjes gekregen. Op de groei dat wel ;D ;D

Mini gangster ;D
Afbeelding

Sinterklaas cadeautje halen bij de plus
Afbeelding
koekje
5-sterren
5-sterren

Bericht door koekje »

Vera mag morgen weer naar het concentratiebureau. Eens kijken hoe lang ze nu is. Wegen kunnen we ook zelf, maar meten is lastiger.
Nadia
5-sterren
5-sterren

Bericht door Nadia »

Hoe lang was ze de vorige keer? Dwayne moet altijd in zijn blote kont in de bak. Zo stom. Hij mag zijn luier niet om. Alsof dat wat uit maakt ::)
koekje
5-sterren
5-sterren

Bericht door koekje »

Op 2 september was ze 65,5 cm.
Ik ga eens kijken of ik een BV-grafiekje kan plakken.

Plaats reactie