Ik bedoel ook niet dat het nooit werktMartine-Tom schreef: Tom heeft toch echt geen last meer van hitsig gedrag, en voor zijn castratie toch echt wel.
Hij was totaal onbereikbaar als er in een omtrek van 5 km een loopse teef was, kwijlen, klappertanden...na de castratie helemaal weg.
castreren of niet?
Moderator: Lizzy
Re: castreren of niet?
Moeilijk. Ik vind dat honden die 'geholpen' zijn over het algemeen een iets korter lontje hebben dan degene die niet geholpen zijn.*Dorothea* schreef: Wat vinden jullie trouwens van de stelling dat je bepaalde rassen waarvan bekend is dat ze vaak intollerant worden naar andere reuen, voor het eerste levensjaar moet castreren om problemen voor te zijn?
Aan de ene kant heb je met ongecastreerde reuen sneller kans dat ze mot krijgen om een teef, maar aan de andere kant pikken ze juist erg veel over het algemeen van teven/gecastreerde reuen/pups. En dat is minder als ze wel geholpen zijn. Dan hebben ze geen mot meer om een teef, maar is het algemene lontje gewoon korter.
Dit is trouwens puur mijn eigen ervaring....al heb ik ergens wel eens een onderzoek gelezen die dat ook zei, maar geen idee meer waar.
Je sluit met castratie dus het macho vechten voor een groot gedeelte uit.
Ik blijf het moeilijk vinden. Ik denk dat ik het persoonlijk dus niet zou doen....dus niet castreren. Nou heb ik natuurlijk makkelijk praten met een pyreneese herder die super sociaal is naar honden maar als ik een pittiger hond zou hebben (naar andere honden) zou ik het ook niet doen denk ik.
- *Dorothea*
- 5-sterren

- Contacteer:
Er stond toen een artikel in de Dogma, misschien dat jij die ook gelezen hebt. Rassen die daarin werden genoemd waren de rottweiler en amerikaanse stafford.suzanne 1 schreef: Moeilijk. Ik vind dat honden die 'geholpen' zijn over het algemeen een iets korter lontje hebben dan degene die niet geholpen zijn.
Aan de ene kant heb je met ongecastreerde reuen sneller kans dat ze mot krijgen om een teef, maar aan de andere kant pikken ze juist erg veel over het algemeen van teven/gecastreerde reuen/pups. En dat is minder als ze wel geholpen zijn. Dan hebben ze geen mot meer om een teef, maar is het algemene lontje gewoon korter.
Dit is trouwens puur mijn eigen ervaring....al heb ik ergens wel eens een onderzoek gelezen die dat ook zei, maar geen idee meer waar.
Je sluit met castratie dus het macho vechten voor een groot gedeelte uit.
Ik blijf het moeilijk vinden. Ik denk dat ik het persoonlijk dus niet zou doen....dus niet castreren. Nou heb ik natuurlijk makkelijk praten met een pyreneese herder die super sociaal is naar honden maar als ik een pittiger hond zou hebben (naar andere honden) zou ik het ook niet doen denk ik.
- me and my boys
- 5-sterren

- Contacteer:
mmmm dat ligt er denk ik aan hoe die honden op dat moment zijn..... aangezien je al met pittige of onzekere honden moeite kan krijgen na het castreren
Ik vind dat het gedrag van honden zó vaak verkeerd geïnterpreteerd wordt en dat mensen zo vaak kiezen voor de voor hun makkelijkste oplossing ipv de beste voor de hond, dat preventief castreren mij volkomen misplaatst lijkt. Bij onzekerheid wordt castratie juist vaak afgeraden, dus het zal echt niet altijd helpen qua gedrag.
- Amanda/Dino
- 3-sterren

Oke, dan zit ik met het volgende wat ik me al vaker heb afgevraagd. Er staat hier namelijk een mand vol met allerlei speeltjes en als ze zin hebben om te spelen dan halen ze hun speeltjes of en spelen of met elkaar of met mij. Maar als ik dan vandaag neem, ik ben vanmorgen een half uur uit geweest, om 12 uur tot kwart over 1 in het bos gelopen (ze hebben gezwommen gerend enz) en om half 5 heb ik een grote ronde gedaan en ben een uur en kwartier wezen lopen. Dus al met al hebben ze hun energie wel kwijt gekund denk ik dan. Maar nu heb ik Dino alweer voor me staan met een speeltje omdat hij alsnog energie heeft. Heel verhaal weer maar mijn vraag is, kan een hond zijn energie onderdrukken en accepteren: nu een keer niet. Als ik dan bijvoorbeeld naar een asiel kijk denk ik ja dat kunnen ze. Maar is Dino dan gewoon verwend en moet ik dat negeren of is het toch een teken dat hij niet voldoende heeft gedaan die dag?vanaalst schreef: je moet het voorkomen..... dus knuffels weg ed.... hier ligt geen speelgoed in huis...
als ik het tijd vind om te spelen dan mogen ze dat.. verders dus gewoon niet...
rijden kan ook stress zijn, vervelen ed... is niet alleen maar opgewonden in de vorm van hitsigheid
Inmiddels staat de kamille thee af te koelen
[quote="Amanda/Dino"]
Oke, dan zit ik met het volgende wat ik me al vaker heb afgevraagd. Er staat hier namelijk een mand vol met allerlei speeltjes en als ze zin hebben om te spelen dan halen ze hun speeltjes of en spelen of met elkaar of met mij. Maar als ik dan vandaag neem, ik ben vanmorgen een half uur uit geweest, om 12 uur tot kwart over 1 in het bos gelopen (ze hebben gezwommen gerend enz) en om half 5 heb ik een grote ronde gedaan en ben een uur en kwartier wezen lopen. Dus al met al hebben ze hun energie wel kwijt gekund denk ik dan. Maar nu heb ik Dino alweer voor me staan met een speeltje omdat hij alsnog energie heeft. Heel verhaal weer maar mijn vraag is, kan een hond zijn energie onderdrukken en accepteren: nu een keer niet. Als ik dan bijvoorbeeld naar een asiel kijk denk ik ja dat kunnen ze. Maar is Dino dan gewoon verwend en moet ik dat negeren of is het toch een teken dat hij niet voldoende heeft gedaan die dag?
[/quote
Hij kan best wel moe zijn maar sommige honden gaan juist druk doen als ze moe zijn. Zo te lezen heeft hij genoeg beweging gehad. Jamey heeft er ook een handje van om dan door te gaan....die gaat echt niet rustig liggen dan. Als ik zeker weet dat hij genoeg beweging en genoeg denkwerk heeft gehad (denkwerk is ook heel belangrijk) dan moet hij van mij op zijn kussen. Na wat protesteren valt hij dan vaak wel in slaap....hij is dan gewoon moe, maar uit dat dus door druk doen. Heeft hij wat minder hersenwerk gedaan die dag dan wil ik nog wel eens wat oefeningen met hem gaan doen of een denkspelletje....daarna moet hij ook op het kussen lekker gaan slapen.
Oke, dan zit ik met het volgende wat ik me al vaker heb afgevraagd. Er staat hier namelijk een mand vol met allerlei speeltjes en als ze zin hebben om te spelen dan halen ze hun speeltjes of en spelen of met elkaar of met mij. Maar als ik dan vandaag neem, ik ben vanmorgen een half uur uit geweest, om 12 uur tot kwart over 1 in het bos gelopen (ze hebben gezwommen gerend enz) en om half 5 heb ik een grote ronde gedaan en ben een uur en kwartier wezen lopen. Dus al met al hebben ze hun energie wel kwijt gekund denk ik dan. Maar nu heb ik Dino alweer voor me staan met een speeltje omdat hij alsnog energie heeft. Heel verhaal weer maar mijn vraag is, kan een hond zijn energie onderdrukken en accepteren: nu een keer niet. Als ik dan bijvoorbeeld naar een asiel kijk denk ik ja dat kunnen ze. Maar is Dino dan gewoon verwend en moet ik dat negeren of is het toch een teken dat hij niet voldoende heeft gedaan die dag?
[/quote
Hij kan best wel moe zijn maar sommige honden gaan juist druk doen als ze moe zijn. Zo te lezen heeft hij genoeg beweging gehad. Jamey heeft er ook een handje van om dan door te gaan....die gaat echt niet rustig liggen dan. Als ik zeker weet dat hij genoeg beweging en genoeg denkwerk heeft gehad (denkwerk is ook heel belangrijk) dan moet hij van mij op zijn kussen. Na wat protesteren valt hij dan vaak wel in slaap....hij is dan gewoon moe, maar uit dat dus door druk doen. Heeft hij wat minder hersenwerk gedaan die dag dan wil ik nog wel eens wat oefeningen met hem gaan doen of een denkspelletje....daarna moet hij ook op het kussen lekker gaan slapen.
- Amanda/Dino
- 3-sterren

Dan denk ik inderdaad dat het dat is. Ik heb vandaag niet ontzettend veel gedaan met denkwerk en heb het voor nu genegeerd en hij ligt te slapen. Zal wat meer opletten op het stukje denkwerk en of hij in mijn ogen gewoon genoeg gedaan heeft. Dankjewel voor de tipsuzanne 1 schreef:
- me and my boys
- 5-sterren

- Contacteer:
sommige kunnen hun eigen grenzen niet.... daar zijn wij dan voor...
hier gaan ze 2x per dag uit.... bij elkaar zo tussen de 2 en 3 uur..... ik vind dat genoeg... dus ga ik tussendoor niet spelen oid met ze... dat doe ik met de uitlaten....
dat hebben ze snel genoeg door dat je je niet laat verleiden/dwingen oid....
vergeet ook niet dat het gewoonte dieren zijn... doe je het een poosje dan blijven ze het doen..
hier gaan ze 2x per dag uit.... bij elkaar zo tussen de 2 en 3 uur..... ik vind dat genoeg... dus ga ik tussendoor niet spelen oid met ze... dat doe ik met de uitlaten....
dat hebben ze snel genoeg door dat je je niet laat verleiden/dwingen oid....
vergeet ook niet dat het gewoonte dieren zijn... doe je het een poosje dan blijven ze het doen..
Persoonlijk vind ik van je vriendin 'nogal makkelijk' om dan maar te zeggen, "laat hem als dekreu gebruiken". Precies wat je zelf al zegt over het brindle in zn poten. Ik weet niet of hij met of zonder stamboom is en hoe hij het op evt shows doet....maar ik vind dat je een hond alleen mag laten dekken als hij het ras sterk en gezond houd. Tuurlijk snap ik dat een keer een nestje leuk is, maar er zijn al zoveel honden in de asiels endAmanda/Dino schreef: Hallo allemaal
Ik heb 2 vraagjes op het moment over Dino (labrador reu van 14 maanden). Van pups af aan rijd hij op een knuffel en heb hem in het begin proberen af te leiden maar dit op een bepaald punt gelaten. Dit heb ik net zo met mijn vorige reu gedaan en die heeft nooit ergens anders opgereden dan op zijn knuffel. Nu gebeurde dit ook 1x per 2 maanden ongeveer en soms een x een maand extra maar zeker niet vaker.
Nu ben ik meneer aan het observeren en het lijkt duidelijk dat zijn hormonen aan het spelen zijn. S'avonds kan hij zijn plek moeilijker vinden en wil dan naar binnen dan naar buiten, dan met het speeltje, dan weer even rijden en dat gebeurt nu al 5 avonden achter elkaar. Overdag merk ik in principe niks aan hem maar savonds begint dit gedrag. Tevens heeft hij last van voorhuidontsteking (dermate dat zijn ding rood aan het worden is en wil hier graag zonder chemische dingen vanaf komen) en vroeg me af wat jullie hiervoor adviseren.
Toen ik hier met mijn vriendin over sprak gaf zij aan dat het beter zou zijn om hem te laten castreren of als dekreu in te zetten. Ik ben ontzettend bang voor gedragsveranderingen en lichaamsveranderingen als ik hem laat castreren dus hier gaat niet mijn voorkeur naar uit. Maar ik vind dit ook zo sneu voor hem. Ik heb helemaal geen ervaring met dekken of laten dekken en hierin speelt ook mee dat Dino brindle in zijn poten heeft en dus heb geen idee of het uberhaubt verstandig is om hem te laten dekken.
Dan zou ik kiezen voor de tips hierboven, niet laten rijden op knuffels end. en andere bezigheden zoeken en evt puur geslachtsdrift geven, heb er veel positieve dingen over gehoord!!
Daarnaast vind ik een hond vroeg casteren niets, eerst volwassen laten worden
Even een hart onder de riem van deze kant, hier was het rijden vooral op andere honden en de bank
Maar ojee als er hier weer een hond loops is.......
Dan is het hopeloos..... idd, trossen bananen, ( nou is ie daar toevallig van zichzelf al een ster in, niet luisteren ;-) niet eten, hij is dit voorjaar 4 kilo afgevallen.....en janken bij de deur, en de hele dag naar buiten kijken, met zijn kop op de vensterbank alsof hij in jaren niet is uitgeweest...... wil nu nog even afwachten en blijft het zo, volgend voorjaar de geslachtsdrift puur eens gaan gebruiken.....
HIer heeft ie nu 4 x een vieze puspiemel gehad altijd in loopse teven tijd
Ik denk niet dat je dan onderscheid moet maken welk ras wel of niet vroeg castreren. Je maakt toch je keus al in het ras of je bv. een stafford of rotweiler wilt met alle evt 'gedragsproblemen' erbij, Toevallig speelt Qadir met de stafford van mijn zwager en kennen we een rotweiler waar hij ook af en toe leuk mee kan rennen, (beiden intact), maar dat zullen ongetwijfeld uitzonderingen*Dorothea* schreef: Wat vinden jullie trouwens van de stelling dat je bepaalde rassen waarvan bekend is dat ze vaak intollerant worden naar andere reuen, voor het eerste levensjaar moet castreren om problemen voor te zijn?
zijn