Hond van 2 jaar met HD-D, supplementen, pijnstillers, welke of niets?

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Re: Hond van 2 jaar met HD-D, supplementen, pijnstillers, welke of niets?

Lil

Bericht door Lil »

Elysium Fields schreef: Er is ook een operatie zonder revalidatie iig kan je die zelf bepalen nl bij de heupkoprecectie (heupkopamputatie)  ;)
Heupkopresectie is ook besproken toen de ernstige artrose van Boris werd vastgesteld. Bij grote honden (zwaarder dan 25 kg) kunnen ze de uitkomst niet goed voorspellen. Sommige grote honden deden het perfect, anderen deden het helemaal niet goed. Ook leeftijd speelt een rol, er dient een pseudogewricht gevormd te worden om te kunnen functioneren en oudere honden vormen nu eenmaal moeilijk nieuw weefsel. De spieren moeten zeer zeker heel erg stevig zijn en de functie kunnen overnemen.
Bij de toen 9-jarige en toen nog zeer gespierde Boris die zo'n 27 kg woog toen hij nog sportte zijn we samen met de chirurg tot de conclusie gekomen dat het gokwerk zou worden of het wel of niet zou gaan helpen en ik dat niet wilde.

Bij kleine honden en katten is het inderdaad heel gangbaar zo'n heupkopresectie en heeft het eigenlijk altijd wel goed resultaat.
Elysium Fields
1-ster
1-ster

Bericht door Elysium Fields »

Mijn vorige  Ca de Bou heeft een dubbelzijdige gehad (eerste hond in NL aan 2 kanten) en die woog 35 kilo moet ik ook wel zeggen dat mijntoenmalige dierenarts met deze operatie in NL is begonnen en ook zwaardere rassen deed. Mijn huidige Ca de Bou (ook HD- E) van 40 kilo zal idn in Horst de operatie ondergaan die doen ook zwaardere honden. Ik doe ook wel in het begin hydrotherapie erbij als ondersteuning.
Lil

Bericht door Lil »

Elysium Fields schreef: Mijn vorige  Ca de Bou heeft een dubbelzijdige gehad (eerste hond in NL aan 2 kanten) en die woog 35 kilo moet ik ook wel zeggen dat mijntoenmalige dierenarts met deze operatie in NL is begonnen en ook zwaardere rassen deed. Mijn huidige Ca de Bou (ook HD- E) van 40 kilo zal idn in Horst de operatie ondergaan die doen ook zwaardere honden. Ik doe ook wel in het begin hydrotherapie erbij als ondersteuning.
Hoe is het bevallen bij de vorige hond? Alles goed gegaan, lange revalidatie? Was die ook al 9 jaar oud of jonger?
Sorry dat ik een beetje nieuwsgierig ben, maar aangezien ik nog wel heel wat jaren honden zal hebben ben ik wel benieuwd of het een goede optie is als een ernstige klachten heeft.
madrike
2-sterren
2-sterren

Bericht door madrike »

Mijn vorige colliedame heeft i.v.m. ernstige HD een heupkoprecectie ondergaan op
jonge leeftijd. Toen zij 9 was zijn er foto"s gemaakt van haar bekken.
Mooi was het om te zien dat de ruimte ontstaan na de resectie zich gevuld had.
Er was a.h.w. een nieuwe heup  ontstaan.
Volgens mijn D.A. bereik je dit resultaat alleen als de hond nog jong genoeg is.

Daarnaast gebruiken we voor al onze honden als ze gewrichtsproblemen hebben of
krijgen gelatinaat (primeval) Een voedingssupplement dat in eerste instantie bedoeld
is om de aanmaak van gewrichtssmeer te bevorderen.

Misschien is het ook de moeite waard om bij pijn eens accupunctuur te overwegen?
(www.acupunctuurbijdieren.nl/) Wij hebben daar hele goede ervaringen mee.
(
Laatst gewijzigd door madrike op wo 25 sep 2013, 13:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Simone V
5-sterren
5-sterren

Bericht door Simone V »

Momenteel gaat het heel goed met Sita.
Ik ga van de winter eerst eens met een jas proberen en primeval hoor ik nu meerdere keren. Daar ga ik ook nog eens naar op zoek.
Weet iemand trouwens iets van MSM?
Lil

Bericht door Lil »

Simone V schreef: Momenteel gaat het heel goed met Sita.
Ik ga van de winter eerst eens met een jas proberen en primeval hoor ik nu meerdere keren. Daar ga ik ook nog eens naar op zoek.
Weet iemand trouwens iets van MSM?
beter dan dat ik mijn bescheiden kennis opnoem:

http://www.orthokennis.nl/ResearchItem.asp?IDResearch=32
Simone V
5-sterren
5-sterren

Bericht door Simone V »

Lil, beetje laat, maar dank voor de link!  :)
Ik heb eindelijk tijd gehad om ernaar te kijken en wat ik al dacht: ziet het er goed uit.
Ik heb gisteren een pot besteld en we gaan eens kijken hoe het gaat.
Ik hoop dat dit haar net het beetje extra geeft wat ze soms nodig lijkt te hebben....ook maar eens kijken naar een stoere hondenjas pfft (vind ik eigenlijk te suf maar als dat helpt.....)
Lil

Bericht door Lil »

Ik hoop dat het je helpt!

En zet je echt maar over dat jas gebeuren heen. Wat dacht je wat voor een commentaar ik kreeg. Een mechelaar met een jas, belachelijk!!! Maar mijn mannetje heeft wel nog een paar jaar kunnen trainen daardoor, hij was echt gelukkig en dat maakt mij echt immuun voor dom commentaar. Nu hij oud is en je dat duidelijk aan zijn kop ziet, vindt iedereen het opeens wel normaal. Sterker nog, opeens zie ik meerdere honden met jas. Die mensen die zo stom deden, gebruiken het nu voor hun eigen hond, want ja "fikkie" heeft het op zijn oude dag toch wel nodig  ;) :D :biggrin2:
Simone V
5-sterren
5-sterren

Bericht door Simone V »

Ik heb me al overheen gezet in die zin, dat ik op zoek ga èn aanschaffen  ;)
Dan nog aandoen hahaha. Komt wel goed hoor! Ik kan in de winter echt wel merken dat de kou op haar botten slaat en als die jas helpt, zijn we alletwee toch gewoon blij?  :biggrin2:
Lil

Bericht door Lil »

Simone V schreef: Ik heb me al overheen gezet in die zin, dat ik op zoek ga èn aanschaffen  ;)
Dan nog aandoen hahaha. Komt wel goed hoor! Ik kan in de winter echt wel merken dat de kou op haar botten slaat en als die jas helpt, zijn we alletwee toch gewoon blij?  :biggrin2:
Ik weet wel zeker dat jullie alle twee blij worden. O en je huis wordt blij, scheelt nu met dit weer heel veel modder en nattigheid in huis.  :D
Simone V
5-sterren
5-sterren

Bericht door Simone V »

;D Mijn huis blij, betekent: man is helemaal blij :-)
Jas besteld, helaas 2 weken levertijd, maar met zo'n lange rug is het nog lastig een enigszins normale jas voor niet al te duur te kopen ergens!

Plaats reactie