Discussie op de donderdag

Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Re: Discussie op de donderdag

Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Martine-Tom schreef: Afbeelding
Was aagje  :biggrin2:
Tis wel een leukerd!
Onix
3-sterren
3-sterren

Bericht door Onix »

Weet ie wat ik altijd zo raar vind van dit soort discussies, dat men denkt dat een kruising altijd gezond is. Nou echt verre van dat. De enige reden dat straathonden gezonder zijn is dat daar de natuurlijk selectie en variatie een veel grotere rol spelen. Een hond die niet sterk genoeg is om te overleven onder zware omstandigheden zal zich niet voortplanten. En daarbij denk ik dat zoals eerder genoemd niet alleen het genotype, maar ook het fenotype een rol speelt.

Uiteindelijk zijn alle rashonden terug te herleiden tot een paar founders. Afhankelijk van het ras meer of minder verwant aan elkaar.

Ik ben erg voor inkruisen van vers, nieuw en gezond bloed. Maar het proces is heel moeilijk, kijk maar naar de wetterhoun. Rashonden kun je ver terug volgen, maar lastig om iets gezonds te vinden. Straathonden geen historie van bekend en dus mogelijk om problemen in je ras te brengen.

Gewoon kruisen voor de commercie zoals in de USA heel veel gebeurd, daar heb ik een broertje dood aan. Maar er is helaas altijd vraag naar iets aparts. Vooral door mensen die een hond willen. De hondenmensen weten  hopelijk wel beter. De enige baat hebben bij  dit soort rassen zijn de fokkers zelf. Zij vragend  echt exorbitant hoge prijzen voor kruisingen. En hebben vaak heel ingewikkelde voorwaarden bij verkoop zoals verplichte vroegcastratie bij bijv de labradoodle. Kortom er wordt heel goed verdient aan de puggles, chawheenie, labradoodle, goldendoodle, pitbull xxl, blue lab, shilohshepard en wat men al niet meer weet te verzinnen.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Onix schreef: Weet ie wat ik altijd zo raar vind van dit soort discussies, dat men denkt dat een kruising altijd gezond is. Nou echt verre van dat. De enige reden dat straathonden gezonder zijn is dat daar de natuurlijk selectie en variatie een veel grotere rol spelen. Een hond die niet sterk genoeg is om te overleven onder zware omstandigheden zal zich niet voortplanten. En daarbij denk ik dat zoals eerder genoemd niet alleen het genotype, maar ook het fenotype een rol speelt.

Uiteindelijk zijn alle rashonden terug te herleiden tot een paar founders. Afhankelijk van het ras meer of minder verwant aan elkaar.

Ik ben erg voor inkruisen van vers, nieuw en gezond bloed. Maar het proces is heel moeilijk, kijk maar naar de wetterhoun. Rashonden kun je ver terug volgen, maar lastig om iets gezonds te vinden. Straathonden geen historie van bekend en dus mogelijk om problemen in je ras te brengen.

Gewoon kruisen voor de commercie zoals in de USA heel veel gebeurd, daar heb ik een broertje dood aan. Maar er is helaas altijd vraag naar iets aparts. Vooral door mensen die een hond willen. De hondenmensen weten  hopelijk wel beter. De enige baat hebben bij  dit soort rassen zijn de fokkers zelf. Zij vragend  echt exorbitant hoge prijzen voor kruisingen. En hebben vaak heel ingewikkelde voorwaarden bij verkoop zoals verplichte vroegcastratie bij bijv de labradoodle. Kortom er wordt heel goed verdient aan de puggles, chawheenie, labradoodle, goldendoodle, pitbull xxl, blue lab, shilohshepard en wat men al niet meer weet te verzinnen.
Wacht even hoor! Niemand hier denkt dat toch?
Esther Q
5-sterren
5-sterren

Bericht door Esther Q »

Lizzy schreef: Wacht even hoor! Niemand hier denkt dat toch?
Nee.
TessaThomas
5-sterren
5-sterren

Bericht door TessaThomas »

Boeffie Blafmans schreef: Slechte voeding, wat effect heeft op niet alleen de individuele hond die de voeding krijgt, maar ook zijn nakomelingen, pups die zwak zijn maar in leven worden gehouden door hulp van de mens, honden die niet voldoende worden 'getest' op gezondheid, maar dan heb ik het niet over een hd test ed, maar over het uithoudingsvermogen, het karakter dat stabiel moet zijn, gevoeligheden. Er wordt door zoveel mensen maar zo weinig gedaan met de honden waarmee gefokt wordt, zelfs al worden ze 15 zonder ziekten, wil nog niet zeggen dat het mentaal en fysiek sterke honden zijn, vind ik. Wie weet waren ze wel snel afgevallen als die honden wel veel hadden gedaan in hun leven. Ik heb het niet over topsport, maar gewoon flink wat beweging, in alle weertypes, mentale uitdaging, de hond evalueren in tal van situaties, dat soort dingen.
In principe zijn dat dingen/testen die door onze RV wel verplicht gesteld worden. Maar er wordt heel veel mee gesjoemeld. Een UV examen van 20 km naast de fiets, bij sommige clubs mag je in je handjes knijpen als je de 12 haalt. En haal het maar niet in je hoofd om de 12-15 km/h te willen fietsen dan. Hoeveel nut heeft zo'n examen dan nog? Niks, want hoe weet je of die 20 km wel gefietst is op het juiste tempo? Ook moeten ze verplicht een africhtingscertificaat hebben, maar daar gooi je ook genen mee weg. Lang niet iedereen heeft zin om IPO te gaan doen. Hoewel dat ook wel weer een goede test is voor de fysieke en mentale staat, dat wel. Maar die africhtingscertificaten worden ook wel eens gekocht, hond een paar weken weg en hij heeft ineens 4 examens achter de rug en gehaald...

Op papier is het heel leuk en aardig bij ons, de uitvoering niet.
Onix
3-sterren
3-sterren

Bericht door Onix »

Lizzy schreef: Wacht even hoor! Niemand hier denkt dat toch?
Oh nee dat bedoel ik helemaal niet. Als ergens gemotiveerde hondenmensen zitten is het hier. Was algemeen bedoeld. als in men de gemiddelde mens die niette moeite neemt om zich in te lezen
Esther Q
5-sterren
5-sterren

Bericht door Esther Q »

TessaThomas schreef: In principe zijn dat dingen/testen die door onze RV wel verplicht gesteld worden. Maar er wordt heel veel mee gesjoemeld. Een UV examen van 20 km naast de fiets, bij sommige clubs mag je in je handjes knijpen als je de 12 haalt. En haal het maar niet in je hoofd om de 12-15 km/h te willen fietsen dan. Hoeveel nut heeft zo'n examen dan nog? Niks, want hoe weet je of die 20 km wel gefietst is op het juiste tempo? Ook moeten ze verplicht een africhtingscertificaat hebben, maar daar gooi je ook genen mee weg. Lang niet iedereen heeft zin om IPO te gaan doen. Hoewel dat ook wel weer een goede test is voor de fysieke en mentale staat, dat wel. Maar die africhtingscertificaten worden ook wel eens gekocht, hond een paar weken weg en hij heeft ineens 4 examens achter de rug en gehaald...

Op papier is het heel leuk en aardig bij ons, de uitvoering niet.
Ja, dat geldt voor veel testen. Ik ben ook eigenlijk helemaal niet zo voor al dat getest. Het zou zoveel mooier zijn als mensen zelf hun honden testen, niet op 1 testdag (met de nodige voorbereiding natuurlijk, maar daarna niet zelden niks meer) maar gewoon op alle dagen en eerlijke beslissingen nemen, eerlijk naar de honden/het ras toe bedoel ik dan, niet naar mensen toe die waarde hechten aan testuitslagen. We beginnen elkaar nu helemaal op te jutten en gek te maken met testuitslagen heb ik vaak het gevoel. De lijst kan niet lang genoeg zijn. Terwijl idd, de uitslag op papier lang niet altijd iets zinnigs zegt over de praktijk. Tegelijkertijd zie ik er ook heus wel eens het nut van in hoor, vooral als voor een probleem in een ras de ogen gesloten worden, dan kan een test, zelfs als die slecht uitgevoerd wordt, wel wat bijdragen, al is het maar bewustzijn bij fokkers/pupkopers. Maar het is wel een beetje de nieuwe hype volgens mij.
joel
5-sterren
5-sterren

Bericht door joel »

Boeffie Blafmans schreef: Waarom is dat ras goed gelukt?
Dit ras is sinds de jaren 80 in opkomst, dus nog heel jong en altijd getest bij het fokken.

De dame die is begonnen met het fokken van de LHW heeft vanaf het begin alles gedocumenteerd, zodat waar ter wereld je ook een lhw tegenkomt, hij of zij altijd te herleiden is.
Rond 2000 is er een ander geweest die een langhaar whippet gekruist heeft met een Borsoi en daar wordt bij het fokken wordt getest op MDR-1 en moet de hond aan een heleboel eisen voldoen, om het ras zo gezond mogelijk te houden.  (omdat dit dus bij de langhaar wel voorkomt omdat daar ooit met collies is gekruist om de lange vacht te verkrijgen.
Daar kwam de Silken  Windhound uit, maar vaak wordt er gesproken over de langhaar whippet in het algemeen.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Els&Flow schreef: Rasvermeerdering ipv rasverbetering is altijd alleen maar interessant voor broodfokkers. Dat zijn degenen die er beter van worden, de rassen zelf hebben er geen barst aan. Niet alleen de goede eigenschappen worden ingekruist, ook slechte eigenschappen komen mee.. denk aan ziektes, erfelijke aandoeningen, gedragsstoornissen, ect.

Uitgaand van de labs, toch wel "mijn" ras: Silver labs, Coral labs, Dalmadors, maar ook allerhande doodles.. het heeft allemaal niks met rasverbetering te maken. :-\ Ik snap tot op zekere hoogte wel dat mensen niet meer voor een rashond kiezen, maar op dit moment lopen er zo ontzettend veel kruisingen in de rondte waarmee ook weer al dan niet lukraak gefokt word dat ik me wel afvraag waar dit heen gaat. Ik hoop maar dat het een "modegril" is en dat er ooit een ommezwaai komt. Maar dan zullen de rasverenigingen zich ook nog meer moeten gaan laten gelden, zich (nog meer) gaan inzetten voor een gezond ras.
Heel even een vraagje over de Silver Labs. Ik heb ooit ergens gelezen dat het een spontane mutatie is geweest maar als ik jou zo lees is dat niet het geval? Is het toch een kruising? Met wat, de Weim ofzo?

Wat zijn Coral Labs?
Jantina
5-sterren
5-sterren

Bericht door Jantina »

Ik had bij de jachttraining een silverlab in mijn groepje. Inderdaad lab x weimaraner. Peu nerveu dat ding zeg.... je mocht van de eigenaresse niet praten over een kruissing trouwens. Dan werd ze giftig. Waarschijnlijk door het bedrag dat ze betaald heeft... In de USA was het een erkend ras volgens haar.
Elf
5-sterren
5-sterren

Bericht door Elf »

joel schreef: Dit ras is sinds de jaren 80 in opkomst, dus nog heel jong en altijd getest bij het fokken.

De dame die is begonnen met het fokken van de LHW heeft vanaf het begin alles gedocumenteerd, zodat waar ter wereld je ook een lhw tegenkomt, hij of zij altijd te herleiden is.
Rond 2000 is er een ander geweest die een langhaar whippet gekruist heeft met een Borsoi en daar wordt bij het fokken wordt getest op MDR-1 en moet de hond aan een heleboel eisen voldoen, om het ras zo gezond mogelijk te houden.  (omdat dit dus bij de langhaar wel voorkomt omdat daar ooit met collies is gekruist om de lange vacht te verkrijgen.
Daar kwam de Silken  Windhound uit, maar vaak wordt er gesproken over de langhaar whippet in het algemeen.
Zo is er in de jaren tachtig ook begonnen in Australie met de Australische Labradoodles. En er zijn fokkers die zich hebben verenigd en volgens allerlei strenge regels fokken met dna-testen e.d.. Maar goed, jullie weten allemaal wel wat een wildgroei er plaatsvindt onder tig zogenaamde Labradoodlefokkers.... :'(. Dat maakt een ras, wat nog geen erkend ras is, al kapot voordat het bestaat...
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Jantina schreef: Ik had bij de jachttraining een silverlab in mijn groepje. Inderdaad lab x weimaraner. Peu nerveu dat ding zeg.... je mocht van de eigenaresse niet praten over een kruissing trouwens. Dan werd ze giftig. Waarschijnlijk door het bedrag dat ze betaald heeft... In de USA was het een erkend ras volgens haar.
Ik vind ze wel prachtig :smitten:
Maar om voor een kruising nou zoveel geld neer te leggen :-X
Maar dit is dus eigenlijk wel wat ik bedoel. Zo'n kruising is ter verrijking van de fokker zelf. Die fokt iets aparts en wil daar dik geld voor zien. Daar wordt niemand beter van volgens mij.
Els&Flow
5-sterren
5-sterren

Bericht door Els&Flow »

Lizzy schreef: Heel even een vraagje over de Silver Labs. Ik heb ooit ergens gelezen dat het een spontane mutatie is geweest maar als ik jou zo lees is dat niet het geval? Is het toch een kruising? Met wat, de Weim ofzo?

Wat zijn Coral Labs?
Silver is idd x weim. Coral is brindle maar dan dus bewust gefokt. In Amerika mag er met Silver en Coral gefokt worden maar hier gelukkig niet. Je koopt niks anders dan een kruising. In Nl zonder stamboom. Maar ja het is nieuw en dus zijn er toch mensen die ruim 2500 neerleggen voor een Silver Lab.. uiteraard van broodfok.
Laatst gewijzigd door Els&Flow op vr 23 jan 2015, 08:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Elf schreef: Zo is er in de jaren tachtig ook begonnen in Australie met de Australische Labradoodles. En er zijn fokkers die zich hebben verenigd en volgens allerlei strenge regels fokken met dna-testen e.d.. Maar goed, jullie weten allemaal wel wat een wildgroei er plaatsvindt onder tig zogenaamde Labradoodlefokkers.... :'(. Dat maakt een ras, wat nog geen erkend ras is, al kapot voordat het bestaat...
Wat natuurlijk bij de Labradoodle ook niet heeft geholpen zijn de uiterst curieuze strenge regels omtrent het castreren van de hondjes met 8 weken :-X. Daarmee jaag je de mensen wel bij je weg, denk ik. Daar springen mensen op in die honden gaan fokken zonder deze uiterst merkwaardige regels. Daar gaan dan weer mensen naar toe die dit leuke honden vinden maar ook geen 8 weken oude castraat willen.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Els&Flow schreef: Silver is idd x weim. Coral is brindle maar dan dus bewust gefokt.
OK, dus toch een kruising. Dat was dus een broodje aap, van die fokker die schreef dat het zeker geen kruising was. Ik vind ze wel goed gelukt om te zien. Geen idee hoe ze qua karakter gemiddeld genomen zijn?

Is dat zoiets, die Coral?

Afbeelding

Ook niet spontaan maar een kruising? Kruising met?

Plaats reactie