Senta schreef:Ik begrijp eigenlijk helemaal niet waarom je hier een topic over opent. Je betaald een dikke prijs voor iets wat nul komma nul voedingswaarde heeft en wellicht in het ergste geval een ziekmakende bacterie bij zich draagt. Weet jij veel hoe dit vlees behandeld is? Verkoop ervan is zelfs strafbaar.
Brokken worden afgebrand maar dit slaat pas echt alles, ik vind het gewoon nergens meer over gaan. Rauw voeren doe je omdat je zo gezond mogelijk bezig wilt zijn, er zorg voor dragen dat je dieren alle voedingsstoffen binnen krijgen. Mensen die nog niet zo bekend zijn met dit wereldje, en dit verhaal lezen, zullen óf afhaken of denken dat je niet goed wijs bent.
Ik vind dat dit niets meer met rauw voeren te maken heeft, mijn mening.
Zo dan... dat is wel een heel grote broek die je aantrekt... zeker als je nagaat dat je hier anderhalve maand geleden nog verkondigde dat je brok was gaan geven omdat de calcium/fosfor verhouding van veel kvv niet goed was, diverse leden hebben je informatie en tips gegeven en hooguit met verbazing geconstateerd dat je brok was gaan geven. En iemand die barft en vindt dat ie een leuk dealtje heeft gesloten fik je af...
OT: voor deze prijs zou ik het vlees niet hebben overgenomen, dat vind ik toch echt te gortig. Of ik het zou voeren? Dat weet ik niet. Het is vacuüm verpakt, dit verlengt de levensduur fors natuurlijk. Ik zou na ontdooien eens kijken hoe het er uit ziet en dan eens kijken of het in de bak of in de droger gaat denk ik
pluk schreef:Zo dan... dat is wel een heel grote broek die je aantrekt... zeker als je nagaat dat je hier anderhalve maand geleden nog verkondigde dat je brok was gaan geven omdat de calcium/fosfor verhouding van veel kvv niet goed was, diverse leden hebben je informatie en tips gegeven en hooguit met verbazing geconstateerd dat je brok was gaan geven. En iemand die barft en vindt dat ie een leuk dealtje heeft gesloten fik je af...
OT: voor deze prijs zou ik het vlees niet hebben overgenomen, dat vind ik toch echt te gortig. Of ik het zou voeren? Dat weet ik niet. Het is vacuüm verpakt, dit verlengt de levensduur fors natuurlijk. Ik zou na ontdooien eens kijken hoe het er uit ziet en dan eens kijken of het in de bak of in de droger gaat denk ik
Gratis had ik het genomen, en dan zou ik, er vanuit gaande dat het er prima uitziet en ruikt enzo er geen moeite mee hebben om het eens per week te voeren ofzo. Drogen lijkt me ook prima. Maar 5€ de kilo voor vlees was 2!!!!! jaar over datum is... No way!
5 euro de kilo voor oud vlees is mij ook te duur, zelfs om te drogen. Maar ts is er blij mee, haar honden hebben er goed van gegeten (mag ook wel voor die prijs ) en zijn niet ziek geworden. Doel bereikt toch? En bij een volgende keer is ze weer wat wijzer. Al doende leert men.
Ik vind het ook veel te duur vlees.
Maar ik vind het niet zomaar een no-go om zoiets te voeren. 2 jaar vind ik wel ontzettend lang, dat zou ik toch niet doen, maar ik vind het wel een verschil hoe de bewaring geweest is.
Ik weet niet hoe dat bij deze batch geweest is en waar deze vandaan komt. Maar als het vlees in grote verpakkingen, vacuum getrokken en bij -30 constant bewaard is geweest, is dat vlees waarschijnlijk beter van kwaliteit na een jaar dan vlees in kleine porties dat niet luchtdicht bij -18 voor 3 maand werd bewaard.
Bij kvv is dat helemaal anders want dat vlees is gemalen en dat vermindert de bewaringstijd drastisch. Bovendien weet je toch nog steeds niet hoe oud vlees is als je de productiedatum van de kvv weet. Dat is met alle herverpakte barf of gemalen vleesproducten. Je weet wanneer het verwerkt is, maar niet wanneer het geslacht is. Dus voor mij zegt zo'n datum niets. Ze kunnen erop zetten wat ze willen.
Dan liever vlees dat net over datum is voor menselijke consumptie (ok, 2 jaar is niet meer net he) maar wel in de oorspronkelijke vacuum verpakking zit en rechtstreeks van bij de leverancier komt.
Verder denk ik ook dat ook zo'n oud vlees nog meer voedingswaarde heeft dan het vlees in brok. Als je voor de rest goed en vers vlees voert, zal je hond hier echt niet van omkiepen.
Je ziet ook veel aan vlees als het ontdooit is. Is het mooi sappig of uitgedroogd, ruikt het nog vers, is de draad niet zwakker ed.
Ziekmakend vlees is rottende en dat ruik je wel.
En hoe zit dat eigenlijk met gerijpt vlees? Niet enkel wild wordt op de karkas gerijpt, ook met rund wordt dat bv vaak gedaan. Is dat dan geen probleem? De meeste mensen vragen zich niet eens af of hun haaskarkas gerijpt is of niet, maar het zal toch ook wel verschil maken voor de voedingswaarde.
Persoonlijk denk ik dat goed bewaard vers vlees in de vriezer meer voedingswaarde heeft dan vlees dat 3 maand heeft hangen rijpen...
Al moet ik zeggen dat dit vlees van TS wss beide behandelingen heeft gehad en dan nog 2 jaar bewaard, dan zal er niet veel overschieten...
Weet iemand eigenlijk hoe dat zit met houdbaarheidsdata op diepgevroren vlees? Hoe lang is dat wettelijk voor humane consumptie? En daar zal toch ook wel verschil op zitten naar diersoorten en verpakking? En of het -30 of -18 bewaard is...
Ik heb ook wel eens kalkoenvlees gehad dat maar heel pas geslacht was en dus gewoon vers volgens de leverancier. Maar dat wel wat sterker rook dan ik gewend was en mijn katten echt niet hoefden. Niemand die honden had, had klachten daarover, honden eten dat gewoon op. Het was waarschijnlijk toch wat rijper dan men beweerde dus dat kan je dan ook nog tegenkomen.
Dus nee, ik zou niet vrolijk worden van vlees dat 2 jaar oud is of zelfs ouder en ik zou er van mijn leven geen 5 euro voor geven. Maar er zijn een heleboel andere factoren die meespelen.
Het zou mij wel geen barst kunnen schelen of het vlees is dat een mooie naam heeft gekregen. Volgens mij smaakt filet pur echt niet beter dan andere mooie stukjes vlees. Meer nog, er zijn zelfs stukjes die veel lekkerder zijn, maar misschien iets taaier... En de prijs dat vlees waard is is voor mij een kwestie van de vliezen, pezen en vetgehalte. Ik kijk naar het vlees zelf, niet naar hoe het heet.
Wel fijn dat je honden het lekker vonden. Dat is dan toch al meegenomen. Ook iets minder gezond maar wel lekker, mag ook wel eens. Ook voor honden.
[quote="pearlsofpassion"]
Weet iemand eigenlijk hoe dat zit met houdbaarheidsdata op diepgevroren vlees? Hoe lang is dat wettelijk voor humane consumptie? En daar zal toch ook wel verschil op zitten naar diersoorten en verpakking? En of het -30 of -18 bewaard is...
quote]
Geen idee of het klopt, maar ik las onlangs dat vis maar twee maand in de vriezer bewaard zou mogen worden met een gewone diepvriesverpakking en 2 jaar als het vacuüm verpakt zit. Vacuüm doet iig wel heel veel, doordat er geen lucht aan kan. Zuurstof is nodig voor bederf.
De temperatuur weet ik niet goed, maar -22 bewaart wel langer dan -18, maar of je ook te koud kan bewaren?
De bewaring is een stuk langer op -30, dat weet ik wel.
En bij de meeste vleesleveranciers (ik zeg niet barfleveranciers) wordt het wel op -30 bewaard.
Ik moet zeggen dat de vis voor onszelf echt wel langer dan 2 maand in onze vriezer ligt. En die is doorgaans niet vacuum verpakt. Gewoon met een klem op de zak.
Vlees kopen we vrijwel alleen vers, dus daar hebben we geen probleem. Maar die zak worsten die we voor noodgevallen hebben liggen, die ligt er veeeeel te lang in. Zolang je dat niet om de 2 dagen eet, is dat toch niet zo'n ramp?
Wat ik mij afvraag is; Is er ooit onderzoek gedaan naar de voedingswaarde van oud of zelfs bedorven vlees voor honden? Iedereen gaat er maar van uit dat die te laag zou zijn en zelfs gevaarlijk. Wordt er hier niet teveel de vergelijking getrokken met mensen? Mensen moeten oppassen voor met name bedorven vlees, maar volgens mij kunnen honden dit prima eten zonder er ziek van te worden. Honden zijn toch ook aaseters? Volgens mij vinden veel honden het zelfs héérlijk. Als ik een van mijn honden zijn gang laat gaan, wordt er vlees in de tuin begraven wat dan na een week of 3 heerlijk wordt opgegeten (zonder ook maar enigszins ziek van te worden). Dit is ooit eens gebeurt met een ganzenkop. Nu let ik daar uiteraard op.
Ook heb ik weleens gerijpt hert. Vinden ze heerlijk en nog nooit iemand ziek van geworden.
Doranto schreef:Wat ik mij afvraag is; Is er ooit onderzoek gedaan naar de voedingswaarde van oud of zelfs bedorven vlees voor honden? Iedereen gaat er maar van uit dat die te laag zou zijn en zelfs gevaarlijk. Wordt er hier niet teveel de vergelijking getrokken met mensen? Mensen moeten oppassen voor met name bedorven vlees, maar volgens mij kunnen honden dit prima eten zonder er ziek van te worden. Honden zijn toch ook aaseters? Volgens mij vinden veel honden het zelfs héérlijk. Als ik een van mijn honden zijn gang laat gaan, wordt er vlees in de tuin begraven wat dan na een week of 3 heerlijk wordt opgegeten (zonder ook maar enigszins ziek van te worden). Dit is ooit eens gebeurt met een ganzenkop. Nu let ik daar uiteraard op.
Ook heb ik weleens gerijpt hert. Vinden ze heerlijk en nog nooit iemand ziek van geworden.
Dat zat ik ook te denken. Mijn honden vonden een paar jaar geleden een elandenkarkas in Zweden. Lag al een hele tijd, er zat weinig vlees meer aan, maar ze zagen toch nog kans wat te knabbelen. Nergens last van gehad, terwijl die eland bepaald niet volgens de regels van de NVWA lag opgeslagen.
Als het vlees van TS er nog mooi uitzag en goed rook, zou ik het denk ik ook wel hebben gevoerd. Alleen niet voor die prijs, want voor 5 euro de kilo krijg je ook prachtig vers vlees.
Ik denk dat we gerust kunnen stellen dat honden heel rijp vlees eten en daar niet ziek van worden. Maar dan nog is het natuurlijk bedenkelijk dat iemand vlees dat 2 jaar oud is voor 5 euro verkoopt, terwijl ze best wel weten dat dit niet mag.
Ik zou het ook niet hoeven hebben. Niet voor 5 euro. Niet voor niks.
pearlsofpassion schreef:De bewaring is een stuk langer op -30, dat weet ik wel.
En bij de meeste vleesleveranciers (ik zeg niet barfleveranciers) wordt het wel op -30 bewaard.
Ik moet zeggen dat de vis voor onszelf echt wel langer dan 2 maand in onze vriezer ligt. En die is doorgaans niet vacuum verpakt. Gewoon met een klem op de zak.
Vlees kopen we vrijwel alleen vers, dus daar hebben we geen probleem. Maar die zak worsten die we voor noodgevallen hebben liggen, die ligt er veeeeel te lang in. Zolang je dat niet om de 2 dagen eet, is dat toch niet zo'n ramp?
Bij mij zitten dingen ook wel is langer in de vriezer hoor. Ik denk ook niet dat het voor bacteriën zo'n kwaad kan, maar de voedingswaarden lopen wel geleidelijk terug. Bij vacuüm zoals bij ts wel zeer minimaal.
Voor mezelf maak ik mij daar nooit zorgen om, maar een kat zijn volledig menu komt hier uit de vriezer en dan maak ik mij toch iets meer zorgen om tekorten. Het kan prima dat het zelfs na 5 jaar nog genoeg van alle nodige voedingsstoffen bevat, maar dat weet ik niet en wil ik dus ook niet op gokken. Bij een brok geld dat trouwens ook, je doet ook niet elke maaltijd een nieuw vacuüm zakje open en na opening lopen de voedingswaarden terug.
Jaren geleden toen ik nog thuis woonde is er eens een pizza in de vriezer verdwaald geraakt en die was al jaren vervallen toen we hem vonden, die zag en rook nog goed, dus gewoon klaargemaakt en smaakte ook nog prima.