3e Enting uitstellen?

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Re: 3e Enting uitstellen?

EllenL
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door EllenL »

flin schreef: ja, en dan zit er dus ook verschil in 'levende' entstof en 'dode' entstof...
waarvan ik niet kan terughalen wat m'n katzels long-time-ago gehad hebben, en miss zegt een titer-bepaling niet alles, 't lijkt me handiger, dan toch maar klakkeloos enten, toch?
Dat sowieso... ik ent mijn katten niet meer, ook niet nu ze hier buiten mogen en met slootwater en evt ratten in aanraking komen, ik kies er voor hun weerstand zo optimaal mogelijk te maken  ;)

Nou hebben vooral mijn katers ook slechte ervaringen met entingen, dus liever niet nog zo'n reacie uitlokken is mijn persoonlijke idee, Poekie (mijn enige poes) is tot haar 5de elk jaar geent, nou, dat lijkt me meer dan genoeg  8)
flin
5-sterren
5-sterren

Bericht door flin »

Saille schreef: Dat sowieso... ik ent mijn katten niet meer, ook niet nu ze hier buiten mogen en met slootwater en evt ratten in aanraking komen, ik kies er voor hun weerstand zo optimaal mogelijk te maken  ;)

Nou hebben vooral mijn katers ook slechte ervaringen met entingen, dus liever niet nog zo'n reacie uitlokken is mijn persoonlijke idee, Poekie (mijn enige poes) is tot haar 5de elk jaar geent, nou, dat lijkt me meer dan genoeg  8)
je bedoelt Weil nu, sjah, ze vangen hier ook idd de muizen weg,....
EllenL
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door EllenL »

flin schreef: je bedoelt Weil nu, sjah, ze vangen hier ook idd de muizen weg,....
Worden katten geent tegen Weil? Geen idee eigenlijk, lol.
Ik heb er wel, toen we gingen verhuizen, serieus over nagedacht om Berlioz nog een keer te enten tegen kattenziekte, omdat je buiten natuurlijk wel met ontlasting van andere katten in aanraking komt (helemaal met zo;n ideale grote kattebak als een mini-bos...). Ik vermoed namelijk dat hij maar 1x een enting heeft gehad toen hij in het asiel terecht kwam. Maar omdat hij in het asiel zo slecht heeft gereageerd op de enting (en dat was natuurlijk wel een coctail, maar hij heeft er vrij lang in de ziekenboeg gezeten met niesziekte, gek he, als je een verwaarloosd, heel angstig katje uit zijn huis haalt, in een hokje zet, laat castreren en chippen en dan ook maar meteen een enting geeft  :o) en ik er gewoon geen goed gevoel bij heb heb ik toch besloten het niet te doen. Wel nadat ik me verdiept heb ik de voors en tegens van enten (was toevallig ook een opdracht die we moesten doen voor school, en daarbij met een evt alternatief ent schema komen voor onze eigen dieren) en de risico's die mijn katten lopen als ik ze niet ent, en dat is een risico dat ik wel aandurf.
Groetjes,
Saille (die niet kan slapen :D)
verwonderd

Bericht door verwonderd »

Saille schreef: Ik heb zelfs al een keer gehoord dat zelfs een titer bepaling niet alles hoeft te zeggen, oftewel dat het best kan dat ondanks dat je geen antistoffen aantreft in het bloed je toch nog best beschermt bent, oftewel dat er eigenlijk veel te weinig bekend is wat een vaccinatie nou precies doet met het immuunsysteem  ::)
Nu, ik ga gewoon met bosliefje naar Tannetje. Bosliefje heeft iig levende entstof gekregen met haar 11 weken, maar haar immuunsysteem als kitten was zeer belabberd (diarree-periode bij de fokker zelf). Ondanks alles is bosliefje toch een taaie gebleken. Ik neem gewoon de hele papieren toestand mee t/m de test op FeLV/FIP en de bepalingen lever/suiker/nierwaarden, die gelukkig allemaal goed waren! En aangezien bosliefje goed kvv eet en kippennekken kraakt en kuikens schoon op peuzelt en nu maar liefst ruim 4 kg weegt, zonder zwabberbuik... ;D ;D ;D Nah, denk ik dat het allemaal wel goed zit (behalve de parasieten!!). Toch moet ik voorzichtig met haar blijven, want het ze is eigenlijk pas sinds 5 april aan het herstellen!!
flin
5-sterren
5-sterren

Bericht door flin »

Saille schreef: Worden katten geent tegen Weil? Geen idee eigenlijk, lol.
Saille (die niet kan slapen :D)
goeiemorgen,...
nee, volgens mij dus niet, maar waarom zou een kat hiertegen niet geënt worden en 'n (water)hond wel?
de katten zuupen hier net zo goed uit de sloot, en vangen allerhande muisies....

de risico's als je niet ent, hangt dan toch ook af van de omgeving of die al dan niet ent? (denk aan kleine wilde kattenpopulatie in je achtertuin?) en dan bedoel ik de kattenziekte vooral

'k heb ze hier ook nooit meer laten enten, maar wil eigenlijk wel meer inzicht in wel/niet enten, vandaar... ;)
verwonderd schreef: Nu, ik ga gewoon met bosliefje naar Tannetje. Bosliefje heeft iig levende entstof gekregen met haar 11 weken, maar haar immuunsysteem als kitten was zeer belabberd (diarree-periode bij de fokker zelf).
'k ben heel nieuwschierig wat daar uit de titer voortkomt!

(wat mij betreft mogen er wel meer Tannetjes ronddabberen!!  ook hier in't zuiden oa  :wavetowel2: )

maar goed, zoals Bosliefie nu gaat, gaattie goed! :P :)
verwonderd

flin schreef: 'k ben heel nieuwschierig wat daar uit de titer voortkomt!

(wat mij betreft mogen er wel meer Tannetjes ronddabberen!!  ook hier in't zuiden oa  :wavetowel2: )

maar goed, zoals Bosliefie nu gaat, gaattie goed! :P :)
Ik ben ook benieuwd!
Nou he, liepen er maar wat meer Tannetjes rond!!
Enne ja, Bosliefie gaat heel goed, ze blijft alleen zo hongerig ondanks 100gr Prins (voorgeschreven op pakje 75 gr bij haar gewicht), kuikentje en kippennekje! Ongelooflijk! Eh, ze woog gisteravond bijvoorbeeld 4,2 kg. Nee, ze ziet er absoluut niet dik uit, ze groeit werkelijk waar de pan uit.
Kijk maar eens op mijn website hoe ze een kippennekje krrrrrrrrrrrrrrraaaaakt!!!
flin
5-sterren
5-sterren

Bericht door flin »

verwonderd schreef: Kijk maar eens op mijn website hoe ze een kippennekje krrrrrrrrrrrrrrraaaaakt!!!
tggg, zo'n kippennek doet me toch altijd aan iets anders denken,
maaruh, da's een makkie! 'k zou (nogmaals  :-\ ) ook 's een deel haantje of kwartel ofzo proberen hoor!
....zijn ze lekker zoet mee, en 't duurt net effe wat langer voor 't verteerd is?
Mevroi Kruim
5-sterren
5-sterren

Bericht door Mevroi Kruim »

Helemaal met flin eens, volgens mij is bosliefje toe aan het echte werk  :D
Kip, kwartel, duif, konijnen, dat soort spul. Mijn ervaring is dat kvv er sneller door lijkt te fietsen en te weinig moeite kost waardoor ze minder voldaan zijn. Echt knagen, da's beter.
verwonderd

;D
Gisteren idd was dat kippennekje wederom gauw verdwenen. Zat idd al te denken aan een haantje ofzo. Wb kwartel en duif moet ik op zoek gaan waar deze te verkrijgen. Goh, ze is eerder gaan barfen dan ik dacht! Ik bof wel dat ze het zo goed doet.
Konijn zal ze denk ik niet zo gauw eten: Bandit wild raakte ze niet eens aan en aangezien ik nu de ervaring heb dat ze wel degelijk een (vr)eetzak is, overtuigde ze mij: ze lust het echt niet. Geprobeerd met allerlei andere lekkere hapjes er door heen te mengen, neh, ze raakte het niet aan. Ik ga het bij het gevogelte houden, voor voorlopig! En, zeg nooit nooit, wie weet dat ze in de toekomst wel een konijntje verslindt.
Mevroi Kruim
5-sterren
5-sterren

Bericht door Mevroi Kruim »

Goh, apart dat ze de wild-versie niet eet! Hier zijn de katten echt gek op wild, kan niet wild genoeg wezen (behalve dan muizen, die vangt Knor wel maar dan legt 'ie ze op de trap. Opeten ho maar  >:( >:() Konijn is trouwens meestal tam, dat is veel minder uitgesproken van smaak en geur dan wild. Misschien toch een leuke overgang.
Ik weet niet of je een Aldi in de buurt hebt? Daar vond ik in de pre-Herby-tijden nog wel eens konijnendelen in de vriezer. En ook goedkope zalm trouwens.
EllenL
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door EllenL »

Kruimel schreef: Goh, apart dat ze de wild-versie niet eet! Hier zijn de katten echt gek op wild, kan niet wild genoeg wezen (behalve dan muizen, die vangt Knor wel maar dan legt 'ie ze op de trap. Opeten ho maar  >:( >:() Konijn is trouwens meestal tam, dat is veel minder uitgesproken van smaak en geur dan wild. Misschien toch een leuke overgang.
Ik weet niet of je een Aldi in de buurt hebt? Daar vond ik in de pre-Herby-tijden nog wel eens konijnendelen in de vriezer. En ook goedkope zalm trouwens.
Bij mij kwam Simba gisteren trots miauwend binnen lopen met een muis (ging echt zo van: vrouwtje, kom eens kijken wat ik heb!! ;D) en liep er toen luid grommend (omdat Poekie ook kwam kijken) naar de keuken met een air van 'zo, dat is onze eetplek, dus daar ga ik dat muisje eens lekker oppeuzelen!' Ik weer terug naar bed en heb verder ook geen muis teruggevonden...  8)
koekje
5-sterren
5-sterren

Bericht door koekje »

verwonderd schreef: ;D
Gisteren idd was dat kippennekje wederom gauw verdwenen. Zat idd al te denken aan een haantje ofzo. Wb kwartel en duif moet ik op zoek gaan waar deze te verkrijgen. Goh, ze is eerder gaan barfen dan ik dacht! Ik bof wel dat ze het zo goed doet.
Konijn zal ze denk ik niet zo gauw eten: Bandit wild raakte ze niet eens aan en aangezien ik nu de ervaring heb dat ze wel degelijk een (vr)eetzak is, overtuigde ze mij: ze lust het echt niet. Geprobeerd met allerlei andere lekkere hapjes er door heen te mengen, neh, ze raakte het niet aan. Ik ga het bij het gevogelte houden, voor voorlopig! En, zeg nooit nooit, wie weet dat ze in de toekomst wel een konijntje verslindt.
kwartel is iig op de albert cuijp te halen, wel voor menselijke consumptie, dus schoongemaakt en panklaar en niet compleet. duiven wonen op de dam  ;D
herby heeft trouwens kwartel en nijnonderdeel. sien vindt nijn best lekker, en zowel ot als sien eten graag kwartel en duif.
ik hoop met een paar weekjes een vrieskistje te hebben, en dan bestel ik weer kattenvoer. herbyspul voor sien heb ik momenteel voldoende, dus ik denk dat ik dan bij prooidier.nl of kiezebrink of lupa-diervoeding bestel. ot eet graag knaagdiertjes enzo (rat, muis, gerbil, etc), dus de volgende bestelling is primair eten voor haar.
ik heb een aantal mogelijke meebestellers van een kattenforum, maar ik zal tegen die tijd ook een oproepje hier in de verzamelplaats doen. hou het hoekje daar maar in de gaten, misschien kan je ook met iemand anders al eerder meebestellen.
verwonderd

Dag lieverds! Hihihi van inentingen naar barfen ;) Geweldig bedankt voor jullie tips :)
verwonderd

flin schreef: tggg, zo'n kippennek doet me toch altijd aan iets anders denken,
;D ;D ;D ;D ;D ;D

:-X :-X :-X :-X :-X

:bigwink:
verwonderd

3e Enting uitstellen!

ff update:

titer laten bepalen wb de kattenziekte (nee niet bij Tannetje jammergenoeg, had te maken met mijn gestressedheid op dat moment vanwege busreis naar zoo-natuurlijk):

het is allemaal ok! dus idd geen inenting nodig!! Joepie!!
Had ik anders bosliefje helemaal voor niets laten inenten ;-)

Wat een knappe kat he, ondanks alles wat ze heeft meegemaakt, ik ben zo trots op haar!

Wb de niesziekte heb ik geen titer laten bepalen. Was ff 'de weg' kwijt en wist niet meer of ik dat ook moest laten doen.

Maar goed, iig volgend jaar weer een titerbepaling ;-)

3e Enting uitstellen!

Plaats reactie