Ja joh, natuurlijk, waarom ook niet?

Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Re: Ja joh, natuurlijk, waarom ook niet?

Valerie*
3-sterren
3-sterren

Bericht door Valerie* »

"Gelukkig maar dat er niets gebeurd is dat had je anders €1500 dekgeld gekost"
Hope
5-sterren
5-sterren

Bericht door Hope »

Lil schreef: Tussen de velden kom je hier op zondagmiddag toch echt zo'n 15 honden tegen en allemaal los. Met mijn loopse teef ging ik dan niet. Zij luisterde wel, maar de anderen vaak niet. Ik ging dan heel vroeg en heel laat. Want tja mijn teef aan de lijn, dan kan alsnog een reu erop springen. Ook ging ze niet los terwijl ze nooit verder weg ging dan 5 m bij mij vandaan (dat was gewoon heel irritant soms zoals zij kleefde). Maar aan de lijn vind ik toch heel veel veiliger want voordat de reu eigenaar eens komt aanzetten kan soms lang duren. Dat mijn teef de lijn niet leuk vond jammer dan. Het waren maar 4 weken. Als ze van de da lijnrust moeten is dat ook meerdere weken en moeten ze dat ook maar dulden. Terwijl als ze loops zijn kon ik nog proberen te compenseren met afgezette veldjes en dan balgooien of zo (ze haatte de fiets).
En ik zou daar mijn reu dus niet loslaten. Want daarvoor luistert hij nog net niet lekker genoeg.
Maar had ik een teef, dan moest ik óf weten dat ze zo goed luistert dan de hond van Nadia, of ze ging vast.

Valerie* schreef: "Gelukkig maar dat er niets gebeurd is dat had je anders €1500 dekgeld gekost"
Dat is wel een leuke om erin te gooien op zo'n moment, haha!
Nee, zonder gekheid. Pups van Nelson lijkt me geen strak plan.
kakocavi
5-sterren
5-sterren

Bericht door kakocavi »

Hope schreef: Ja, die heb ik gelezen  :)

Nee, dat is niet te voorspellen. Maar het is toch een verantwoordelijkheid van elke hondenbezitter dat hij er alles aan doet om ongeregeldheden te voorkomen? Als ik had geweten dat Nelson niet zou luisteren was hij niet los gegaan. Maar als zij weet dat haar hond loops is en (daardoor misschien?) niet luistert, hoort die hond toch vast?
Wist je niet dat je hond niet zou luisteren in zo'n situatie? Nou ja, weer een ervaring rijker dan :P

Kijk,ik snap dat je je hond graag los wil laten. En dat je dat doet in een besloten gebied pleit voor je. Als je dat zou doen in een open gebied zou ik persoonlijk bang zijn voor ongelukken, wat ik eerder al noemde.

Iemand moet toegeven om een situatie als deze te voorkomen. Die teef moet maar een paar dagen aan de lijn om problemen te voorkomen, Nelson zou altijd aan de lijn moeten, aangezien hij kennelijk niet meer luistert dan. Maar het is alsnog een gedeelde verantwoordelijkheid in mijn ogen, je kiest er immers beide voor om je hond niet te castreren en los te laten.

Het is een grijs gebied voor mij :)
smulpaap
5-sterren
5-sterren

Bericht door smulpaap »

Nee , dit is geen handige actie , en dat op Zo- middag

Ook dit is een kwestie van begrip hebben voor elkaar
Ik heb het ooit eens met een loopse teef meegemaakt , ik liep op een veld waar ze aan de lijn moesten .
Bewust al daar omdat er bijna geen andere honden liepen
Er liep daar ook een drukke weg waar pittig hard werd gereden
Ik zag in de verte een man aankomen met twee Rotweilers , beiden reuen
Dus ik gaf al een brul , meneer wilt u de honden even aanlijnen , mijn teef is loops
Dat is jouw probleem . Ja , dat klopt . Maar er is hier ook veel verkeer en ik wil straks oversteken
En wat als uw reuen achter mij aangaan ?
Om een lang verhaal kort te maken , het boeide die vent dus niets
De beide reuen waren inmiddels al bij mijn teef , en daar sta je dan
Het boeide mij wel . het idee , ik oversteken en die honden achter mij aan

En daarnaast denk ik dat geen enkele serieuze hondenbezitter op een oeps nest zit te wachten
TomsBorders
5-sterren
5-sterren

Bericht door TomsBorders »

Toen kaya loops was ging ik altijd naar aanlijngebieden op rare tijden en alleen rond half 4 in de nacht naar een losloop gebied omdat er dan niemand was.
Maar in de aanlijngebieden kwamen wel eens mensen die hun reu los lieten en dan boos op mij zijn omdat ik met een loopse teef rond loop (en Kaya snauwt toch alles van zich af). Dat vind ik een beetje een rare wereld. Maar ik zou der nooit naar een losloopgebied meenemen op dit moment, en dan zeker niet klagen als ik het wel deed. Hoe rot het ook is, want kaya staat wel onder apel terwijl haar biologie bezig is, de reu niet, en toch kies ik ervoor weg te gaan, tja zo kan je het ook zien natuurlijk.
Valerie*
3-sterren
3-sterren

Bericht door Valerie* »

kakocavi schreef: Wist je niet dat je hond niet zou luisteren in zo'n situatie? Nou ja, weer een ervaring rijker dan :P

Kijk,ik snap dat je je hond graag los wil laten. En dat je dat doet in een besloten gebied pleit voor je. Als je dat zou doen in een open gebied zou ik persoonlijk bang zijn voor ongelukken, wat ik eerder al noemde.

Iemand moet toegeven om een situatie als deze te voorkomen. Die teef moet maar een paar dagen aan de lijn om problemen te voorkomen, Nelson zou altijd aan de lijn moeten, aangezien hij kennelijk niet meer luistert dan. Maar het is alsnog een gedeelde verantwoordelijkheid in mijn ogen, je kiest er immers beide voor om je hond niet te castreren en los te laten.

Daar ben ik het niet mee eens  ;) ik heb zelf een ongecastreerde reu en teef. Als je een loopse teef hebt dan weet je dat en dan kun je daar zelf rekening mee houden. Loopse teven zijn ook een stuk makkelijker dan reuen met op hol geslagen hormonen. Daarna weet je als reu eigenaar niet dat een teef loops is dus ben je altijd te laat. Ik vind het dus de verantwoording van de teefeigenaar  ;)
Overigens is mijn reu erg makkelijk, maar sommige reuen zijn dat zeker niet.
Valerie*
3-sterren
3-sterren

Bericht door Valerie* »

TomsBorders schreef: Toen kaya loops was ging ik altijd naar aanlijngebieden op rare tijden en alleen rond half 4 in de nacht naar een losloop gebied omdat er dan niemand was.
Maar in de aanlijngebieden kwamen wel eens mensen die hun reu los lieten en dan boos op mij zijn omdat ik met een loopse teef rond loop (en Kaya snauwt toch alles van zich af). Dat vind ik een beetje een rare wereld. Maar ik zou der nooit naar een losloopgebied meenemen op dit moment, en dan zeker niet klagen als ik het wel deed. Hoe rot het ook is, want kaya staat wel onder apel terwijl haar biologie bezig is, de reu niet, en toch kies ik ervoor weg te gaan, tja zo kan je het ook zien natuurlijk.
Dat vind ik ook jammer, en niet alleen met een loopse teef. Aanlijngebied hoort ook aanlijngebied te zijn. Je kunt bijna nergens rustig met een aangelijnde hond lopen hier.
Lil

Bericht door Lil »

Hope schreef: En ik zou daar mijn reu dus niet loslaten. Want daarvoor luistert hij nog net niet lekker genoeg.
Maar had ik een teef, dan moest ik óf weten dat ze zo goed luistert dan de hond van Nadia, of ze ging vast.

Dat is wel een leuke om erin te gooien op zo'n moment, haha!
Nee, zonder gekheid. Pups van Nelson lijkt me geen strak plan.
Mijn teef luisterde zo goed en ging toch vast juist omdat er ook reuen lopen.
Kaela
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Kaela »

kakocavi schreef:

Ik vind dit wel heel overdreven gesteld. Hope is hartstikke goed met hem aan het trainen en verteld dat ze hem 10 keer bij andere honden, ook uit spel, bij zich heeft komen roepen. Het is wel wat overdreven om te stellen dat Nelson niet goed luistert.

Punt is dat honden honden zijn en ze NOOIT 100% luisteren. Dat kan niet, dat bestaat niet. En dus moeten mensen hun verstand gebruiken. Zoals ik eerder al zei en wat Lizzy ook al zei: als mensen in aanlijngebieden hun hond nou gewoon eens aan de lijn houden en in losloopgebieden hun verstand gebruiken.
En je verstand gebruiken betekend dat je niet met een loopse teef op zondagmiddag het losloopgebied in gaat. Je verstand gebruiken betekend dat je je hond een zo goed mogelijke recall aanleert. Je verstand gebruiken betekend vooral dat als het eens een keertje misgaat, dat je fatsoenlijk sorry zegt en de boel netjes oplost. Dat schijnt tegenwoordig heel moeilijk te zijn, maar zou deze mevrouw dat hebben gedaan, weet ik zeker dat Hope hier geen boos stukje had geplaatst en zelf ook sorry tegen die mevrouw zou hebben gezegd.

Ik vind de bal bij een ander leggen zoooo makkelijk. Uit sommige reacties in deze draad blijkt dat deze mevrouw zo ongeveer het volste recht had om op zondagmiddag in het losloopgebied te lopen én tegen reueigenaren te schreeuwen, omdat reueigenaren in aanlijngebieden hun hond loslaten. Mensen, zo komen we toch werkelijk nooit ergens?

Wat u niet wil dat u geschiet, doe dat ook een ander niet...
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Ik zou gewoon denken dat het eenvoudig is: ga niet naar een losloopbos als je andere mensen/honden lastig valt.

En een loopse teef valt andere mensen en honden lastig, in een druk losloopgebied. Punt. Geen discussie over. En met sommige teven kun je de eerste week van de loopsheid nog prima door een losloopgebied omdat geen reu haar nog aantrekkelijk vindt. En met sommige teven kun je gewoon ruim 3 weken niet naar een losloopgebied. Dat hangt erg van de teef af. Biscuit kon de eerste week van de loopsheid nog prima mee. Ik deed haar dan al wel aan de riem maar geen reu vond haar boeiend. Fritzi ruikt ruim voor de loopsheid al Goddddddelijk dus die houdt ik 4 weken weg uit een losloopgebied.

Overigens, een echt overmatig hitsige niet luisterende reu (wij hebben er ook zo een lopen, die vindt mijn dames al overheerlijk als ze pas over 3 maanden loops moeten worden, de hond luistert niet, verkracht mijn honden en ik moet hem iedere keer terug brengen naar zijn eigenaar - heel vervelend want hij probeert er 1 te verkrachten en ondertussen proberen 2 van mijn honden hem te verjagen, waar hij zijn ballen mee afveegt en dat heb ik dan in mijn eentje maar te managen totdat ik de eigenaar gevonden heb. Die er dan een beetje bij staat van "ja, ik kan er ook niks aan doen en castreren is geen optie hoor, dan krijgt hij een lelijke vacht") hoort ook niet in een losloopgebied.

Maar Nelson is gewoon een jonge hond, die niet 100% perfect luistert en dat lijkt mij naar mijn mening ook helemaal niet nodig. Een losloopgebied is niet alleen voor robots. Als er alleen honden die 100% perfect luisteren welkom zijn in een losloopgebied, serieus waar: dan is dat gebied vanaf nu LEEG.
Hope
5-sterren
5-sterren

Bericht door Hope »

kakocavi schreef: Wist je niet dat je hond niet zou luisteren in zo'n situatie? Nou ja, weer een ervaring rijker dan :P

Naar mijn idee staat Nelson goed genoeg onder appèl om los te kunnen in een losloopgebied. Hij kan, terwijl er op een kleine afstand honden aan het spelen zijn in het water, zijn oefeningen doen. Ik kan hem terugroepen wanneer hij aan het spelen is met andere honden. Als hij te ver voor me uit wil lopen fluit ik en komt hij dichterbij. Hij rent niet meer honderden meters van me vandaan omdat er misschien wel eens een hond zou kunnen lopen in de verte.

Hij kan volgen, los. Hij is sociaal. Als hij te enthousiast is met bijvoorbeeld oudere honden roep ik hem bij me en blijft hij ook bij me. Ik moet eerlijk zeggen dat ik wel eens denk dat er meer honden zouden mogen zijn zoals Nelson. En nee, zowel Nelson als ik zijn niet perfect. Ook ik maak wel eens een inschattingsfout. Ook mijn hond heeft tijden gehad (en wellicht komen ze nog een keer) waarbij hij bananen in zijn oren had en niet luisterde. Maar dan ging hij aan de lijn tot hij weer onder controle stond.

Zou deze hond dan nooit meer los mogen omdat er misschien wel eens iemand zou kunnen zijn met een niet-luisterende loopse teef? Ik wil best mijn verantwoordelijkheid nemen. Naar mijn idee heb ik dat ook gedaan door mijn hond aan te lijnen en de andere kant op te lopen. Ik had ook kunnen zeggen: jouw probleem. En mijn hond gewoon lekker zijn gang kunnen laten gaan.
hannabelgje
5-sterren
5-sterren

Bericht door hannabelgje »

Ik liep met mijn loopse teef ook los in aanlijngebied. Losloopgebied hebben ze hier nog nooit van gehoord. Ik had dan zelf een intacte reu bij me en die hield ik dan aan de lijn. 
Ik loop met Zoë alleen in gebied waar ik niemand en niks tegenkom.
May Linn
5-sterren
5-sterren

Bericht door May Linn »

Heeft altijd 2 kanten.
Ik loop altijd gewoon op dezelfde plekken met mijn loopse teef en mijn intacte reu is dan ook mee.
Teef loopt braaf los naast me, mijn reu wat meer voor me.
Als we een hond moeten passeren houd ik ze bij me, leg ze neer of lijn ze aan, mijn honden hebben niks te zoeken bij andere honden.
Kwestie van ik houd mijn hond bij, als jij dat ook doet is er geen probleem.

Als ze hoog loops is zou ik niet gelijk gaan wandelen in een gebied waar tientallen honden op zondag komen, dat vind ik niet prettig lopen.
Maar alle andere plekken ga ik niet mijden omdat iemand anders zijn hond niet bij kan roepen.
Met trainen zijn er ook regelmatig loopse teven, mijn reu heeft gewoon te luisteren. Hij zal wat meer piepen, maar hij weet ook wel dat hij net als met alle andere prikkels gewoon moet bij me moet blijven.
Denk dat het ook kwestie is van trainen, heb daar nooit last van gehad met mijn reuen. En ook niet met mijn teven dat ze dan ineens niet luisteren.
Jantina
5-sterren
5-sterren

Bericht door Jantina »

May Linn schreef: Heeft altijd 2 kanten.
Ik loop altijd gewoon op dezelfde plekken met mijn loopse teef en mijn intacte reu is dan ook mee.
Teef loopt braaf los naast me, mijn reu wat meer voor me.
Als we een hond moeten passeren houd ik ze bij me, leg ze neer of lijn ze aan, mijn honden hebben niks te zoeken bij andere honden.
Kwestie van ik houd mijn hond bij, als jij dat ook doet is er geen probleem.

Als ze hoog loops is zou ik niet gelijk gaan wandelen in een gebied waar tientallen honden op zondag komen, dat vind ik niet prettig lopen.
Maar alle andere plekken ga ik niet mijden omdat iemand anders zijn hond niet bij kan roepen.
Met trainen zijn er ook regelmatig loopse teven, mijn reu heeft gewoon te luisteren. Hij zal wat meer piepen, maar hij weet ook wel dat hij net als met alle andere prikkels gewoon moet bij me moet blijven.
Denk dat het ook kwestie is van trainen, heb daar nooit last van gehad met mijn reuen. En ook niet met mijn teven dat ze dan ineens niet luisteren.
+ 1
MerelsMommy
3-sterren
3-sterren

Bericht door MerelsMommy »

Wij gingen met onze Ridgeback teef toen ze voor het eerst loops was naar een apart uitlaatveldje. Hek er omheen, goed overzichtelijk, weinig mensen die daar komen, want het veldje ligt aan de uiterste rand van 180 hectare losloopgebied.
Maar ... om daar te komen, MOEST ik door dat losloopgebied. Het kon gewoon niet anders. Dus namen we de kortste route, met hondjewaf strak aan de lijn. En een commentaar dat we kregen als we vroegen of mensen hun hond even bij zich konden houden! Wat we in het losloopgebied deden met een loopse teef en we moesten maar met haar door de woonwijk gaan wandelen.
Dat hebben we geprobeerd, maar dat was geen succes. Ze was zo vol energie (10 maanden oud, wat wil je), als die een dag niet gerend had, was ze zo hieperdepiep, dat ging gewoon niet. En fietsen mocht nog niet. Daarbij kwamen we bij ons in de wijk ook zat honden tegen. Los (wat niet mag) en aan de lijn en dan kregen we van die mensen ook de wind van voren. Wat we wel niet dachten om met een loopse teef over straat te gaan.
Gek werden we ervan.

Naar onze mening moet je een teefje waar je niet mee wilt fokken pas castreren als ze een keer loops is geweest. Dus hoe irritant het ook is allemaal, bij een eventueel volgend teefje zou ik het weer zo doen.

Sindsdien heb ik een intacte reu gehad. 2½ was hij toen we hem kregen. En gelukkig was hij niet van z'n stuk te brengen, ook niet toen er een loopse teef zich in haar klapstaart-week aan zijn voeten wierp. Later zijn we nog wel eens een loopse teef tegengekomen die hij wel lekker vond, maar dan konden we 'm gelukkig vrij snel te pakken krijgen en hebben we hem aangelijnd meegenomen.
Was hij er wel lovesick van geworden, dan hadden we hem waarschijnlijk toch laten castreren. Hoewel ik absoluut geen voorstander ben van "snijden in gezond vlees", is dat in zo'n geval misschien toch beter.

Ons huidige reutje is nog te klein, maar als hij te zeer van slag raakt van loopse teven, wacht hem dat lot ook. En zo niet, dan niet. We gaan het zien.
Overigens is onze huidige hond een reutje, omdat we welke sexuele spanning dan ook tussen onze nieuwe pup en onze "oude" hond wilden voorkomen. Jammer alleen dat ze elkaar niet meer hebben mogen ontmoeten .....

Mijn mening is dat je als hondeneigenaar je verantwoordelijkheid tegenover je hond moet nemen. Heb je een teef, dan moet je goed kijken wat goed voor haar is. Neemt ze genoegen met rondjes aan de lijn tijdens de loopsheid? Dan doen. Scheelt een boel gezeur en gedoe. Maar lukt dat niet, dan gaat haar belang voor dat van mensen die je misschien tegenkomt wat mij betreft. Laat haar dan wel onder gecontroleerde omstandigheden los.
En heb je een reu? Kijk dan waar hij het meeste baat heeft. Reageert hij (te) heftig op loopse teven? Castreer 'm dan. En wil je dat niet? Dan is dat jouw keus en jouw verantwoordelijkheid en moet je niet een loopse teef de schuld geven.

Het is wat mij betreft net zoiets als van een vrouw verlangen dat ze een burka draagt omdat je als man anders misschien opgewonden raakt. Dat vinden we hier toch ook niet normaal?
Laatst gewijzigd door MerelsMommy op ma 27 jul 2015, 12:42, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie