van brok naar BARF

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Re: van brok naar BARF

Martine-Tom

Bericht door Martine-Tom »

In het begin heb ik ook veel kip gevoerd hoor, nekken vooral, nadat we wat langer aan het barfen waren en ik er meer over las wilde ik zo min mogelijk kip gaan voeren, doodeng hoor die eerste ribben maar nu weet ik niet beter meer.
Ik weet trouwens niet of parelhoen ook geschikt is als beginnersbot?
Hope
5-sterren
5-sterren

Bericht door Hope »

Ik heb onze hond gewoon nog nooit ergens op zien kauwen.
Hij slikt alles gewoon in 1 keer door, of het daar nu voor gemaakt is of niet.
Vandaar mijn grote huivering bij vleesbotten....

Kan je niet een botmix geven als afwisseling? Of komt het vanzelf echt wel goed?
Nynke
5-sterren
5-sterren

Bericht door Nynke »

Hope schreef: Ik heb onze hond gewoon nog nooit ergens op zien kauwen.
Hij slikt alles gewoon in 1 keer door, of het daar nu voor gemaakt is of niet.
Vandaar mijn grote huivering bij vleesbotten....
Als je biologische kipkarkassen kan scoren ( zie Vraag en Aanbod) of parelhoenkarkassen, kan jouw hond dat echt niet naar binnen schrokken zonder te kauwen hoor !! (Of hij moet de mondgrootte van een volwassen koe hebben  :biggrin2: :biggrin2:)
beesteboelmona
4-sterren
4-sterren
Contacteer:

Bericht door beesteboelmona »

Nynke F schreef: Als je biologische kipkarkassen kan scoren ( zie Vraag en Aanbod) of parelhoenkarkassen, kan jouw hond dat echt niet naar binnen schrokken zonder te kauwen hoor !! (Of hij moet de mondgrootte van een volwassen koe hebben  :biggrin2: :biggrin2:)
Die van antonia zijn prachtig en ook flink groot.
Maar ik weet niet waar je vandaan komt want ze zit in groningen.
Al zijn er dacht ik ook wel eens lijntjes.
Nynke
5-sterren
5-sterren

Bericht door Nynke »

beesteboelmona schreef: Die van antonia zijn prachtig en ook flink groot.
Maar ik weet niet waar je vandaan komt want ze zit in groningen.
Al zijn er dacht ik ook wel eens lijntjes.
Antonia zit in Groningen idd, maar Nikedog2000 zit in Zuid Holland en zij heeft ze ook weleens  :) :)
Hope
5-sterren
5-sterren

Bericht door Hope »

Als het moet zal hij er wel op bijten, maar ik vraag me nog steeds af of hij dat dan ook genoeg doet...
Laat ik maar eens beginnen met de kippennekken. Als hij daar niet mee verongelukt (en dat zal wel meevallen) dan zullen we eens gaan kijken naar stap 2.

De vraag was eigenlijk meer, stel nu dat je een hond zijn hele leven hetzelfde menu geeft (kippennekken, en spiervlees en orgaan van 4, 5 of 6 andere dieren) komt hij dan wat te kort?
Ik zeg niet dat ik dat ga doen hoor, ik vind het gewoon een interessante vraag.

Mijn moeder gooit trouwens altijd het binnenste van een mergpijpje weg (de rest gaat in de soep). Ze vraagt of ze dat aan de hond mag geven. Iemand een idee?
kimi
2-sterren
2-sterren

Bericht door kimi »

Senta schreef: Kip alleen is ongezond, als je niet anders kan kies dan voor de biokip, daar zitten niet zoveel medicijnen ed in.

Waarom is afwisseling zo belangrijk?
Op de vlees info avond van Erwin van Any animal in Heiloo leerden wij dat elk diersoort zijn eigen voedingswaarde heeft.
Als een hond alleen maar kip krijgt, krijgt hij op den duur tekortten, net als bij brokken.
Sommige voedingsstoffen/mineralen ed moeten in bepaalde hoeveelheden aanwezig zijn, in combinatie met anderen, als dat constant hetzelfde is kunnen bepaalde stofjes niet meer worden opgenomen.
Door af te wisselen geef je andere voedingstoffen meer kans hun werk te doen.
Denk aan bv elke dag bruin brood met hageltjes en een glas melk, dat een jaar lang. Dat kan niet gezond zijn.
Daarom zijn mede brokken ook niet gezond.
Bovendien is de kwaliteit van de voedingsstoffen veelal niet natuurlijk; bv ijzer kan van een spijker zijn, geen hond die dat controleert, alleen kan een hond er niets mee.

Hij noemde het voorbeeld van een sneltrein.
Elke dat komt die aan op het station.
Alleen de sterksten die elke keer op tijd zijn kunnen hem halen, de zwakkere mensen, die moe zijn of niet zo snel kunnen rennen zullen hem steeds missen.
Zo gaat dat ook met voedingsstoffen, je heb zwakkere en snellere. En door af te wisselen (Af en toe eens een gewone trein) krijgen de andere zwakkere meer kans om ook te kunnen functioneren.

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is :biggrin2:

In geval van allergie kan je alleen soms niet anders, maar dan probeer je dr bv groente bij te geven (Wat zowieso wordt aangeraden) en is alleen bv. een konijnmenu beter dan een zak brokken met granen en voedingsstoffen waar ze toch niets mee kunnen.
Kip alleen is ongezond. Bedoel je dan alleen vleesbot kip of een volledig menu met kip (bot, vlees en orgaan)? Dus enkel kip als vleesbot en dan spier en orgaan van andere diersoorten mag ook niet? In het begin uiteraard wel veronderstel ik? Maar stel nu nadien, dat je enkel als vleesbot aan kip kan geraken... Mag dan enkel kip als bot ook niet als je de rest maar afwisselt?
Martine-Tom

Bericht door Martine-Tom »

Even vooropgesteld, je mág alles hoor, ik voer geen kip vanwege alle antibiotica die erin zit en god weet wat voor troep nog meer, rund voer ik om dezelfde reden ook maar weinig.
Als ik het voer is het bio om zoveel mogelijk troep te weren.

Maar omdat ik dat doe wil het niet zeggen dat het een wet is zeg maar, je mag gerust kip voeren, en zeker als begin menu, het is alleen niet het gezondste vlees wat er is.

Daar tegenover in mijn mening...het slechtste vlees is altijd nog beter dan de beste brok ;)
beesteboelmona
4-sterren
4-sterren
Contacteer:

Bericht door beesteboelmona »

kimi schreef: Kip alleen is ongezond. Bedoel je dan alleen vleesbot kip of een volledig menu met kip (bot, vlees en orgaan)? Dus enkel kip als vleesbot en dan spier en orgaan van andere diersoorten mag ook niet? In het begin uiteraard wel veronderstel ik? Maar stel nu nadien, dat je enkel als vleesbot aan kip kan geraken... Mag dan enkel kip als bot ook niet als je de rest maar afwisselt?
Tja over kip zijn de meningen verdeelt.
Ik voer het wel en ik eet zelf ook veel kip.
Tja het is niet het beste maar het drukt wel flink de prijs.
Ik voer het niet dagelijks maar wel zeker 3 keer per week kipkarkas.
En in de katten hebben in hun zelfgemaakte mix kippennekken als vleesbot.
Zelf eet ik bijna alleen maar kip.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                     
May Linn
5-sterren
5-sterren

Bericht door May Linn »

Ik vind 2 vleesbotsoorten minimaal.
Omdat het nooit goed is dat 1 diersoort overheerst in je menu. Omdat vleesbot altijd hetgeen is wat je het meeste voert naar verhouding, gaat 1 vleesbotsoort dus altijd overheersen.

Minimaal 4-5 diersoorten (verdeelt over het menu) zorgen ervoor dat je hond zijn leven lang geen tekorten krijgt.

Variëren kan nooit kwaad en persoonlijk vind ik dat ook goed en leuk om af en toe te doen.
Hier eten ze deze dieren standaard:
- kip (vleesbot en spiervlees)
- eend (vleesbot)
- konijn (vleesbot en orgaan)
- rund (spiervlees, hart en pens)
- lam (vleesbot, orgaan en pens)
- geit (vleesbot, vlees, orgaan en pens)
- zalm (vleesbot) vis telt niet mee als diersoort

Daarnaast varieer ik afhankelijk waar ik goed en goedkoop aan kan komen:
- paard (spiervlees, regelmatig)
- hert (spiervlees, regelmatig)
- haas (vleesbot, spiervlees, in het seizoen soms)
- wild konijn, wilde eend (als ik eraan kan komen)
- parelhoen (als ik er voordelig aan kan komen)
- fazant (soms)
- kalkoen (soms)
- kwartel, krokodil, bizon, antilope enz. (zelden, komt een enkele keer voorbij)

Zo is de basisvariatië prima en de soorten die ik niet standaard in die vriezer heb is dan meer als extra afwisselsoort.
Hope
5-sterren
5-sterren

Bericht door Hope »

Dan zullen wel als beginners ons toch over de angst van het botten voeren heen moeten zetten, brrrrr.
Ik begin met geplette kippennekken, omdat ik nu even niet wil dat hij iets tekort komt.
Dan ga ik na 2 weken over op gewoon kippennekken en dan zie ik na 6 weken wel weer.
Wat is fijn om te geven ná kippennekken (als ik telkens maar 1 diersoort wil toevoegen?)

Op zich denk ik wel dat ik dan met dat vleesbot snel wil gaan variëren. Over het gebruik van antibiotica had ik nog niet zo nagedacht. Heb geen zin in een resistente hond!
En het is wel logisch inderdaad. Als je alleen kippennekken geeft krijgt hij al 50% kip.
Dat heb ik ook meteen veranderd in mijn menu, want als je al 50% kippennekken geeft en daarnaast nog orgaan en spiervlees van kip dan zit je al aan een héél groot deel!

(@ Kimi: we komen er wel!  ;) )
Laatst gewijzigd door Hope op zo 24 jul 2011, 22:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Limpy
5-sterren
5-sterren

Bericht door Limpy »

Kippenvleugels en -ruggen?
Als je nieuwe diersoort wilt toevoegen: eendennekken en ruggen
kwartels (ook lekker zachte botjes maar wel prijzig met grote hond als de jouwe)
lauraV
5-sterren
5-sterren

Bericht door lauraV »

misschien ook niet verkeerd om probiotica te gaan voeren om zn darmflora op te bouwen tijdens het begin van de barf  :)
Hope
5-sterren
5-sterren

Bericht door Hope »

Als ik het goed begrijp maak je dus een basismenu, en ga je daarmee variëren.
Stel je hond krijgt 4 x per week 200 gr. spiervlees van paard, dan kan je die hoeveelheid ook gewoon geven van konijn of geit (of iets anders). Zo werkt het dan ook met orgaan en vleesbot. Met groenten probeer ik toch iedere dag al te variëren.
Als je altijd kippennekken zou nemen en alleen varieert met orgaan, dan krijgt hij in verhouding te weinig variatie.
Dus is het belangrijk dat je ook met vleesbot varieert, omdat je dan in verhouding het meeste vlees van een andere diersoort gebruikt.

Als je (zoals ik) nog even uit moet sluiten en voorzichtig moet doen vanwege een mogelijke allergie, dan hoef je niet wakker te liggen als hij 2 maanden hetzelfde menu eet met maar 4 diersoorten. Op zich krijgt hij dan genoeg binnen, maar voor de langere termijn is variatie altijd beter.

Vat ik het zo goed samen?
Jullie leggen dus veel verschillende producten van verschillende diersoorten in de vriezer en daar ga je mee werken.

Even nog iets anders. Mijn hond heeft ooit een stuk karkas (we denken duif) doorgeslikt en dit is vast komen te zitten in zijn darmen. We zijn onze hond daar bijna aan verloren. Kan dit ook als je hem thuis hele botten geeft?
Barf
4-sterren
4-sterren
Contacteer:

Bericht door Barf »

kimi schreef: Ok, goed om weten...
Nu vroeg ik mij ook af wat de echt opmerkelijke fysieke veranderingen waren bij jullie hond bij het overstappen van brok naar BARF (natuurlijk enkel voor diegenen die dus eerst brok gaven)
Ik vind mijn hond er wel goed uitzien, blinkende vacht, mooi gebit, mooie heldere ogen,... Het enige, ja, dat ruiven... Hij ruift zeer onregelmatig vind ik. Zou het kunnen dat dat betert met het geven van BARF?
Natuurlijk gaan jullie allemaal in koor "JA" zeggen :-) maar kan je dat wat motiveren?
Zo werd mij ooit gezegd dat zalmolie ook goed was tegen het ruiven. Dat geef ik nu ook al enkele maanden, maar ik zei eigl geen verschil :-)
Groetjes en bedankt voor al die reacties!
Kim
Betere bespiering, mooiere vacht en niet onbelangrijk, ik heb nu honden die echt genieten van hun eten op een natuurlijke manier ;)

Plaats reactie