Martine-Tom schreef:Dat zeg ik toch ook niet?
Als ik lees over angstzweet, trillen...dat gaat voor mij tever...Voor mij dan he, als ts ermee kan leven is dat verder prima.
Ik heb al jaren in angst geleefd door een burnout en wil dat gewoon niet meer. Als ik zoveel angst lees...ja dan zou ik voor therapie kiezen. Dat lees ik niet bij jou

Angstzweet heb ik niet omschreven hoor (en nu al 2 keer benoemd zien worden, dus dat corrigeer ik toch maar even

) Wat ik wel omschreven heb zijn spierspanningen en een versnelde hartslag nadat ik minuten lang (alles bij elkaar misschien wel 10?) een aangelijnde naieve jonge hond had tegenover een los lopende, uitdagende Pitbull, zonder halsband of tuig, die afwissend zich richtte op mijn Jip en een labrador. Tegen de labrador had ze al herhaaldelijk een flinke zet gegeven met haar heupen. De 2 mensen en hun honden bij wie ik stond waren eveneens nerveus/bang. De eigenaar van de pit liep ver weg, ondernam niet meer dan vanaf daar eens te roepen, om tenslotte lachend zijn hond met en soort por-gebaren bij ons weg te manouvreren.
Ik had dit ook zonder de ervaring met de Sarplaninac eng gevonden, zoals mijn medecursisten zich ook angstig voelden. Ik stond heel hard mijn best te doen me kalm te gedragen, geen domme dingen te doen als Jip op tillen en zo. Zij stonden aanhoudend hardop te mopperen dat de eigenaar niet kwam, dat de hond geen halsband had, enz. Dus ook mensen zónder trauma op dit gebied voelden zich bedreigd, waren hard aan het werk de situatie alsjeblieft niet mis te laten gaan. Deze hond (dit ras en diens gedrag) zonder enige begeleiding en zonder steun van derden, zo lang en machteloos staand, steeds terug zien komen op mijn jonge hond af, dat gaf mij veel spanning. Dat zou het me sowieso gegeven hebben, net als mijn medecursisten, want er zijn te veel ervaringen met dit type honden tav omslaand gedrag en dan kun je helemaal niets. En de hond drong zich op verschillende manieren enorm op. Het niets kunnen tijdens geweld heb ik bovendien aan den lijve ondervonden, je maatje voor je ogen gedood zien worden. Dus de stress zal sindsdien bij mij nog hoger oplopen, maar dat ik angst had en dus ook lichamelijke reacties in de vorm van spierspanningen ene en versnelde hartslag.. Daar kan EMDR of andere trauma therapie helaas niets aan verhelpen, als het gaat om een werkelijk dreigende situatie.
Mijn angst tav de Rottweiler was ook groot. En ook daar had ik alle reden voor: ik heb heel slechte ervaringen met het ras en over soortgelijke agressieproblemen is ook zat in de media geweest. Maar alle gedrag van hond en eigenaar had mij al vóór de ontmoeting duidelijk gemaakt dat de hond een klassieke imponerende Rott-reu was én door de eigenaar als agressief werd beschouwd. Alle reden dus om me te pletter te schrikken toen mijn smurf met haar domme kop op hem af sjeeste. Maar toen de eigenaar geconcentreerd zijn hond observeerde, met beleid de situatie in banen leidde en met beheersing mijn hummel 'ving' om haar zo op afstand van zijn (stijf staande) hond te houden, gaf dat mij ook (tot op zekere hoogte) rust. Neemt niet weg dat het angstig was tot ik haar werkelijk bij hem weg had natuurlijk. Maar zoals gezegd, dat vind ik vanzelfsprekend. Het was nl ook een dreigende situatie, die hond beheerste zich vooralsnog in imponerende en strakke houding, hummel was ter plekke tot het besef gekomen dat ze 'een beetje dom' was geweest door om hem af te sjezen en de eigenaar bleef ijzig kalm (het type kalmte en concentratie waaruit je leest dat er geen reden voor kalmte is zeg maar..) maar het is natuurlijk pas 'goed afgelopen' als ze daar weg is!
En ja, dan flitst zeker door mijn hoofd/lijf de angst dat ze te grazen genomen wordt, einde oefening, want zij tov die enorme hond.. kansloos. Maar ook in die situatie is dat geen weg te therapieën angst, helaas.
In alle overige hond-hond contacten met onbekende honden denk ik wel in eerste instantie "Oh jee, een hond" (want dat heb ik overgehouden aan de aanslag op Daantje: de angst voor herhaling, het verlies van vertrouwen in dat er niks gebeurd, mijn vertrouwen wat Daantje bijna haar leven kostte zo veel schade opleverde). Maar met mijn hoofd weet dat het logischerwijze goed zal gaan of iig niet tot serieuze schade zal leiden, dus zoek ik als gezegd juist met regelmaat het 'risico' op dat Jip (dus niet Daantje, want dat kán stomweg nog niet tgv de schade) dat contact aan kan gaan. Zowel voor haar ervaringen als dat ik zelf daar ook verschrikkelijk van geniet. Als ze rond stormt met een leuke nieuwe vriendin, in plaats van het model apport af te maken. Of als ze verbouwereerd een boos hondje met rust laat om dan maar liever het apportje netjes af te maken.. Dát zijn de ervaringen die mij helpen te herstellen: de meeste andere honden zijn oké, niet perse alleen maar vriendelijk maar ook áls ze geïrriteerd zijn beheerst en correct. En dat zijn ook de ervaringen die mij leren vertrouwen dat Jip kan dealen met verschillend gedrag, dat ze goed kijkt naar de hond en verstandig reageert. Dat vertrouwen heb ik in mijn oudste 2 en daar speelt deze angst tav onbekende honden ontmoeten dan ook niet of nauwelijks bij, die zouden een hond zoals die Rottweiler nl niet opzoeken. Mijn angst zou er wél zijn in de situatie als met de pitbull, want dat was geen kwestie van negeren of vermijden: wij stonden aangelijnd, de pit liep onaangelijnd en zonder begeleiding. Daar was ik vóór 1 september al bang voor, maar dan sprak ik mezelf toe dat het met een sisser zou aflopen, sinds die dag weet ik dat die angst echt reëel is, dat het je écht kan overkomen dat je hond uit het niets wordt geslacht en dat je dan totaal niets kunt.. (en daarom is het gedrag van de eigenaar ook zo medebepalend voor de mate waarin ik bang ben: als ik er alleen voor sta ben ik kansloos/machteloos tov zo'n hond).
Dus ja, ik wil me héél graag veiliger voelen (lees: vertrouwen op dat mijn honden veilig zijn) maar ik heb geleerd dat ze helemaal niet zo veilig zijn als ik ons waande! dat ik ten onrechte vertrouwde op verantwoordelijk gedrag van andere eigenaren. Dat wat ik mezelf altijd zei, nl dat mensen met een agressief wakende hond vanzelfsprekend hun terrein voldoende degelijk afzetten om hun hond binnen te houden. En dat als een hond onaangelijnd loopt daar waar veel andere honden lopen dat dan - hoe eng dat beest ook lijkt - toch kennelijk wel goed gaat. Voor de zekerheid even naar de overkant van de straat en mijn hond geen contact laten maken deed ik wel, maar in de veronderstelling dat dit eigenlijk overbodig zou zijn als ik niet bang was, want ze lopen daar immers..?? En nu - na de Sarplaninac - ken ik de ervaringen van anderen in de wijk, van honden die wél werden aangevallen uit 't niets door dergelijke honden, het gebeurd dus wél! En nee, ik loop dus niet meer aan de overkant van de straat, mijn maatje afleidend, omdat het dan gewoon goed moet gaan. Ik passeer niet, ik loop anders/om. Ik heb Daantje in gevaar gebracht door te vertrouwen op dat mij onbekende mensen hun verantwoordelijkheid nemen ons niet in gevaar te brengen. Dat flik ik mijn kameraden nooit meer: als een hond 'niet pluis' is, als ras of gedrag aanleiding geeft rekening te houden met agressie, dan gaan we niet langs dat huis lopen en alleen indien voldoende aangelijnd passeren aan de overzijde van de weg.
Het is afschuwelijk dat het zo moet, maar het is helaas niet waar dat mensen die reden hebben veiligheidsmaatregelen te treffen om anderen tegen hun hond te beschermen dat voldoende en consequent doen. En als het mis gaat, écht mis gaat.. dat wil ik nóóit meer mee maken!
Van de niet reële angst/schrik hoop ik af te komen middels tijd/ervaring, het is nog heel vers en we zitten nog midden in de fysieke revalidatie, dus Daantje en ik hebben qua hond-hond contact nauwelijks iets gekund, alleen wat ik eerder al beschreef. En Jip, Jippie moet haar verstand ontwikkelen, maar vooralsnog geeft ze reden te vertrouwen dat dit goed gaat komen
Als ik zelf onvoldoende herstel langs deze weg probeer ik zéker of er toch middels EMDR meer bereikt kan worden, maar zoals gezegd is wat daarmee voor mij nu kan in deze situatie beperkt. En de irreële angst denk ik middels de met Jip ingeslagen weg wel (in belangrijke mate) te gaan overwinnen.
Ik zou willen dat er iets als EMDR voor Daantje is.. Die kampt met spanningsklachten tav open gaande tuinpoorten, ons achterop komende hardlopers.. Allemaal heel begrijpelijk, maar zó ver van wie ze is..! Maar gelukkig maakt ook zij nog steeds stapjes en ik hoop dat als ze weer een normaal leven op kan pakken - dus meer ontspanning en met de anderen mee - dat ook weer een zetje geven gaat. Buiten dat zoek ik nog steeds aktief woonruimte in en andere plaats, want hangt haar gevoel van veiligheid mede samen met waar ze loopt. We wonen 5 minuutjes wandelen van 'plaats delict' en het is duidelijk merkbaar dat ze die lokatie goed heeft ingeprent: herrie en geblaf wat hemelsbreed uit die richting komt veroorzaakt grote angstogen en stil staan. Vanuit een andere richting en zeker in een ander dorp kan ze er al veel beter mee dealen. Maar nogmaals, haar normale leven is ook nog niet begonnen, gewoon 'mee', deelname aan haar eigen groepje (zeker Merel zal ondanks haar eigen lijf Daantje steunen zodra ze ziet dat die daaraan behoefte heeft) en normale ontspanning i de vorm van lekker struinen en keten kan volgens mij goed gaan bijdragen aan verder herstel van haar vertrouwen.