Ik had ontsteking vetgedrukt omdat er nog wel meer aandoeningen zijn aan de alvleesklier. En een alvleesklier insufficientie hoeft bij mijn weten niet altijd veroorzaakt te worden door een ontsteking. En mijn ervaring is dus dat jonge honden met EPI vaak een verhoogde eetlust hebben maar oudere honden met een alvleesklierontsteking vaak geen eetlust hebben. Ze zijn vaak hartstikke beroerd, misselijk en willen gewoonweg niet eten.martine-tom schreef: Waarom ontsteking vetgedrukt? Pancreatitis is toch alvleesklierontsteking?
Mijn persoonlijke ervaring is juist vraatzucht, zeker in het begin...
(En dat zijn best aardig wat gevallen inmiddels) als het echt langer speelt idd verlies van eetlust maar in het begin juist niet...
Exocriene Pancreas Insufficiëtie (EPI) is een aandoening van de alvleesklier, waarbij de het exocriene gedeelte klier geen of onvoldoende verteringsenzymen produceert. Hierdoor kan het voedsel in de darmen niet goed worden verteerd.
Oorzaak en symptomen:
Bij jonge honden is de meest voorkomende oorzaak van EPI zgn. 'acinaire atrofie'', hierbij is het exocriene gedeelte van de pancreas nooit goed ontwikkeld. Daarnaast komt het bij de oudere hond voor ten gevolge van een ontsteking van de pancreas. EPI wordt vaker gezien bij de Duitse Herder en er wordt bij dit ras gedacht aan een erfelijke factor. Bij katten zien we EPI nogal eens na een chronische ontsteking van de pancreas.
De klinische symptomen zijn:
-Verhoogde tot zeer overmatige eetlust (polyfagie); de dieren kunnen de neiging krijgen om ontlasting of vreemde voorwerpen te eten.
-Vermageren; soms tot broodmager
-Grote hoeveelheden stopverf / grijzig gekleurde ontlasting
-Meer tot overmatig veel drinken / veel plassen; met soms, als extra complicatie: suikerziekte.
-Chronische diarree
-Slechte vachtconditie
Bron: http://www.gezelschapsdierenkliniek.nl/ ... bliotheek-
en:
Wat zijn de symptomen van een pancreatitis?
De volgende symptomen kunnen bij pancreatitis voorkomen:
verlies van eetlust
braken
buikpijn
uitdroging
slapte
diarree
Bron: http://www.diergeneeskundigcentrum.nl/z ... -hond.html
(Die laatste URL is voor TS ook zeker de moeite waard!).