Eigenaren vechthonden verplicht op opvoedcursus

Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Re: Eigenaren vechthonden verplicht op opvoedcursus

Lil

Bericht door Lil »

En opeens heb ik hiermee te maken. Heb daar niet voor gekozen. Maar mijn hond is groot en zwart met bruin, kan niet hardmaken dat er geen rottweiler of Dobermann in zit. En de afgelopen 3 weken heb ik 4 aanvaringen met loslopende honden gehad op de openbare weg waar alleen mongolen het in hun hoofd halen de hond los te laten. En nee mijn hond was niet de agressor maar het slachtoffer. Honden die over een afstand van 300 a 400 meter als een idioot komen aanracen.
Gaat mij wat worden als de mijne vanwege een kleurtje en angstblaffen na vele nare ervaringen opeens met korf moet. Los loopt hij al niet ivm jagen. Cursus zal ik wel gaan doen; niet zo boeiend tenzij hij daar niet zou mogen blaffen. Tja, wat dan?

Ben best bezorgd nu.
Summerditches
5-sterren
5-sterren

Bericht door Summerditches »

eelke schreef:Het is gewoon de kijken naar 'de aard van het beestje'. En dan bedoel ik niet dat de aard van jouw beestjes is Summerditches, dat ze gemene moordenaars zijn, maar wel dat ze een veel grotere stevigere beet hebben. En dat is toch wel iets waar je rekening mee moet houden als je met zo'n wandelt. Wellicht dat jij er altijd wel rekening mee houd, al denk ik wel een beetje 'oei' als ik jou over lieve lobbesen hoor praten.

Het kan altijd zijn dat jouw honden gegrepen worden. Zo is Joep deze week in een roedel van 6 blaffende en tegen hem op springende jackrussels geraakt. Ik had hem helemaal begrepen als hij een keer naar ze gehapt had omdat hij dat niet wil. Doet mijn Joep dat, dan is er waarschijnlijk al best was schade aan zo'n hondje, doet een van jouw honden dat, dan overleefd ie het gewoon niet. En dat heeft niks te maken met dat jouw honden agressiever zijn, dat heeft vooral te maken met hoe irritant die jack russels zijn, maar de uitkomst is uiteindelijk nogal anders.

Ergens snap ik het niet zo goed. Als je kijkt naar de menselijke vechtsporten, word er volgens mij veel op gehamerd dat je je kracht en tactieken niet in het eggie mag toepassen. Dat je daar mee leert omgaan. En dan heb je een opvliegend type als Badr Hari (daar is de opvoeding misgegaan) en een rustige lobbes als Rico Verhoeven. Die laatste vind ik dan wel goed opgevoed. Maar dat wil niet zeggen dat die laatste ook een stukje mentale training nodig heeft, dat hij zijn spieren niet inzet als hij uit de tent gelokt wordt. Want waar een 'normale man' een klap uitdeelt als zijn vroeg lastig gevallen wordt in de kroeg, moet hij dat niet doen, want hij slaat iemand gewoon meteen dood.

En iedereen heeft daar dan wel respect voor, dat is normaal bevonden. Maar gaat het om vechthonden, dan licht het meteen allemaal gevoelig...

Misschien kun je er zelf ook wel blij mee zijn, want ook al heb jij Rico Verhoeven-honden, dan is het toch juist extra fijn dat er wat aan de BadrHari's gedaan wordt?

Helemaal mee eens..mooi en duidelijk omschreven..ik ben mij er ook niet van bewust dat ik gemeld heb dat ik er op tegen ben. Ik ben net als Lil..onwijs ongerust en ook wel bang. Alles is hier netjes gechipt etc dus ik ben goed te traceren.En ik ben zo'n degelijke doos die keurig luistert naar wat opgedragen wordt en dan valt er straks een grote zwart envelop in de bus met plaats en tijd waar ik mij moet melden. En als ik dan zak staat er alvast een grote destructiewagen bij de uitgang ( beetje cynisme in deze emotionele achtbaan ;) ..In ben echt ongerust en bang..voor het onbekende..en het circuit waar het allemaal voor bedoeld is ..is niet traceerbaar ..heeft schijt aan de regels en verdwijnt naar het vage gebied.....
eelke
Moderator

Bericht door eelke »

Ja de bezorgdheid snap ik wel. Toch denk ik niet dat je hond meteen gevaar loopt hoor, zeker niet als je je inzet en laat zien hoe jij je verantwoordelijkheid neemt.

Summerditches en Lil, ik weet even niet of zowel de rottweiler, doberman, als engelse bulldog op de lijst van verboden rassen (van jaren terug) hebben gestaan, maar ik ga er even vanuit van wel; hebben jullie dat in je overweging genomen toen je voor jullie hond koos? Hebben jullie gedacht, het kan zijn dat de keuze voor deze hond een ander gevolg met zich mee brengt dan de keuze voor een York.

Zo maar, uit belangstelling hoor. Want het is nu niet dat die rassen niet nogal besproken zijn, de afgelopen jaren.
Summerditches
5-sterren
5-sterren

Bericht door Summerditches »

eelke schreef:Ja de bezorgdheid snap ik wel. Toch denk ik niet dat je hond meteen gevaar loopt hoor, zeker niet als je je inzet en laat zien hoe jij je verantwoordelijkheid neemt.

Summerditches en Lil, ik weet even niet of zowel de rottweiler, doberman, als engelse bulldog op de lijst van verboden rassen (van jaren terug) hebben gestaan, maar ik ga er even vanuit van wel; hebben jullie dat in je overweging genomen toen je voor jullie hond koos? Hebben jullie gedacht, het kan zijn dat de keuze voor deze hond een ander gevolg met zich mee brengt dan de keuze voor een York.

Zo maar, uit belangstelling hoor. Want het is nu niet dat die rassen niet nogal besproken zijn, de afgelopen jaren.
Leuk dat je er naar vraagt...Ik heb twee amerikaanse bulldoggen met een zgn EKC rasstamboom. Dit omdat het geen erkend ras is (engels wel maar dat was vanwege gezondheidsklachten afgevallen). We hebben dus wel voor een hond gekozen die dan in ieder geval een zeg maar "vervangende"stamboom heeft maar dit telt verder niet. We wisten dat om deze reden, dus het ontbreken van de stamboom, eventuele vakanties met de honden niet mogelijk waren. In sommige landen moet je dan namelijk aan allerlei eisen voldoen. Maar omdat dit voornamelijk de zuidelijke landen zijn was dit geen probleem want daar is het toch echt veel te warm voor de honden. Ik moet eerlijk zeggen we hebben echt wel tijd en energie in het proces gestoken maar ik kom echt nog uit het tijdsbeeld waarin echt de Pitbull's en alles wat hier op lijkt als risicohond werd bestempeld. daar had iedereen het over...en in "mijn tijd herders en bouviers".ik kan oprecht melden dat ik onze honden nooit gelinkt heb aan het hele HR gebeuren net zo goed als ik nu b.v. blind voor een Akita zou gaan b.v. ik zou nooit bedenken dat dit een HR hond zou zijn. Mijn oudste hond is bijna 6 jaar oud en toen was dit oprecht alleen in mijn beleving aan de orde met de Pitbull..die werden toen ook verboden en aan de lopende band in beslag genomen. ..En opeens zo heel sluimerend ..geen idee wanneer dit gebeurd is ..waren de Pitbull's weer terug van weg geweest..opeens mocht het weer ..en toen kwamen daar ook alle varianten bij en ik heb nog steeds het idee dat daar de schoen is gaan wringen
Laatst gewijzigd door Summerditches op do 18 mei 2017, 12:50, 2 keer totaal gewijzigd.
Kaio
5-sterren
5-sterren

Bericht door Kaio »

@ Lil, je hond is black and tan en daarmee stopt de gelijkenis wel :P
Maar wellicht heb jij sowieso al voldoende papieren?

Ik snap jullie ongerustheid en angst wel, maar komt ook dat het wat opgeklopt wordt in de media, en wat iedereen eraan toevoegd en uitligt op sociaal media. Als ik de hele brief lees is het nou echt niet zo dat iedere hond met het minste geringste vogelvrij is, staat toch expliciet vermeld. Daar moet heel wat gebeuren voordat er bijvoorbeeld euthanasie op het dier mag worden gedaan. En zo'n cursus, ook dat zal basis zijn. Want ja hoeveel mensen kennen de basis niet eens, en weten na 3 afleveringen CM precies alles van honden af?
Ik denk dat je dat meer zo moet zien.

Hier in DE heb ik theorie af moeten leggen, vanwege de grootte van mijn honden, sommige vragen over voeding waren erg moeilijk :biggrin2: , ik moest nl. antwoorden aankruisen die ik heel moeilijk vond om aan te kruisen zeg maar ::) :biggrin2: . EN zo waren er qua gedrag ook wat kleine dingetjes, maar over het geheel, ach ja zoveel stelde het niet voor, en het meeste mag je ook wel weten als hondeneigenaar. En sommige dingen moet je ff uit je hoofd leren, nou dat is dan maar zo. Zoveel moeite was het ook alweer niet (behalve dat alles Duitstalig was he, dat ook gelijk geoefend ;D )
eelke
Moderator

Bericht door eelke »

Bedankt voor je antwoord Summerditches. Al googlend op die regelgeving kom ik inderdaad vooral info tegen over pitbulls terwijl het volgens mij om veel meer rassen ging.

Kaio, ik vind het ook wel terecht dat dat voor een newf moet. Zijn ook gewoon grote, sterke honden. Misschien zou er zelfs minder weerstand zijn als de regeling uitgebreider is wat betreft rassen? Omdat het dan normaler is?
Mensen moeten gewoon weten wat ze aan hun lijntje (of erger, los ;) ) hebben... ik had het in ieder geval ook niet raar gevonden als ik iets van een cursus of test had moeten doen. Het had wel erger geweest als Gijs mee had gemoeten op cursus, want die doet niks onder druk, en was bv echt niet betrouwbaar op niet bijten. Daar is nu nog geen duidelijkheid over toch? Of je alleen als baas moet, of ook met hond?
pluk
5-sterren
5-sterren

Bericht door pluk »

eelke schreef:Bedankt voor je antwoord Summerditches. Al googlend op die regelgeving kom ik inderdaad vooral info tegen over pitbulls terwijl het volgens mij om veel meer rassen ging.

Kaio, ik vind het ook wel terecht dat dat voor een newf moet. Zijn ook gewoon grote, sterke honden. Misschien zou er zelfs minder weerstand zijn als de regeling uitgebreider is wat betreft rassen? Omdat het dan normaler is?
Mensen moeten gewoon weten wat ze aan hun lijntje (of erger, los ;) ) hebben... ik had het in ieder geval ook niet raar gevonden als ik iets van een cursus of test had moeten doen. Het had wel erger geweest als Gijs mee had gemoeten op cursus, want die doet niks onder druk, en was bv echt niet betrouwbaar op niet bijten. Daar is nu nog geen duidelijkheid over toch? Of je alleen als baas moet, of ook met hond?
Wat mij betreft wordt voor iedereen een cursus verplicht. Ook voor oma die een poedeltje heeft.
Niet alleen om te leren wat je zelf aan de lijn hebt, maar ook om te leren wat er nog meer rondloopt en hoe het onderling communiceert.
eelke
Moderator

Bericht door eelke »

pluk schreef:Wat mij betreft wordt voor iedereen een cursus verplicht. Ook voor oma die een poedeltje heeft.
Niet alleen om te leren wat je zelf aan de lijn hebt, maar ook om te leren wat er nog meer rondloopt en hoe het onderling communiceert.
Ja inderdaad. De simpele spelregels als je hond aanlijnen als je een andere aangelijnde hond tegen komt. Dat zou zo veel ergernis schelen en het hondenleven een stuk gezelliger maken.

Maar dan nog blijft het zo dat je met een hond van 70 kg nóg meer verantwoordelijkheid moet nemen dan met eentje van 10 kg. Omdat er gewoon meer kans op grotere schade is.
Lil

Bericht door Lil »

eelke schreef:Ja de bezorgdheid snap ik wel. Toch denk ik niet dat je hond meteen gevaar loopt hoor, zeker niet als je je inzet en laat zien hoe jij je verantwoordelijkheid neemt.

Ik heb een onherleidbare kruising voor 80% zeker Beauceron. Niets Dobermann of rottweiler! Die wil ik helemaal niet!
Heb niet voor niets altijd herders gehad; nu dus weer herderkruising en nee nooit gedacht slachtoffer te worden van een kleurtje....
Kaio
5-sterren
5-sterren

Bericht door Kaio »

eelke schreef:Bedankt voor je antwoord Summerditches. Al googlend op die regelgeving kom ik inderdaad vooral info tegen over pitbulls terwijl het volgens mij om veel meer rassen ging.

in de deelstaat waar ik woon zijn er ook gradaties. Kleine honden nada. Honden boven een bepaald gewicht en schoft (zit je met een lab, daalmaat oid ook aan vast, die theorie dus. ) Dan uitgebreidere theorie voor bepaalde risicovollere rassen zoals de rotweiler. Dan nog voor veel rassen praktijk (tot die tijd muikorfplicht en lijnplicht!!!!!) en uiteindelijk zijn hier een heleboel rassen uberhaupt niet toegestaan!
En in heel veel Europese landen is iets dergelijks van kracht, dat komt dus niet zomaar uit de lucht vallen he! Nederland liep wat achter zeg maar. Natuurlijk is er in landen waar dergelijke regels zijn ook veel weerstand, maar dat blijf je altijd houden, het is nooit dat iedereen het er mee eens is of tevreden is.

whahaha een lijntje maakt niet uit bij een newf he ;) Maar serieus je hebt het met Gijs over dwang he, ik heb het gezien met de Begleithundeprufung van Fozzy he, dat er idd nog veel mensen met dwang alles willen aanleren, incl cursusleider. Maar eh dat hebben we dus mooi niet gedaan he! ER zijn meer wegen die naar Rome leiden en idd veel newfies gingen erg slecht met dwang om. Die gaan dan met de rug naar je toe zitten ed :biggrin2: Onze eerste was Kaio, en als er een hond nergens toe gedwongen kon worden... :)

Maar goed nu ik het hier dus over heb, naar mijn mening werd die cursus dus met hopeloos verouderde methodes gegeven! (ik heb in mezelf een liedje moeten zingen bij de uitleg "hoe snuk je een hond" ::) ) En dat zou dus ook niet mogen gebeuren als mensen verplicht op cursus worden gezet, dus die vrees is wel gegrond dus! En dat is nou met name als je de mensen wil opvoeden nogal belangrijk, de methode en kwaliteit van de cursus :-\

In de brief van de kamer staat met hond op cursus las ik ergens
Kaio
5-sterren
5-sterren

Bericht door Kaio »

Lil schreef:Ik heb een onherleidbare kruising voor 80% zeker Beauceron. Niets Dobermann of rottweiler! Die wil ik helemaal niet!
Heb niet voor niets altijd herders gehad; nu dus weer herderkruising en nee nooit gedacht slachtoffer te worden van een kleurtje....
Maar wie zegt dat ie dat wordt? Omdat mensen die denken dat ik sint bernards heb, chowchows of wat dan ook denken dat jou hond op een rotweiler lijkt?
Nou heb ik afstammingbewijzen om dat te bewijzen en jij niet dat is dan wel het verschil. :-\
eelke
Moderator

Bericht door eelke »

Nahh Gijs wilde al niet twee keer hetzelfde stukje lopen, en dat is volgens mij wel de basis van elke cursus; op een veldje trainen. Volgens mij is er geen enkele cursus waarin je steeds een half uur in een woonwijk of bos loopt. ;D (zou eigenlijk wel goed zijn).

Laat staan dat hij zit, af, volg, zit zou doen, no way.

Je hebt wel gelijk. Maar je moet je ook afvragen wat beter is, helemaal geen cursus, of een verouderde cursus... :-\
Lil

Bericht door Lil »

eelke schreef:Nahh Gijs wilde al niet twee keer hetzelfde stukje lopen, en dat is volgens mij wel de basis van elke cursus; op een veldje trainen. Volgens mij is er geen enkele cursus waarin je steeds een half uur in een woonwijk of bos loopt. ;D (zou eigenlijk wel goed zijn).

Je hebt wel gelijk. Maar je moet je ook afvragen wat beter is, helemaal geen cursus, of een verouderde cursus... :-\
In Duitsland moest ik dus wel 20 minuten op zaterdag in de stad lopen over een markt.

Stond deze keurmeester bekend om. De andere een half jaar later vond rondje van 10 minuten door het zeer kleine dorpje voldoende.
Kaio
5-sterren
5-sterren

Bericht door Kaio »

eelke schreef:Nahh Gijs wilde al niet twee keer hetzelfde stukje lopen, en dat is volgens mij wel de basis van elke cursus; op een veldje trainen. Volgens mij is er geen enkele cursus waarin je steeds een half uur in een woonwijk of bos loopt. ;D (zou eigenlijk wel goed zijn).

Heel eerlijk vind ik zo'n verouderde cursus zwaar schadelijk en al helemaal bij dit soort honden en eigenaren! Correctief trainen lokt juist vaker slecht gedrag uit bij hond en bij mens!!!

De newfies waren natuurlijk ook met hakken over de sloot bij volgwerk, zit af ed (Fozzy deed het die dag ook minder dan anders, maar dat is ook newfs)
Maar het stadgedeelte he, wauw dat was uitermate goed zeg! Waren de newfies weer veruit het beste.
Kaio
5-sterren
5-sterren

Bericht door Kaio »

Lil schreef:In Duitsland moest ik dus wel 20 minuten op zaterdag in de stad lopen over een markt.

Stond deze keurmeester bekend om. De andere een half jaar later vond rondje van 10 minuten door het zeer kleine dorpje voldoende.
Fozzy is "bekogeld" met hardlopers, fietsers, verkeer, skateboard etc :biggrin2: Was idd op een zaterdag in de stad :biggrin2:

Plaats reactie