Ja, 39% van de hondenpopulatie in NL is besmet met dit virus. Het uitsluiten van al deze teven geeft werkelijk grotere problemen binnen je ras dan het gebruiken van deze teven. Je genenpopulatie wordt dermate laag dat je er op kunt wachten op het ontstaan van andere problemen binnen je ras (te weinig genen gebruiken is in mijn ogen nu al probleem numero uno binnen de rashondenfokkerij).
Het toedienen van L-Lysine zie ik eerlijk gezegd ook niet als toegevoegde waarde bij rauw/vers gevoerde honden, zeker niet bij honden die barfen. In het spul van de Groene Os zit ook vitamine B6. Maar ook daarvoor geldt dat ik niet zie waarom je dat een rauw/vers gevoerde hond zou geven, in pil vorm.
De natuurlijke bronnen L-Lysine: vis, melk, vlees, kaas, eieren en eiwitten in het algemeen. Een beetje barfhond eet regelmatig vis, elke dag vlees en toch wel een paar keer per week ei.
De natuurlijke bronnen voor vitamine B6: vlees, eieren, vis, graanproducten, aardappelen en peulvruchten. Groenten, melk en kaas bevatten vitamine B6 in kleinere hoeveelheden. Ook hier geldt dat een beetje barfhond iedere dag vlees eet en regelmatig vis en eieren eet. Een zwangere teef krijgt zelfs wat graanproducten (koolhydraten) en een bevallen teef krijgt over het algemeen ook nog wel wat rauwe melk.
Ik zie niet in waarom je dan nog een supplement zou toe moeten voegen, maar misschien dat K@rin daar meer uitleg over kan geven
Wel of niet enten pas gedekte teven voor het CHV virus.
Moderator: Lizzy
-
Antonia
- 5-sterren

Re: Wel of niet enten pas gedekte teven voor het CHV virus.
Op zich klinkt het heel logisch wat je schrijft. En tegelijkertijd denk ik ook dat de populatie minder smal is dan hij lijkt. Ik weet natuurlijk niet hoe het er bij de verschillende rassen aan toe gaat, maar als ik bij ons ras kijk, dan wordt er naar mijn bescheiden mening veel te vaak gebruik gemaakt van een beperkt aantal honden. Het zijn vooral een paar bekende reuen die vele malen worden ingezet en die hetgeen waarmee ze behept zijn (zowel de goede als de minder goede eigenschappen) als een olievlek over het ras verspreiden.Lizzy schreef: Ja, 39% van de hondenpopulatie in NL is besmet met dit virus. Het uitsluiten van al deze teven geeft werkelijk grotere problemen binnen je ras dan het gebruiken van deze teven. Je genenpopulatie wordt dermate laag dat je er op kunt wachten op het ontstaan van andere problemen binnen je ras (te weinig genen gebruiken is in mijn ogen nu al probleem numero uno binnen de rashondenfokkerij).
tja als fokker van een herpesnest, heb ik wel ervaring 
heb er een stuk overgeschreven en ook hier ergens toen op barfplaats gezet. Inderdaad, je moet de temp van de werpkist hooghouden, maar niet zo hoog dat de teef en pups last krijgen. Uitdroging is dan een groter gevaar.
Ik heb de teef daarna bij de volgende drachtigheid wel laten enten, en toen geen problemen gehad.
MAAR... ik weet niet of ik nu weer zal enten.
Uit dat herpesnest is met een teef verder gefokt (niet door mij), en is wel zeker drager, zoals zoveel honden. Die is niet geent, en heeft gewoon 2 gezonde nesten op de wereld gezet. ook een andere teef uit een ander herpesnest heeft normale nesten gekregen (andere fokker)
Mijn teven hier zullen allemaal drager zijn van het virus, dat is wel zeker. Waarschijnlijk zal ik niet meer enten na deze positieve ervaringen. ( je krijgt na loop van tijd ook weer meer vertrouwen dat het ook goed kan gaan, als je me het direct na dat herpesnest had gevraagd had ik inderdaad direct gezegd: enten)
heb er een stuk overgeschreven en ook hier ergens toen op barfplaats gezet. Inderdaad, je moet de temp van de werpkist hooghouden, maar niet zo hoog dat de teef en pups last krijgen. Uitdroging is dan een groter gevaar.
Ik heb de teef daarna bij de volgende drachtigheid wel laten enten, en toen geen problemen gehad.
MAAR... ik weet niet of ik nu weer zal enten.
Uit dat herpesnest is met een teef verder gefokt (niet door mij), en is wel zeker drager, zoals zoveel honden. Die is niet geent, en heeft gewoon 2 gezonde nesten op de wereld gezet. ook een andere teef uit een ander herpesnest heeft normale nesten gekregen (andere fokker)
Mijn teven hier zullen allemaal drager zijn van het virus, dat is wel zeker. Waarschijnlijk zal ik niet meer enten na deze positieve ervaringen. ( je krijgt na loop van tijd ook weer meer vertrouwen dat het ook goed kan gaan, als je me het direct na dat herpesnest had gevraagd had ik inderdaad direct gezegd: enten)
-
K@rin
- 5-sterren

- Contacteer:
mijn PERSOONLIJKE mening is, dat teven die gedekt worden/zijn soms wel iets extra kunnen gebruikenLizzy schreef: Ik zie niet in waarom je dan nog een supplement zou toe moeten voegen, maar misschien dat K@rin daar meer uitleg over kan geven
Alleen "vers" voeren "heiligt" in mijn ogen niet alles .....
Dit is mijn 'gevoel' ..........
Soms krijgen ze daardoor niet genoeg binnen en daarom vind IK het makkelijk, om er iets 'uit een potje' bij te geven.
Dat doe ik ook bij mijn oudere honden en wacht daar ook niet mee, totdat ze klachten krijgen ....
Zwangere vrouwen wordt bijvoorbeeld ook aangeraden extra Foliumzuur te slikken, wanneer ze dit niet genoeg uit de voeding binnenkrijgen.
Irma, jij hebt je teef toch ook L-Lysine tijdens de dracht gegeven ?