Beetje bezorgd: drumstick doorgeslikt

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Re: Beetje bezorgd: update, nog niet goed.

Minhie
3-sterren
3-sterren

Bericht door Minhie »

Qua prooidier geef ik nu voornamelijk kwartel (en hij heeft schelvis gehad)
Qua spiervlees; kalkoen, hert, kopvlees (rund) en paardenspiervlees
Qua vleesbot: kippennek, parelhoenkarkas, eendennek.

Als het goed is zijn dat zo'n 8 verschillende diersoorten.
Ik heb dus op dit moment eendennek even gescrapt (beetje jammer want ik heb zo'n 10 kilo) en geef nu even kippennek/kippenkarkas/kippenvleugel.

Pens: lam en rund.

Zo eet hij vandaag kalkoenvlees met kippennekken.
Morgen paardenspiervlees, lamspens en weer kippenvleesbot. Hij heeft trouwens al 6 uren niet hoeven poepen.. Dat is al een stuk beter dan om de 2 uur. Dus hij zal zich wel beter voelen. Ik bedenk me dat we parelhoenkarkas hebben gegeven donderdag en hij vrijdag en nacht van vrijdag/zat ontzettende lichte en dunne poep had. Ik vond de parelhoenkaraks best wel vettig.. Dus het zou eigenllijk heel goed kunnen dat het komt door vet.. Wat voor karkassen zijn nog meer geschikt? Konijn? is dat mager?
Ik hou het gewoon even in de gaten.. Bedankt voor de tips! Waardeer het erg, want ik wil echt niet over naar brokken..

Bovendien zijn vele (lees: zo goed als alle) akitafokkers voor brok. Dus ik wil juist laten zien dat een akita op vlees juist extra mooi uitgroeit  :biggrin2:
millyckk
5-sterren
5-sterren

Bericht door millyckk »

Parelhoenkarkas is prima hoor! Is van zichzelf niet vet,alleen het vel en het "kontje" dus als je dat er af haalt is het prima beginnersbot.

Je voert behoorlijk magere vleessoorten, prima, alleen met kopvlees moet je even kijken of er niet te grote stukken vet aan zitten.

Eendennek hoef je w.s. echt niet te schrappen hoor, maar wacht er b.v. even een weekje of 2 mee totdat je hondje een beetje stabiel is qua ontlasting.

Ik zou voor nu even geen nieuwe soorten gaan toevoegen maar eerst eens kijken hoe hij het er op gaat doen, geef het even tijd! Succes!!!
nienk
5-sterren
5-sterren

Bericht door nienk »

konijn is enorm mager!

maar ik zou het nu eerst even doen met wat je hebt, en goed bijhouden hoe het gaat met poepen.

brokken hoeft ook echt niet hoor, met een beetje uit zoeken en wat aanpassingen in je menu kom je er echt wel!!
Minhie
3-sterren
3-sterren

Bericht door Minhie »

Ok ik geef op dit moment tot volgende week even alleen konijn vleesbot. Parelhoen en eend introduceer ik langzaam volgende week weer. Poepie was vandaag wat prutterig, maar alles beter dan die diarree. Volgens mij gaat het langzaam de goede kant op!  :biggrin2:
nienk
5-sterren
5-sterren

Bericht door nienk »

Minhie schreef: Ok ik geef op dit moment tot volgende week even alleen konijn vleesbot. Parelhoen en eend introduceer ik langzaam volgende week weer. Poepie was vandaag wat prutterig, maar alles beter dan die diarree. Volgens mij gaat het langzaam de goede kant op!  :biggrin2:
zou dat toch echt langer doen! hoewel verteringsproblemen natuurlijk iets anders zijn dan huid klachten, denk ik wel dat je de buik van je hond even iets meer tijd moet geven om te herstellen en weer gezonde darmflora op te bouwen.
Minhie
3-sterren
3-sterren

Bericht door Minhie »

Oke, dan hou ik dat wat langer aan.. en ik bedoelde natuurlijk kipvleesbot  :biggrin2:
Gisteravond weer diarree.. Verdenk tot zover de lamspens aangezien dat vettig is, maar heb geen idee. Kblijf het bijhouden  :)
Minhie
3-sterren
3-sterren

Bericht door Minhie »

Gistermiddag een harde drol... om vervolgens weer naar spuitpoep te gaan savonds..
zucht.. Er zat ook een heel botje in zijn drol vanochtend (klein kwartelbotje).. Enige harde drol..
Laatst gewijzigd door Minhie op di 12 jul 2011, 11:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Minhie schreef: Gistermiddag een harde drol... om vervolgens weer naar spuitpoep te gaan savonds..
zucht.. Er zat ook een heel botje in zijn drol vanochtend (klein kwartelbotje).. Enige harde drol..
Dat kan wel eens gebeuren. Niet direct iets om van in de stress te raken hoor. Geef je probiotica? Heeft je hond toevallig gezwommen?
Minhie
3-sterren
3-sterren

Bericht door Minhie »

Lizzy schreef: Dat kan wel eens gebeuren. Niet direct iets om van in de stress te raken hoor. Geef je probiotica? Heeft je hond toevallig gezwommen?
nee ik geef nog geen probiotica, ik ga donderdag eerst bij de kruidvat darmreiniging spul halen.. vezels.. en als dat niet werkt na een week ga ik aan de probiotica..
en als dát niet werkt, ben ik een zombie en ga ik jankend terug naar brokken.

Hij heeft ook niet gezwommen..

Ben net terug van buiten, en het was weer pure waterdiarree.. Ik word hier echt zo verdrietig van... :(

Zijn menu nu:

Gewicht hond: 9500 gram: 7%. 665 per dag (ik wissel 675 en 650 af)  Ik geef 1 dag kwartel en pens heb ik nu gerekend bij orgaan. (omdat ik toch steeds pens wil geven, maar als ik dat als compleet reken krijgt hij wel veel "orgaan", en wil proberen dat, voor nu zo min mogelijk houden)

percentages: 20/65/15; bot, spiervlees, orgaan.
Ik geef kippennekken en rug en vleugels als vleesbot (voor even). Omdat rug en vleugel meer vlees is dan bot heb ik het gemiddelde genomen van 50/50 en 60/40. dus 55/45.  
dan kom ik op
vleesbot: 1795,5,
spier: 1596,0
orgaan: 598,5

Maandag heeft hij 325 kwartel, 50 vleesbot, 300 spier gehad
Dinsdag: 300 vleesbot kippenrug/nek, 200 (lamshart, konijnlever), 150 hertensnippers. (extra: beetje appel gehad)
morgen, woensdag: 350 kippenrug/nek, 200 paardenvlees, 100 lamspens
donderdag 350 kippenvleugel/rug, 200 hertensnippers, 100 runderpens,
vrijdag: 300 kwartel, 100 kippennek, 300 paardenvlees
zaterdag: 350 kippennek/rug/vleugel, kwartel, 200 kalkoen, 100 (hart en nier)
zondag 300 kippennek/rug/vleugel, 250 spiervlees (paard/hert), 100 runderpens.

Ik moet nog even nieuw spiervlees kopen denk ik want heb nu alleen nog maar hert, paard en kopvlees(rund) over.
Op deze manier krijgt hij elke dag orgaan, vleesbot en spiervlees.

Ik zal donderdag naar de kruidvat en ik ga die vezels halen.

Snoepjes: gedroogde kipfilet en heel af en toe gedroogde surimi.
Laatst gewijzigd door Minhie op di 12 jul 2011, 22:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Minhie schreef: nee ik geef nog geen probiotica, ik ga donderdag eerst bij de kruidvat darmreiniging spul halen.. vezels.. en als dat niet werkt na een week ga ik aan de probiotica..
en als dát niet werkt, ben ik een zombie en ga ik jankend terug naar brokken.

Hij heeft ook niet gezwommen..

Ben net terug van buiten, en het was weer pure waterdiarree.. Ik word hier echt zo verdrietig van... :(
Joh, geef het nog niet op!!! Ik snap natuurlijk dat je heel moe wordt van die diarree en dat is natuurlijk ook niet goed, waterdunne diarree. Maar er is nog veel dat je kunt proberen. Ik zou niet nog een week gaan wachten, ik zou gelijk probiotica gaan geven. En daarnaast zou ik Okugest van VSM geven (kinderdosering).

Zijn menu nu:
Gewicht hond: 9500 gram: 7%. 665 per dag (ik wissel 675 en 650 af)  Ik geef 1 dag kwartel en pens heb ik nu gerekend bij orgaan. (omdat ik toch steeds pens wil geven, maar als ik dat als compleet reken krijgt hij wel veel "orgaan", en wil proberen dat, voor nu zo min mogelijk houden)

percentages: 20/65/15; bot, spiervlees, orgaan.
Ik geef kippennekken en rug en vleugels als vleesbot (voor even). Omdat rug en vleugel meer vlees is dan bot heb ik het gemiddelde genomen van 50/50 en 60/40. dus 55/45.  
dan kom ik op
vleesbot: 1795,5,
spier: 1596,0
orgaan: 598,5
Ik zou eens 50% vleesbot, 10% groenten (vezels - daar heb je die Kruidvat darmvezels dus ook helemaal niet voor nodig. Sorry dat ik het zeg maar ik vind dat zelfs troep. Je kunt je hond heel goed vezels geven zonder dit soort lapmiddeltjes, door ze gewoon een beetje groenten te geven, 15% orgaan (inclusief pens) en de rest spiervlees. Geef voorlopig even geen ei en geen vette vis, dat laxeert teveel.
Maandag heeft hij 325 kwartel, 50 vleesbot, 300 spier gehad
Dinsdag: 300 vleesbot kippenrug/nek, 200 (lamshart, konijnlever), 150 hertensnippers. (extra: beetje appel gehad)
morgen, woensdag: 350 kippenrug/nek, 200 paardenvlees, 100 lamspens
donderdag 350 kippenvleugel/rug, 200 hertensnippers, 100 runderpens,
vrijdag: 300 kwartel, 100 kippennek, 300 paardenvlees
zaterdag: 350 kippennek/rug/vleugel, kwartel, 200 kalkoen, 100 (hart en nier)
zondag 300 kippennek/rug/vleugel, 250 spiervlees (paard/hert), 100 runderpens.
Zie boven. Iets meer vleesbot, minder pens, en wel groenten.
Ik moet nog even nieuw spiervlees kopen denk ik want heb nu alleen nog maar hert, paard en kopvlees(rund) over.
Op deze manier krijgt hij elke dag orgaan, vleesbot en spiervlees.

Ik zal donderdag naar de kruidvat en ik ga die vezels halen.

Snoepjes: gedroogde kipfilet en heel af en toe gedroogde surimi.
Ik hoop dat je voor donderdag mijn reactie nog leest. Want ik raad je echt aan om in plaats van die vezels probiotica te kopen. En Okugest. En groentenmix te gaan geven. Al is het maar 5% groentenmix.
nienk
5-sterren
5-sterren

Bericht door nienk »

wat een narigheid dat het nog steeds niet goed gaat!

heb je nog iets van regelmaat kunnen ontdekken aan de hand van de diersoorten en het opschrijven?

Niet als een zombie gaan janken hoor (dat is zo ongzellig! ;)) en ook niet terug gaan naar de brokken!

ik zeg, ga op zoek naar een holistisch dierenarts. ik weet zeker dat je na een uitgebreid (maar niet per sé ingrijpend) onderzoek, met een aangepast menu, de juist supplementen en eventuele homeopatische en/of reguliere medicatie je hond een heel eind van die diaree ellende af kan helpen!! maarja, ik heb er niet voor gestudeerd, dus ik kan je niet vertellen welke supplementen en medicijnen dat zouden moeten zijn. een holistisch DA kan dat wel!!

trouwens, als je hier op het forum wat rond zoekt naar pro-biotica, zijn daar echt een heleboel goede ervaringen mee en over vezels heb ik hier nog maar weinig gehoord, terwijl hier echt veel mensen zitten met de nodige ervaring. maar, als je dat ergens anders hebt aangeraden gekregen, snap ik dat dat ook wilt proberen hoor! heb je nog naar dat Clear Intestine van Phytonics gekeken? dat is volgens mij een soort pro-biotica en vezels in 1. kan prijzig zijn, maar ik ben zelf een groot fan (zonder aandelen) van Phytonics, heb er meerdere dingen van in huis voor Reus en dat helpt hem allemaal goed. duurt even, maar uiteindelijk zie/merk je echt resultaat.

succes en sterkte!!
Minhie
3-sterren
3-sterren

Bericht door Minhie »

Ach jullie hebben natuurlijk ook wel gelijk, ik moet ook niet opgeven.. het is alleen erg vermoeiend. het is een akita dus rustiger dan ik gewend ben (heerlijk  :biggrin2:) alleen ik hoop niet dat het komt omdat hij zo aan de diarree is. Het is in ieder geval een zware nacht geworden.. met spuitpoep buiten maar voor het eerst ook binnen.
Laat ik het er maar op houden dat het de zware storm is voor de zonneschijn.. althans dat hoop ik.

Ok dus vezels die kan ik zelf creeren.. groentemix ga ik me beter in verdiepen.. ik kom oorspronkelijk eigenlijk van het voernatuurlijk forum. En eigenlijk mix ik de ideeen waar ik mij het beste in kan vinden doorelkaar.. zo zal ik groente buiten zijn menu houden maar het wel geven.. Prooidier heb ik even gescrapped, dat komt later wel weer..misschien wat te zwaar al. Ik ga even kijken naar de groentemix en lezen over pro-biotica.
Het stomme is dat ik zaterdag en zondag noten met wortel heb gegeven en maandag kwam de mooiste drol tot zover eruit!Een echte volwaardige, oppakbare drol! We hebben gisternacht al besloten om dat dus weer te doen.. ik zal even kijken wat voor groente ik nog meer kan gebruiken!  :)

In het menu zit 300 pens... dat is de helft van 15% orgaan.. (ik kwam op 600 gr orgaan uit, waarvan ik 300 pens geef en de rest hart, lever en nier)

Nog even een dikke vette gaap  :biggrin2:

Oh
nienk schreef: wat een narigheid dat het nog steeds niet goed gaat!

heb je nog iets van regelmaat kunnen ontdekken aan de hand van de diersoorten en het opschrijven?
Nee, ik denk dat ik kwartel tot zover wel even wil scrappen omdat het toch met veer en al is en ik denk dat dat misschien wat zwaar is voor een diarree maag.. dat introduceer ik wel weer als het goed gaat. Er ligt ook nog een heel konijn met vel en al in de vriezer  ??? Dat komt wel.. Eerst van die diarree af.

Hoelang duurt  het trouwens voordat je iets terug vind in de poep.. ik had 10 uur gelezen maar vraag het toch nog even voor de zekerheid..
nienk
5-sterren
5-sterren

Bericht door nienk »

kijk, weer een beetje positiever, dat zien we graag!

over groente-mix lopen op het moment een paar topics, en er zijn er wel meer te vinden via de zoekfunctie. ik kan je er niet mee helpen, ik geef Reus namelijk geen groente prutje (wil dit over een tijdje wel gaan doen).

misschien is het een goed idee om de organen de mixen (dus 1/2 pens, en dan de andere helft lever/nier/hart) en iedere dag een hoeveelheid van die mix te geven? dat is wel even iets meer werk, maar wellicht is je hond er bij gebaat om iedere dag meer hetzelfde te eten. pens en lever zorgen bij meer honden voor dunne poep. ze hebben het natuurlijk wel nodig, maar ik kan me zo indenken dat het bij jou hond een goed idee is om van ieder orgaan niet te veel in 1 keer te geven.

tjah, hoelang een maaltijd er over doet om er aan de achterkant weer uit te komen, ik durf het niet te zeggen. het zal per hond verschillen, en dan ook nog eens per maaltijd. Het zou dus denk ik ook kunnen dat de drol die een hond midden op de dag legt, niet zijn ontbijt is, maar het avond eten of zelfs ontbijt van de vorige dag.
Minhie
3-sterren
3-sterren

Bericht door Minhie »

nienk schreef: kijk, weer een beetje positiever, dat zien we graag!

over groente-mix lopen op het moment een paar topics, en er zijn er wel meer te vinden via de zoekfunctie. ik kan je er niet mee helpen, ik geef Reus namelijk geen groente prutje (wil dit over een tijdje wel gaan doen).

misschien is het een goed idee om de organen de mixen (dus 1/2 pens, en dan de andere helft lever/nier/hart) en iedere dag een hoeveelheid van die mix te geven? dat is wel even iets meer werk, maar wellicht is je hond er bij gebaat om iedere dag meer hetzelfde te eten. pens en lever zorgen bij meer honden voor dunne poep. ze hebben het natuurlijk wel nodig, maar ik kan me zo indenken dat het bij jou hond een goed idee is om van ieder orgaan niet te veel in 1 keer te geven.

tjah, hoelang een maaltijd er over doet om er aan de achterkant weer uit te komen, ik durf het niet te zeggen. het zal per hond verschillen, en dan ook nog eens per maaltijd. Het zou dus denk ik ook kunnen dat de drol die een hond midden op de dag legt, niet zijn ontbijt is, maar het avond eten of zelfs ontbijt van de vorige dag.
gister hebben we vanalles zitten zagen en doen en hij krijgt elke dag nu een orgaanpakketje.. van 100 gram.. :)

Bedankt voor de antwoorden! k waardeer het echt  :)
nienk
5-sterren
5-sterren

Bericht door nienk »

ok, top!

geen dank hoor, we zijn er om elkaar te helpen! ik ben ook dankzij mensen en de tips hier met Reus op het goede spoor gekomen, dus ben blij dat ik vervolgens met die kennis en wat ik hier lees mensen kan helpen.

Plaats reactie