ontdooien in de koelkast of op het aanrecht?

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Re: ontdooien in de koelkast of op het aanrecht?

Mevroi Kruim
5-sterren
5-sterren

Bericht door Mevroi Kruim »

Butch schreef: Ik heb in de koelkast twee bakken staan, een voor vandaag en een voor morgen. Als 's avonds de bak van vandaag op is (hij eet 2 maaltijden) dan pak ik een bak met het eten voor overmorgen. Dus het ontdooit altijd anderhalve dag in de koelkast en dan is het precies goed.
Wel een goed idee van Pike om het alvast uit de zakjes te halen, dan heb je idd niet van die vieze zakjes.

Het is qua bacteriegroei niet echt geweldig om het bij kamertemperatuur te ontdooien. De micro-organismen vormen sporen of zijn inactief beneden de 4 graden. Hoe kouder hoe inactiever, daarom kan het ook langer bewaard worden in een driesterren vriezer dan in een warmere eensterrenvriezer.
Boven de 4 graden, en zeker bij kamertemperatuur, gaan ontdooide micro-organismen razendsnel vermenigvuldigen en toxines maken waardoor het vlees bederft. Het kan best zijn dat bij een groot stuk vlees de binnenkant nog een paar graden onder nul is en dat de buitenkant al 10 graden is. Dat is dus niet ideaal.
Beter is ontdooien in de koelkast van 4 graden. Dan gaat het langzamer maar ook de buitenkant van het vlees wordt niet warmer dan 4 graden en zal dus de bacteriegroei niet veel zijn.

Dat is ook de reden dat we zeggen dat aangeleverd bevroren vlees best opnieuw ingevroren kan worden, maar dan moet het wel het liefst koud weggezet zijn geweest. Als je dan gaat portioneren dan zullen er nog niet veel m.o. zijn. Als je het te warm wegzet en zacht laat worden is de buitenkant al te warm en zal al veel meer m.o. hebben.
Als je die porties opnieuw invriest en dan voor de tweede keer ontdooit bij kamer temperatuur, dan zitten er al meer m.o. in dan je zou willen en gaat de vermeerdering bij nogmaals ontdooien op het aanrecht ook extra snel.

Overigens heb ik ook wel eens gelezen dat plastic de groei van bacterien bevordert, dus als je het helemaal goed wilt doen zou je geen plastic bakken of zakken moeten gebruiken maar bv keramiek of zo. Maar op kamertemp in plastic zou dan dus dubbel fout zijn. Niet dat ik geen plastic gebruik hoor. ;)
Ach, weet je, honden kunnen prima tegen een paar bacterieen. Het zijn van origine tenslotte ook aaseters met een bijbehorende maag en ingewanden. Ik maak me dus echt niet druk over ontdooien buiten de koelkast en mijn honden hebben ook nog nooit problemen gehad met behoorlijk bejaard vlees  :D hoe ouwer hoe stinkender hoe beter vinden ze.
pike
5-sterren
5-sterren

Bericht door pike »

Mevroi Kruim schreef: Ach, weet je, honden kunnen prima tegen een paar bacterieen. Het zijn van origine tenslotte ook aaseters met een bijbehorende maag en ingewanden. Ik maak me dus echt niet druk over ontdooien buiten de koelkast en mijn honden hebben ook nog nooit problemen gehad met behoorlijk bejaard vlees  :D hoe ouwer hoe stinkender hoe beter vinden ze.
Bacterieën maak ik mij inderdaad ook niet meer druk om. Afgelopen zomer had ik voor een week botten meegenomen op vakantie. In een koelbox. Ik was ervan uitgegaan dat ik op de camping een grote vrieskist had maar die hadden ze helaas opgeruimd. Tja dan alles maar in de koelbox laten. Er zat niets anders op. Die stond dus buiten in de schaduw. Maar in de zomer is het ook in de schaduw bepaald niet koud. Naar mate de week vorderde gingen ze steeds meer ruiken. Tegen het eind van de week roken die botten dus verre van vers. Ze roken zelfs zo bejaard dat de vliegen ze door de koelbox heen konden ruiken. En ze konden er dan wel niet bij, maar ze werden er zo gek van dat ze hun eitjes massaal op de koelbox deponeerden  :biggrin2:
En de honden? Die vonden de geur ook helemaal het einde en hebben tot het laatste botje gesmuld. En nergens last van gehad. Het schoonmaken van de koelboxen was minder leuk  :-X
leonie26
1-ster
1-ster

Bericht door leonie26 »

Hoi allemaal,

Bedankt voor de vele reacties!!! Ook leuk om te lezen dat ieder zo zijn eigen tactiek heeft ontwikkeld, vooral als je veel honden hebt kan ik me voorstellen dat het lastig is om in de koelkast te ontdooien. Voorlopig houd ik het maar op 2 dagen vantevoren in de koelkast leggen en ongeveer 1 uur vantevoren uit de koelkast op het aanrecht. Maar het is fijn om te lezen dat de meeste honden sterke maag/darmsystemen hebben. Alhoewel ik het koelbox experiment van Pike toch niet hoop ooit mee te hoeven maken.
Het lijkt er wel op dat iedereen het vlees op kamertemperatuur geeft en niet direct uit de koelkast. Dat lijkt me ook veel beter voor de maag van een hond.
Cheveyo heeft zo net zijn eerste rauwe eitje gekraakt. Hij wist echt niet wat hij meemaakte  :)

Groetjes Léonie
pike
5-sterren
5-sterren

Bericht door pike »

leonie26 schreef: Hoi allemaal,

Bedankt voor de vele reacties!!! Ook leuk om te lezen dat ieder zo zijn eigen tactiek heeft ontwikkeld, vooral als je veel honden hebt kan ik me voorstellen dat het lastig is om in de koelkast te ontdooien. Voorlopig houd ik het maar op 2 dagen vantevoren in de koelkast leggen en ongeveer 1 uur vantevoren uit de koelkast op het aanrecht. Maar het is fijn om te lezen dat de meeste honden sterke maag/darmsystemen hebben. Alhoewel ik het koelbox experiment van Pike toch niet hoop ooit mee te hoeven maken. Het lijkt er wel op dat iedereen het vlees op kamertemperatuur geeft en niet direct uit de koelkast. Dat lijkt me ook veel beter voor de maag van een hond.
Cheveyo heeft zo net zijn eerste rauwe eitje gekraakt. Hij wist echt niet wat hij meemaakte  :)

Groetjes Léonie
Nee, ik vind het ook niet echt voor herhaling vatbaar. Maar het heeft me wel geleerd dat de honden echt wel wat aan kunnen wat dat betreft. Dus als er tegenwoordig ergens wel eens een luchtje aanzit maak ik me daar echt niet druk meer om.  ;)

Plaats reactie