hygiene

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Re:hygiene

Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Ik was de bakken 2 keer af met heet sop (wel Ecover).

Overigens heb ik ook een honden-koelkast waar het eten in ontdooit. Maar dat is vooral ook omdat ik mijn eigen eten niet meer lust als dat naast iets vlezigs heeft gelegen....

Hoe zit dat met de waterbakken? Hier was ik ze 1 keer per dag met sop en verschoon het water gemiddeld een keer of 2 a 3.
sylvia
5-sterren
5-sterren

Bericht door sylvia »

Hier wordt al het eten in de zelfde keuken bereid, gebruikt worden de zelfde messen en planken als voor mijn eigen eten. Vlees voor de honden is niet anders dan het vlees voor onszelf dus ik zie geen reden waarom je puur omdat het eindresultaat anders is (het één verdwijnt in de koekepan en het ander rauw in de buikjes van mijn huisdieren) je extra of bijzondere maatregelen moet nemen.

Ik denk dat de angst voor bacterieen een beetje aan het doorslaan is hier in Europa, als we Brussel zouden moeten volgen worden we in een steriele omgeving "gehouden" en verworden we ongezonde allergische en voor alles vatbare mensen
sylvia
5-sterren
5-sterren

Bericht door sylvia »

Lizzy schreef:

Hoe zit dat met de waterbakken? Hier was ik ze 1 keer per dag met sop en verschoon het water gemiddeld een keer of 2 a 3.
Ik zet een emmer water neer en die staat rustig een dag of twee, dan is er bijna niets uit en spoel ik hem om en krijgen ze nieuw.
Erna
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Erna »

Waterbakken worden afgewassen als ik er aan denk of zie dat ze vies zijn. Meestal zijn die dingen al snel leeg en blijft er nooit water in staan wat vies kan worden.

Buiten staat een emmer water voor ze en binnen 2 grote waterbakken.

Overigens hier ook een aparte hondenkoelkast maar dat is niet omdat het niet in onze koelkast mag liggen maar uit ruimtegebrek. Met 9 honden heb je iets meer ruimte nodig.
Helen
5-sterren
5-sterren

Bericht door Helen »

De waterbak spoel ik minstens 1 keer per dag uit en ik ververs het water twee maal daags. Zo af en toe wordt hij met sop afgewassen. Maar ze drinken samen de hele waterbak wel leeg op 1 dag, dus het water wat er in zit krijgt nooit de kans om vies te worden.
Laatst gewijzigd door Helen op do 18 aug 2005, 08:11, 1 keer totaal gewijzigd.
oebaya
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door oebaya »

Ach hygiëne is een ziekte van deze tijd, die ons uiteindelijk net zo ziek maakt als te veel enten. We hebben nergens meer af weer tegen. Dus ik doe niet moeilijk, alles op dezelfde aanrecht.
Glorix doekjes, Dettol, allemaal alleen nodig als er iemand in huis buikgriep heeft en de wc ontsmet moet worden.
Waterbakken, ik heb 2 van die grote tanks waaruit dan de bak zich vult en die wordt verschoond als hij leeg is. Honden vinden vuil met een smaakje toch lekkerder dan fris water.
gr.
Nicolette
MoniqueAppels
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Re:hygiene/ hoe vaak was je de etensbak?

Bericht door MoniqueAppels »

202Spots schreef: Nou ben ik benieuwd geworden hoe vaak de etensbak word gewassen ???
Is ook wel is ter sprake gekomen op 'n amer. list.
Mijn honden likken hun bak zelf zo schoon...dat ik er echt aan moet denken om ze effe met 'n soppie te wassen. :-\ :-X
De etensbakken gaan elke dag in de afwasmachine.
K@rin
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door K@rin »

Ik denk, dat dat een probleem van deze tijd is.
Men is bang iets op te lopen en alles wordt ontsmet .....
Volgens mij zijn er daarom tegenwoordig zo veel mensen allergies voor van alles en nog wat.
Gewoon je verstand gebruiken ..................
TE vies is natuurlijk niet goed, maar TE schoon heeft ook zijn nadelen ..............

V.w.b. de waterbakken;
Bij ons staan lage regentonnen e.d. in de tuin, ook een heel klein vijvertje. DAT zijn de favoriete drinkbakken van de honden.
Die worden o.a. ook bijgevuld door regenwater .....
Binnen staat mooi schoon water, wat eigenlijk minder wordt gedronken ....
MoniqueAppels
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door MoniqueAppels »

Karin & Pyrs schreef:V.w.b. de waterbakken;
Bij ons staan lage regentonnen e.d. in de tuin, ook een heel klein vijvertje. DAT zijn de favoriete drinkbakken van de honden.
Die worden o.a. ook bijgevuld door regenwater .....
Binnen staat mooi schoon water, wat eigenlijk minder wordt gedronken ....
Hier ook. Water uit de kraan drinken ze niet; altijd uit de tuin.
essie
3-sterren
3-sterren

Bericht door essie »

Het eten van mijn 3 honden maak ik klaar in de schuur, heb daar een gedeelte waar ik me kan uitleven.
Heb een hondenkoelkast, die hadden we over en eigenlijk is het wel zo gemakkelijk. Gebruik aparte lepels en bakken voor het eten van de honden.

Voerbakken was ik eigenlijk niet zo vaak af, heel af en toe. Ze worden heel goed schoongelikt (minstens 3 keer) ;D
Wateremmer vullen we bij als het weer nodig is of we een paar dagen verder zijn, eigenlijk letten we er niet zo op. En meestal wordt er dan gelijk een borstel doorheen gehaald, maar zonder een sopje.
Eef+Stippels
5-sterren
5-sterren

Bericht door Eef+Stippels »

Hier drinken ze ook het liefst uit de vijver. Binnen verschoon ik het water elke dag en spoel de bak om.

De voerbakken maak ik schoon als ik er aan denk of als ik zie dat ze vies zijn, met dettol, maar ze worden altijd vakkundig schoongelikt.

Ik voer de honden nu nog buiten, aan hun eigen voerkamer/slaapkamer wordt nog gewerkt en daar komt dan ook een keukentje voor de barfonderdelen in. mijn vriezers staan er al en ik leg het voer daarop om te ontdooien. Ik leg nooit voer van de honden in mijn koelkast.

Het hak en snijwerk doe ik tegenwoordig ook buiten, op een workmate waarop een plaat ligt. Dat doe ik straks dus lekker in mijn aparte keukentje.

Voordat we zijn verhuisden deed ik dit wel in onze keuken, op onze eigen snijplank, maar daarna maakte ik alles schoon met dettol en de snijplank in de vaatwasser.

Ik gebruik een vaatdoekje altijd maar 1x, ik laat hem nog geen uur op het aanrecht liggen. Tegenwoordig gebruik ik vaak wegwerpdoekjes. Wel zo makkelijk, niet zo veel was.

Verder merk ik echt dat we sinds we honden hebben een veel betere weerstand hebben. Je wordt hier nog wel eens op de mond gezoend, ook als ze net gegeten hebben, vind ik wel vies, maar we hebben er nog nooit wat van gekregen.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Evelyn schreef:
Verder merk ik echt dat we sinds we honden hebben een veel betere weerstand hebben. Je wordt hier nog wel eens op de mond gezoend, ook als ze net gegeten hebben, vind ik wel vies, maar we hebben er nog nooit wat van gekregen.
Hahaha, briljant! Ik sta eerst het aanrecht te ontsmetten en vervolgens laat ik me ook lekker op mijn mond zoenen als ze net kip of pens hebben gegeten ;D. Vadaaaaar dat wij ook zo'n goeie weerstand hebben hier!
Eef+Stippels
5-sterren
5-sterren

Bericht door Eef+Stippels »

Lizzy schreef: Hahaha, briljant! Ik sta eerst het aanrecht te ontsmetten en vervolgens laat ik me ook lekker op mijn mond zoenen als ze net kip of pens hebben gegeten ;D. Vadaaaaar dat wij ook zo'n goeie weerstand hebben hier!
;D Een lekkere kus is nooit verkeerd. Het is mij nu al een aantal keer overkomen dat ze de voerresten nog in de bek hadden en dan een dikke zoen, nou ik ben er echt nog nooit ziek van geweest, nog geen diaree. GOed voor de weerstand!
Angelique
5-sterren
5-sterren

Bericht door Angelique »

Lizzy schreef: Ik was de bakken 2 keer af met heet sop (wel Ecover).

Overigens heb ik ook een honden-koelkast waar het eten in ontdooit. Maar dat is vooral ook omdat ik mijn eigen eten niet meer lust als dat naast iets vlezigs heeft gelegen....

Mijn voerbakken zijn tevens waterbakken. Voordat het eten erin gaat spoel ik even het zand en consorten eruit en na het eten worden ze (2, niet alle 8 ) afgewassen met sop en weer gevuld met vers water.
Laatst gewijzigd door Angelique op do 18 aug 2005, 10:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Angelique
5-sterren
5-sterren

Bericht door Angelique »

oebaya schreef: Ach hygiëne is een ziekte van deze tijd, die ons uiteindelijk net zo ziek maakt als te veel enten. We hebben nergens meer af weer tegen. Dus ik doe niet moeilijk, alles op dezelfde aanrecht.
Glorix doekjes, Dettol, allemaal alleen nodig als er iemand in huis buikgriep heeft en de wc ontsmet moet worden.
Waterbakken, ik heb 2 van die grote tanks waaruit dan de bak zich vult en die wordt verschoond als hij leeg is. Honden vinden vuil met een smaakje toch lekkerder dan fris water.
gr.
Nicolette

Kan allemaal best wezen, maar als je hier de keuken niet kraakschoonmaakt na het eten klaarmaken (voor honden of jezelf) zitten er in notime 1000 vliegen op je aanrecht en je maakt mij niet wijs dat dat gezond is.

Plaats reactie