Waarom heb je in Zweden (ijs, sneeuw, nog meer ijs, bevroren toestanden, poolcirkel) een vriescel nodig?Anne in Duitsland schreef: alleen de vriescel die erop staat) om in Zweden neer te zetten
Gedachten gang........ Als je zelf dieren fokt voor vlees.
Moderator: Lizzy
Re: Gedachten gang........ Als je zelf dieren fokt voor vlees.
-
Anne in Zweden
- 5-sterren

Om er 's zomers, bij twee maanden lang 25 graden, in te kunnen kruipen om af te koelen!koekje schreef: Waarom heb je in Zweden (ijs, sneeuw, nog meer ijs, bevroren toestanden, poolcirkel) een vriescel nodig?
Om even weer ot te gaan
Ik vroeg me ook af of het mogelijke zou zijn om varken aan je hond te voeren?
Ik zou de varkens wel laten testen op die gevaarlijke ziekte voor ik het voer. ( heb even geen zin om op te zoeken hoe je het schrijft
)
En ik vroeg me ook nog af of het gevaarlijke is als ik dus varkens hou waar de katten en honden bij in de buurt kunnen komen?
Had namelijk gehoord dat honden en katten ook gewoon de aanraking ziek kunnen worden, dus niet alleen door het vlees te eten
Ik zou de varkens wel laten testen op die gevaarlijke ziekte voor ik het voer. ( heb even geen zin om op te zoeken hoe je het schrijft
En ik vroeg me ook nog af of het gevaarlijke is als ik dus varkens hou waar de katten en honden bij in de buurt kunnen komen?
Had namelijk gehoord dat honden en katten ook gewoon de aanraking ziek kunnen worden, dus niet alleen door het vlees te eten
Solleftea here we come!Anne in Duitsland schreef: Tja, dan zit er voor jullie niets anders op dan ook naar Zweden te verhuizen!Doe maar hoor, de koffie staat klaar! En de huizen met grote lappen grond kosten geen plop daar in het noorden!
Sorry, nu weer OT
- Angelique
- 5-sterren

Aanraking is nog niet eens nodig, laat ik het zo zeggen, als mijn buurman...die varkens heeft, een uitbraak van aujeszki heeft, dan heb ik een heel groot probleem. Dus al met al, als het niet persé zou hoeven, zou ik het varken achterwege laten.jasmijn schreef: Om even weer ot te gaan![]()
Ik zou de varkens wel laten testen op die gevaarlijke ziekte voor ik het voer. ( heb even geen zin om op te zoeken hoe je het schrijft)
Aujeszki (oid) Dat is een virus, dus daar valt niet op te testen, of wel, maar vandaag vrij, morgen niet meer, dus best een nutteloze test. Wel kun je daartegen vaccineren.![]()
Had namelijk gehoord dat honden en katten ook gewoon de aanraking ziek kunnen worden, dus niet alleen door het vlees te eten![]()
- Aurora Borealis
- 4-sterren

- Contacteer:
Anne in Duitsland schreef: Om er 's zomers, bij twee maanden lang 25 graden, in te kunnen kruipen om af te koelen!![]()
- Aurora Borealis
- 4-sterren

- Contacteer:
Er zijn zat mensen die de hond varkensvlees geven, ik doe het niet want je weet maar nooit. Maar alle vleesindustrie varkens binnen europa worden ingeent tegen die ziekte dat is verplicht.jasmijn schreef: Om even weer ot te gaan![]()
Ik zou de varkens wel laten testen op die gevaarlijke ziekte voor ik het voer. ( heb even geen zin om op te zoeken hoe je het schrijft)
Had namelijk gehoord dat honden en katten ook gewoon de aanraking ziek kunnen worden, dus niet alleen door het vlees te eten![]()
Ik heb al 9 jaar een scharrelvarkenlopen, gered uit de bio als biggie
Ik heb hier ook katten en honden en pauwen en parelhoenders en geiten en tot nu toe geen problemen maar niks zit opgehokt en gelukkig heb ik ook geen biovarkensfokkerij in de buurt die dus voor problemen kan zorgen, ik moet er niet aan denken.
-
Anne in Zweden
- 5-sterren

Wat ik me afvraag: hoe gaan we om met dieren die we dood aantreffen in de wei of in de ren? Gewoon aan de honden voeren? Stel dat je het kippenhok in loopt en er is er eentje van zijn stokje gegaan, of je ziet een dood konijn liggen in de wei. Ik denk dat ik dan de behoefte zou hebben autopsie of zo te laten uitvoeren, om er zeker van te zijn dat ze niet aan een akelige ziekte zijn overleden die schadelijk zou kunnen zijn voor mijn honden. Maar zo'n autopsie is denk ik vrijwel onmogelijk te regelen. Zouden jullie zo'n dood dier voeren? Of toch liever in de vuilnis?
Oké dan had ik dat dus toch goed begrepenAngelique schreef: Aujeszki (oid) Dat is een virus, dus daar valt niet op te testen, of wel, maar vandaag vrij, morgen niet meer, dus best een nutteloze test. Wel kun je daartegen vaccineren.
Aanraking is nog niet eens nodig, laat ik het zo zeggen, als mijn buurman...die varkens heeft, een uitbraak van aujeszki heeft, dan heb ik een heel groot probleem. Dus al met al, als het niet persé zou hoeven, zou ik het varken achterwege laten.
Ik was eigenlijke wel van plan om varkens te houden, niet alleen voor het vlees maar ook omdat het geweldig goede voor ploegers zijn.
Ze verbeteren de grond kwaliteit enorm.
Als je vaccineren heb je dan geen kans op die ziekten meer?
En zorgt dat er voor dat je dan wel veilig honden en katten er in de buurt bij kan houden?
Wat is ongeveer de ruimten die er tussen het varken en de hond of kat moet zitten om te zorgen dat de ziekten niet overslaat?
Bijvoorbeeld als je 20 hectaren hebt en je houd de varkens aan de enen kant van je land en de honden aan de anderen kant met zeg 5 hectaren er tussen is dat dan veilig?
O griebels ik geloof dat dit wel een helen moeilijke gaat worden
Want je moet natuurlijk ook de ontlasting van het varken uit de buurt van de honden houden
En je kan natuurlijk ook zelf die ziekte mee dragen dus als je bij de varkens bent geweest moet je jezelf eerst ontsmetten natuurlijk
Is dit varken ook immuun voor Aujeszki?aurora borealis schreef: Er zijn zat mensen die de hond varkensvlees geven, ik doe het niet want je weet maar nooit. Maar alle vleesindustrie varkens binnen europa worden ingeent tegen die ziekte dat is verplicht.
Ik heb al 9 jaar een scharrelvarkenlopen, gered uit de bio als biggie. En nu 2 mangalitza's daar ga ik in zweden mee verder fokken en dat is het enige ras wat geen ziekten kent omdat het zo dicht nog bij het wildzwijn staat en een zeer goed afweersysteem heeft en het vlees bevat zoveel omega 3 daar kan geen vette vis tegen op
Ik zal niet zeggen dat ze nooit ziek kunnen/zullen worden maar het zijn hier echt scharrelvarkens en zijn het hele jaar rond buiten en hebben alleen een schuilhok waar ze in gaan als het heel slecht weer is.
Ik heb hier ook katten en honden en pauwen en parelhoenders en geiten en tot nu toe geen problemen maar niks zit opgehokt en gelukkig heb ik ook geen biovarkensfokkerij in de buurt die dus voor problemen kan zorgen, ik moet er niet aan denken.
Ik dacht namelijk dat wilden zwijnen deze ziekte ook konden krijgen.
Goed hier moet ik nog eens goed over na gaan denken, een groot deel van mijn plannen heeft het varken ook een rol in
Dit gaat wat mij betreft gewoon bij het vuilnis, na dat er een autopsie op uit is gevoerd om te kijken waar het aan overleden is zo dat ik maatregelen kan nemen voor mijn anderen dieren.Anne in Duitsland schreef: Wat ik me afvraag: hoe gaan we om met dieren die we dood aantreffen in de wei of in de ren? Gewoon aan de honden voeren? Stel dat je het kippenhok in loopt en er is er eentje van zijn stokje gegaan, of je ziet een dood konijn liggen in de wei. Ik denk dat ik dan de behoefte zou hebben autopsie of zo te laten uitvoeren, om er zeker van te zijn dat ze niet aan een akelige ziekte zijn overleden die schadelijk zou kunnen zijn voor mijn honden. Maar zo'n autopsie is denk ik vrijwel onmogelijk te regelen. Zouden jullie zo'n dood dier voeren? Of toch liever in de vuilnis?
Ik heb zo iets al eens een keer mee gemaakt in Canada, de kalkoen kuikentjes bleven maar om vallen
Het was ongeveer 30% wat daar last van had en daardoor een honger dood storve
Uit eindelijk heeft de boer een autopsie laten doen en toen bleek dat ze een soort defect hadden waardoor ze meer nodig hadden van een bepaalde voedingsstof.
Door dat simpel weg meer te gaan geven was het probleem over ( had ik nog een emmer extra om mee te Sjouwen
- Angelique
- 5-sterren

Wat hier spontaan onder het stokje ligt krijgt een eervolle begrafenis. Heb je kippesterfte en twijfel je of je ze kan voeren dan kun je dacht ik wel redelijk kosteloos een autopsie in utrecht laten doen. Maar dat kun je natuurlijk niet bij iedere kip doen en met groter vee wordt dat al helemaal lastig.Anne in Duitsland schreef: Wat ik me afvraag: hoe gaan we om met dieren die we dood aantreffen in de wei of in de ren? Gewoon aan de honden voeren? Stel dat je het kippenhok in loopt en er is er eentje van zijn stokje gegaan, of je ziet een dood konijn liggen in de wei. Ik denk dat ik dan de behoefte zou hebben autopsie of zo te laten uitvoeren, om er zeker van te zijn dat ze niet aan een akelige ziekte zijn overleden die schadelijk zou kunnen zijn voor mijn honden. Maar zo'n autopsie is denk ik vrijwel onmogelijk te regelen. Zouden jullie zo'n dood dier voeren? Of toch liever in de vuilnis?
- Aurora Borealis
- 4-sterren

- Contacteer:
Wat hier dood gaat zonder dat ze medicatie of recent een ontworming hebben gehad voer ik gewoon aan de honden. Ze gaan eerst minimaal 6 weken de vriezer in daarna kunnen ze gevoerd worden. Inmiddels kan ik na al die jaren wel inschatten waar ze aan dood zijn gegaan en als ik het echt niet vertrouw dan gaan ze de grond in. Ik heb het afgelopen jaar bijna al mijn pauwenjongen verloren omdat het zo verschrikkelijk vochtig was, ze kregen luchtweginfecties krijgen. Daar helpt geen één medicijn tegen, van de ene op de andere dag liggen ze gestrekt, en die voer ik straks aan de honden. Liggen nu al heel wat maandjes in de vriezer en volgens de dierenarts is alles aan bacterien dan echt wel kapot gegaan.Anne in Duitsland schreef: Wat ik me afvraag: hoe gaan we om met dieren die we dood aantreffen in de wei of in de ren? Gewoon aan de honden voeren? Stel dat je het kippenhok in loopt en er is er eentje van zijn stokje gegaan, of je ziet een dood konijn liggen in de wei. Ik denk dat ik dan de behoefte zou hebben autopsie of zo te laten uitvoeren, om er zeker van te zijn dat ze niet aan een akelige ziekte zijn overleden die schadelijk zou kunnen zijn voor mijn honden. Maar zo'n autopsie is denk ik vrijwel onmogelijk te regelen. Zouden jullie zo'n dood dier voeren? Of toch liever in de vuilnis?
- Aurora Borealis
- 4-sterren

- Contacteer:
Ik weet niet of mangalitza's er imuum voor zijn, het is een herpesvirus wat veel lijkt op rabies. Maar nederland is al sinds 2009 officieel vrij van het Aujeszky virus dus ik denk dat dat vaccineren wel zijn welk doet en heeft gedaan.
Wij gaan de varkens dus ook gebruiken om het land om te wroeten, bemesten en de kippen gaan mee helpen om emelten etc er uit te vissen en na een paar weken gaan ze dan naar een nieuw stuk land en gaan wij het bewerkte stuk inplanten/zaaien met groenten.
Ze gaan over een maand in de huidige moestuin aan de slag mogen ze de aardperen en pastinaak en aardappels die zijn achtergebleven verwijderen en gelijk lekker losmaken en ongedierte en wortels van onkruid verwijderen.
Volgens onze veearts, is er geen reden tot ongerustheid en kunnen varkens mits kleinschalig gehouden niet echt problemen gaan geven qua gezondheid, en voor de zekerheid kun je ze natuurlijk inenten. De problemen komen allemaal door de bioindustrie, op één gehokt en van stress en slechte voeding, stank van hun eigen uitwerpselen daar gaat een dier uiteindelijk aan dood.
Ik heb het hier gezien toen wij in 2010 naar china gingen om onze zoon op te halen en ik 100 kalkoenen had lopen, die moesten toen 20 dagen binnen blijven (in de winter) . Diegene die op ons huis pasten waren voor onze dieren onbekenden dus om te zorgen dat ze binnen zouden zijn met het voeren en ter bescherming van de vossen moesten ze in de schuur blijven. Toen wij terug waren waren er al een paar dood en in de week die volgde ging de helft ook nog puur van stress en het de dicht op elkaar zitten. Terwijl ze toen alweer vrij rondliepen en hun eigen weg konden gaan.
Dieren hebben net als mensen ruimte nodig anders komen er giga problemen.
Wij gaan de varkens dus ook gebruiken om het land om te wroeten, bemesten en de kippen gaan mee helpen om emelten etc er uit te vissen en na een paar weken gaan ze dan naar een nieuw stuk land en gaan wij het bewerkte stuk inplanten/zaaien met groenten.
Ze gaan over een maand in de huidige moestuin aan de slag mogen ze de aardperen en pastinaak en aardappels die zijn achtergebleven verwijderen en gelijk lekker losmaken en ongedierte en wortels van onkruid verwijderen.
Volgens onze veearts, is er geen reden tot ongerustheid en kunnen varkens mits kleinschalig gehouden niet echt problemen gaan geven qua gezondheid, en voor de zekerheid kun je ze natuurlijk inenten. De problemen komen allemaal door de bioindustrie, op één gehokt en van stress en slechte voeding, stank van hun eigen uitwerpselen daar gaat een dier uiteindelijk aan dood.
Ik heb het hier gezien toen wij in 2010 naar china gingen om onze zoon op te halen en ik 100 kalkoenen had lopen, die moesten toen 20 dagen binnen blijven (in de winter) . Diegene die op ons huis pasten waren voor onze dieren onbekenden dus om te zorgen dat ze binnen zouden zijn met het voeren en ter bescherming van de vossen moesten ze in de schuur blijven. Toen wij terug waren waren er al een paar dood en in de week die volgde ging de helft ook nog puur van stress en het de dicht op elkaar zitten. Terwijl ze toen alweer vrij rondliepen en hun eigen weg konden gaan.
Dieren hebben net als mensen ruimte nodig anders komen er giga problemen.
-
Anne in Zweden
- 5-sterren

Nee, ik bedoel echt individuele dieren die zomaar dood zijn. En dan niet van de ouderdom, maar gewoon, boem. Maar wat Aurora schrijft, als je zoiets in de diepvries legt een paar weken, is het waarschijnlijk wel veilig. Al ben ik wel een zodanige sok dat ik ze ook liever ga begraven, denk ik.Angelique schreef: Wat hier spontaan onder het stokje ligt krijgt een eervolle begrafenis. Heb je kippesterfte en twijfel je of je ze kan voeren dan kun je dacht ik wel redelijk kosteloos een autopsie in utrecht laten doen. Maar dat kun je natuurlijk niet bij iedere kip doen en met groter vee wordt dat al helemaal lastig.
- Aurora Borealis
- 4-sterren

- Contacteer:
Ik had hier in het begin ook heel veel moeite mee, maar sinds ik lammeren en schapen krijg die ook in eens dood neer zakken, hou ik me zelf maar voor dat die dieren een heel goed leven hebben gehad nu nog een doel dienen namelijk lekker eten voor mijn honden. Anders gaan ze naar de distructie en verdwijnen ze in diervoeding als ruwe as. En alles blijft hier inderdaad eerst een aantal weken in de vriezer ik wil zeker weten dat alle bacterien dood zijn.Anne in Duitsland schreef: Nee, ik bedoel echt individuele dieren die zomaar dood zijn. En dan niet van de ouderdom, maar gewoon, boem. Maar wat Aurora schrijft, als je zoiets in de diepvries legt een paar weken, is het waarschijnlijk wel veilig. Al ben ik wel een zodanige sok dat ik ze ook liever ga begraven, denk ik.![]()
-
Anne in Zweden
- 5-sterren

Ja, misschien leert een mens zoiets vanzelf wel, inderdaad. Maar voorlopig ben ik blij dat de buurman in Zweden de kippen en konijnen wel wil vermoorden doden.aurora borealis schreef: Ik had hier in het begin ook heel veel moeite mee, maar sinds ik lammeren en schapen krijg die ook in eens dood neer zakken, hou ik me zelf maar voor dat die dieren een heel goed leven hebben gehad nu nog een doel dienen namelijk lekker eten voor mijn honden. Anders gaan ze naar de distructie en verdwijnen ze in diervoeding als ruwe as. En alles blijft hier inderdaad eerst een aantal weken in de vriezer ik wil zeker weten dat alle bacterien dood zijn.