pijnklachten achterpoot en lage rug

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Re: advies/ervaring gevraagd behandeling pijnklachten lage rug en 1 achterpoot

Parelridder
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Parelridder »

Lizzy schreef:Zo dan.... Dit is lekker :-X . En als dit allemaal eerder was gediagnosticeerd, had je vandaag al uit de problemen met haar geweest en niet zo achterlijk veel geld kwijt zijn geweest :-X . Ik ging een klacht indienen, dat kan ik je wel vertellen! Wat een misser (op misser op misser - dat gevoel heb ik wel vaker hoor, als ze eenmaal de mist in gaan, blijven ze met z'n alle de mist in gaan totdat er 1 dierenarts is die het licht ziet) :-X . Je bent wel mooi de l*l zeg, met dit bewegingsschema. Maar een loopband is volgens mij echt de aller, allerbeste oplossing!! Jeetje, gaaf dat je die gekocht hebt! Welke heb je gekocht?

Nou, succes met je meis. Over een paar maanden is ze weer helemaal als nieuw :-*
De fysio houdt rekening met blijvende rugklachten. Klachten die veroorzaakt zijn door de (volkomen overbodige!) orthomanuele behandeling door dierenarts Aharon. Waar ik kwam om onderzoek te laten doen naar de terugkerende lichte stijfheid na sprinten in een achterpoot, die bij die gelegenheid vast stelde dat haar bekken een beetje scheef staat en dat is in haar opinie kennelijk iets wat hoe dan ook correctie vereist. Nog vóór ik iets kon zeggen, gaf ze een enorme knal op de onderrug (en dus ook indirect op de pijnlijke achterpoot, die sinds die tijd óók meer klachten geeft..). Resultaat: volgens Aharon nu weer recht ("kijk maar, mijn duimen staan nu naast elkaar") maar in werkelijkheid nog steeds dat beetje scheef staand (merkte de 2e fysio in alle onschuld op tijdens intake, niet wetende van de zogenaamde correctie hiervan).
Maarten houdt rekening met mogelijk geen volledig herstel van de poot. Hij schat de kans op herstel wel redelijk groot in, maar als gevolg van erg late diagnosticering en dus het voortduren zonder juiste behandeling, is de kans op blijvende klachten groter. Buiten dat problemen aan pezen sowieso lastiger herstellen dan een botbreuk, na goed behandeld te zijn.
Ik ga voor volledig herstel, ik zet alles op alles om dát te bereiken. We houden ons al vanaf augustus 2015 aan alle voorgeschreven rust en beweging en dat blijven we ook het komende > half jaar doen, maar of dit werkelijk beloond gaat worden met "Weer helemaal als nieuw" is meer hoop dan belofte. Het zou zo rechtvaardig zijn, we doen zo ons best en ze heeft dit zó niet verdiend!! :'(

Fysio 1 was al geinformeerd over de onjuiste diagnoses en heeft daarop tot op de dag van vandaag nooit enige reactie gegeven. Hem wederom informeren over wat er wél aan scheelt leidt dus nergens toe.
Fysio 2 reageerde met ongeloof (opnieuw) de oorzaak van de klacht niet goed vast gesteld te hebben, maar heeft n.a.v. de diagnose, rontgenfoto's en eigen controle onderzoek vast gesteld hoe het misverstand heft kunnen ontstaan en wat ze in de toekomst aan het onderzoek gaat wijzigen. Dat vind ik voor wat betreft de toekomst een prima reactie.
De orthopeed ga ik informeren na afloop van de pred-kuur, zodat ik eventueel resultaat daarvan tegelijk kan door geven.
Dierenarts Aharon weet ik niet. Het is als praten tegen een muur. Je moet standaard 3 x heen (2x controle) maar na die 1e ervaring besloot ik ter plekke daar NOOIT meer een stap over de drempel te zetten en toen wist ik nog niet eens hoe hevig de klachten zouden worden en voortduren.. Ik heb dus gebeld om de afspraak af te zeggen, uitgeput van alle zorgen over de rugklachten die ze aangebracht had en forse toename van de tot dan zo subtiele klacht aan de achterpoot. Zodra ik zei de afspraak te willen afzeggen volgde op héél bitse, defensieve toon dat het belangrijk was die door te laten gaan en WAAROM ik dan niet kwam. Die toon schoot mij volkomen verkeerd: mijn maatje kwam met nauwelijks zichtbare klacht binnen en met en lijst van klachten weer buiten. Ook letterlijk: in het dossier omschrijft Aharon als een hond waarvan je je afvraagt hoe die de voordeur bereikt heeft, terwijl ze tegen mij zei "Knap dat je dat gezien hebt!" toen ze naar het gangwerk keek. Enfin, de toon was dus zó onredelijk, ze zouden zich rot moeten schamen in plaats van mij kwaad toe te spreken!! En als ik niet wilde PLOFFEN, niet volkomen de controle wilde verliezen, moest ik alles inslikken. Kom je aan m'n maatje, dan kom je aan mij.. Ik heb dus een rot smoes bedacht en heb opgehangen. Wil ik haar alsnog voleldig informeren?? Enerzijds wel, anderzijds weet ik n.a.v. haar (volkomen gebrek aan) onderzoek en onzinnige (én ongevraagde) 'behandeling' dat ze hiermee NIETS doen gaat. Passend bij iemand die het verkl*ten van een rug tot een methode verheft (en voor ik aan zo'n 'methode' toch mijn eigen naam koppelde..).
Wat ik het meest verdriet en kwalijk vind in deze hele reeks aan ervaringen - buiten dat Daantje en ik op gebied van zowel ons dagelijks leven, haar jeugd, alle training, workshops, wedstrijden en vakantie een jaar volkomen stil staan - is dat het zo onnódig was allemaal. Als er GELUISTERD was, was het anders verlopen. Ik houd vanaf het begin een verslag bij van 't verloop van de klachten, dingen die opvallen, veranderingen (wanneer, hoe, etc.). Daarin staat héél duidelijk wanneer de klacht begon, wat de klachten aan jaagt en waartoe de klacht beperkt was tot Aharon er een aan toe voegde. Dat verslag, ieders diagnoses enz. Foto's en verslagen van de verschillende betrokken behandelaars zijn zowel mondeling als schriftelijk steeds gedeeld. Op Maarten na heeft niemand willen aannemen dat er hoe dan ook een probleem bij de knie zat, royaal voor er een rugklacht was toegebracht. Dat het dáár begon - bij de knie - en dat exact die klacht steeds weer toe neemt bij toename van aktiviteit.
Parelridder
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

YES! Vanmorgen de proef op de som genomen t.a.v. de schouderklacht, de compensatie-plek. Daar toonde ze al bij het onderzoek van fysiotherapeut Victor Hoogma half sept. 2015 last. De hele rug, dus óók die plek moest van fysiotherapeute Elma Bakker vanaf oktober gemasseerd worden middels 'plukken'. Directe aanleiding waren de klachten die ontstonden na het door Hoogma voorgeschreven sprinten-door-mul-zand. Een zeer terechte massage, ze zat (letterlijk) strak in haar vel.
Wat opviel en (mij) tegen viel, was dat de 'compensatie' ongewijzigd bleef: steeds als ik haar tussen de schouderbladen masseerde op de voorgeschreven wijze, voelde ik hoe warm die plek was en strekte zij haar voorpoten t.g.v. de pijn/ongemak dat dit opleverde. Ook het dragen van een tuigje, wat mij was aangeraden om nekklachten te voorkomen tgv een eventuele ruk, bleef ze zichtbaar vervelend vinden. Inmiddels had ik het tuig dus weer vervangen door een halsband, maar ook dat veranderde niets aan die compensatieklacht. De orthopeed schreef voor de onderrug langdurige nsaid (previcox) voor, maar ook dat veranderde er niets aan (prednison mocht ze onder géén beding, daar was het niet ernstig genoeg voor, liever laten we haar ook na ál die maanden nog steeds aangelijnd en met pijn door het leven gaan kennelijk..). Mijn eigen (humane)fysiotherapeut raadde aan te stoppen met de massage zolang de oorzaak van de warmte niet bekend was, want iets dat warm is moest je volgens hem niet behandelen zonder diagnose. De klacht nam daar niet van toe en Daantje was blij met dat advies, maar het verdween er ook niet door.
In overleg met Maarten ben ik afgelopen zaterdag (na controle bij haar fysio) gestart met een kórte prednisonkuur, in de hoop dat dit de slepende klachten in de rug (incl. schouder) nog een zetje in het herstel zouden geven. Vanmorgen kreeg ze haar 3e. Uit nieuwsgierigheid of het iets deed, mede omdat ik morgenochtend Maarten even bellen wil voor overleg, heb ik haar zojuist even gemasseerd, ter controle op de reactie hierop. Wat ik ook deed vóór ik naar Maarten ging. Daantje reageerde voor het eerst in 4 maanden NIET hierop!!!!! ze lag gewoon ontspannen, zonder op wat voor manier dan ook te reageren, haar voorpoten bleven zonder de minste neiging tot verplaatsen/strekken rustig liggen, keer op keer dat ik haar ruggetje masseerde. WOW!!!!! Natuurlijk moeten we nog zien of dit resultaat blijvend is, maar daar heb ik zelf heel goede hoop op. Dat het ergens een keer een halt toegeroepen moet worden om uit een vicieuze circel te raken. Zo iets..
Laat ik dan ook verklappen dat sinds gistermiddag de stijfheid in de achterpoot af neemt.. Zo juist zelfs NIET zichtbaar!!!!! Ik durf het amper te zeggen, nog minder te hopen.. Maar wat zou het FANTASTISCH zijn als dit onverwachtte bij-effect óók wordt behaald.. Dat verandert niets aan de voorgeschreven lijnrust etc. 'Genezen' kan het 't niet, dat vergt tijd en vervolgens gedoseerde opbouw, maar we zouden daarmee wel eindelijk terug zijn in de situatie als vóór de voorgeschreven vrije wandelingetjes (a 5-10 minuten) die ze van half nov. tot 5 dec. genoot. Na 5 december is de stijfheid continu gebleven, in licht wisselende mate. Dit is de éérste keer dat ze weer zonder stijfheid liep!!!!! En dat alleen al is voor mij giga winst, want de stijfheid is gevolg van pijn, dus dát weer kwijt zijn is gewoon dikke winst, ondanks het ellenlange traject wat hoe dan ook nog voor ons ligt.
Duimen dat het zo door zet!
Parelridder
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Mijn eigen (humane) fysio voegde hier net nog aan toe dat als ze weer normaal beweegt, dat natuurlijk ook haar herstel ten goede komt. Want banden en pezen hebben vooral voldoende en normale beweging nodig om te kunnen herstellen. Precies wat Maarten zei. Oef, wat zou het heerlijk zijn als de korte kuur er toe kan leiden dat ze zich weer helemaal normaal beweegt..!
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Parelridder schreef:YES! Vanmorgen de proef op de som genomen t.a.v. de schouderklacht, de compensatie-plek. Daar toonde ze al bij het onderzoek van fysiotherapeut Victor Hoogma half sept. 2015 last. De hele rug, dus óók die plek moest van fysiotherapeute Elma Bakker vanaf oktober gemasseerd worden middels 'plukken'. Directe aanleiding waren de klachten die ontstonden na het door Hoogma voorgeschreven sprinten-door-mul-zand. Een zeer terechte massage, ze zat (letterlijk) strak in haar vel.
Wat opviel en (mij) tegen viel, was dat de 'compensatie' ongewijzigd bleef: steeds als ik haar tussen de schouderbladen masseerde op de voorgeschreven wijze, voelde ik hoe warm die plek was en strekte zij haar voorpoten t.g.v. de pijn/ongemak dat dit opleverde. Ook het dragen van een tuigje, wat mij was aangeraden om nekklachten te voorkomen tgv een eventuele ruk, bleef ze zichtbaar vervelend vinden. Inmiddels had ik het tuig dus weer vervangen door een halsband, maar ook dat veranderde niets aan die compensatieklacht. De orthopeed schreef voor de onderrug langdurige nsaid (previcox) voor, maar ook dat veranderde er niets aan (prednison mocht ze onder géén beding, daar was het niet ernstig genoeg voor, liever laten we haar ook na ál die maanden nog steeds aangelijnd en met pijn door het leven gaan kennelijk..). Mijn eigen (humane)fysiotherapeut raadde aan te stoppen met de massage zolang de oorzaak van de warmte niet bekend was, want iets dat warm is moest je volgens hem niet behandelen zonder diagnose. De klacht nam daar niet van toe en Daantje was blij met dat advies, maar het verdween er ook niet door.
In overleg met Maarten ben ik afgelopen zaterdag (na controle bij haar fysio) gestart met een kórte prednisonkuur, in de hoop dat dit de slepende klachten in de rug (incl. schouder) nog een zetje in het herstel zouden geven. Vanmorgen kreeg ze haar 3e. Uit nieuwsgierigheid of het iets deed, mede omdat ik morgenochtend Maarten even bellen wil voor overleg, heb ik haar zojuist even gemasseerd, ter controle op de reactie hierop. Wat ik ook deed vóór ik naar Maarten ging. Daantje reageerde voor het eerst in 4 maanden NIET hierop!!!!! ze lag gewoon ontspannen, zonder op wat voor manier dan ook te reageren, haar voorpoten bleven zonder de minste neiging tot verplaatsen/strekken rustig liggen, keer op keer dat ik haar ruggetje masseerde. WOW!!!!! Natuurlijk moeten we nog zien of dit resultaat blijvend is, maar daar heb ik zelf heel goede hoop op. Dat het ergens een keer een halt toegeroepen moet worden om uit een vicieuze circel te raken. Zo iets..
Laat ik dan ook verklappen dat sinds gistermiddag de stijfheid in de achterpoot af neemt.. Zo juist zelfs NIET zichtbaar!!!!! Ik durf het amper te zeggen, nog minder te hopen.. Maar wat zou het FANTASTISCH zijn als dit onverwachtte bij-effect óók wordt behaald.. Dat verandert niets aan de voorgeschreven lijnrust etc. 'Genezen' kan het 't niet, dat vergt tijd en vervolgens gedoseerde opbouw, maar we zouden daarmee wel eindelijk terug zijn in de situatie als vóór de voorgeschreven vrije wandelingetjes (a 5-10 minuten) die ze van half nov. tot 5 dec. genoot. Na 5 december is de stijfheid continu gebleven, in licht wisselende mate. Dit is de éérste keer dat ze weer zonder stijfheid liep!!!!! En dat alleen al is voor mij giga winst, want de stijfheid is gevolg van pijn, dus dát weer kwijt zijn is gewoon dikke winst, ondanks het ellenlange traject wat hoe dan ook nog voor ons ligt.
Duimen dat het zo door zet!
Oh wow!!! Maar dit is echt fantastisch nieuws! Dit is natuurlijk niet een beetje een stapje vooruit maar een flinke stap! Ja, dit beschouw ik ook als giga winst want je bleef nu met haar in een cirkeltje ronddraaien en daar zijn jullie nu uitgestapt samen. Dat geeft toch ook weer veel moed voor het traject dat jullie nog door moeten :-*
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Parelridder schreef:De fysio houdt rekening met blijvende rugklachten. Klachten die veroorzaakt zijn door de (volkomen overbodige!) orthomanuele behandeling door dierenarts Aharon. Waar ik kwam om onderzoek te laten doen naar de terugkerende lichte stijfheid na sprinten in een achterpoot, die bij die gelegenheid vast stelde dat haar bekken een beetje scheef staat en dat is in haar opinie kennelijk iets wat hoe dan ook correctie vereist. Nog vóór ik iets kon zeggen, gaf ze een enorme knal op de onderrug (en dus ook indirect op de pijnlijke achterpoot, die sinds die tijd óók meer klachten geeft..). Resultaat: volgens Aharon nu weer recht ("kijk maar, mijn duimen staan nu naast elkaar") maar in werkelijkheid nog steeds dat beetje scheef staand (merkte de 2e fysio in alle onschuld op tijdens intake, niet wetende van de zogenaamde correctie hiervan).
Maarten houdt rekening met mogelijk geen volledig herstel van de poot. Hij schat de kans op herstel wel redelijk groot in, maar als gevolg van erg late diagnosticering en dus het voortduren zonder juiste behandeling, is de kans op blijvende klachten groter. Buiten dat problemen aan pezen sowieso lastiger herstellen dan een botbreuk, na goed behandeld te zijn.
Ik ga voor volledig herstel, ik zet alles op alles om dát te bereiken. We houden ons al vanaf augustus 2015 aan alle voorgeschreven rust en beweging en dat blijven we ook het komende > half jaar doen, maar of dit werkelijk beloond gaat worden met "Weer helemaal als nieuw" is meer hoop dan belofte. Het zou zo rechtvaardig zijn, we doen zo ons best en ze heeft dit zó niet verdiend!! :'(
Die Dr. Aharon toch... Geen steek veranderd :-X . Dit trucje haalt ze werkelijk bij iedereen uit :-X . Weet je wat ik vind? Ik vind het een regelrechte charlatan.
Fysio 1 was al geinformeerd over de onjuiste diagnoses en heeft daarop tot op de dag van vandaag nooit enige reactie gegeven. Hem wederom informeren over wat er wél aan scheelt leidt dus nergens toe.
Nou, dit zegt genoeg, toch :-X
Fysio 2 reageerde met ongeloof (opnieuw) de oorzaak van de klacht niet goed vast gesteld te hebben, maar heeft n.a.v. de diagnose, rontgenfoto's en eigen controle onderzoek vast gesteld hoe het misverstand heft kunnen ontstaan en wat ze in de toekomst aan het onderzoek gaat wijzigen. Dat vind ik voor wat betreft de toekomst een prima reactie.
Dat vind ik nou ook.
De orthopeed ga ik informeren na afloop van de pred-kuur, zodat ik eventueel resultaat daarvan tegelijk kan door geven.
OK. Perfect om het zo te doen.
Dierenarts Aharon weet ik niet. Het is als praten tegen een muur. Je moet standaard 3 x heen (2x controle) maar na die 1e ervaring besloot ik ter plekke daar NOOIT meer een stap over de drempel te zetten en toen wist ik nog niet eens hoe hevig de klachten zouden worden en voortduren.. Ik heb dus gebeld om de afspraak af te zeggen, uitgeput van alle zorgen over de rugklachten die ze aangebracht had en forse toename van de tot dan zo subtiele klacht aan de achterpoot. Zodra ik zei de afspraak te willen afzeggen volgde op héél bitse, defensieve toon dat het belangrijk was die door te laten gaan en WAAROM ik dan niet kwam. Die toon schoot mij volkomen verkeerd: mijn maatje kwam met nauwelijks zichtbare klacht binnen en met en lijst van klachten weer buiten. Ook letterlijk: in het dossier omschrijft Aharon als een hond waarvan je je afvraagt hoe die de voordeur bereikt heeft, terwijl ze tegen mij zei "Knap dat je dat gezien hebt!" toen ze naar het gangwerk keek. Enfin, de toon was dus zó onredelijk, ze zouden zich rot moeten schamen in plaats van mij kwaad toe te spreken!! En als ik niet wilde PLOFFEN, niet volkomen de controle wilde verliezen, moest ik alles inslikken. Kom je aan m'n maatje, dan kom je aan mij.. Ik heb dus een rot smoes bedacht en heb opgehangen. Wil ik haar alsnog voleldig informeren?? Enerzijds wel, anderzijds weet ik n.a.v. haar (volkomen gebrek aan) onderzoek en onzinnige (én ongevraagde) 'behandeling' dat ze hiermee NIETS doen gaat. Passend bij iemand die het verkl*ten van een rug tot een methode verheft (en voor ik aan zo'n 'methode' toch mijn eigen naam koppelde..).
Ja, typisch Aharon. Ja tja, wat moet je hiermee? Een officiele klacht zou natuurlijk wel passen bij hetgeen ze gedaan heeft. Het is niet de eerste keer dat ze een hond verkloot natuurlijk. Maar ik heb het zelf ook niet gedaan. Omdat het gewoon niet aantoonbaar is dat je daar met een redelijk of goed functionerende hond naar binnen ging en er met een verklote hond naar buiten gaan. Zo komt ze wel goed weg iedere keer..... :-\
Wat ik het meest verdriet en kwalijk vind in deze hele reeks aan ervaringen - buiten dat Daantje en ik op gebied van zowel ons dagelijks leven, haar jeugd, alle training, workshops, wedstrijden en vakantie een jaar volkomen stil staan - is dat het zo onnódig was allemaal. Als er GELUISTERD was, was het anders verlopen. Ik houd vanaf het begin een verslag bij van 't verloop van de klachten, dingen die opvallen, veranderingen (wanneer, hoe, etc.). Daarin staat héél duidelijk wanneer de klacht begon, wat de klachten aan jaagt en waartoe de klacht beperkt was tot Aharon er een aan toe voegde. Dat verslag, ieders diagnoses enz. Foto's en verslagen van de verschillende betrokken behandelaars zijn zowel mondeling als schriftelijk steeds gedeeld. Op Maarten na heeft niemand willen aannemen dat er hoe dan ook een probleem bij de knie zat, royaal voor er een rugklacht was toegebracht. Dat het dáár begon - bij de knie - en dat exact die klacht steeds weer toe neemt bij toename van aktiviteit.
Ja, dat is ook heel ziek. Vandaar dat ik ook schreef "dien een klacht in". Want dat helpt bij het verwerken van dit soort dingen.... Of schrijf een brief. Al doet ze er niks mee, jij bent het dan wel kwijt. En ja, het is strontvervelend als er niet naar je geluisterd wordt. Misschien is de les voor jou hieruit dat je vanaf nu eist dat er naar je geluisterd wordt en anders maak je de pleiterik, nog voordat iemand met zijn handen aan je hond heeft kunnen zitten (bij wijze van spreke). Het is verdomd jammer dat dit soort dingen over de rug gaan van je hondje. En ik spreek uit ervaring hoor, ik heb ook zoveel moeten leren (ten koste van mijn honden) :-X
Parelridder
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

De ellende is, ik ben geen medicus: als ik wijs naar de poot/knie en de deskundige zegt na controle dat er niks mis mee is, verder niets aan te onderzoeken is en het écht vanuit de rug komen moet, dan kan ik nog zo veel twijfels hebben, maar ik weet er gewoon niet genoeg van om het te kunnen beoordelen.. En dat kán ook niet, je kúnt niet alles zelf weten, daar ga je nou juist voor naar de deskundige..
Als de orthopeed zegt dat alles qua poot/knie is uitgesloten, ook middels de foto's.. dan rest mij niets dan maar mee te gaan in die info, hoe onbegrijpelijk ik het ook vind dat het toch uit de rug zou komen.
Ik heb stevig volgehouden, bij álle onderzoeken opnieuw. Steeds weer herhaald en benadrukt hoe het ontstaan en verloop was, dat de rugklacht pas later en door heel andere reden ontstond, dat de knieklacht van nu exact hetzelfde toont als al in het begin en middels exact dezelfde belasting wordt aangejaagd. Maar je kunt het 100x zeggen, 1000x ook, maar als men zegt "Kan niet, echt niet, ik heb álles gecontroleerd en daar is echt niets loos", dan kun je niets anders dan de deskundige volgen. Je zou er immers vanuit je ondeskundigheid ook naast kunnen zitten. Misschien dezelfde symptomen, vanuit inmiddels een andere oorzaak. Of van meet af aan het helemaal verkeerd geinterpreteerd, wat weet ik er van?
Ik heb er vooral van geleerd dat ik in het vervolg weer éérst naar Maarten ga met dit soort klachten, dat die me slechts één keer niet zelf kon helpen (de oorzaak niet vond) maar toen wel graag aan een verwijzing hielp. En verder kon hij me áltijd goed helpen.. En ik ben er ook uit naar wie ik nooit meer terug ga..
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Parelridder schreef:De ellende is, ik ben geen medicus: als ik wijs naar de poot/knie en de deskundige zegt na controle dat er niks mis mee is, verder niets aan te onderzoeken is en het écht vanuit de rug komen moet, dan kan ik nog zo veel twijfels hebben, maar ik weet er gewoon niet genoeg van om het te kunnen beoordelen.. En dat kán ook niet, je kúnt niet alles zelf weten, daar ga je nou juist voor naar de deskundige..
Als de orthopeed zegt dat alles qua poot/knie is uitgesloten, ook middels de foto's.. dan rest mij niets dan maar mee te gaan in die info, hoe onbegrijpelijk ik het ook vind dat het toch uit de rug zou komen.
Ik heb stevig volgehouden, bij álle onderzoeken opnieuw. Steeds weer herhaald en benadrukt hoe het ontstaan en verloop was, dat de rugklacht pas later en door heel andere reden ontstond, dat de knieklacht van nu exact hetzelfde toont als al in het begin en middels exact dezelfde belasting wordt aangejaagd. Maar je kunt het 100x zeggen, 1000x ook, maar als men zegt "Kan niet, echt niet, ik heb álles gecontroleerd en daar is echt niets loos", dan kun je niets anders dan de deskundige volgen. Je zou er immers vanuit je ondeskundigheid ook naast kunnen zitten. Misschien dezelfde symptomen, vanuit inmiddels een andere oorzaak. Of van meet af aan het helemaal verkeerd geinterpreteerd, wat weet ik er van?
Ik heb er vooral van geleerd dat ik in het vervolg weer éérst naar Maarten ga met dit soort klachten, dat die me slechts één keer niet zelf kon helpen (de oorzaak niet vond) maar toen wel graag aan een verwijzing hielp. En verder kon hij me áltijd goed helpen.. En ik ben er ook uit naar wie ik nooit meer terug ga..
Weet je, hier kun je gewoon zelf niks aan doen... je legt dit in de handen van iemand die verstand van zaken heeft (denk je en hoop je). En daarna is afwachten. En dan kunnen dit soort dingen dus gebeuren :-X . Ik denk dat je niet veel meer kunt dan dit hele gedoe achter je laten. Loslaten. Je weet voor de volgende keer dat je een ander pad bewandelen moet. Je zult steeds NOG kritischer worden tav waar je met je hond(en) naar toe gaat. En ik zeg altijd maar zo "het is goed om te weten waar ik niet eens met een dooie hond naar toe ga".
sella

Bericht door sella »

Ik ga met jou mee Lizzy. Je kan niet meer doen dan besluiten die ziet me never nooit meer terug.
Daarom waarschuw ik altijd niet naar aharon.
Dat zal jij ook in het vervolg doen.

Gebruik je energie voor je meiske en ga samen lekker opbouwen.
Je deed het met de beste intentie.
Suzanne
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Suzanne »

Elma Bakker is wat mij betreft TOP maar ik zou zeker ook 's kijken bij Steffi v/d Laarse

Suzann
Parelridder
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Mij werd met klém geadviseerd naar Aharon te gaan. Ik kende haar naam en slechts 1 ervaring. Die ervaring betrof 'puppy keuring' en was positief (hoefde niets te gebeuren, behalve betalen). Mij had de website altijd nogal tegen gestaan en daarnaast vond ik de verwijzing absurd: waarom een orthomanueel dierenarts zonder dat je weet wat de oorzaak van en (bijzonder milde) klacht is. Situatie tijdens dit advies was dat mijn hond bij het sterk afzetten bij aanvang sprint 2 keer 1 achterpoot ontzag, maar tijdens het rennen en bij stevig wandelen was er 0,0 te zien. Dit moest ontstaan zijn tijdens een ongelukje de avond er voor.
Enfin, in specifieke situaties zag ik daarna lichte stijfheid in die achterpoot, zo subtiel dat niemand anders het zag, dus eerst meende ik spoken te zien. Later nam het iets toe en wist ik dat het er dus tóch was. Piekerend over waar haar te laten onderzoeken, bleef dat dringende advies van Nicky Gootjes door mijn hoofd spoken. Zij kan nogal erg stellig (dwingend) zijn. Ik besloot tenslotte de praktijk van Aharon te bellen om info in te winnen. Daar werd mij beloofd - wat ook op haar website staat zag ik later - dat er zowel een orthopedisch, neurologisch als orthomanueel onderzoek plaats vindt en zo nodig wordt verwezen naar bijv. een orthopeed. Het klonk allemaal enorm gespecialiseerd in kreupelheid, ongeacht de oorzaak. En dat verklaarde dan tevens het tarief van het consult.. Op grond van déze info - breed onderzoek naar de oorzaak van de klacht - maakte ik een afspraak. Zéker niet om iets te laten 'recht zetten'. Maar als je bedenkt dat alles bij elkaar - inschrijven, koffie, gangwerk, lich. onderzoek op de 3 genoemde gebieden, orthomanuele 'behandeling', betalen en naar e auto lopen niet meer dan (werkelijk waar) 10 minuten kostte, dan kun je wel na gaan met welke aandacht en zorg e.e.a. gebeurde...
Parelridder
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Suzanne schreef:Elma Bakker is wat mij betreft TOP maar ik zou zeker ook 's kijken bij Steffi v/d Laarse
Bedankt voor je suggestie. Wat zou voor jou reden zijn om na(ast) Elma, óók naar Steffi te gaan?
Ik denk dat het voor de behandeling waardevol is niet onnodig over te stappen: Elma kent Daantje, welke klachten ze had bij binnenkomst, het verloop van de klachten, de reactie op behandeling.. Ik denk dat dit de mogelijkheden e.e.a. goed te interpreteren verhoogd en daarmee ook of/wat/hoe je nog moet behandelen. Zo is de bewegelijkheid van de rug naar links minder dan naar rechts, maar dit lijkt nu veroorzaakt te worden door 'tegen werken' (oei, straks doet het pijn, ik zet me even schrap). Om dat te kunnen inschatten moet je weten hoe het eerder voelde en haar gedrag goed kunnen lezen, wat altijd makkelijker is als je een hond een beetje kent. Ik vind dat Elma heel goed kijkt naar de hond, de lichaamstaal. En het was ook geen eenvoudige casus toen ze bij haar binnen kwam: zere achterpoot sinds maanden, later rugklacht er bij na orthomanuele 'behandeling' van Aharon, vervolgens ronde rug met lage staart en uitzwaaiende achterpoot en onvermogen te versnellen zonder galop n.a.v. het door fysio Hoogma voorgeschreven strandbezoek... Er was pijn in de rug, incl. compensatie, er zat een flink 'ei' in haar dijspier en er was een stijve knie.
Er zijn dingen gemist, maandenlang, waarvan een deel samen hangt met 't niet voldoende dóór zoeken rondom de knie, kennelijk toch te veel aannemen dat het uit de rug komt ondanks mijn info, máár buiten dat ik dit natuurlijk vervelend vind (bij enorme zorgvuldigheid zou je ondanks het aantreffen van mogelijke oorzaken toch ook verder speuren naar andere eventuele moeilijkheden) is het ook wel begrijpelijk dat in zo'n veelheid van klachten als bij onze intake daar, dit zo gegaan is. En daarnaast waardeer ik heel erg dat daar niet omheen gedraaid wordt, maar de nieuwe inzichten worden benut, zowel voor Daantje als de toekomst.
Ik heb sterk de indruk dat iedere fysio (niet alleen dierfysio's, ook humaan) eigen voorkeur hebben qua methode en dus ook extra gericht zijn op bepaalde oorzaken van klachten. Mócht ik tzt een andere Dft raadplegen, dan zou ik zoeken naar één met een andere specialisatie, aanvullend op wat Elma al geboden heeft. Maar ik denk dat het beter is dit niet zonder duidelijke aanleiding te doen: als je zoekt zul je in ieder lijf wel iets vinden wat behandeld kan worden, de vraag is of het behandeling behoeft. Ga je met een hulpvraag ergens heen, dan is de kans dat je een hulpaanbod krijgt groot..
Parelridder
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Oh ja, Maarten heeft wgns. omstandigheden vandaag geen tel. spreekuur, dus het gehoopte overleg wordt donderdag. Dat heeft het voordeel dat duidelijker is hoe de stijfheid in de achterpoot zich verder ontwikkeld. Gisteren de knie dus 1 keer niet stijf gezien, maar daarna (helaas) wel weer. Maar volgens mijn moeder (zij beoordeelt, terwijl ik met Daantje loop) is het wél wat afgenomen de afgelopen dagen. Subtiel, maar desondanks is ze er wel zeker van. Als we weten of dit de komende dagen nog door zet, dan hebben we donderdag eigenlijk alleen maar een beter mogelijkheid het plan van aanpak door te praten. Poeh wat SPANNEND! Ik hoop zooooooooooo!!!!!
Maar hoe dan ook al blij met het (voor nu) bereikte effect op de schouder, de compensatieklacht t.g.v. de lage rugpijn. En goede hoop dat dit nu weg blijft. Zoals mijn eigen fysio gisteren zei (wijs man :) ) Daantje zal doordat de schouderpijn weggenomen is zich weer normaal gaan bewegen en dát kan zorgen voor het wegblijven van die klacht. Gezien hoe mild de compensatieklacht was (geen kreupelheid voor) maar wel stug aanhouden (4,5 mnd) ondanks afname van de lage rugpijn, denk ik dat dit de 'truc' zou kunnen zijn.
Maar goed, ik hoop dat het ook een zetje geeft in verder herstel van de onderrug (en dat zou dan eigenlijk moeten blijken uit verdere hervatting van haar vroegere opvallende soepelheid) en wie weet als onverwacht kadootje toch afname van stijfheid/pijn bij de knie.. Ik probeer teleurstelling te voorkomen, maar hoop houd je nou eenmaal niet tegen..

Edit: bericht verduidelijkt
Laatst gewijzigd door Parelridder op di 19 jan 2016, 12:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Parelridder
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

:wavetowel2: Vanmorgen heeft Daantje opnieuw (2e keer) in kruisgang géén stijfheid in de knie laten zien!!!!!!!! In telgang in heel lichte mate. Daarnaast wist ze de kruisgang (draf) toen ze 'm eenmaal te pakken had bij 5,5 km.p.u. vast te houden tot in 4,5 km.p.u. Gisteren lukte dit met moeite tot op 5 km.p.u.
Mijn Daantje, die tót dr. Aharon haar 'behandelde' op lage wandelsnelheden in kruisgang/draf kon lopen en dat na die tijd niet meer deed, lijkt middels de loopband die slag weer te pakken te krijgen!!! Ik weet niet of dat fysiek gezien waarde of betekenis heeft, maar herstel van mogelijkheden zoals ze die had vóór het door dr. Aharon aangebrachte trauma voelt hoe dan ook ontzettend goed: "als nieuw".

Of ik het resultaat t.a.v. de kruisgang volledig moet toeschrijven aan de oefenmogelijkheid die de loopband hiermee biedt weet ik niet. Het speelt zéker een rol, want daarmee oefent ze middels de gekozen snelheid dat gangwerk aanhoudend. Ik bedacht me echter net dat het ook een samenspel kan zijn met de prednisonkuur die ze nu heeft. Dat die het restant lage rugpijn (zoals gehoopt) mogelijk doet afnemen, waardoor het ook weer aangenamer wordt haar eigenlijke bewegingsvoorkeur te hervatten.. Mócht ze na de kuur terug gaan naar telgang, dan is het een tijdelijk effect van medicatie geweest. Als de verandering/verbetering/herstel wél blijft zullen we nooit weten in hoeverre de medicatie mee speelde, maar dan hoop ik dat ze ook weer haar pret in 'zwiepen' terug krijgt, want dan is ze weer écht 'als nieuw' op rug gebied :)
Daantje 'zwiepte' tot die dag van de 'orthomanuele behandeling' élke dag heel uitgebreid terwijl ze op haar rug lag, haar billen richting haar neus. Het hele onderlijf afwisselend naar links en rechts, keer op keer op keer op keer.. for fun. Als dat zo bij je maatje hoort, ze dat van puppy af aan áltijd deed, dan voelt het niet goed als dat na trauma ineens over is. We zijn wel zo ver in herstel dat ze het zo nu en dan weer ca. 2 keer doet, maar niet dagelijks en slechts heel kort. Kennelijk is de wens/lol in die beweging er nog steeds, maar voelt het nog niet goed. En ik hoop al die tijd dat ze op een dag daarmee weer begint. Niet om het zwiepen zelf natuurlijk, maar om waar het voor staat: het herstel van haar oorspronkelijke soepelheid en mogelijkheden.
Parelridder
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

:daisy: Vanmorgen liet Daantje noch in kruisgang/draf, noch in telgang stijfheid in de knie zien!!!!!!!!!!!! Dat heeft ze niet meer bereikt sinds de terugval ruim 1,5 mnd. geleden t.g.v. het (aanbevolen en zeer gedoseerd) vrij lopen!!!! Ik kan wel janken van geluk!!!!
Máár de vlag nog niet uit (ik moet er op gaan zitten, ben zó blij, kan me nauwelijks bedwingen..) want de vraag is natuurlijk of dit blijvend is ná de korte prednisonkuur die ze nu krijgt.
Ze krijgt die kuur i.v.m. de rugklacht. De dierenarts (Maarten Kappen) had vorige week besloten geen cortison-injectie te geven bij de knie, omdat het een (inmiddels) al oudere blessure betreft. Hij vertelde dat de meningen verdeeld zijn over of het dan nog zinvol is, maar naar zijn idee niet. Uit die info had ik dan ook verwacht dat de pred-tabletten geen effect zouden hebben op de knieklacht. Misschien was die conclusie niet terecht.
Morgenochtend heb ik overleg met hem over het resultaat tot nu toe en wil ik vragen of het dan misschien in dit geval tóch zinvol zou kunnen zijn die injectie nog toe te dienen, gezien de invloed van de tabletten op de stijfheid van de knie. De stijfheid neemt er mee af en goede beweging is ontzettend belangrijk voor het herstel en versterken van de pezen en banden, dus dat is misschien een meerwaarde. Maar misschien is het ook in dat geval sowieso van belang éérst te zien of de stijfheid wellicht ook weg blijft na beeindiging van de tablettenkuur..
Even overleggen. Ontzettend benieuwd of hij deze verbetering had verwacht en wat zijn adviezen hierover zijn! Ik heb ook even een hengeltje uit gegooid naar mijn eigen mensen-fysio, die is gespecialiseerd in nek- en schouderklachten, heeft dus de nodige kennis van cortisone-injecties bij schouderklachten.
Ow ow, echt he, het is zoooooooooo fijn (en daardoor ook zo eng zo lang ik nog niet weet wat er blijvend is..) om deze verbeteringen te zien!
Border Bandit
5-sterren
5-sterren

Bericht door Border Bandit »

Oh, wat een goede berichten allemaal!!!

:groupwave2:

Ik duim voor je dat dit zich voortzet. :)

Zal strakjes moeilijk worden om hem rustig te houden als hij al meer wil. (herken ik met mijn hond). Echt super langzaam opbouwen en heeel voorzichtig zijn om verkeerde bewegingen en overbelasting te voorkomen.

Geniet maar lekker dat het nu al wat beter gaat!!!
Echt super!

Plaats reactie