De klok

Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Re: De klok

src_esther
5-sterren
5-sterren

Bericht door src_esther »

pearlsofpassion schreef:Ik hoop dat het afgeschaft wordt. Ik vind het wisselen vreselijk.
En ik wil wintertijd.

Of het nu 's zomers om 11u of om 10u donker wordt, dat merk ik niet. En ja, dat vind ik ook fijn, dat het laat licht blijft. Maar ik vind een uurtje vroeger dus ook prima.
Maar ik kijk naar de kortste dagen en dan vind ik na 10u licht echt te laat. Terwijl het me' s avonds dan niet kan schelen of het nu 4 of 5 uur is wanneer het donker wordt. Das toch te vroeg.
Helemaal eens.
kiara
5-sterren
5-sterren

Bericht door kiara »

pearlsofpassion schreef:Ik hoop dat het afgeschaft wordt. Ik vind het wisselen vreselijk.
En ik wil wintertijd.

Of het nu 's zomers om 11u of om 10u donker wordt, dat merk ik niet. En ja, dat vind ik ook fijn, dat het laat licht blijft. Maar ik vind een uurtje vroeger dus ook prima.
Maar ik kijk naar de kortste dagen en dan vind ik na 10u licht echt te laat. Terwijl het me' s avonds dan niet kan schelen of het nu 4 of 5 uur is wanneer het donker wordt. Das toch te vroeg.
Dat vind ik dus ook al jaren
Kaela
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Kaela »

pike schreef:We kunnen het ook anders doen. Als we de zomertijd afschaffen, én iedereen variabele werktijden geven, kan iedereen zijn werktijd aanpassen aan de zonnestand die bij hem/haar past. Want het probleem is toch dat de werkende mens of met donker van huis moet of met donker thuis komt of geen lekkere lange avond heeft of of of. Wie niet werkt heeft nergens last van en al helemaal geen klok nodig :biggrin2: Ik ben alleen bang dat dit het niet gaat worden ::)
Zou voor heel veel dingen goed zijn! We hebben met zijn allen chronisch slaaptekort wegens alle opgelegde werktijden. Want je hebt nou eenmaal een bepaald ritme van jezelf en het werkt niet om daar tegenin te gaan.
Bij mij op het werk is er een grote mate van vrijheid in werktijden. Want door de grote groep, lukt het vrij goed om de voorkeuren van mensen uit te laten komen. Er zijn voldoende mensen die vroeger willen beginnen en ook die graag later werken. Voor mij een uitkomst, want ik heb mijn rooster zo in kunnen delen dat dit voor mij, met mijn energie- en herstelbehoefte het fijnste uitkomt. Maar dat neemt niet weg dat ik wel mijn uren moet draaien natuurlijk en daardoor swinsters toch 4 dagen per week in het donker heen en weer pendel.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

pike schreef:We kunnen het ook anders doen. Als we de zomertijd afschaffen, én iedereen variabele werktijden geven, kan iedereen zijn werktijd aanpassen aan de zonnestand die bij hem/haar past. Want het probleem is toch dat de werkende mens of met donker van huis moet of met donker thuis komt of geen lekkere lange avond heeft of of of. Wie niet werkt heeft nergens last van en al helemaal geen klok nodig :biggrin2: Ik ben alleen bang dat dit het niet gaat worden ::)
Ik vind dit sowieso een goed idee, winter/zomertijd of niet! Ook goed om het file probleem op te lossen.
- pien -
5-sterren
5-sterren

Bericht door - pien - »

sam28 schreef:Ik zou altijd wintertijd willen. Veel natuurlijker.
Bij de zomertijd wordt het pas om (ik dacht) 10u licht in de winter. Wintertijd is dan logischer en gezonder.
In de zomer boeit het niet of het nu om 21 of 22 donker wordt en daarnaast koelt het een uurtje eerder af waardoor je slaapkamer ook een uur eerder wat koeler word. Ik zeg, win win. :biggrin2:
Kom met op met de wintertijd, dit is ook niks.
+1
Kaio
5-sterren
5-sterren

Bericht door Kaio »

Siberienne schreef:Ja als we zomertijd aan zouden houden, zijn er mensen die beweren dat dat ongezonder zou zijn. Omdat het in de winter dan later licht wordt.
https://www.volkskrant.nl/wetenschap/wa ... ~b76722d1/

volgens de NRC was zomertijd aanhouden ook niet zo logisch;
https://www.nrc.nl/nieuws/2018/11/01/ti ... e-a2753117:

Wat is de natuurlijke tijdzone van Nederland?
Vooropgesteld: een ‘natuurlijke tijd’ bestaat niet. Het systeem van tijd is bedacht en tijdzones zijn afgesproken. In zekere zin kun je dus stellen dat zomer- en wintertijd niet bestaan. Wel is het systeem ergens op gebaseerd: het uitgangspunt dat de klok 12.00 uur moet aanwijzgen wanneer de zon op zijn hoogst staat.

De aarde kan opgedeeld worden in 24 even grote tijdzones van een uur. In het midden van iedere zone staat de zon om 12.00 uur op zijn hoogst. Deze zones komen alleen niet overeen met de landsgrenzen. Nederland hanteerde daarom jarenlang een eigen tijd: de Amsterdamse tijd, tussen Greenwich Mean Time (GMT) en de Midden-Europese Tijd (MET) in.

In 1940 kwam hier een einde aan toen de Duitsers de Midden-Europese Tijd (een uur later dan GMT) als standaardtijd instelden in Duitsland en de bezette gebieden, dus ook in Nederland.

Sindsdien ligt ons land in een zone die qua locatie eigenlijk niet klopt. In de praktijk betekent dit dat de zon hier ’s winters gemiddeld pas om 12.40 op zijn hoogst staat. In de zomertijd is het verschil met de ‘natuurlijke tijd’ nog groter, omdat de klok een uur vooruit wordt gezet. Dan staat de zon niet om 12.00 uur op zijn hoogst, maar rond 13.40 uur.

Mij persoonlijk boeit het niet zo
Maar goed toen kwam 12 uur goed uit, als dat midden van de dag is zou je zeggen dat het logisch is om 8 uur ervoor de dag te beginnen en 8 uur later de dag te eindigen.
Dus 4 uur op staan 20 uur naar bed. Geloof niet dat het van deze tijd is :biggrin2:

Zoals ik het nu lees mag ieder land wel zelf bepalen of het zomer of wintertijd standaard zou willen instellen. Ik ben dan wel zo van een Europa graag ook een logische tijdverdeling, niet dat er straks een uur tijdsverschil zit in Duitsland en Nederland of zo, wat zo zou kunnen aangezien ik nog steeds het idee heb dat Duitsland eerder begint.
pearlsofpassion
Moderator

Bericht door pearlsofpassion »

Ik zou veel liever het ritme van de zon volgen. Dus idd 12u het midden van de dag. Dat is puur een kwestie van gewoonte. Bij iedereen anders afhankelijk van wat je gewend bent.
Stom van de mens om dat steeds meer op te schuiven. En ook erg ongezond, we krijgen zo al zonlicht tekort en het brengt ons bioritme in de war. Je bent veel energieker als je altijd 's ochtends om 5u opstaat en dat zo gewend bent.
En dan was al dit klokgedoe ook niet nodig.
eelke
Moderator

Bericht door eelke »

pearlsofpassion schreef:Ik zou veel liever het ritme van de zon volgen. Dus idd 12u het midden van de dag. Dat is puur een kwestie van gewoonte. Bij iedereen anders afhankelijk van wat je gewend bent.
Stom van de mens om dat steeds meer op te schuiven. En ook erg ongezond, we krijgen zo al zonlicht tekort en het brengt ons bioritme in de war. Je bent veel energieker als je altijd 's ochtends om 5u opstaat en dat zo gewend bent.
En dan was al dit klokgedoe ook niet nodig.
Dan krijg ik met mn avonddiensten toch wel een flink te kort...
pearlsofpassion
Moderator

eelke schreef:Dan krijg ik met mn avonddiensten toch wel een flink te kort...
Hoe bedoel je? Nu toch ook? Of zelfs nog meer?
eelke
Moderator

Bericht door eelke »

pearlsofpassion schreef:
Hoe bedoel je? Nu toch ook? Of zelfs nog meer?
Als ik altijd om 5 uur zou moeten opstaan...
pearlsofpassion
Moderator

eelke schreef:Als ik altijd om 5 uur zou moeten opstaan...
Ja, dat schuift in verhouding op hé.
Als men dan normaal van 7 tot 15u moet werken dan moet jij dus ook 2u vroeger werken he. En 2u vroeger opstaan.
Das gewoon opschuiven he.

Maar ik zou dan logischer vinden dat 12u gewoon op het midden van de dag valt. En niet zoals nu op 13 of 14u.

Edit: ik bedenk nu dat dat op het winteruur eigenlijk zo is. 4u voor en 4u na het midden van de dag (13u) werken (9 tot 17u). Alleen willen mensen graag hun vrije tijd na hun werk en niet evenveel ervoor als erna. En staan ze dus te laat op en gaan te laat slapen.
Kaio
5-sterren
5-sterren

Bericht door Kaio »

eelke schreef:Als ik altijd om 5 uur zou moeten opstaan...
Dan zou de rest dus ook mee moeten verschuiven, andere werktijden, andere winkeltijden, andere horecatijden etc.
Zie dat niet 1,2,3 gebeuren hoor :biggrin2:
Kaio
5-sterren
5-sterren

Bericht door Kaio »

pearlsofpassion schreef:Ja, dat schuift in verhouding op hé.
Als men dan normaal van 7 tot 15u moet werken dan moet jij dus ook 2u vroeger werken he. En 2u vroeger opstaan.
Das gewoon opschuiven he.

Maar ik zou dan logischer vinden dat 12u gewoon op het midden van de dag valt. En niet zoals nu op 13 of 14u.
Maar nu sta je toch gewoon 2 uur later op en gaat 2 uur later naar bed? Is dat midden van de dag niet relatief naar gelang de dagindeling , dan klopt ie nou dus toch?
pearlsofpassion
Moderator

Kaio schreef:Dan zou de rest dus ook mee moeten verschuiven, andere werktijden, andere winkeltijden, andere horecatijden etc.
Zie dat niet 1,2,3 gebeuren hoor :biggrin2:
Nee tuurlijk gaat dat niet gebeuren. Maar het zou volgens mij wel beter zijn.
Het schuift steeds meer op he. Collectief.
2 generaties geleden stond men collectief vroeger op dan nu.
pearlsofpassion
Moderator

Kaio schreef:Maar nu sta je toch gewoon 2 uur later op en gaat 2 uur later naar bed? Is dat midden van de dag niet relatief naar gelang de dagindeling , dan klopt ie nou dus toch?
Het midden van je dag als je om 7u opstaat en om 23u gaat slapen is 15u.
De hoogste zonnestand dus middag volgens de zon ligt in de winter op 13u, in de zomer op 14u.
En ik zou het dus logischer vinden als 12u gewoon op de hoogste zonnestand zou vallen. Het is ook maar een naam die je aan de tijd geeft. Vandaar dat ik het hele klokveranderen ook niet snap. Het is maar wat je't noemt. En waarom dan niet logisch tellen?

Als je avonddienst werkt, is het wel een gegeven dat je later dan de meeste mensen werkt.

Plaats reactie