Enten en ontwormen pup

Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Re: Enten en ontwormen pup

Parelridder
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Parelridder »

Zelf vind ik een kennelhoest vaccinatie onnodig. Het geeft net als de griepprik alleen bescherming tegen een heel select aantal varianten en daar tegen dan ook maar beperkt (ze kunnen het wel krijgen, maar het zou dan milder verlopen). Lopen ze echter eens kennelhoest op, dan is dit in de regel niet levensbedreigend. Net als bij griep moet je gewoon rust geven, zodat ze kunnen uitzieken, ook als ze dat zelf niet zo nodig vinden :) Even geen halsbandje om, want dat irriteert dan de keel. Uitlaten aan een tuigje en geen hele wandelingen, want immers kalm houden. Zachte voeding, ook om irritatie aan de keel te vermijden. Af en toe een lepeltje honing of thijmsiroop ter verzachting van de keel.
De lichaamstemperatuur in de gaten houden middels een thermometer. Als die boven de 40 komt altijd contact opnemen met de da. Na pakweg 3 dagen nemen de klachten al af, zo niet: contact opnemen met de da. Allemaal dus ook zeer vergelijkbaar met een griep.
Als je zolang de hond klachten heeft hem gewoon kalm houdt en irritaties die hoesten opwekt zo veel mogelijk vermijdt, heb je in de regel geen dierenarts/behandeling hiervoor nodig. Verloopt het onverhoopt anders, herstelt je hond niet vlot of nemen de klachten in plaats van af juist toe, dan een afspraak maken en volgt vermoedelijke een ab kuur.
Maakt je hond een kennelhoest door (mijn ervaring is dat zelfs socio's als retrievers dit zelden oplopen en als ze het eens krijgen dit zelden tot écht ziek zijn leidt, veelal bij wat gekuch blijft) dan bouwen ze daardoor weerstand tegen deze variant op en dat geeft jarenlange bescherming!
Hope
5-sterren
5-sterren

Bericht door Hope »

Hope heeft een aantal keer heel flink kennelhoest gehad, steeds kort na de vaccinatie. Ik luisterde braaf naar meneer de dierenarts en liet hem dus zeker maar enten, want hoe ziek zou hij zijn zonder?

Alleen hoor ik nu steeds meer verhalen van honden met enting én kennelhoest. Dus tja...
We gaan naar de puppy cursus, maar hij hoeft nooit in een pension te blijven. 
Parelridder
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Parelridder »

Ik ben met allemaal vanaf de leeftijd van 7 weken naar cursus geweest. Verder zijn het vreselijk fanatieke 'Facebookers': altijd maar bezig met meer vriendjes maken en jan en alleman liken :biggrin2: Kortom, als er iets heerst, komen ze daar ongetwijfeld mee in aanraking, maar ze lopen het zelden op. En zelfs áls, dan niet zodanig dat het medicatie vereist.
Overigens hoor je dit ook regelmatig van de griepprik, dat mensen juist na die vaccinatie ziek worden, terwijl ze andere jaren geen griep kregen :-\ Ik denk dat als je echt tot de 'risicogroep' hoort het wellicht meer voors dan tegens heeft(??) maar als je dan de griepprik vertaalt naar de kennelhoestvaccinatie, dan worden baby(hondje)s dus niet geent ;)
Hope
5-sterren
5-sterren

Bericht door Hope »

Parelridder schreef: Ik ben met allemaal vanaf de leeftijd van 7 weken naar cursus geweest. Verder zijn het vreselijk fanatieke 'Facebookers': altijd maar bezig met meer vriendjes maken en jan en alleman liken :biggrin2: Kortom, als er iets heerst, komen ze daar ongetwijfeld mee in aanraking, maar ze lopen het zelden op. En zelfs áls, dan niet zodanig dat het medicatie vereist.
Overigens hoor je dit ook regelmatig van de griepprik, dat mensen juist na die vaccinatie ziek worden, terwijl ze andere jaren geen griep kregen :-\ Ik denk dat als je echt tot de 'risicogroep' hoort het wellicht meer voors dan tegens heeft(??) maar als je dan de griepprik vertaalt naar de kennelhoestvaccinatie, dan worden baby(hondje)s dus niet geent ;)
Daar zit wat in. Nelson is gezond, komt veel buiten, krijgt goede voeding en heeft niets waardoor zijn weerstand verminderd zou zijn.
Ik ga dan gewoon lekker een hondenschool zoeken en met hem naar cursus. De enting tegen kennelhoest laat ik achterwege.

Over het ontwormen, vanaf welke leeftijd gaat dat via wormonderzoek?

Plaats reactie