kreunen

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Re: kreunen

doranto
5-sterren
5-sterren

Bericht door doranto »

Parelridder schreef:Ik heb met verschillende honden ervaring met vetmedin/cardisure en fortekor/benakor. Allemaal gevoelig op NSAID's maar gelukkig 0,0 reactie op de div. hartmedicatie, noch het overstaqppen op het goedkopere merk. Kreunen tgv hartklachten ken ik niet.
Het wat zwaarder worden kan zoals Sella zei komen van toch iets vocht vast houden (maar vochtafdrijvers moet je echt zo laat als mogelijk inzetten, dus als de internist dit nog niet herkent zou ik er nog niet voor kiezen, wel een bezoek aan de Cardioloog overwegen als het kreunen aan blijft) maar het kan ook gevolg zijn van afname van spieren, waardoor de verbranding af neemt en natuurlijk ook het figuur verandert.
Waarom zou je zo lang mogelijk wachten met vochtafdrijvers?
Lisette Overduin kan ik op dit moment helaas niet raadplegen, omdat zij er 8 dec. pas weer is.
Parelridder
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Parelridder »

Doranto schreef:Waarom zou je zo lang mogelijk wachten met vochtafdrijvers?
Lisette Overduin kan ik op dit moment helaas niet raadplegen, omdat zij er 8 dec. pas weer is.
Met zo laat mogelijk inzetten bedoel ik dat je dit niet moet geven voor de hond in hartfalen is en vochtafdrijvers noodzaak zijn. Furosemide is een laatste redmiddel. Je kunt het opbouwen tot een bepaald niveau. Als je dit vroeger inzet dan noodzakelijk, verlies je die optie van inzetten en opbouwen voor je 'm nodig hebt.
Bij congestief hartfalen (benauwdheid door longoedeem, toename buikomvang door vochtophoping) start je met Furosemide (op effect, zo laag mogelijke dosering die de vochtophopingen weg houdt). Zet je het vóór die tijd in dan doet het waarschijnlijk meer kwaad dan goed (activeert de neuro-endocriene systemen die in de eerste plaats hartfalen veroorzaakten). Daarom moet Furosemide ook nooit gegeven worden zonder medicatie om deze neuro-endocriene systemen blokkeren (de ACE-remmer die je al geeft doet dit).
Kortom, laat goed uitzoeken of er inderdaad sprake is van vocht, zet in dat geval Furosemide in, zo laag en kort mogelijk zodat je zo veel mogelijk ruimte voor opbouw over houdt voor de toekomst. Als chronisch noodzaak is, uiteraard blijvend geven.
sella

Bericht door sella »

Buffel is nu werr van de furosemide af met weer een taille.
Wij hebben ook het idee dst de zomer een heel zware onspanning vraagt van het hart.

Ho8j kon het , hond 45 kg met 1 furosemide van 40 mg af per dag.

Hij hijgt niet meer, weer mooie roze tong.

Ik hoop dat het voor jullie schat ook snel verlichting geeft.
doranto
5-sterren
5-sterren

Bericht door doranto »

Zojuist weer even met de fiets en fietskar naar het bos geweest, waar we een behoorlijk stuk hebben gewandeld (waarbij zij het tempo bepaald). Dat ging heel goed!
Nu ligt ze hier naast me in een mand en haar ademhaling is duidelijk rustiger dan gisteren. Ook hoor ik ze nauwelijks kreunen op het moment. In ieder geval véél minder dan gisterenavond.
Pfff ik hoop zó dat dit het euvel was en ze door de furosemide nog wat extra tijd om te genieten krijgt!
Ik weet het, het is nog te vroeg is om conclusies te trekken maar het ziet er hoopvol uit! :)
doranto
5-sterren
5-sterren

Bericht door doranto »

Ik bedenk me nu dat het likken over haar poten misschien dan ook met het vasthouden van vocht te maken kan hebben. Als je oedeem hebt, voelt dat niet fijn.
doranto
5-sterren
5-sterren

Bericht door doranto »

sella schreef:Buffel is nu werr van de furosemide af met weer een taille.
Wij hebben ook het idee dst de zomer een heel zware onspanning vraagt van het hart.

Ho8j kon het , hond 45 kg met 1 furosemide van 40 mg af per dag.

Hij hijgt niet meer, weer mooie roze tong.

Ik hoop dat het voor jullie schat ook snel verlichting geeft.
De da. had het gisteren ook over afbouwen en 'geven naar behoefte'. Hoe heb jij dat gedaan? Als het beter gaat bouw je langzaam af en als het weer minder gaat geef je weer?
sella

Bericht door sella »

Wij lieten er steeds een uur langer tussen.
Na een dag of 4 toen gestopt omdat hij niet meer extra plaste.

Nu kijken we hoe het gaat en tot nog toe gaat het goed.
doranto
5-sterren
5-sterren

Bericht door doranto »

Sissy krijgt vanaf woensdag, 's-ochtends en 's-avonds 1 tablet furosemide van 40mg.
Sinds vanochtend is het kreunen nog verder afgenomen en is nu zo goed als weg! De oorzaak lijkt dus gevonden, nl. het vasthouden van vocht!
Gisterenavond belde de da nog om te vragen hoe het nu ging. Zo lief!
Hij adviseert om met de medicatie te 'spelen' op geleide van haar ademhalingsfrequentie en het kreunen. Ik heb vanochtend een kwart tabletje minder gegeven. Als dat over een paar dagen nog goed gaat, kan er misschien nog iets af.
Niet fijn natuurlijk dat ze vocht vasthoud en ze deze medicatie nu, bovenop de hartmedicatie die ze al krijgt, nodig heeft. Maar wel heel blij dat de oorzaak nu gevonden lijkt en er iets aan te doen is!
Anne in Zweden
5-sterren
5-sterren

Bericht door Anne in Zweden »

Inderdaad fijn dat je nu een oorzaak weet! Dat lucht op, en het maakt een gerichte behandeling mogelijk. Heerlijk!
bosliefje
4-sterren
4-sterren

Bericht door bosliefje »

Fijn dat je nu de oorzaak weet.
Fenixjuh
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Fenixjuh »

Oh, wat fijn dat er een oorzaak is gevonden en een oplossing! En wat fijn dat de da nog even belde :)
Tip bij mensen: bouw eerst de avonddosering af, anders gaat ze liever 's nachts plassen dan overdag.
doranto
5-sterren
5-sterren

Bericht door doranto »

Fenixjuh schreef:Oh, wat fijn dat er een oorzaak is gevonden en een oplossing! En wat fijn dat de da nog even belde :)
Tip bij mensen: bouw eerst de avonddosering af, anders gaat ze liever 's nachts plassen dan overdag.
Dank voor de tip :)
De allereerste dag liep ze wat te druppelen en heb ik ze een luier aangegeven. Vanaf dag 2 hoefde dat niet meer. 's-Nachts slaapt ze in een aparte ruimte met kranten op de grond. 's-Ochtends zijn die nat. Als ik 's-avonds eerder afbouw zal dat wellicht beter gaan. Ik dacht dat je gelijktijdig de ochtend en avond dosis af moest bouwen, maar dat hoeft dus niet?
Fenixjuh
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Fenixjuh »

Ik kan alleen over mensen spreken maar ik ken er weinig die 's avonds plastabletten slikken. Wat je over een tijdje ook kunt doen, als je afgebouwd bent, elke dag wegen en adhv het gewicht bepalen wel/geen medicijnen die dag maar dat is iets om met de da te overleggen ;)
Voor nu is het gewoon heel fijn dat er een oplossing is gevonden :)
doranto
5-sterren
5-sterren

Bericht door doranto »

Fenixjuh schreef:Ik kan alleen over mensen spreken maar ik ken er weinig die 's avonds plastabletten slikken. Wat je over een tijdje ook kunt doen, als je afgebouwd bent, elke dag wegen en adhv het gewicht bepalen wel/geen medicijnen die dag maar dat is iets om met de da te overleggen ;)
Voor nu is het gewoon heel fijn dat er een oplossing is gevonden :)
Dat wegen heb ik inderdaad ook aan gedacht, maar dan meer uit nieuwsgierigheid of ze nu af zou vallen door de furosemide (dus dat de gewichtstoename inderdaad van het vocht vasthouden kwam). Dat het een (extra) indicatie zou kunnen zijn dat de medicatie wat omhoog moet had ik niet aan gedacht.
Ja ik ben heel blij dat het kreunen nu over is! Ze voelt zich duidelijk beter. Wel had ik eergisteren het idee dat ze soms wat duizelig was. Ik heb in de bijsluiter voor mensen zitten lezen en heb gezien dat dat een bijwerking kan zijn. Ook hoofdpijn kan dat zijn. Ik hoop dat ze dat niet heeft, maar gezien haar gedrag denk ik van niet.
Fenixjuh
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Fenixjuh »

Het kan handig zijn om bij te houden maar let erop dat je het niet overdrijft. . Wij hebben de regel dat patiënten die het kunnen zelf dagelijks wegen en bij 2-3 kg actie ondernemen, thuiszorgorganisaties graag niet meer dan 1x per week wegen en pas bij een verschil >4kg contact opnemen want anders wordt je voor elke ons gebeld... Bij honden zal dat anders zijn dus overleg even met de da ;)

Plaats reactie