overpeinzingen weil

Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Re: overpeinzingen weil

kiara
5-sterren
5-sterren

Bericht door kiara »

ik ga de berner laten titeren in rotterdam en evt weil als dat te laag is, maar dat gas ik eerst nog is goed overleggen met tannetje,het is meer de nieuwsgierigheid of ze inderdaad goed beschermt is, en de border collie van 8 jaar ben ik zeker klaar mee die krijgt niks meer en ga ik dus ook niet titeren, dus ben er heel wat wijzer van geworden ;)
Mevroi Kruim
5-sterren
5-sterren

Bericht door Mevroi Kruim »

Weil kun je niet titeren, dat weet je neem ik aan?
labradorluna
2-sterren
2-sterren
Contacteer:

Bericht door labradorluna »

Wat eigenlijk niet logisch klinkt is dat je een zwakke of zieke hond niet vaccineert en een gezonde hond eerder.
Je zou zeggen dat een zwakke hond meer behoefte heeft aan bescherming dan een gezonde hond. Begrijp me goed, ik heb vorig jaar ook mijn Luna geen ziekte van Weill gevaccineerd omdat Tannetje het risico voor haar te groot vond. Nu is het dit jaar weer een discussie. Het blijft een soort negatieve loterij. Doe je het niet......dan kunnen ze ziek worden. Doe je het wel......kunnen ze ziek worden. Welke loterij doen we mee?Wie heeft de wijsheid????Ik niet in ieder geval:-)
fransbulletje

Bericht door fransbulletje »

Wat ik begrepen heb zijn er veel soorten Weil en ent je maar tegen 2 daarvan.
Verder begrijp ik dat het eigenlijk maar 3 maanden echt werkt en daarna de werking afneemt. Wil je dus blijven beschermen zou je vaker moeten enten per jaar.
De bullen hebben altijd alle entingen gehad maar alle informatie heeft me wel aan het denken gezet.
Dit jaar ga ik geen Weil meer laten enten en Hugo moet de cocktailenting maar laat ik eerst titeren.
kiara
5-sterren
5-sterren

Bericht door kiara »

Mevroi Kruim schreef: Weil kun je niet titeren, dat weet je neem ik aan?
o nee dat wist ik niet, dus je kan dus nooit zien of ze beschermt zijn tegen weil, lastig om het dan toch wel of niet te doen
Martine-Tom

Bericht door Martine-Tom »

labradorluna schreef: Wat eigenlijk niet logisch klinkt is dat je een zwakke of zieke hond niet vaccineert en een gezonde hond eerder.
Je zou zeggen dat een zwakke hond meer behoefte heeft aan bescherming dan een gezonde hond. Begrijp me goed, ik heb vorig jaar ook mijn Luna geen ziekte van Weill gevaccineerd omdat Tannetje het risico voor haar te groot vond. Nu is het dit jaar weer een discussie. Het blijft een soort negatieve loterij. Doe je het niet......dan kunnen ze ziek worden. Doe je het wel......kunnen ze ziek worden. Welke loterij doen we mee?Wie heeft de wijsheid????Ik niet in ieder geval:-)
Enten is een aanslag op de afweer, feitelijk maak je je dier ziek met de ziekte waar je voor ent.
Plus dat er nog wat "gezellige" hulpstoffen in een enting zitten. Een dier wat ziek is heeft al moeite genoeg om te vechten tegen die ziekte, daar kan een enting wel eens teveel voor zijn.

Ik kan het niet zo heel goed verwoorden maar een dier wat al ziek is heeft niet nog meer ziektekiemen nodig ;)
Kaio
5-sterren
5-sterren

Bericht door Kaio »

Martine-Tom schreef: Enten is een aanslag op de afweer, feitelijk maak je je dier ziek met de ziekte waar je voor ent.
Plus dat er nog wat "gezellige" hulpstoffen in een enting zitten. Een dier wat ziek is heeft al moeite genoeg om te vechten tegen die ziekte, daar kan een enting wel eens teveel voor zijn.

Ik kan het niet zo heel goed verwoorden maar een dier wat al ziek is heeft niet nog meer ziektekiemen nodig ;)
Ik snap die overweging, maar aan de andere kant kun je dus ook zeggen dat een ziek dier eerder zo'n ziekte als bijv. weil zal kunnen oplopen dan een gezond dier. En dat ie dus omdat ie al ziek is het gevecht tegen nog een echte ziekte niet aankan.

Dat is dus ook mijn dilemma. Volgens mij is allebei waar. Dan komt dus het risico op oplopen om de hoek versus nadelige vaccinatieeffecten.
Tja en mijn hond zwemt, we hebben ratten in de buurt etc. Maar dan denk ik ook weer als het maar voor 2 van de tig varianten beschermd.... valse veiligheid?
Martine-Tom

Bericht door Martine-Tom »

Kaio schreef: Ik snap die overweging, maar aan de andere kant kun je dus ook zeggen dat een ziek dier eerder zo'n ziekte als bijv. weil zal kunnen oplopen dan een gezond dier. En dat ie dus omdat ie al ziek is het gevecht tegen nog een echte ziekte niet aankan.
Bij enten weet je zeker dat ie de ziekteverwekker krijgt, bij niet enten niet...
Ik blijf het ook lastig vinden hoor, ik was vast van plan om Doki nog te boosteren met de 1 jaar prik, en toen werd ie ziek...zelf mijn eigen reguliere da wil hem nu niet enten :P Het velt wel wat tegenstrijdig inderdaad, maar ja, zelfs enten geeft geen garantie dat ze niet die ziekte krijgen bedenk ik me dan maar.
Met elke keer dat ik weiger te enten voel ik me er wel sterker in staan (Tom heeft na de pupprikken ook niks gehad, de kittens ook alleen de kitten entingen en daar gaat het ook bij blijven) maar er blijft een "ja maar..." stemmetje...
Shanti en co
5-sterren
5-sterren

Bericht door Shanti en co »

kiara schreef: o nee dat wist ik niet, dus je kan dus nooit zien of ze beschermt zijn tegen weil, lastig om het dan toch wel of niet te doen
Weil werkt sowieso maar 1 jaar, als je die wil enten moet je dat elk jaar doen.
Dat kwam volgens mij doordat weil een bacterie is en hondenziekte enzo, welke dus wel langer dan 1 jaar werken, een virus maar dat weet ik niet zeker.
fransbulletje

Bericht door fransbulletje »

Weil werkt geen jaar, een paar maanden en dan neemt de werking sterk af
kiara
5-sterren
5-sterren

Bericht door kiara »

dus als ik het goed begrijp heeft die hele weil enting dus geen zin,voor die paar maanden dat het werkt,die bolle gek berner dus zwemt als ze de kans krijgt het hele jaar, nou geen weil dan ook maar meer ga alleen dan titeren en als de andere entingen te laag zijn krijgt ze die wel maar geen weil, als ze 1 van die varianten van weil zouden krijgen kunnen ze daar dan aan dood gaan? anders zou je om redelijk te beschermen min twee maal per jaar weil moeten enten denk ik :-\
chess
3-sterren
3-sterren

Bericht door chess »

kiara schreef: dus als ik het goed begrijp heeft die hele weil enting dus geen zin,voor die paar maanden dat het werkt,die bolle gek berner dus zwemt als ze de kans krijgt het hele jaar, nou geen weil dan ook maar meer ga alleen dan titeren en als de andere entingen te laag zijn krijgt ze die wel maar geen weil, als ze 1 van die varianten van weil zouden krijgen kunnen ze daar dan aan dood gaan? anders zou je om redelijk te beschermen min twee maal per jaar weil moeten enten denk ik :-\
Ja. Dat is waarschijnlijk ook de reden waarom de meesten zich er al suf over gepiekerd hebben. En toch heb ik -voor de eerste keer brrr- niet laten vaccineren, ook niet tegen Weil.
De kans dat hij Weil zou krijgen én er aan zou doodgaan is verwaarloosbaar en weegt niet op tegen alle rottigheid die hij kan krijgen van zo'n vaccinatie nu en op lange termijn. Ik heb een gezonde hond en dat wil ik graag zo houden.
Laatst gewijzigd door chess op vr 15 mar 2013, 07:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Kaio
5-sterren
5-sterren

Bericht door Kaio »

Weet je wat me nog meer stoort eigenlijk? Dat als ik dus met mijn werkhond wil werken, dat ie dus al die inentingen moet hebben zoals kennelhoest en weil. Goed ik zwijg dus maar controle kan gebeuren. :-\
Als dit er niet was geweest zou voor mij de keuze eerlijk gezegd wel makkelijk geweest zijn. Het is troep (oa kwik), denk dat het risico op oplopen erg klein is, er is maar zowiezo bescherming op 2 van de tig varianten, dus waarom? Ook voor mijn niet allergische honden.
Bieke
3-sterren
3-sterren

Bericht door Bieke »

Over werkhonden. Mijn 2 Goldens zijn op jachttraining geweest. De instructeur heeft nooit om een vaccinatiebewijs gevraagd. Ik denk dat hij het wel wist. En op de jachtproeven moest je op het formulier voor inschrijving ervoor tekenen, dat je hond de laatste 3 maanden niet in aanraking was geweest met zieke honden. Dat kon ik altijd naar eer en geweten ondertekenen. Ik heb nooit controle gehad van mijn boekje, dat ik nooit heb moeten laten zien. Ik denk da tvooral veel oudere jagers hun honden niet vaccineerden.
kiara
5-sterren
5-sterren

Bericht door kiara »

ja en niet alleen de oudere jagers, ook de "gewone mensen" enten vroeger bijna nooit en de hond at gewoon van de kliekjes mee en ze werden nog oud ook, tijdje terug stond er in de noorman 9noorse boskat vereninging) een stukje over enten,dat heel veel gewone htk niet of nauwelijks geent worden,en bijna altijd ouder werden zeker vroeger en nu met de mooie raskatten worden ze maar voor alles geent duurste voeding etc en ze worden minder oud :-\ toch vreemd niet gaat er toch ergens iets fout
ik had ook een htk 1 keer geent daarna nooit meer en die is ruim 16 geworden nooit ziek geweest

Plaats reactie