Lood vrij wild: waar te verkrijgen?

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Re: Lood vrij wild: waar te verkrijgen?

pike
5-sterren
5-sterren

Bericht door pike »

Deze link geeft duidelijk uitsluitsel over het feit of er al dan niet lood in het wild zit dat in Nederland op de markt komt:

http://www.vwa.nl/onderwerpen/inspectie ... -wild-2002

Het antwoord is dus ja.  Als je zeker wilt zijn van loodvrij wild zul je dus wild van eigen bodem moeten kopen, bij voorkeur direct bij de jager.
Roosj
5-sterren
5-sterren

Bericht door Roosj »

pike schreef: Deze link geeft duidelijk uitsluitsel over het feit of er al dan niet lood in het wild zit dat in Nederland op de markt komt:

http://www.vwa.nl/onderwerpen/inspectie ... -wild-2002

Het antwoord is dus ja.  Als je zeker wilt zijn van loodvrij wild zul je dus wild van eigen bodem moeten kopen, bij voorkeur direct bij de jager.
Tnx. Ik ga ff dat hele document uitpluizen. Ik lees al dat ik haas uit het buitenland beter kan vermijden ;)
Roosj
5-sterren
5-sterren

Bericht door Roosj »

In het onderzoek hebben ze een aantal wild soorten getest op lood. De norm van lood bij rund ed voor mensen zit op 0,1 mg/k.

Bij de volgende diersoorten zat zoveel % van de geteste diersoorten boven die norm:
Haas: 93%
Hert:  53%
Ree:  33%
Konijn: 4%

Ze testte dieren uit meerdere landen.

Konijn kun je dus het beste geven. Haas het beste vermijden.
Arkay
4-sterren
4-sterren

Bericht door Arkay »

Roosj schreef: Er mag in het buitenland wel met lood geschoten worden. Wild uit het buitenland zal dus wel lood bevatten.

Zou jij mij een artikel kunnen geven waarin staat dat hij fout bezig is? Ik zou namelijk niet weten waarom.. Behalve dan dat het ongezond is..
Waarvoor zou je een artikel moeten hebben

Er mag niet met lood geschoten worden in nederland, hij koopt in van nederlandse jagers en hij weet dat er met lood geschoten wordt, door dit in te kopen gaat hij accoord met iets wat niet volgens de regelgeving uitgevoerd is.

Vergelijk het met een fiets op straat kopen voor een tientje, je weet dat het niet goed is maar geeft wel reden voor de verkoper een volgende te jatten.
pike
5-sterren
5-sterren

Bericht door pike »

Roosj schreef: In het onderzoek hebben ze een aantal wild soorten getest op lood. De norm van lood bij rund ed voor mensen zit op 0,1 mg/k.

Bij de volgende diersoorten zat zoveel % van de geteste diersoorten boven die norm:
Haas: 93%
Hert:  53%
Ree:  33%
Konijn: 4%

Ze testte dieren uit meerdere landen.

Konijn kun je dus het beste geven. Haas het beste vermijden.
Niet mee eens. Zolang het uit Nederland komt kan je het kopen. Een jager zet niet zijn vergunning op het spel door met lood te schieten. En wat het buitenland betreft: dat onderzoek is een momentopname, inmiddels kan dat al weer heel anders uitzien.
Roosj
5-sterren
5-sterren

Bericht door Roosj »

Arkay schreef: Waarvoor zou je een artikel moeten hebben

Er mag niet met lood geschoten worden in nederland, hij koopt in van nederlandse jagers en hij weet dat er met lood geschoten wordt, door dit in te kopen gaat hij accoord met iets wat niet volgens de regelgeving uitgevoerd is.

Vergelijk het met een fiets op straat kopen voor een tientje, je weet dat het niet goed is maar geeft wel reden voor de verkoper een volgende te jatten.
Nee, je leest niet goed. Hij koopt wat hij kopen kan, ook uit het buitenland.
Roosj
5-sterren
5-sterren

Bericht door Roosj »

pike schreef: Niet mee eens. Zolang het uit Nederland komt kan je het kopen. Een jager zet niet zijn vergunning op het spel door met lood te schieten. En wat het buitenland betreft: dat onderzoek is een momentopname, inmiddels kan dat al weer heel anders uitzien.
Nogmaals, het ging hier niet uitsluitend om producten vanuit NL en in NL word wel degelijk door een aantal jagers nog altijd met lood geschoten. De jagers waarvan ik weet dat ze het doen, schieten ook dieren die niet mogen en ook in gebieden waar ze niet mogen schieten. Dus dat ze hun vergunning niet op het spel willen zetten is niet waar. Dat er in NL helemaal niet met lood geschoten word is ook niet waar.
pike
5-sterren
5-sterren

Bericht door pike »

Als je dat allemaal zo goed weet kan je ze ook aangeven.. . . . .
Martine-Tom

Bericht door Martine-Tom »

pike schreef: Als je dat allemaal zo goed weet kan je ze ook aangeven.. . . . .
Oh das een goeie, uitsluiten van jagers die jagen met lood is wel de beste manier om lood het land uit te krijgen  :)
Roosj
5-sterren
5-sterren

Bericht door Roosj »

pike schreef: Als je dat allemaal zo goed weet kan je ze ook aangeven.. . . . .
Zoals ik al zei, er word niets aan gedaan door hogere hand, maar daar gaat dit topic niet over ;)
pike
5-sterren
5-sterren

Bericht door pike »

Roosj schreef: Zoals ik al zei, er word niets aan gedaan door hogere hand, maar daar gaat dit topic niet over ;)
Daar gaat het topic misschien niet over maar daarom is het niet minder interessant. Er wordt niets aan gedaan zeg je, wat heb JIJ er aan gedaan?
Roosj
5-sterren
5-sterren

Bericht door Roosj »

pike schreef: Daar gaat het topic misschien niet over maar daarom is het niet minder interessant. Er wordt niets aan gedaan zeg je, wat heb JIJ er aan gedaan?
De mensen die er bewijzen voor hebben, zijn met bewijs en al naar de politie en nog meer geweest. Ik ga me daar verder niet in mengen en daar heb ik helaas gegronde redenen voor.
Berna
4-sterren
4-sterren

Bericht door Berna »

Ik snap niet waar je je zo druk over maakt....
Als lood werkelijk zo gevaarlijk was dan hadden veel bevrienden jagers al lang onder de graszoden gelegen. Ze zijn alle nog spring levend en aten/eten meer wild dan en jij en ooit samen eten.
Loodhagel is in nederland verboden. In de ons omringende landen is loodhagel voor waterwild verboden, maar dus niet voor haarwild (haas, konijn, fazant ed.).

Ree, hert ed worden ovigens wel met lood bevattende kogels geschoten. Dat zou ik met dat loodfobie ook maar snel schrappen...

Overigens vind ik het vreemd dat jij mensen kent die zomaar met lood mogen schieten. De kluis controles van de politie is toch heel duidelijk, het is verboden om uberhaubt loodhagel in je bezit te hebben.
Lida. S
5-sterren
5-sterren

Bericht door Lida. S »

Lood is schadelijk, maar ik vraag me af hoe/waar hier in Europa je nog loden hagel kan krijgen. Nadat het voor de jacht verboden werd is t nog een tijdje toegestaan op de schietbaan, maar ook daar is t al een jaar of 5/6 verboden. Ik kan niet meer aan lood komen ook al zou ik willen.
pike
5-sterren
5-sterren

Bericht door pike »

De voornaamste reden waarom niet meer met loodhagel geschoten mag  worden was voor zover ik mij dat kan herinneren omdat er te veel korrels in het milieu achterbleven. Dus niet vanwege voedsel(on)veiligheid.
Ik voer liever wild met eventueel hagelkorrels (alhoewel ik de eerste loodkorrel nog moet tegenkomen) dan plofkip of andere plofdieren. Maar als je je daar niet lekker bij voelt of je vertrouwt het niet dan voer je het toch gewoon niet. Klaar.

Plaats reactie