Fjurdy weer niet lekker, even een update

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Re: Fjurdy weer niet lekker, bloeduitslagen pag.2

Lizzy
Moderator
Contacteer:

Re: Fjurdy weer niet lekker, bloeduitslagen pag.2

Bericht door Lizzy »

martine-tom schreef: Waarom ontsteking vetgedrukt? Pancreatitis is toch alvleesklierontsteking?
Mijn persoonlijke ervaring is juist vraatzucht, zeker in het begin...
(En dat zijn best aardig wat gevallen inmiddels  :-\) als het echt langer speelt idd verlies van eetlust maar in het begin juist niet...
Ik had ontsteking vetgedrukt omdat er nog wel meer aandoeningen zijn aan de alvleesklier. En een alvleesklier insufficientie hoeft bij mijn weten niet altijd veroorzaakt te worden door een ontsteking. En mijn ervaring is dus dat jonge honden met EPI vaak een verhoogde eetlust hebben maar oudere honden met een alvleesklierontsteking vaak geen eetlust hebben. Ze zijn vaak hartstikke beroerd, misselijk en willen gewoonweg niet eten.

Exocriene Pancreas Insufficiëtie (EPI) is een aandoening van de alvleesklier, waarbij de het exocriene gedeelte klier geen of onvoldoende verteringsenzymen produceert. Hierdoor kan het voedsel in de darmen niet goed worden verteerd.

Oorzaak en symptomen:
Bij jonge honden is de meest voorkomende oorzaak van EPI zgn. 'acinaire atrofie'', hierbij is het exocriene gedeelte van de pancreas nooit goed ontwikkeld. Daarnaast komt het bij de oudere hond voor ten gevolge van een ontsteking van de pancreas. EPI wordt vaker gezien bij de Duitse Herder en er wordt bij dit ras gedacht aan een erfelijke factor. Bij katten zien we EPI nogal eens na een chronische ontsteking van de pancreas.

De klinische symptomen zijn:
-Verhoogde tot zeer overmatige eetlust (polyfagie); de dieren kunnen de neiging krijgen om ontlasting of vreemde voorwerpen te eten.
-Vermageren; soms tot broodmager
-Grote hoeveelheden stopverf / grijzig gekleurde ontlasting
-Meer tot overmatig veel drinken / veel plassen; met soms, als extra complicatie: suikerziekte.
-Chronische diarree
-Slechte vachtconditie

Bron: http://www.gezelschapsdierenkliniek.nl/ ... bliotheek-

en:

Wat zijn de symptomen van een pancreatitis?

De volgende symptomen kunnen bij pancreatitis voorkomen:

verlies van eetlust
    braken
    buikpijn
    uitdroging
    slapte
    diarree

Bron: http://www.diergeneeskundigcentrum.nl/z ... -hond.html

(Die laatste URL is voor TS ook zeker de moeite waard!).
tt-tjes
5-sterren
5-sterren

Re: Fjurdy weer niet lekker, chronische pancreatitis

Bericht door tt-tjes »

De DA zei dat dit er omstreden was bij een chronische variant, vooral omdat zijn ontlasting gewoon goed is.

Zou carnibest pancreas misschien een idee zijn?

@ Lizzy, ik ga hem meteen lezen.
Laatst gewijzigd door tt-tjes op wo 05 sep 2012, 18:22, 1 keer totaal gewijzigd.
tt-tjes
5-sterren
5-sterren

Bericht door tt-tjes »

Oké, behandeling met pijnstilling, voeding aanpassen en eventueel enzymen toevoegen.

Wat moet ik dan aanpassen aan zijn voeding. Hij krijgt ivm met zijn leverwaarden weer het leverdieet. Alleen maar magere vlees en vissoorten, veel groenten en dan daarbij koolhydraten in de vorm van havermout, zoete aardappel en quinoa.

Zou ik dan op zoek moeten naar verse pancreas, of zouden de kvv versies met pancreas dan ook goed zijn?

Pfff, weet eerlijk gezegd even niet waar ik het moet zoeken.
inni
5-sterren
5-sterren

Bericht door inni »

Ik ben met Berre op ongeveer 't zelfde pad, eind februari na een bloedonderzoek waren er gestoorde pancreawaarden, ik heb hem dan op alleen eendennekken, eendenvlees en wat eendenhart (alles zonder 't minste vet) gezet omdat dat iets was waarvan ik wist dat hij 't verdroeg. Hij kreeg enorme eetlust, geen diaree meer maar viel af ( van 3.200 kg naar net 2.600 kg. In julie en fameuze terugval, diarree, niks eten en echt ziek...... nog meer verstoorde pancreaswaarden, de Da ging op verlof en gaf me de raad om na zijn vakantie terug te komen en dan misschien toch maar enzymes te geven :-\. Ik had inmiddels al wel verse pancreas in huis gehaald (slachterijen gebeld en gemaild en er kunnen bekomen aan 5euro/kg, maar wat een vieze bedoening met flinke stank, zeg  :-X ) Ik heb 't meeste vet van die dingen afgesneden en 't in de vriezer gestopt Berre heeft +-2 weken verse pancreas gegeten (30 gr eend zonder vet of vel en 10à12 gr pancreas 4 X per dag) hij kwam bijna 200 gr bij. Dan heb ik de pancreas vervangen door Tryplase (weer 2 weken)en nu is hij alweer 100gr kwijt. Sinds gisteren krijgt hij weer verse pancreas en ik ben benieuwd of zijn gewicht weer omhoog gaat. Stilletjesaan krijgt hij ook wat kalkoen bij. Een pancreas kvv heb ik nog niet durven geven omdat er meestal kip in zit en Berre dit nooit heeft verdragen. Ik hoop dat jullie snel een passend voer vinden, ik duim.
tt-tjes
5-sterren
5-sterren

Bericht door tt-tjes »

Fjurdy verdraagt alles wat eten betreft, maar ik weet niet waar ik verse pancreas vandaan moet toveren. Ik probeer nu eerst iets van Carnibest pancreas te krijgen ergens, en ga dan op zoek naar verse pancreas.
Ik zal slagerij west eens een mail sturen of hun het hebben.
inni
5-sterren
5-sterren

Bericht door inni »

tt-tjes schreef: Fjurdy verdraagt alles wat eten betreft, maar ik weet niet waar ik verse pancreas vandaan moet toveren. Ik probeer nu eerst iets van Carnibest pancreas te krijgen ergens, en ga dan op zoek naar verse pancreas.
Ik zal slagerij west eens een mail sturen of hun het hebben.

Bel 's naar enkele slachthuizen en vraag 't gewoon, ik had hier de keuze tussen varken, kalf en rund, ik heb de kalf genomen omdat die toen 's anderendaags vers was. Hier was  't wel even wachten op een definitief antwoord omdat er een personeelslid moest ingezet worden om 't tussen 'de afval' uit te halen, (vandaar ook de prijs). Uiteindelijk bleek dat ik 't moest afhalen bij iemand wie ik kende als "vader van" iemand die bij mijn dochter op sportclub zat.
Bandit heeft ook een pancreasversie.
tt-tjes
5-sterren
5-sterren

Bericht door tt-tjes »

Ik heb vanavond 2 rolletjes ropa dog pancreas op de kop kunnen tikken. dat geef ik hem iig de komende dagen.
Hier is het heel moeilijk om bij een slachterij iets te bemachtigen. Daar ben ik jaren geleden al achtergekomen.
smulpaap
5-sterren
5-sterren

Bericht door smulpaap »

Ik leef met je mee , weet ooh zo goed hoe naar dit is  :-\ Maar ik vind het nog te moeilijk om er verder op in te gaan
Sterkte met je manneke
eelke
Moderator

Bericht door eelke »

Ik las even mee...
Degomeat heeft ook pancreas in het assortiment.

Veel succes en sterkte!
flodder en dwarrel
5-sterren
5-sterren

Bericht door flodder en dwarrel »

tt-tjes schreef: Ik heb vanavond 2 rolletjes ropa dog pancreas op de kop kunnen tikken. dat geef ik hem iig de komende dagen.
Hier is het heel moeilijk om bij een slachterij iets te bemachtigen. Daar ben ik jaren geleden al achtergekomen.
vraag eens aan Job/Caroline of zij er aan kan komen?
tt-tjes
5-sterren
5-sterren

Bericht door tt-tjes »

Goed plan.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Het Islam Centrum heeft verse pancreas.
tt-tjes
5-sterren
5-sterren

Bericht door tt-tjes »

Die ga ik zo meteen bellen. Thanx
inni
5-sterren
5-sterren

Bericht door inni »

tt-tjes schreef: Die ga ik zo meteen bellen. Thanx
hopelijk raak je eraan  ;)
Berre haalde stukjes pancreas uit z'n voer en legde 't naast z'n kom, nu maal ik een stuk(portie voor ongeveer 3 dagen),  als 't nog half bevroren is ineen hakmolentje voor babyvoeding en doe 't gemalen onder z'n kvv hij eet niet meer zooo schrokkerig maar 't gaat binnen.
Irish
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Irish »

Ik duim ook mee dat het IC je kan helpen!

Plaats reactie