Ole wil geen vers...

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Re: Ole wil geen vers...

Martine-Tom

Bericht door Martine-Tom »

Ik zou eerder gewoon mengen met HB zalm, neem aan dat dat ook flink stinkt naar vis? Zo ja dan is dat vast genoeg om de rest te maskeren ;)
Bente Ole Kambi
2-sterren
2-sterren

Bericht door Bente Ole Kambi »

Ik denk niet dat Ole HB wel lust, maar we zullen zien. ;)

Ik mix dan gewoon met de HB zalm, of is die snoezepoes in blik ook rauw en zonder verdere toevoegingen?
De HB zalm moet ik nog ergens los zien te krijgen, ik heb nu een variatiebox van 10 kg met 2 kg x 5 smaken, dus 2 kg zalm. Is zo op. ::)

Kan het geen kwaad als een hond gedurende een aantal weken/maanden veel zalm binnenkrijgt?
Martine-Tom

HIer hebben ze hem los...
http://versvoer.nl/oscommerce/index.php ... s3djsat0j0

En nee snoezepoes is niet rauw/onbewerkt.

En er was iets met langdurig veel vis voeren en afbraak van vitamine B (?) maar als het om overzetten gaat...tja dan zou ik het denk ik toch doen.
pearlsofpassion
Moderator

Bericht door pearlsofpassion »

Enkele weken veel zalm kan denk ik geen kwaad.
Enkele maanden wel, of enkele weken enkel zalm.

Ik hoop dat hij snel wat anders wil gaan eten.
Too
5-sterren
5-sterren

Bericht door Too »

[quote="martine-tom"]

En nee snoezepoes is niet rauw/onbewerkt.

En er was iets met langdurig veel vis voeren en afbraak van vitamine B (?)
maar als het om overzetten gaat...tja dan zou ik het denk ik toch doen.
[/quote]

B1 thiamine, en als ik t goed heb onthouden  ... gaat t dan om grotere hoeveelheden vette vis  .. behandeling met B12
Martine-Tom

Gevonden, idd B1
Overigens is het volstrekt onduidelijk wanneer (bij welke hoeveelheid) vis in je menu een vitamine B1 tekort gaat krijgen. Of te weinig vitamine E voert om te voorkomen dat de vetten oxideren. Daar is bij mijn weten niet zo heel veel studie naar gedaan maar bij iedere vorm van overdrijving in je menu, veroorzaak je een onbalans.

Maar, er is een groep zilvervossen geweest dat werd gehouden voor bontproductie. Toen zij meer dan 10% rauwe vis kregen, raakte de dieren op den duur verlamt. Nadat vitamine B1 aan de voeding werd toegevoegd, verdwenen de problemen weer. Nu weet ik natuurlijk niet in hoeverre dit soort hoeveelheden overeen komen met/bij de hond. Maar om meer dan 1 reden is het gewoon een goed idee om niet teveel rauwe vis in het menu van je hond te verwerken. Hoef je niet in paniek te raken, hoef je alleen je menu weer terug in balans te brengen.

Overigens is het een enzym in de rauwe vis (thiaminases genaamd) die thiamine moleculen afbreken. En vitamine B1 is thiamine. Er zijn trouwens volgens mij ook vissoorten die geen thiaminases bevatten. Maar je blijft zitten met je vitamine E verbruik. En je blijft zitten met dat vis zwaar vervuild is. Meerdere redenen om het gewoon niet teveel te voeren en je menu in balans te houden.

Als je vis dat thiaminases bevat een paar minuten in water legt dat 80 graden is, dan vernietig je de thiaminases al. Maar ja, wij verhitten het voer voor onze honden niet . Maar, bij het maken van goedkope visolie (visolie is dan een bijproduct uit de vismeel industrie) wordt de vis verhit op zeer hoge temperaturen (waarmee dit enzym onschadelijk wordt gemaakt) en bij het maken van dure visolie worden de vissenkoppen uitgeperst maar wel behandeld met stoom, wat dan ook weer de thiaminases onschadelijk maakt.
Uit dit topic http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 90.15.html

Dus als het echt om het overzetten gaat zou ik het zeer tijdelijk wel durven maar niet langer dan een paar weken.
K&D
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door K&D »

[quote="Bente en Ole"]
Na mijn andere topic nog een vraag:

Onze tweede hond, Ole, is geen vers voer gewend en wil dit ook niet eten. Toen hij 6 weken geleden bij ons kwam lustte hij zelfs geen leverworst. Dat eet hij nu wel, maar een stukje gerookte kip laat hij bijvoorbeeld nog steeds liggen(!). Helemaal in het begin mengde ik natte stukjes wit brood door het vlees in de hoop dat hij zo vlees zou gaan eten (want hij at echt helemaal niets)... maar hij pikte slechts de stukjes brood eruit.

.......................Een pluspunt: het enige wat hij van vers voer wil eten is de visvariant van Haaks Barf. En dan uit de hand; in zijn bak laat hij het na een paar hapjes en wat snuffelen ook staan. Hij houdt wel van gedroogde stukjes long, pens, bullepezen en kipvleugeltjes en botten van runderhuid gaan er ook goed in.

Iemand een idee hoe ik dit verder moet aanpakken? Renske mengen met KVV? Of vlees gaan bakken en dan steeds korter zodat hij steeds roder vlees gaat eten?
[/quote]

Wellicht heeft hij als Spaanse hond voorheen vis(afval) te eten gehad en kent hij dat goed. Je hebt hem nog maar kort.. 2 maanden is echt niet lang voor een herplaatser.
Laat hem eerst maar goed wennen en doe niet te moeilijk over eten.
Mengen wat hij lust en eet. Als hij goed vismix eet, dan meng je gewoon vlees met vis.  Als hij op gewicht is kun je t.z.t. in rustig tempo beetje bij beetje dingen toevoegen waarvan je weet dat hij ze nu laat staan.
Misschien eet hij ze dan makkelijker omdat er gaandeweg toch andere dingen in het menu komen.
Bente Ole Kambi
2-sterren
2-sterren

[quote="martine-tom"]
[/quote]

Bijzonder, mijn leverancier vertelde me vandaag dat hij bij HB heeft geïnformeerd en dat HB Zalm niet los te bestellen is.  ::)

Ik had zelf ook nog een website gevonden waar ik kon bestellen, maar daar hadden ze de zalm niet op voorraad.

Deze kennelijk wel, alleen moet ik dan in één keer 13 kg bestellen om aan het minimumbedrag te voldoen. Ik woon wel binnen 100 km van Zoelen/Tiel, dus het is mogelijk. Alleen waar laat ik mijn 10 kg HB + 13 kg HB Zalm + 6 kg Carnibest die ik ook nog afwissel... hihi. Ik hoef natuurlijk niet alles tegelijk te bestellen maar dat wordt hoe dan ook heel krap. We hebben naast onze kleine vriezer in de keuken al een grote vriezer in de schuur aangeschaft en zeer recent nog een extra (ook grote) vriezer voor in huis. Maar dat gaat allemaal toch niet passen naast onze 6-wekelijkse bestelling van de vegetarische slager en de wekelijkse hoeveelheid brood van de bakker. ;)
Laatst gewijzigd door Bente Ole Kambi op vr 13 jan 2012, 15:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Bente Ole Kambi
2-sterren
2-sterren

Oei, dat klinkt niet al te best... verlamd raken op 10% rauwe vis! Daarna verdwijnen de klachten wel weer... Hmm. Laat maar zitten die grote hoeveelheden zalm dan.

Mijn leverancier meldt me dat hij wel apart Tinlo Makreel kan leveren. Even uitzoeken of daar dat thiaminases-enzym in zit dan.

Ander idee: visolie over zijn (bijv.) rund gieten? Geen idee of hij het dan eet, maar zou ik kunnen proberen.

Overigens heb ik wel een hele positieve ervaring: ik mix nu 40% HB Zalm en de overige 60% rund, kalkoen of een andere soort gaat zo mee naar binnen! Dus hij krijgt al genoeg vleessoorten binnen. En hij eet ook steeds sneller, snuffelt steeds minder voordat hij eet... ik probeer bewust ook niet perfect te mixen zodat er niet overal zalm zit en hij bij bepaalde happen geconfronteerd wordt met een rood stukje vlees.  ;) Nou, hij eet alles op! Een tijdje terug was dat echt anders (toen ik nog mixte met Renske)... dan bleef er nog wel eens een stuk vlees met een vleugje Renske erop in zijn bak liggen. Maar nu laat hij niks meer liggen. :)

Maar goed, 40% zalm is dus te veel. Hij heeft nu 2 kg zalm achter zijn kiezen in de afgelopen tijd. Dus dan ga ik Tinlo-mix met makreel proberen... hopelijk ook penetrant genoeg want daar zit sowieso ook kippenorgaan en gemalen kippenbot in.

Behalve de thiaminases kan hij dus ook nog een vit. E-tekort oplopen. Welke voeding bevat de vitamine E die hij dan extra nodig heeft bijvoorbeeld?
Bente Ole Kambi
2-sterren
2-sterren

[quote="K&D"]
Wellicht heeft hij als Spaanse hond voorheen vis(afval) te eten gehad en kent hij dat goed.
[/quote]

Klopt, daar had ik ook al aan gedacht. Maar in het begin at hij ook geen vis... dus dat denk ik toch niet. En als je ziet hoe hij op brokken reageert (niet dat hij die krijgt): dan begint zijn staart echt keihard te kwispelen. Ongelooflijk, hè?!

Hij blijft wel ontzettend vrolijk en zijn vacht glimt als een spiegel (al toen hij hier kwam) dus hij lijdt er in ieder geval niet onder.  ;)
Sterker nog hij weet nog steeds niet wat hij meemaakt in ons huiselijke paradijs... je ziet hem echt genieten...  :) :) :)
Bente Ole Kambi
2-sterren
2-sterren

Haha, dat is toevallig: Tinlo blijkt hier 5 km verderop gevestigd... notabene in de straat waar Bente vandaag kwam (Bente is als 9 weken jonge herplaatser bij ons gekomen)! Soms is de wereld heel klein!
Bente Ole Kambi
2-sterren
2-sterren

Sorry laatste vraag: weet iemand een kwalitatief goede visolie die sterk ruikt?
Bente Ole Kambi
2-sterren
2-sterren

Tinlo verkoopt ook:

Barf Kalkoennek groot per stuk  
Barf Kippennek gemalen 1000 gram
Barf Kippennekken 1000 gram  
Barf Konijnenkoppen 1000 gram  
Barf Lamshart blokjes per 500 gram  
Barf Lamspens grof gemalen per kilo
Barf Runderhart blokjes per 500 gram  
Barf Runderpens grof gemalen per 500 gram
Barf Runderschenkel kopstuk per kilo  
Barf Runderstrot per stuk
Barf Schapenvet korrels per 500 gram

Meer dan alleen een KVV-aanbieder dus?!
Limpy
5-sterren
5-sterren

Bericht door Limpy »

[quote="Bente en Ole"]
Sorry laatste vraag: weet iemand een kwalitatief goede visolie die sterk ruikt?
[/quote]
Doils, erg zuiver en riekt ook behoorlijk.
Volgens mn katten stinkt de catoils veel viezer dan de doils voor honden, ik heb de catoils dus aan mn zusje gedoneerd en geef ze nu hondenversie die ze dan net wel lusten... (de poezedame van zusje vind catoils gelukkig wel lekker)

Het verschil daartussen? Dosering ws iets anders en de verschillende hoeveelheden EPA, DHA en zo.
Zie:
http://www.nmlhealth.com/pc,48,/Doils-en-Catoils.aspx
Bente Ole Kambi
2-sterren
2-sterren

Dank je wel!

Doils en Catoils zijn zeer zuivere visolies voor hond en kat met vitamine E. Doils en Catoils worden bereid uit diepzeevis en door speciale extractieprocedures extra gezuiverd waardoor ze geen reststoffen als zware metalen, PCB's of dioxines bevatten. Doils en Catoils hebben een bijzonder therapeutisch effect en worden alleen verkocht via de dierenarts en therapeut.

Op een visrijk dieet zouden ze toch juist een vitamine E tekort oplopen?

Maar er is een wonder gebeurd: ik heb meteen de HB makreel/kip besteld... die at hij NIET. Ik dacht echt, wat moet ik nu? Zekerheidshalve nog maar Bente's bak voor zijn neus gezet, daarin zat slechts HB Geit. En... hij at het op!  :o  :D Daarvoor had ik de HB Zalm en HB Geit gemixd dus kennelijk was hij er aan gewend. Zaten zelfs allemaal draden en spieren in en ik had niet heel goed geprakt dus er zaten ook grotere stukken tussen... die heeft hij eerst over de keukenvloer verspreid maar vervolgens net zo gemakkelijk opgegeten! Volgende keer mix ik de HB Geit en Kip, kijken of hij dat ook eet. Echt te gek als je ziet dat hij zijn bak zelfs (weliswaar kort) nalikt! Puur vlees... mijn weekend kan niet meer stuk! ;D
Laatst gewijzigd door Bente Ole Kambi op zo 15 jan 2012, 19:24, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie