Een goed kvv menu samenstellen met vlees uit Duitsland

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Re: Een goed kvv menu samenstellen met vlees uit Duitsland

Anne in Zweden
5-sterren
5-sterren

Bericht door Anne in Zweden »

Je mag best een paar keer per week dezelfde diersoort voeren, hoor! En daarbij mag je rund als botsoort ook best weglaten, mensen die "echt" barfen, voeren ook geen runderbot, omdat dat standaard te hard is (zowel de ribben als de poten als de staart). Kies gewoon 2-3 botsoorten uit die verkrijgbaar zijn nu (Wildfleisch mit Knochen, Hasenhack, en de zalmmix, en zodra het weer beschikbaar is, zou je ook bot van gevleugtelte of van konijn kunnen nemen). Vul dat aan met vlees van bv. rund, kalkoen en paard,  en met gemalen ganzenhart, runderlever en gesneden rundernier. Bestel daarbij de gemalen runderpens. Dan heb je al meer dan voldoende diersoorten.

Ken je deze site? http://www.idefix.biz/shop/ Die hebben eigenlijk altijd biologische kip beschikbaar, nu bv. gemalen kipkarkassen. Voor het geval je naast het wild en de haas nog een "echte" botsoort wilt. Voer daarnaast zalm, en echt, dan zit je prima!
Laatst gewijzigd door Anne in Zweden op ma 21 jan 2013, 18:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Anne in Zweden
5-sterren
5-sterren

Bij 3200 gram voer per week zou je voor je herder dus nodig hebben:

50% bot = 1600 gram
25% spier = 800 gram
10% pens = 320 gram
10% overig orgaan = 320 gram (= 100 gram lever, 100 gram nier en 120 gram hart, bv.)
5% groente

Voor 1600 gram vleesbot bestel je twee verpakkingen van 2 x 500 gram. Of 2 verpakkingen van 5 x 200 gram. (Is dus twee kilo, hou je ietsje over, is niet erg. Voer je een andere keer wel.)

Voor 800 gram spiervlees bestel je één verpakking van 2 x 500 gram, of van 5 x 200 gram.

Etc.

Uiteraard bestel je niet voor één week voer, dan blijf je bezig. Heb je vriesruimte? Dan lekker de 28 kilo volmaken (om de verzendkosten van 7,50 € ten volle te benutten.)

Kogeltjes in haas en ander wild is heel normaal. Daarom die gemalen soorten even met de vork rul maken, om de kogeltjes eruit te vissen. Mijn katten eten er gewoon omheen, maar ja, dat zijn dan ook geen honden die alles zo snel mogelijk naar binnen willen wurgen. ::)

Voor Joy heb je 500 gram per dag nodig, schrijf je. Is dus 3500 gram per week.
50% vleesbot = 1750 gram per week
25% spier = 875 gram per week
10 % pens = 350 gram per week
10% overig orgaan = 350 gram per week (100 lever, 100 nier en 150 hart bv.)
5% groente = 175 gram per week.

Ze kunnen beide hetzelfde eten, dus tel je gewichten bij elkaar op: per week heb je nodig

bot: 1600 + 1750 = 3350 gram
spier: 800 + 875 = 1675 gram
pens: 320 + 350 = 670 gram
lever: 100 + 100 = 200 gram
nier: 100 + 100 = 200 gram
hart: 120 + 150 = 270 gram

Dus 3,5 kilo bot; 1,7 kilo spier; 700 gram pens; 200 gram lever; 200 gram nier en 300 gram hart is wat je wekelijks afgerond nodig hebt. Bestel je voor een maand, dan doe je die hoeveelheden x 4. Bestel je voor twee maanden, dan x 8, etc.

Echt, het is allemaal niet ingewikkeld! En hoe je die wekelijkse hoeveelheden voert, mag je helemaal zelf weten. Er zijn dus wel richtlijnen (alleen vleesbot > te droge poep, alleen orgaan > te dunne poep), maar het enige wat telt is dat je aan het eind van de week één keer je hele menuutje hebt gevoerd. En gooi daarbij die Duitse calciumberekeningen overboord, daar is nog nooit iemand gelukkig van geworden! :biggrin2:
gerdadamen
2-sterren
2-sterren

Bericht door gerdadamen »

anne je bent geweldig. Maar ehh de herder en Joy das 1 en dezelfde hond  :biggrin2:

Hier kan ik lekker mee aan de gang en een bestelling samen voegen, het duurt even geloof ik maar het begint te dagen hihi.
Anne in Zweden
5-sterren
5-sterren

gerdadamen schreef: anne je bent geweldig. Maar ehh de herder en Joy das 1 en dezelfde hond  :biggrin2:

Hier kan ik lekker mee aan de gang en een bestelling samen voegen, het duurt even geloof ik maar het begint te dagen hihi.
O, wahaha! Ik las "reu" en ipv Joy dacht ik steeds "Joyce", vandaar dat ik dacht dat het om twee honden ging! ;D En door de verschillende gewichten die je aangaf (3185 gram per week de een, 500 gram per dag = 3500 gram per week de ander). En verder ben ik gewoon een ontzettend verstrooide doos, dus dat zal zeker een rol spelen! :biggrin2:

Tja, dan wordt het natuurlijk hééééél ingewikkeld, als het maar voor één hond is  :P :P :P.

Nee hoor, eitje! Gewoon kijken hoeveel vriesruimte je hebt en wat er bestelbaar is, et le voilà!
gerdadamen
2-sterren
2-sterren

Ben je super dankbaar, menu is uitgeprint en alles wat ik nu mis bijbesteld en hoe meer ik het lees en erin duik hoe beter ik het begrijp.

hahaha ik dacht al twee huh waar haalt ze die tweede vandaan, eerst deze maar. hihihi

Vind het spannend en eng maar wil het graag goed doen, maar goed brokken is enger!

Dat Joy 500 gram eet komt omdat ze naar mijn idee nu wat te mager is en ze eet alles wat ik voor zet op, dat was met die brok wel wat anders.
wel grappig dat ik nu een gehakte barfer word terwijl ik voor kvv wou gaan.
Anne in Zweden
5-sterren
5-sterren

gerdadamen schreef: Ben je super dankbaar, menu is uitgeprint en alles wat ik nu mis bijbesteld en hoe meer ik het lees en erin duik hoe beter ik het begrijp.

hahaha ik dacht al twee huh waar haalt ze die tweede vandaan, eerst deze maar. hihihi

Vind het spannend en eng maar wil het graag goed doen, maar goed brokken is enger!

Dat Joy 500 gram eet komt omdat ze naar mijn idee nu wat te mager is en ze eet alles wat ik voor zet op, dat was met die brok wel wat anders.
wel grappig dat ik nu een gehakte barfer word terwijl ik voor kvv wou gaan.
Je zult de eerste niet zijn die als gehakte barfer begint en als "echte" barfer eindigt! :biggrin2: Kwestie van even wennen, vooral voor jezelf - je hond kan wat hem betreft nu meteen wel met het echte werk beginnen! :P :biggrin2:
gerdadamen
2-sterren
2-sterren

;D
Mowgli
5-sterren
5-sterren

Bericht door Mowgli »

Anne in Duitsland schreef: Kogeltjes in haas en ander wild is heel normaal. Daarom die gemalen soorten even met de vork rul maken, om de kogeltjes eruit te vissen. Mijn katten eten er gewoon omheen, maar ja, dat zijn dan ook geen honden die alles zo snel mogelijk naar binnen willen wurgen. ::)
En als ze wel een kogeltje "naar binnen wurgt" dan geen paniek, die schijnen ze gewoon weer uit te kakken  ;)
Anne in Duitsland schreef: En verder ben ik gewoon een ontzettend verstrooide doos, dus dat zal zeker een rol spelen! :biggrin2:
Misschien eens een hele fles visolie drinken om te zien o9f die verstrooidheid minder wordt?  ::)  :naughty: :naughty: :naughty:
Anne in Duitsland schreef: Je zult de eerste niet zijn die als gehakte barfer begint en als "echte" barfer eindigt! :biggrin2: Kwestie van even wennen, vooral voor jezelf - je hond kan wat hem betreft nu meteen wel met het echte werk beginnen! :P :biggrin2:
En als je eenmaal "om" bent, wil je niet meer anders. Is zo fijn om precies te weten wat je diertje eet. Misschien ga je hierdoor ook meer op je eigen eten letten? Ik (wij) in ieder geval wel. Ik ben door het barfen veel bewuster met onze eigen "Ernährung" bezig.
Anne in Zweden
5-sterren
5-sterren

Mowgli schreef: Misschien eens een hele fles visolie drinken om te zien o9f die verstrooidheid minder wordt?  ::)  :naughty: :naughty: :naughty:
>:( >:( >:( Beetje spotten met hulpeloze oude vrouwtjes!
En als je eenmaal "om" bent, wil je niet meer anders. Is zo fijn om precies te weten wat je diertje eet. Misschien ga je hierdoor ook meer op je eigen eten letten? Ik (wij) in ieder geval wel. Ik ben door het barfen veel bewuster met onze eigen "Ernährung" bezig.
Klopt, zo is dat hier ook gegaan!
Mowgli
5-sterren
5-sterren

Bericht door Mowgli »

Anne in Duitsland schreef: >:( >:( >:( Beetje spotten met hulpeloze oude vrouwtjes!
Volgens mij valt die hulpeloosheid best wel mee, jij kunt je toch prima met woorden verdedigen?  ::)  :biggrin2:  ;)
Anne in Zweden
5-sterren
5-sterren

Nog effe over die tweede hond van je...
Menu voor een Duitse Herder, reu, 7 kilo.
en even later in dezelfde post:
Joy krijgt nu 500 gram per dag wat ik nu moeilijk vind is te bepalen hoeveel en wat ik moet voeren. Elke dag van alles wat ze dagelijks nodig heeft  werkt in de praktijk niet.
Zie je wel, het ligt niet aan mij, ik ben niet verstrooid, oud, dement of hulpeloos! :yeah: :yeah: :yeah: Je hebt gewoon stiekem wél twee honden!

:P :P :P :biggrin2:
Anne in Zweden
5-sterren
5-sterren

Mowgli schreef: Volgens mij valt die hulpeloosheid best wel mee, jij kunt je toch prima met woorden verdedigen?  ::)  :biggrin2:  ;)
Ik had liever een virtuele paraplu gehad om de jeugd van tegenwoordig (= jou) mee om de oren te jassen! :boxing:
gerdadamen
2-sterren
2-sterren

Anne in Duitsland schreef: Nog effe over die tweede hond van je...
en even later in dezelfde post:

Zie je wel, het ligt niet aan mij, ik ben niet verstrooid, oud, dement of hulpeloos! :yeah: :yeah: :yeah: Je hebt gewoon stiekem wél twee honden!

:P :P :P :biggrin2:
:-[ ;D  fout ingevoerd!

Heb er 1 Joy en nog een teefje ook  :biggrin2:
gerdadamen
2-sterren
2-sterren

Anne in Duitsland schreef: Ik had liever een virtuele paraplu gehad om de jeugd van tegenwoordig (= jou) mee om de oren te jassen! :boxing:
Als jij oud bent ben ik het ook :(

Maar ik voel me nog 25 hoor!  :D
Anne in Zweden
5-sterren
5-sterren

gerdadamen schreef: Als jij oud bent ben ik het ook :(

Maar ik voel me nog 25 hoor!  :D
Ben jij dan niet dat jeugdige ding in je avatar? Ik vind dat altijd het moeilijkste op bp, inschatten of iemand man of vrouw is, en hoe oud!

Heb je inmiddels iets besteld bij Tierhotel trouwens? Zo ja, watte? En waar woon je eigenlijk (dit ivm interessante adresjes voor barf)?

Plaats reactie