HELP! We weten `t niet meer!!

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Re: HELP! We weten `t niet meer!!

IzMi
3-sterren
3-sterren

Bericht door IzMi »

brie schreef: sterkte ermee!!! Ik hoop voor jullie dat castratie wat goed doet, er is al zoveel genoemd!! anders vrees ik dat je alvast wat matten in mag slaan  :-X
Met dat plastic kleed-achtig werkt `t op zich wel goed, maar ja.. we zijn er liever vanaf!

Het is gewoon ook zo gek dat hij opeens deze problemen heeft. Voordat hij bij ons kwam wonen was er nog niets met `m aan de hand. Er MOET TOCH een reden voor zijn... En zo nieuwsgierig als ik ben, wil ik graag een verklaring! Want het is echt irritant om niet te weten waar dit door komt, of waarom hij dit doet.
Kefraya
4-sterren
4-sterren
Contacteer:

Bericht door Kefraya »

Wat de blaasproblemen betreft: hebben jullie al gedacht aan cystease? Dat is een voedingssupplement dat de blaaswand moet helpen herstellen en dat veel gebruikt wordt bij hardnekkige blaasproblemen.

Ik begrijp heel goed dat je heel graag wilt weten wat er aan de hand is en dat je naar een oorzaak voor het geplas zoekt. Het probleem is alleen dat onzindelijkheid een van de allerlastigste problemen is om op te lossen, juist omdat het talloze oorzaken kan hebben, varierend van gewoonte via interkatagressie tot territoriumdrift en stress. En dan sla ik voor het gemak nog maar wat voor de hand liggende dingen over...
Afkeer van de bak door pijn bij het plassen (vanwege de blaasproblemen) lijkt hier een voor de hand liggende optie. Door zelfs minimale restjes urine kan hij steeds weer terugkeren naar die oude plasplek. Het is  beter om geen azijn te gebruiken, omdat dat voor de kat ook naar urine ruikt. Biotex en soda zijn het beste, en als de urine ook in het beton getrokken is, kun je eventueel Ecodor gebruiken.
Castreren is uiteraard ook een goed plan.

Succes met het mannetje!
IzMi
3-sterren
3-sterren

Bericht door IzMi »

Kefraya schreef: Wat de blaasproblemen betreft: hebben jullie al gedacht aan cystease? Dat is een voedingssupplement dat de blaaswand moet helpen herstellen en dat veel gebruikt wordt bij hardnekkige blaasproblemen.

Ik begrijp heel goed dat je heel graag wilt weten wat er aan de hand is en dat je naar een oorzaak voor het geplas zoekt. Het probleem is alleen dat onzindelijkheid een van de allerlastigste problemen is om op te lossen, juist omdat het talloze oorzaken kan hebben, varierend van gewoonte via interkatagressie tot territoriumdrift en stress. En dan sla ik voor het gemak nog maar wat voor de hand liggende dingen over...
Afkeer van de bak door pijn bij het plassen (vanwege de blaasproblemen) lijkt hier een voor de hand liggende optie. Door zelfs minimale restjes urine kan hij steeds weer terugkeren naar die oude plasplek. Het is  beter om geen azijn te gebruiken, omdat dat voor de kat ook naar urine ruikt. Biotex en soda zijn het beste, en als de urine ook in het beton getrokken is, kun je eventueel Ecodor gebruiken.
Castreren is uiteraard ook een goed plan.

Succes met het mannetje!

Dankje voor je reactie. Het is inderdaad een moeilijk iets .. en er zijn ontzettend veel oorzaken.
Dat voedingssupplement is een goed idee! Hij heeft verder nooit problemen gehad.. Maar opeens was daar de blaasonsteking en alles wat daarop volgde. Daarbij is het niet zo dat hij onzindelijk is. Hij plast namelijk ook gewoon op de bak, maar ook ernaast. Van de 10 plasjes doet hij er ongeveer 8 op de bak bij wijzen van spreken. En de plasjes zijn ook regelmatig erg bloederig.

We gaan zien wat castratie doet....

Groetjes Linda
Laatst gewijzigd door IzMi op za 18 apr 2009, 15:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Lefki&Amy
5-sterren
5-sterren

Bericht door Lefki&Amy »

Wat je zou kunnen proberen is Koemis Koetjingthee...dat kreeg onze kat altijd tegen nierstenen en het werkt sowieso reinigend. Te koop bij reformzaken. Gewoon thee van zetten, af laten koelen en dagelijks wat over zijn eten....
Ik heb zo'n idee dat Miyuki er wel baat bij zou kunnen hebben.
brie
5-sterren
5-sterren

Bericht door brie »

yuki13 schreef: Wat je zou kunnen proberen is Koemis Koetjingthee...dat kreeg onze kat altijd tegen nierstenen en het werkt sowieso reinigend. Te koop bij reformzaken. Gewoon thee van zetten, af laten koelen en dagelijks wat over zijn eten....
goh, nog nooit van gehoord!! wat maakt die thee zo bijzonder? en hoe kwamen jullie op het idee om dit aan de kat te geven?
IzMi
3-sterren
3-sterren

Bericht door IzMi »

yuki13 schreef: Wat je zou kunnen proberen is Koemis Koetjingthee...dat kreeg onze kat altijd tegen nierstenen en het werkt sowieso reinigend. Te koop bij reformzaken. Gewoon thee van zetten, af laten koelen en dagelijks wat over zijn eten....
Dankje! Alle tips zijn welkom

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Vanmorgen zijn de mannen gecastreerd! De assistente en een voorbijgaande bezoeker waren erg onder de indruk van onze mannen, ze vonden ze zo mooi  :smitten: hihi!
Toen we ze achterlieten keken ze ons helemaal na.. wat `n schatjes! Ze hebben zich voorbeeldig gedragen volgens de assistente. Ze deden niet moeilijk en waren ontzettend lief. Alles is verder goed gegaan. We zijn inmiddels weer thuis, ze zijn wel een beetje suffig en rustig.. maar dat is logisch. Bij afrekenen wilde ze ons gelijk brokken aansmeren voor gecastreerde katten, die stonden klaar op de balie en toen zei ze:"maar die wil je zeker niet?"  :bigwink:, inderdaad!

Verder even kijken hoe het vandaag gaat. Izar lijkt wel een klein chineesje, zit de hele tijd zo suffig met z`n ogen te knijpen. Ze zijn wel extra schattig nu!
Verder met de dierenarts afgesproken dat we even aankijken hoe het de komende twee weken gaat. In de gaten houden hoe het nu verder gaat met het plassen en of `t stopt. Zoniet, zien we daarna verder! Ik begon nog over de cystease.. DA wilde eerst even afwachten hoe het gaat. Kleine stapjes maken en niet allerlei medicamenten voorschrijven. Mocht de castratie niet helpen wilde hij dat als mogelijke volgende stap in zetten! Fijne dierenarts!!
Wat verder op viel was dat één van de twee wat rood tandvlees had en dat we daar even op moesten letten..

Stukje bij beetje hopen we dat het zich oplost!
Lefki&Amy
5-sterren
5-sterren

Bericht door Lefki&Amy »

brie schreef: goh, nog nooit van gehoord!! wat maakt die thee zo bijzonder? en hoe kwamen jullie op het idee om dit aan de kat te geven?
Geen idee eigenlijk hoe we er toen op kwamen (is 20 jaar geleden  :P). Het is indische nierenthee, dus wordt ook door mensen gebruikt tegen nierstenen. Onze kat had nierproblemen en zonder die thee kon ie al snel niet meer plassen. Hij kreeg het dagelijks over zijn eten en dan ging het prima. Als wij op vakantie gingen, wilde hij niet meer eten en dan ging het dus om die reden al snel mis....dan belden mijn oma en opa (oppas van de dieren) en dan moesten wij dus in allerijl weer huiswaarts...
Lefki&Amy
5-sterren
5-sterren

Bericht door Lefki&Amy »

Koemis koetjing
Volksnamen: Koemis Koetjing – Kumis k*tjing - Remoekdjoeng – Daon Remoedjoeng - Kattensnor  ;)– Rattebaard - Orthosiphon stamineus – Orthosiphon spicata – Ortosifon, Javathee – Indische nierthee

Urinewegen: Allerlei ontstekingen aan de urinewegen met name blaasontsteking
Het middel bij nierstenen.
Bewegingsstelsel: Reuma, jicht, artritis.
Spijsvertering: Ontsteking aan de galwegen.
Hart en bloedsomloop: Bij regelmatig gebruik: dalen van het cholesterolgehalte en de bloeddruk.
Het urinewegstelsel of het vasthouden van vocht kan de plant die luistert naar de naam Koemis Koetjing de oplossing bieden. Dit plantaardige extract stimuleert de nierwerking. Onze nieren zijn boonvormig en vormen de urine. In die urine zitten de schadelijke stoffen uit ons bloed die zo ons lichaam verlaten

Koemis Koetjing stimuleert de nieren waardoor er een verhoogde urineafscheiding plaatsvindt. Afvalproducten in de urine verlaten zo sneller het lichaam. Bijwerkingen zijn niet bekend, ook niet bij langdurige toediening. Al in 1886 verschenen er artikelen waarin de positieve werking van de Koemis Koetjing wordt onderstreept.

Koemis koetjing heeft een zeer sterke werking op de nieren, het bevordert de toeneming van het keukenzout gehalte van de nieren, wat bloedzuiverend werkt. Voor allerlei infecties aan de urinewegen, vooral bij blaasontsteking, een uitgesproken specifiek middel bij nierstenen. Drijft urinezuren uit, pijnstillend, ontkrampt en verwijd de urineleiders, ontstekingsremmend. Ook een goed middel bij waterzucht. Activeert licht de galwerking. Preventief bij gal - en nierstenen. Bevordert de uitscheiding van urinezuren en chloriden (zout), wat het tot een belangrijk diureticum bij jicht en reuma maakt. Overigens is de werking alleen optimaal wanneer superieure kwaliteit wordt geïmporteerd.

Blaasontsteking - urineweginfecties:
Als de blaas uit zijn doen is of steeds ontvankelijk is voor kou.
De urineblaas is een bij de mens in lege toestand appelgroot orgaan, gelegen in de onderbuik en kan maximaal 0,7 L urine bevatten. De blaas vangt de voortdurend uit de urineleiders druppelende urine op en ontledigt zich periodiek via de urinebuis. Het ledige van de urineblaas geschiedt reflectorisch doordat de gladde spiervezels in de wand zich samentrekken, terwijl de sluitspier verslapt. Het ophouden van de urine bij aandrang tot lozing geschiedt door samentrekken van de willekeurige sluitspier om de urinebuis.

Voor vrouwen is de blaas vaak een gevoelig orgaan mede omdat de urinebuis kort is ongeveer 3 à 4 cm terwijl dit bij mannen 18 cm is. Blaasontsteking kan optreden wanneer zich in de blaas bacteriën bevinden. Het kan een zelfstandige ziekte zijn, maar ook in verband staan met ontstekingen elders in de urinewegen. De verschijnselen bestaan uit pijn of branderig gevoel bij het urineren, frequent urineren, een sterk geurende urine, eventueel koorts. Blaasontstekingen reageren soms goed op antibiotica, maar hebben de neiging steeds terug te komen, vooral wanneer er belemmeringen van de urine-afvloed bestaan. Speciaal vrouwen hebben vaak last van blaasontstekingen. Meer dan 20% van alle vrouwen hebben jaarlijks een of meerdere malen een blaasontsteking, indien niet behandeld, kunnen urineweginfecties chronisch worden en uiteindelijk de hoger gelegen urinewegen en de nieren aantasten en nierbeschadigingen veroorzaken.

Het is aan te bevelen minimaal 2 x per jaar (voor- en najaar), een kuur  te doen.
Laatst gewijzigd door Lefki&Amy op vr 17 apr 2009, 15:10, 1 keer totaal gewijzigd.
brie
5-sterren
5-sterren

Bericht door brie »

sjonge, wat moest ik toch beginnen zonder barfplaats denk ik wel eens  ::)  al die info..
(denkt ze terwijl ze het weer ergens opslaat voor het geval het ooit eens van pas komt)  dus thanks!!
Lefki&Amy
5-sterren
5-sterren

Bericht door Lefki&Amy »

brie schreef: sjonge, wat moest ik toch beginnen zonder barfplaats denk ik wel eens   ::)  al die info..
(denkt ze terwijl ze het weer ergens opslaat voor het geval het ooit eens van pas komt)  dus thanks!!
Je kunt het me altijd nog eens vragen...ik vergeet het NOOIT meer, al zou ik willen  :D
spreeuwtje
5-sterren
5-sterren

Bericht door spreeuwtje »

hmmmm.. zou dit ook wat voor noezels zijn?
ik neem aan dat er geen sterke smaak aanzit zoals bij de solidago van dr vogel het geval is?
als noez daar een drup van krijgt is ze gelijk bezopen..  :-X

bij noez is er overigens geen medische reden behalve dan stress of andersoortige gedoetjes daardoor madammeke niet regelmatig naar de bak gaat/durft/wil.

hoeveel doe je over t eten?
hoe sterk is de smaak?
Lefki&Amy
5-sterren
5-sterren

Bericht door Lefki&Amy »

spreeuwtje schreef: hmmmm.. zou dit ook wat voor noezels zijn?
ik neem aan dat er geen sterke smaak aanzit zoals bij de solidago van dr vogel het geval is?
als noez daar een drup van krijgt is ze gelijk bezopen..  :-X

bij noez is er overigens geen medische reden behalve dan stress of andersoortige gedoetjes daardoor madammeke niet regelmatig naar de bak gaat/durft/wil.

hoeveel doe je over t eten?
hoe sterk is de smaak?
Heb nooit geproefd, maar zal dat aankomende week dan maar eens gaan doen  ;)
Wij deden 2 maak daags een scheutje (bodempje in een vlabakje) over zijn eten (vlees uit blik  :puke:  ;))
IzMi
3-sterren
3-sterren

Bericht door IzMi »

Het gaat GELUKKIG, EINDELIJK!!! een stukje beter. Na de castratie plaste hij nog bloed.. We dachten echt dat er geen einde aan zou komen. Zondag was het al iets minder bloederig. Sinds gisteren heeft zijn urine tenminste weer een normale kleur! En het ruikt bijna niet, is dat normaal?
Plasjes doet hij nog steeds op het plastic wat over de mat ligt, maar ook op de kattenbak. Helemaal is hij er nog niet mee opgehouden dus, maar wie weet.. als alle hormonen uit zijn lijf zijn én niet meer worden aangemaakt dat dat ook nog over gaat.
Hopelijk wordt hij weer helemaal de oude..

En de thee is sowieso een goed idee..!!
Laatst gewijzigd door IzMi op di 21 apr 2009, 13:58, 1 keer totaal gewijzigd.
brie
5-sterren
5-sterren

Bericht door brie »

:circle: :circle:

wat fijn!
Kefraya
4-sterren
4-sterren
Contacteer:

Bericht door Kefraya »

Wat heerlijk dat het zo goed gaat!
Hij zal nog wel even blijven plassen, vanwege de hormonen maar ook omdat het gewoonte geworden is. Beloon hem uitbundig met iets heeeeel lekkers als hij van de kattenbak komt, dat wil ook nog wel eens helpen om de voorkeur weer naar de kattenbak te laten uitgaan!

Plaats reactie