Zijn er honden die te gulzig zijn om te barfen?

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Re: Zijn er honden die te gulzig zijn om te barfen?

CindyMayella
5-sterren
5-sterren

Bericht door CindyMayella »

Appie schrokt vanaf dag 1 ook alles naar binnen...... Hij was de jongste en kleinste van het nest (van 7), dus wij dachten dat hij altijd heeft moeten "vechten" voor zn portie eten..... Eendennekken en kippennekken, daar kauwt hij wel goed op, die gaan niet hap, slik, weg...... Ik zet altijd zn bakje neer op zn etensplek en loop weg..... Dus hij heeft alle rust om het op te eten......
Af en toe eet ie iets langzamer, maar sinds Lotgering is het weer hap, slik, weg...... Miss vindt ie die lekkerder?!
Anne in Zweden
5-sterren
5-sterren

Bericht door Anne in Zweden »

Busco en Kay schreef: Zou kunnen......

Ik weet dat het kleiner wild gejaagd wordt bij gebrek aan... Ook wordt het terloops meegenomen bij de grotere jacht.
Grote hoefdieren worden bijna volledig opgegeten, met uitzondering van de hoeven, geweien en grotere botten, zoals de schedel, kaken (de tanden) en het bekken.
Over het algemeen heeft de wolf een grote voorkeur voor spiervlees, ingewanden en organen waarmee hij dan ook zal beginnen.
Als hij vol is kunnen delen worden begraven voor later. Doordat deze delen rotten vind een gedeeltelijke vertering plaats welke gunstig is voor de vertering die de wolf nodig heeft.

Sommige omgevingen hebben geen grote hoefdieren. Dit geldt bijvoorbeeld voor Italië en Israël. Wolven in die gebieden staan bekend om te overleven op een voer dat bijna uitsluitend bestaat uit menselijk afval. Hetzelfde is gedocumenteerd in Roemenië, waar wolven in een aantal grote steden werden gefilmd wanneer ze in de stad kwamen bij nacht, het afval aten en de stad verlieten in de vroege ochtend als mensen beginnen met werken.
Eigenlijk geldt dat toch ook voor 90% van de honden in alle landen, dat ze op afval overleven (namelijk op brokken). :P :biggrin2:

Interessant hoor, dat van die wolven!
pearlsofpassion
Moderator

Bericht door pearlsofpassion »

Kaela schreef: Zo zou ik het dus niet doen. Je houdt de bak vast, je praat tegen haar, bemoeid je in feite met hoe ze eet (door te zeggen dat ze zachtjes moet doen). Je geeft haar dus héél veel prikkels tijdens het eten, naar mijn mening.

Ik zou de bak neerzetten, weglopen en op een aantal meter toekijken en niets doen. En bij voorkeur zou ik iets geven dat zo groot is, dat ze wel moet knagen, zoals een half geitje. En ik zou haar ook een poos teveel geven, net wat Martine Tom zegt, laat maar eens weten dat er echt meer dan genoeg is. Kijken of ze op een gegeven moment ook stopt omdat ze vol zit en dan tevreden is.
En als je echt in de stress schiet vanwege te kleine stukken oid, dan zorg je dat je veilig spiervlees hebt liggen en bied je dat aan. Ruilen, zodat het geen "ze pakt mijn eten af" stress wordt.

Ik zou het ook zo doen.

Cuzco (kater) heeft ook geleerd niet meer zo erg te schrokken door hem zaken te geven die hij niet kan inslikken. In combinatie met rust rond het eten.  Zo erg zelfs dat hij helemaal afgesloten eet, geen anderen ziet (ook mij niet) en zelfs daar moet blijven tot de anderen gedaan hebben met eten.  Hij krijgt niets van wat de anderen overlaten (want daar ging hij vroeger snel voor eten) en hij ziet ook niet dat ze nog eten hebben als hij al gedaan heeft.  Hij moet doorgaans nog wat wachten nadat zijn eten al op is en heeft dus absoluut geen reden om nog snel te moeten eten. 
En dat werkt.

Ik ben zo geraakt omdat hij vroeger echt ging grommen als hij de anderen zag. Dus eerst zat hij achter een doos.  Maar dan ging hij toch nog snel eten om dan te kijken of de anderen iets lieten liggen en of er iets te rapen viel. Hij kreeg wel nooit iets, maar bleef toch maar kijken: je weet nooit....    En daarvoor at hij dus zijn eten snel op, want je zou zo'n kans maar eens missen.
Hij schrokte stukken eendennek op tot hij er bijna in stikte (en geloof mij, dat is groot voor een kat).
Dus dan kreeg hij enkel een stuk van minstens een halve eendennek in een keer of een stuk karkas dat niet in de lengte in zijn keel paste.  In combinatie met in zijn eigen bakje eten, zorgt dat ervoor dat ik nu wel een klein stukje eendennek kan geven. Als hij niet dood gaat van de honger op dat moment (want hij staat ook nog eens op dieet  ::)), zal hij op alles rustig kauwen. 
Nadia
5-sterren
5-sterren

Bericht door Nadia »

* Niet alles gelezen dus van wellicht in herhaling*
Kain mijn amstaff en Storm x labrador schrokte ook heel erg. Bak vasthouden, of even weg pakken en terug geven is HET recept om bak/voedselnijd te kweken. Een hond kan echt niet relativeren van oh, die hand komt ik krijg mijn eten zo weer terug. Als jij in een restaurant zit te genieten van je heerlijke eten waar je zo'n zin in hebt en de ober komt langs en houd je bord vast. Of erger, tilt hem even op en zet hem weer terug.. wat leer je daarvan?? Om bij de volgende keer je vork in zijn hand te prikken. Want hij moet %&&$ met zijn poten van je bord afblijven!!
Stel hij komt weer langs en vult de bak met frietjes aan, of je krijgt nieuwe mayo erbij gezet, dan blijf je ontspannen als hij komt.

Zowel bij Storm als bij Kain hebben we al you can eat dagen ingevoerd. Dus ze kregen veel te eten, wat ze maar op kregen. Het liefste wil je dat ze zelf stoppen met eten omdat ze gewoon genoeg hebben. Bij Storm lukte dat. Bij Kain niet. Ik geloof best dat hij zich zou dood eten qua hoeveelheid. Maar na een paar dagen flink schranzen worden ze vanzelf rustiger. Er blijven uitzonderingen. Maar dan zou je ook eens naar de omgeving kunnen kijken.
Krijgen ze op een hectisch tijdstip eten? Rennen er kinderen rond. Vlak bij een deur waar mensen door ZOUDEN kunnen komen. Misschien wilt hij liever buiten eten, of in zijn mand/bench etc. Plaats kan ook veel bepalend zijn. Misschien kun je hem eens zelf de plaats laten bepalen.
Het zou ook mooi zijn als je eens aan een hele geit ofzo kan komen. Die kan hij onmogelijk in een keer opeten. Dus moet hij flink op kauwen. Dit kauwen werkt ook weer rustgevend.
sella

Bericht door sella »

Ik heb ook Shay een paar keer zoveel mogelijk laten eten tot hij echt stopte, pas na 5 kg  :o Nu is hij ruim 13 maanden, en nu de laatste dagen gaat hij echt rustig eten, waardoor buffel in een sneltreinvaart lijkt te eten.
Ik heb een paar keer Shay op zijn kop moeten hangen omdat het helemaal in 1 stuk naar binnen moest ect.
Als hij zoveel gegeten had, zag ik hem niet dan voor het plassen en poepen. Hij lag heel tevreden met volle pens in zijn bench te tukken.
Summerditches
5-sterren
5-sterren

Bericht door Summerditches »

Ondanks dat het niet mijn topic was had ik wel hetzelfde probleem..ik heb heel veel tips gekregen..mijn angsten opzij gezet en gewoon het roer maar eens omgegooid..grote karkassen..bakken vullen i.p.v weghalen..sommige dagen redelijk onbeperkt voeren etc.
Er wordt nu goed gekauwd...en ik laat haar lekker aanklooien met haar geit ;) ;)

Afbeelding
Laura2004
5-sterren
5-sterren

Bericht door Laura2004 »

Wat goed zeg!
CindyMayella
5-sterren
5-sterren

Bericht door CindyMayella »

Appie heeft gister voor het eerst een konijnenkarkas gegeten! Na eerst 10 minuten te hebben gesnuffeld eraan, gelikt en ermee te hebben 'gesjouwd', is ie er aan begonnen...... 10 minuten en het was op! Ik heb het wel in de gaten gehouden en hij moest idd moeite doen om er stukken vanaf te kauwen...... Appie zat daarna nog te kijken of er niet meer te halen was, maar helaas......
Kaela
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Kaela »

Hoe gaat het nu Marjolein1? Heeft 1 van de tips je wat verder kunnen helpen?
Marjolein1
1-ster
1-ster

Bericht door Marjolein1 »

Hallo allemaal, bedankt voor jullie reacties. Summerditches wat goed dat er bij jou rustig gegeten wordt nu. Ik heb nog niet heel erg veel dingen gegeven alleen kippen- en eendennekken, groentes met wat yoghurt, pens, hart en spiervlees rund en ei maar het gaat goed, een van onze honden moet nog een beetje wennen en wil sommige dingen niet eten (zoals bijv. eendennekken) en is dan blij als hij toch zijn bekende kvv krijgt onze andere hond vindt het super. Tot nu toe doet hij het met wat begeleiding best beheerst  :biggrin2:blij baasje dus. Ik hoop volgende week weer wat nieuws te proberen.
Marjolein1
1-ster
1-ster

Ik heb eigenlijk nog een vraag. Is dat een heel geitje wat jouw hond daar op de foto eet Summerditches? Ik volg met interesse het geitjes aanbod topic maar wat kan je als beginner dan het beste nemen, geit met of zonder orgaan? En ziet het er zo uit als bij Summerditches op de foto dan of moet ik zelf dan een lief klein geitje gaan ontleden want daar heb ik een beetje moeite mee :-[
Kaela
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Kaela »

De geitjes zijn zoals op die foto. Ik heb bij mijn bestelling de geitjes door midden laten zagen, omdat ik dan mooi een (ietwat grote) maaltijd per half geitje heb. De koppen zijn er ook af, dus het ziet er niet heel zielig uit.

Ik doe zelf met orgaan. Dan zitten er geloof ik de longen, hart, lever en nieren nog in. Maar ik heb niet heel goed gekeken, dus het kan dat het iets minder is dan ik noem. Is mooi compleet voeren en geitenorgaan is een leuke aanvulling op de gangbaar verkrijgbare organen vind ik zelf.
Marjolein1
1-ster
1-ster

Oké Kaela bedankt, dit hou ik zeker in mijn achterhoofd voor een komende bestelling.
Summerditches
5-sterren
5-sterren

Bericht door Summerditches »

Marjolein1 schreef: Ik heb eigenlijk nog een vraag. Is dat een heel geitje wat jouw hond daar op de foto eet Summerditches? Ik volg met interesse het geitjes aanbod topic maar wat kan je als beginner dan het beste nemen, geit met of zonder orgaan? En ziet het er zo uit als bij Summerditches op de foto dan of moet ik zelf dan een lief klein geitje gaan ontleden want daar heb ik een beetje moeite mee :-[
Ik bestel hele geitjes ..volgens mij via alle topic ongeveer dezelfde geitjes qua uiterlijk en gewicht alleen zijn sommig met en sommige zonder organen. Ik bestel altijd hele geitjes omdat ik soms ook gewoon alleen een poot geef als bevleesd bot..een half geitje is echt wel een dagporties bevleesd bot en ze eten bij mij nog 2 x per dag dus verdeel is een deel in 50% en een deel in porties..
Het is echt niet heel confronterend hoor..beetje a la konijn karkas vind ik zelf en daar kom ik dan af en toe nog een kop tegen dat is dan misschien iets minder voor je..maar barfen is grensverleggend..heb ik ervaren.. :D :D..doe nu dingen die ik als "dierenmeisje "nooit voor mogelijk gehouden had...
Een half geitje weegt zonder orgaan iets van 600-800gr. is mijn ervaring...het is echt heel mooi vlees en de ribbetjes, voor als je de pootjes de hard vindt, zijn heel zacht...
Succes
Marjolein1
1-ster
1-ster

Oké bedankt voor de info, goed om te weten. Ik denk dat ik nog maar even wacht met de geitjes  ??? Vanmorgen hadden we even een klein dipje in ons barf gebeuren. Het leek me wel tijd voor de volgende stap dus ik had spiervlees paard, pens, parelhoenkarkas en groenten ontdooit. Paard vinden twee van de drie mannen echt niet lekker, een van de twee at het uiteindelijk wel op (puur uit hebberigheid haha) maar met lange tanden, de ander moest er niets van weten. De groente wordt gegeten door twee van de drie, nummer drie vindt het niet te kanen en eet het ook niet met een eitje wat yoghurt of door het orgaan, is dat erg als je maar twee dagen barft? De parelhoenkarkassen werden door mijn schrokker zeer enthousiast naar binnen gewerkt, heel trots op hem want hij had ze wel goed fijn gekauwd (viel me mee hoe rustig hij deed) maar helaas ging dit denk ik toch nog iets te vlotjes naar binnen want even later lag alles er weer uit. Onze andere berner had er uiteindelijk eentje op, zich onderwijl afvragend wat hij hier nou toch mee moet en toen wilde hij niet meer. Ons kleine mopsje wil juist zo graag maar die kan helaas niet meedoen met zijn tandeloze bekkie. Morgen weer een poging dus, Rome is tenslotte ook niet in een dag gebouwd  :biggrin2:

Plaats reactie