Twijfel twijfel... hoe ver stap ik over, of blijft het bijvoer?

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Re: Twijfel twijfel... hoe ver stap ik over, of blijft het bijvoer?

Kaela
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Kaela »

Lothlórien schreef: Inmiddels zitten de hondjes bijna 2 weken op enkel KVV. Ik heb diverse merken door elkaar gegeven en ze reageren eigenlijk nergens verkeerd op in de zin van dat ze problemen met verteren hebben, ze hebben geen detoxische verschijnselen, het valt het hele gezin op (nu al!) dat ze minder sterke lichaamsgeur hebben, en ze vinden het over het algemeen heerlijk, hoewel onze oudste hond wel wat kieskeuriger is en soms dingen toch weigert.

Kortom: so far, so good.
Ik ben me intussen steeds verder aan het inlezen, nog steeds eraan denkend een deel of het geheel van hun voeding door barf te vervangen, en heb o.a. de hele handleiding van dit forum doorgenomen (http://www.barfplaats.nl/handleiding-tot-barf/) maar blijf toch met vragen zitten.

1. Hoe kan ik weten hoe dat zit met die behoefte-percentages? Mijn honden verschillen behoorlijk in gewicht, de oudste van 9 is net over de 5 kilo en de jongste van 7 is 10 kilo, toch gaf ik toen ik nog brok gaf de jongste vaak maar net een beetje meer, hooguit anderhalf keer het portie van de oudste. Ik doe dat nu bij de KVV eigenlijk ook, maar vraag me af of ik dat zo kan overnemen. De oudste wordt eerder sneller mager, de jongste eerder dik. Ik volg nu netjes wat de fabrikanten van de KVV-merken opgeven (geef vaak net wat minder dan opgegeven wordt), maar als ik straks zou gaan barfen moet ik dus toch iets beslissen qua percentage.

Is een kwestie van uitproberen. Voeren doe je op het oog. Worden ze te dik, dan iets minder voeren, worden ze te dun, dan wat meer voeren. Slimste is om vooral niet te veel te gaan portioneren, zodat je niet binnen no-time met allemaal onhandige porties zit. Ook kun je in het begin klein beginnen, zoals met kippennekken, kwartelkarkas en dat soort dingen. Die zijn per stuk klein en dan kun je wat makkelijker eentje meer of minder voeren. Bij barf kom je waarschijnlijk ook uit op ongelijkere porties, dus de ene dag iets meer, de andere dag iets minder, anders heb je er idioot veel portioneerwerk van.

2. Hoe kan ik zien of een vleesbot maximaal 50% bot en minimaal 50% vlees heeft? Gaat het om gewicht of puur volume? Volume lijkt me makkelijker te schatten dan gewicht...

Is een kwestie van inschatten en ervaring mee opdoen. Nekken zijn vrij consequent 50-50%. Karkas is vaak ietsje kaler, maar je ziet vanzelf welk karkas bevleesder is en welke kaler. En kijk naar de ontlasting, wordt die te hard of krijtachtig, dan is het bot waarschijnlijk te kaal.

3. Als ik voorzichtig barf naast KVV ga toevoegen, hoe zorg ik dan dat het van het begin af aan al uitgebalanceerd is, als ze juist in het begin nog niet alles kunnen eten?

Je kunt direct met beginnersbotten compleet barfen. Ben je daar nog wat voorzichtig mee, ga dan eerst max 2 a 3 dagen barfen en blijf 4 a 5 dagen kvv geven tot je het beter in de vinger hebt. Dan komen de percentages wat minder nauw. Maak ook eerst een goed menu en plaats die in het daarvoor bestemde deel op het forum, dan wordt even mee gekeken of je voldoende variatie hebt en of je percentages goed zijn. Je rekent het op de gram nauwkeurig uit, maar zó heel vreselijk nauw komt het niet, dus je hebt wel wat marge.

4. Ze eten nu nog maar zo kort enkel KVV, dat ik denk dat het verstandig is om nog even te wachten met barf. Hoe lang moet ik wachten tot het maagzuur zich voldoende aangepast heeft?

Als je in het begin goed de beginnersbotten aanhoudt (kippennekken, eendennekken, kwartelkarkas, konijnkarkas), dan kan er weinig fout gaan. Het maagzuur past zich over het algemeen vrij snel aan. Als een eendennek en kwartelkarkas goed gaat, dan gaat een konijnkarkas en kipkarkas ook goed. Dus gewoon gaan proberen en rustig opbouwen.
Lothlórien
3-sterren
3-sterren

Bericht door Lothlórien »

Dank je wel! Dat helpt alvast wat!
Plaats reactie