wildplassen, nu weer op bed
Moderators: koekje, pearlsofpassion
Re: wildplassen, nu weer op bed
gekke dingen eten die niet eetbaar zijn. je ziet het bij honden nog wel eens, maar ook bij katten. sien doet het echt uit storing in haar hoofd, als ze een bui heeft, lijkt ze wel obsessief bezig, net als mensen die persé 20 het lichtknopje moeten aanraken. ik probeer haar dan heel erg af te leiden, en echt iets anders samen te gaan doen. de pica wordt erger (komen vaker buien, en deze zijn daar heviger waardoor ze moeilijker af te leiden is) bij stress. soms ook pas als stressuiting een dag later na de drukke gebeurtenis, op het moment dat ze weer ontspant.
er staat hier ergens in de medische hoek een draadje over sien die vorig jaar bijna het loodje heeft gelegd door een obstructie van het gekke ding dat ze toen ongemerkt had opgegeten.
sien eet ook kattengrit. daarom houdt ik standvastig vast aan goedkoop en normaal niet-klontvormend grit, want dat kan bij opeten het minste kwaad.
barfen is echt heel goed geweest om de pica onder controle te krijgen. hoe en wat precies kan ik ook zo niet zeggen, maar het lijkt erop dat door grote botdingen (hele kwartels, kip/nijn/parelhoen/eendkarkasjes, etc) ze een groot gedeelte van de dagelijkse obsessieve knaagbehoefte kwijt kan, en dit voldoende afleiding en kaakbeweging geeft.
er staat hier ergens in de medische hoek een draadje over sien die vorig jaar bijna het loodje heeft gelegd door een obstructie van het gekke ding dat ze toen ongemerkt had opgegeten.
sien eet ook kattengrit. daarom houdt ik standvastig vast aan goedkoop en normaal niet-klontvormend grit, want dat kan bij opeten het minste kwaad.
barfen is echt heel goed geweest om de pica onder controle te krijgen. hoe en wat precies kan ik ook zo niet zeggen, maar het lijkt erop dat door grote botdingen (hele kwartels, kip/nijn/parelhoen/eendkarkasjes, etc) ze een groot gedeelte van de dagelijkse obsessieve knaagbehoefte kwijt kan, en dit voldoende afleiding en kaakbeweging geeft.
- spreeuwtje
- 5-sterren

ow.. jeetje..
toen ik begon te lezen aan dit stukje dacht ik.. hey dat doen max en boris ook..
maar nee.. die kauwen alleen op plastic..
soms lijkt het of ze me willen dwingen op te staan voor eten..
en soms lijkt het omdat ze zon honger hebben dat ze van gekkigheid niet weten waar ze aan moeten kluiven..
max wil het echt opeten.. boris kauwt alleen..
vaak gaat max daarna ook spugen..
maar behalve die haarballen hebben de katten hier sinds barf nog maar weinig echt gespuugd..
mijn ouwe katje pruts had een liktic.. als jonge kat moest hij constant de hond wassen..
later toen hij dement werd likte hij alles..
hele stoelen werkte hij af van onder tot boven..
is dat vergelijkbaar gedrag?
toen ik begon te lezen aan dit stukje dacht ik.. hey dat doen max en boris ook..
maar nee.. die kauwen alleen op plastic..
soms lijkt het of ze me willen dwingen op te staan voor eten..
en soms lijkt het omdat ze zon honger hebben dat ze van gekkigheid niet weten waar ze aan moeten kluiven..
max wil het echt opeten.. boris kauwt alleen..
vaak gaat max daarna ook spugen..
maar behalve die haarballen hebben de katten hier sinds barf nog maar weinig echt gespuugd..
mijn ouwe katje pruts had een liktic.. als jonge kat moest hij constant de hond wassen..
later toen hij dement werd likte hij alles..
hele stoelen werkte hij af van onder tot boven..
is dat vergelijkbaar gedrag?
likken en kauwen wordt volgens mij niet als pica aangeduid. zo zijn er best veel katten die op wol zuigen, maar dat is meer surrogaatgedrag; te vroeg bij moeders weggehaald.
sien eet het echt op, het gaat niet om alleen het kauwen of likken. sien likt overigens nooit aan stofjes en kauwt ook niet voor de leut ergens op. sien heeft een voorkeur voor bepaalde materialen; zacht hout, watten (bolletjes en staafjes eraan bv en vooral tampons), bepaalde soorten zacht rubber (kattenspeeltje uit het ene draadje), kattenstenen en nog een paar dingetjes.
sien eet het echt op, het gaat niet om alleen het kauwen of likken. sien likt overigens nooit aan stofjes en kauwt ook niet voor de leut ergens op. sien heeft een voorkeur voor bepaalde materialen; zacht hout, watten (bolletjes en staafjes eraan bv en vooral tampons), bepaalde soorten zacht rubber (kattenspeeltje uit het ene draadje), kattenstenen en nog een paar dingetjes.
- spreeuwtje
- 5-sterren

ok..
rare katten heb jij hoor..
nah.. wel goed te lezen dat t beter gaat bij je..
kattenpies is geen kattenpis..
eu.. dwz.. tis vreselijk om in huis te hebben..
bij t vriendje was t zo erg.. dat ik er altijd knallende koppijn kreeg..
rare katten heb jij hoor..
nah.. wel goed te lezen dat t beter gaat bij je..
kattenpies is geen kattenpis..
eu.. dwz.. tis vreselijk om in huis te hebben..
bij t vriendje was t zo erg.. dat ik er altijd knallende koppijn kreeg..
-
Michelle Vrolijk
- 4-sterren

- Contacteer:
Hoe is t nu met de poezels ?
gaat wel goed eigenlijk. er zijn nog wat plasjes op het bed geweest, maar die waren dan als ze druk aan het spelen waren, en sien te hard beet. dan deed otje soms een kleine plasje. ik vind het als een soort schrikreactie lijken.
sinds gisteren staat er nu ook een 3e kattenbak. ik heb er 1 met kap en luikje, 1 met kap zonder luikje en de 3e is 1 zonder kap en zonder luikje.
sinds gisteren staat er nu ook een 3e kattenbak. ik heb er 1 met kap en luikje, 1 met kap zonder luikje en de 3e is 1 zonder kap en zonder luikje.
ik heb niet het hele topic goed doorgespit, maar heb je wat veranderd de laatstemaanden?
wel super goed nieuws dat het nu beter gaat!!!
wel super goed nieuws dat het nu beter gaat!!!
-
Michelle Vrolijk
- 4-sterren

- Contacteer:
Wat fijn !!koekje schreef: gaat wel goed eigenlijk. er zijn nog wat plasjes op het bed geweest, maar die waren dan als ze druk aan het spelen waren, en sien te hard beet. dan deed otje soms een kleine plasje. ik vind het als een soort schrikreactie lijken.
we zijn eerst naar mn moeder gegaan. een verandering van omgeving zou vaak goed doen, en dat deed het ook. daar wilde otje eerst ook niet in de kattenbak, dus hebben we snel een bakje gevuld met zand uit de tuin.brie schreef: heb je wat veranderd de laatstemaanden?
toen ik weer terug kwam uit frankrijk, gebruikte sien inmiddels ook dat bakje, dus heb ik er weer kattengrit in gedaan.
toen we weer in amsterdam waren, ging het gelijk best goed. daarna ging ik oppassen, en ging het weer wat minder. ik was minder thuis, en als ik dan thuis kwam, rook ik naar 8 katten.
iedere keer als er werd geplast, gelijk alles wassen en soppen. de piesplek van otje in de slaapkamer heb ik toen nog eens extra ingewreven met soda, en even laten intrekken, en toen weer de droge soda opgezogen met de stofzuiger. dat hielp best goed.
de 2 kattenbak had ik nog steeds zonder kap staan (de eerste met kap en met luikje). de 3e kattenbak (zonder kap en zonder luikje) heeft mn moeder gisteren mee naar hier genomen, en die staat er nu ook. wel ongebruikt, maar dat is misschien ook omdat ik er houtkorrels in heb gedaan. sien draait er wel in, maar doet dan haar behoefte op de 2e bak. de 2e bak heb ik de kap (zonder luikje) weer opgedaan, want sien schepte al het grit er uit.
ik laat otje nu ook gewoon nagelen aan de bank en mn mooie zetel. dat mocht ze eerst niet van mij, en toen pieste ze wel in slaapkamer. ik denk dat otje ook nagelt om haar geur er aan te geven. sinds dat ze overal aan mag nagelen, plast ze ook minder binnen.
ik heb nog geen feliwaystekker gehaald. op dit moment lijkt dat ook niet zo nodig.
uhh, geen profi-antwoord hier, maar....
wat 'k hier zie: is dat 'onze' huiskamer eigenlijk 'mijn' huiskamer is...
k bepaal wat hier gebeurt...( zie dit ruim...)
de rest van 't huis...lees: gang, eerste verdieping en tweede verdieping....is tweifelachtig...(voor de kat, totdat ik erbij in de ruimte ben...)
meer of minder bakken heeft hier geen zin, ze doen 't ook op een overvolle bak en/of buiten,
't piesen op maffe plekken heeft daar weinig invloed op....(dat gebeurt hier dus weleens : vreemd geurende schooltas, handdoek op de grond, niet opgeruimde kleren....) en eigenlijk denk 'k dat 't lekker piest ofzo?
't schoonmaken/geurloos maken evenmin.. de smerigste paardedeken wordt niet bezeken...een schone handdoek op de grond is raak....
in de tuin sproeien ze oa alle 3 tegen de schuur .., binnen niet
en, ja, ze weten dondersgoed wat binnen / buiten/boven is...
krauwen/tengelen mogen ze ook alleen op de aangewezen plekken (en nee, niet aan de bank...gvd...) met rauzen, wil 'k nog wel n's een oogje dichtknijpen....
daarnaast probeer 'k wel voldoende afleiding te geven...:zijn 't geen springende sprinkhanen, dan toch een spannende was ophangen...
wat 'k hier zie: is dat 'onze' huiskamer eigenlijk 'mijn' huiskamer is...
k bepaal wat hier gebeurt...( zie dit ruim...)
de rest van 't huis...lees: gang, eerste verdieping en tweede verdieping....is tweifelachtig...(voor de kat, totdat ik erbij in de ruimte ben...)
meer of minder bakken heeft hier geen zin, ze doen 't ook op een overvolle bak en/of buiten,
't piesen op maffe plekken heeft daar weinig invloed op....(dat gebeurt hier dus weleens : vreemd geurende schooltas, handdoek op de grond, niet opgeruimde kleren....) en eigenlijk denk 'k dat 't lekker piest ofzo?
't schoonmaken/geurloos maken evenmin.. de smerigste paardedeken wordt niet bezeken...een schone handdoek op de grond is raak....
in de tuin sproeien ze oa alle 3 tegen de schuur .., binnen niet
en, ja, ze weten dondersgoed wat binnen / buiten/boven is...
krauwen/tengelen mogen ze ook alleen op de aangewezen plekken (en nee, niet aan de bank...gvd...) met rauzen, wil 'k nog wel n's een oogje dichtknijpen....
daarnaast probeer 'k wel voldoende afleiding te geven...:zijn 't geen springende sprinkhanen, dan toch een spannende was ophangen...
misschien toch een verschil in geslacht.
mijn katten sproeien niet, het enige wat ze heel soms doen is buiten snuffelen als er een buurtkater heeft staan spetteren in de tuin. ik kan ook rustig rugzakken en handdoeken op de grond laten liggen.
het lijkt er op dat otje op bed piest om me wakker te maken en tot actie te laten overgaan. vanochtend is er weer gepiest, een grote plas deze keer, zonder ruzie met sien vooraf.
otje had honger, en vond de bak eigenlijk ook te vies, en ik heb de kap op de 2e er weer opgedaan.
ik heb echt liever dat ze gewoon in mn oor staat te kwaken als ze iets van me wil.
mijn katten sproeien niet, het enige wat ze heel soms doen is buiten snuffelen als er een buurtkater heeft staan spetteren in de tuin. ik kan ook rustig rugzakken en handdoeken op de grond laten liggen.
het lijkt er op dat otje op bed piest om me wakker te maken en tot actie te laten overgaan. vanochtend is er weer gepiest, een grote plas deze keer, zonder ruzie met sien vooraf.
otje had honger, en vond de bak eigenlijk ook te vies, en ik heb de kap op de 2e er weer opgedaan.
ik heb echt liever dat ze gewoon in mn oor staat te kwaken als ze iets van me wil.
-
Mevroi Kruim
- 5-sterren

Mijn dameskatten sproeien ook als het ze zo uitkomt 
En ze hebben 3 bakken om uit te kiezen, met/zonder dakje, groot en kleiner, de kleine zonder dakje is favoriet maar daar knoeien ze nogal mee (lekker op de rand gaan zitten
) dus die krijgen ze er niet bij.
En idd wordt er hier ook gepiest op dingen die anders dan anders zijn. Handdoek op de grond in de kattenkamer, ik hoef er niet eens aan te ruiken, die kan linea recta de was in. Vreemde tas in de gang, soms een krant op de vloer, dat soort dingen. Verder piesen ze gewoon braaf op de bak of buiten, ook als de bakken redelijk smerig zijn.
En ze hebben 3 bakken om uit te kiezen, met/zonder dakje, groot en kleiner, de kleine zonder dakje is favoriet maar daar knoeien ze nogal mee (lekker op de rand gaan zitten
En idd wordt er hier ook gepiest op dingen die anders dan anders zijn. Handdoek op de grond in de kattenkamer, ik hoef er niet eens aan te ruiken, die kan linea recta de was in. Vreemde tas in de gang, soms een krant op de vloer, dat soort dingen. Verder piesen ze gewoon braaf op de bak of buiten, ook als de bakken redelijk smerig zijn.