iedereen moet het zelf weten maar de grootste moeilijkheid van voertrainen is de eisen verhogen voor dezelfde beloning, dus eigenlijk de kunst van het weglaten van een voertje om zo de eisen te verhogen (of zoals Karen Pryor zegt (vrij vertaald), een goede manier van belonen is de minimale hoeveelheid geven die voor de hond belonend is in die situatie (en dus niet de maximale want dan kan blijft die verwachting hoog). en ja als je hond voor iets anders gemotiveerd is dan is het ook goed zolang je maar blijft belonen en het praktisch is (ik kan niet voor iedere zit een kudde schapen meenemen bijvoorbeeld).
persoonlijk vind ik voer snel, relaxt en stress verlagend en het is voor de meeste honden echt belonend op basis van oer instincten. het nadeel vind ik dat mijn hond voer niet boeiend vind als er een hogere impuls is (iets om te kunnen drijven op een moment dat dat niet de bedoeling is), toch blijf ik net zo lang door gaan tot ze het voer belangrijker vind. Andere objecten en spelletjes vind ik een mindere geschikte beloning vanwege de stress/obsessie die het in veel honden los maakt (lees zeer hoge adrenaline gevolgd door cortisol --> onverzadigd en wat angstiger) maar dat is mijn persoonlijke mening en je moet uiteindelijk doen wat voor je hond werkt.
beloning hondencursus
Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke
-
TomsBorders
- 5-sterren