Gluten bij mensen

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Re: Gluten bij mensen

monster
5-sterren
5-sterren

Bericht door monster »

alleen B complex.
Ik eet ook geen vis en ik heb zelfs 3 kinderen gekregen zonder problemen. (nu allemaal vegetariërs)
Haasje
2-sterren
2-sterren

Bericht door Haasje »

Envie schreef: Niet zo lastig toch? Visje, biologisch vleesje, vegetarisch apparaatje en peulvruchten. Ja, daar zitten koolhydraten in.......maar omdat je op andere momenten van de dag geen kh eet, ben je op de goede weg. En heb je ''grip op koolhydraten''  8)
Peulvruchten horen ook niet bij paleo heb ik gelezen. Ik wil het eigenlijk ook gaan doen, maar lijkt me wel moeilijk om door die 'carb flu' heen te moeten. Ik heb al een paar cocosmelk-shakes geprobeerd, geïnspireerd door mede-barfers hier op het forum  :biggrin2:. Lijkt me echt helemaal fantastisch ik geloof het direct van dat gluten en lactose gedoe. Mensen hebben daar nog steeds een bepaalde mate van intolerantie voor. Mijn moeder is diabetesverpleegkundige in het ziekenhuis en ze had laatst iemand met hoge bloedspiegels en heel veel ellende: bleek die vrouw een glutenallergie te hebben. Daar is wat mee gedaan en sindsdien alles perfect, ook met de bloedsuikers. Mijn reactie waarbij ik Pollan aanhaalde klopt dus eigenlijk ook niet. Ik vind brood (stokbrood  :D) wel ontzettend lekker dus dat gaat moeilijk worden om over te stappen. Het is alleen best wel duur toch? Zeker als je alles biologisch wilt doen.
hannabelgje
5-sterren
5-sterren

Bericht door hannabelgje »

monster schreef: alleen B complex.
Ik eet ook geen vis en ik heb zelfs 3 kinderen gekregen zonder problemen. (nu allemaal vegetariërs)
Maar als het zo gezond is dan heb je  geen supplementen nodig toch?
Irish
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Irish »

Ik denk zelf dat gezonde mensen baad hebben bij supplementen, even afgezien van je levensstijl :)
Sarah5
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Sarah5 »

Ik eet ook al een flink aantal jaren vega en ik heb geen vit. B preparaat en mijn B12 is prima in orde

Denk dat heel veel zaken echt fabels zijn, net zoals dat je melk nodig hebt voor gezonde botten.
Inmiddels ben ik me toch wat gaan verdiepen in de gluten / granen / koolhydraten i.c.m. mijn suikerspiegel

En vandaag voor het eerst helemaal vega(n), glutenvrij, suikervrij én toch gezond gegeten.  :biggrin2:

Het was even puzzelen maar bij de bio winkel hadden ze genoeg en het was erg smakelijk en makkelijk.

'S avonds stond een mexicaanse salade met tomaat, koriander (heel veel), avocado en oranje paprika gecombineerd met een roerbakgerecht van linzen, mais, knof, ui, rode peper en nog meer koriander samen met mais tortilla chips op tafel. Erg smakelijk!
monster
5-sterren
5-sterren

Bericht door monster »

Ik probeer het geregeld wat veganistisch te houden, maar dan is het toch wel lastig om de B12 helemaal binnen te krijgen.
de redder
2-sterren
2-sterren

Bericht door de redder »

Heel interessant onderwerp. Het echt bewust denken over stoffen en niet over merken.

Een vriend van mij is van de één op de andere dag heel erg allergisch geworden voor bier... :biggrin2:

Ik lees hier best wel goede punten. Dat van het melk wist ik. En als je de reclames mag geloven kan je dagelijks niet zonder melk.. :biggrin2:

En op blikken babyvoeding kan je vaak lezen, glutenvrij.

Dit zijn toch wel punten om over na te denken.

Oké, vers. Heel belangrijk voor de mens maar ook voor het dier.
Maar in nederland betekend vers, ontdooid. Er is maar echt weinig dat echt vers is. Ja
de bloemen van de bloemenveiling  :biggrin2:

Pakhuizen vol met bevroren voeding enz.

Als je bv naar de tropen gaat en tussen de mensen leeft kom je erachter wat echt vers is en smaakt.

We worden gewoon van alle kanten beïnvloed of iets goed of slecht is. Ik vind
dat je je er gewoon in moet verdiepen zoals nu over tarwe.

Helaas leven we in een consumptie maatschappij.
Haasje
2-sterren
2-sterren

Bericht door Haasje »

Even off-topic al reactie op het voorgaande bericht over het nadenken over je voeding: ik heb laatst een boekje van mijn moeder gekregen, geschreven door Corinne Gouget, waarin een overzicht staat van alle E-nummers met een categorisering van 'onschuldig', naar 'twijfelachtig' naar 'echt vermijden!'. Onder dat laatste vallen de meeste E-nummers, waaronder MSG (monosodium glutamaat, E621) wat zo ongeveer OVERAL inzit en wat onder heel veel verschillende namen vermeld wordt of gewoon helemaal niet. Het zit in grote hoeveelheden in chinees eten. Je wordt er dik van en het is verslavend. Laat staan alle andere schadelijke gevolgen die het heeft. We hebben het dan gewoon over een additief. Zoutzuur zit in voedingsmiddelen, antivries tegenwoordig ook EN aluminium zit in tandpasta en deo wat echt niet goed is. Ik maak nu zelf mijn deo, wasmiddel, gebruik olijfzeep van de biowinkel, tarwekiemolie als zonnebrand en ben overgestapt op paleo. Voel me stukken beter. Ik hoop dat het een trend wordt en dat er wat meer aandacht voor komt. Op het moment is gemiddeld 4% van wat je in een supermarkt kan vinden onbewerkt (!). Echt bizar eigenlijk dat dat soort dingen mogen, maar ook natuurlijk bijzonder dat mensen blijkbaar denken dat de overheid overal op toeziet.. Dat glutenverhaal bij baby's is hetzelfde met BPA, dat zit ook niet in kunststofbabyflesjes maar wel in al het andere plastic waar voeding mee verpakt is.
de redder
2-sterren
2-sterren

Bericht door de redder »

Goed punt haasje en je hebt volkomen gelijk. Ik heb hier een link waar je heel veel kunt vinden.

http://www.uitdaging.net/gezond/E-nummers.html

Als je nu een pakje kauwgom neemt en leest wat voor troep erin zit. Ja oké in kleine hoeveelheden
kan het geen kwaad. Echter je neemt die dag natuurlijk niet alleen kauwgom maar zoveel producten
waar veel kunstmatige troep in zit.

Even persoonlijk. Vorig jaar kreeg ik een bepaalde huiduitslag onder m`n ogen. Dat had met vet te maken. Dus op chloresterol gecontroleerd en ik had een iets te hoog chloresterolgehalte. Dan ga je op een bepaald diëet en je gaat naar een diëtiste. En dan loop je een supermarkt binnen. Jeetje ik mag gewoon heel veel producten niet meer nemen. Dan word je echt bewust van wat er verkocht wordt en dat een impact op je gezondheid heeft. Tja, de jeugd heeft tegenwoordig al een verhoogd chloresterolgehalte.
Haasje
2-sterren
2-sterren

Bericht door Haasje »

Bedankt voor de tip! Ja al die troep die erin zit is wel getest, maar alles afzonderlijk op muizen. De grote hoeveelheden en reacties van additieven onderling zijn dus niet onderzocht: dat kost teveel geld. Sommige stoffen verboden voor honden en katten voer zitten nog wel in sommige mensenvoeding.. Er blijft weinig over, maar ik heb geluk dat ik op de Veluwe woon en op tien minuten fietsen een bio boer zit die vlees, groente, fruit, honing en eieren verkoopt. Dat in combinatie met de natuurwinkel, supermarkt en een beetje creatief doen kom je heel ver, het kost alleen tijd, net als met barf. Kant en klaar is veel makkelijker.
Sarah5
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Sarah5 »

Nou het is zo ver :) aan het begin van dit topic had ik zoiets van waarom is bruin brood nu weer slecht  ???

En nu (3 pagina's en wat weken verder) eet ik geen brood meer  :biggrin2: de ochtend staat in het teken van kruidenthee, smoothies / sapjes én provamel yoghurt met goij bessen, cacao nibs, lijnzaad, hennepzaad, en vers fruit. Ik voel me geweldig.

Alleen hoefde ik niet echt af te vallen en ik was laatst broeken aan het kopen en ik paste in een broekmaat 26  :o :o :o

Die heb ik niet gekocht, wat een waanzin  ;)
Envie
5-sterren
5-sterren

Bericht door Envie »

;) Ik ben ook 4 kg afgevallen zonder dat dat mijn opzet was. Ik merk wel dat ik veel minder bloedsuiker schommeling heb: normaal moest ik echt tussen 12.00 en 12.30 wat eten. Werd het later dan werd ik daar beroerd van. Nu is het soms rond 14.00 dat ik ineens bedenk dat ik ''honger'' heb.
Ik werd vaak ook tegen de avond chagrijnig als we een uurtje later gingen eten. Daar heb ik helemaal geen last meer van. Van de winter geen ruwe open gesprongen handen gehad, en mijn hormoontjes draaien ook wat rustiger in de overgang !! En ik ben 's morgens wat eerder klaar  met ontbijt;D
Ingrid S
2-sterren
2-sterren

Bericht door Ingrid S »

Ik ben vorig jaar begonnen met het uitsluiten van granen en paleo gaan volgen. voelde mij zoveel beter en had zoveel meer energie. deze winter de honden ook hun oerdieet gaan geven in de vorm van barf. bij mijn oudste hondje (waarvan ik dacht dat zij gezond was!!!) het grootste verschil gemerkt. zij is 10 jaar. en voor het eerst in 10 jaar speelt zij en rent ze achter balletjes en stokjes aan. heel leuk om te zien. ze doen het alle 3 super op  vlees. nooit meer brok!!!! en nu sinds de zomer mijn paard ook van de granen en biks afgehaald. verdenk haar  ook van insuline resistentie. paarden hebben dus ook geen granen nodig en worden hier ook ziek van. darmflora gaat achteruit, waardoor de natuurlijke voeding slecht opgenomen wordt. dus worden ze nog afhankelijker van biks. nu krijgt ze ook alleen gras, hooi, kruiden, boomtakken en nog eens gras.
bevalt tot nu toe supper. ze krijgt steeds meer energie.

het is toch wel apart dat in een jaar tijd je steeds geconfronteerd word met natuurlijke voeding voor elk levend wezen en dat dit zoveel verschil maakt.

o ja en dan nog iets. sta altijd op de camping bij de boer. nu heeft hij een groente tuintje en als je die groente proeft (zonder gemicalien en kunstmest) smaakt dit honderd keer beter als de groent uit de supermarkt. rara hoe kan dat!!!
Kaio
5-sterren
5-sterren

Bericht door Kaio »

Ik eet al lang zonder graan ed. Tis wat duurder en soms toch wel wat moeilijker (op het werk ed) maar toch te doen. Daarbij houd ik me echt niet aan een ding zeg maar, paleo (ik houd echt van tomaat hoor), of raw food of juicen. Doe een beetje van alles. En goh ik eet soms ook wel brood, is toch wel eens lekker. Maar in de hoofdmode niet dus. Ik ben ervan overtuigd dat ik in zekere mate een glutenintollerantie moet hebben (aardappel, rijst gaat beter). Op vakantie heb ik iedere dag brood gehad en dat moest ik na een week goed bekopen. Overigens ook ijs gehad (lactose en suiker) wat ik dus normaal nooit eet.
Sinds ik echt geen granen meer eet is het pas echt verbeterd met mijn darmen, mijn darmen beheersten mijn hele leven en hebben me steeds zieker gemaakt op allerlei fronten. Ben blij dat ik daar nu een halt aan heb kunnen roepen, en nu weer mijzelf en leven kan opbouwen.

En over MSG? Dat zit tegenwoordig echt niet meer in alleen vooral chinees eten! In veel kant en klaar sauzen, potjes, pakjes. In alle chips varianten behalve de naturel, cupa a soups en arianten, in frietsaus, currysaus, in zowat alle snacks, maar ook bijv in alle bouillionblokjes, ook vaak in biologische! Gelukkig is dit dus allemaal overbodig voedsel  :P Gedroogde boullion heb ik maar zelf gemaakt. Eigenlijk overal in waar ze op zout moeten letten. He je mag niet veel zout gebruiken, en we zetten zelfs op het produkt bewuste keuze want het bevat weinig zout, maar om toch een zout smaak te verkrijgen, precies MSG.
Van MSG wordt ik bijv altijd "gejaagd" van als ik het heb gegeten, best een raar gevoel.
Muppeteer
2-sterren
2-sterren

Bericht door Muppeteer »

De eerste 27 jaar van mijn leven werden ook beheerst door mijn darmen, en door de frustraties dat ik volgens doktoren niets mankeerde en er maar mee moest 'leren leven'. De osteopaat die mij voor mijn onderrugklachten behandelen (rara waar hadden die hun oorzaak...), gaf al na 3 sessies aan dat ik volgens hem gewoon gezond was, en dat mijn klachten heel goed met voeding te maken konden hebben. Dus dat ik maar eens glutenvrij moest proberen.

Na 2 dagen was ik van alle gedoe af. En dat terwijl ik gewoon een glutenintolerantie test heb gehad in het ziekenhuis. Ik eet nu rijstwafels ;)

Plaats reactie