Het verwarde cavia topic

Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Re: Het verwarde cavia topic

kiara
5-sterren
5-sterren

Bericht door kiara »

Ik heb het gelezen kwa blaas steen .
Mijn cavia had het ook met bloed plassen erbij.Foto laten maken en ja hoor blaastest.
Ik durfde de operatie niet aan.
Ik heb hem Eurologist gegeven en hij is weg ( na nog een foto )
Dierenarts stond versteld.
Daarnaast heb ik ipv metacam kleine dosering paracetamol gegeven, omdat ik weet dat de meeste cavia’s hun eetlust kwijt raken door metacam.
Daarnaast dieet aangepast.
Brokjes zeer beperkt en met weinig calcium, ( versele laga compleet) idem dito met groen voer weinig calcium.
Thimothee hooi en nergens geen last meer van al minimaal 1 jaar niet meer.
Misschien heb je hier iets aan.
Dit is nu de tweede cavia waarbij ik het zo heb opgelost.
Bijlagen
IMG_4026.png
eelke
Moderator

Bericht door eelke »

Olvarit heb ik inderdaad ook wel eens aan een konijn gegeven als dwangvoeding. Maar ik geloof dat ze nu echt aanraden om echt dwangvoeding te geven als je er op tijd aan kan komen.
Zal hem morgen weer eens wegen want dat is natuurlijk ook wel iets om in de gaten te houden. Verder is ie vandaag actief; Ollie was gisteren helemaal in zijn nopjes met een wat rustigere Jack (die banjerde veel meer rond) maar vandaag kreeg ie gewoon weer op zijn kop en Jack wilde ook al weer bovenop Ollie kruipen. En hij piepte net ook al weer om eten, dat had ik hem ook nog niet horen doen. Het piepen bij ontlasten blijft wel nog, dus we zijn er nog niet.

Eurologist ken ik niet, ik ga het eens opzoeken. Ik heb wel een kruid besteld wat ook 'steenbreker' genoemd wordt.
De brokjes voerde ik al, nou ja, afgewisseld of gemixt met Science selective, net wat er in de aanbieding is. En groente gaf ik ook alleen van de goede lijst. Timothy hooi ook (naast ook altijd een berg normaal hooi maar dat is meer om in te slapen).
Dus grootse hoop is nu ook op de vitamine D en Spa Blauw als verandering. Want dat is natuurlijk wel een zorg, dat hij met hetgeen hij al kreeg toch stenen maakt. Dus ik hoop dat het aan het water ligt...
kiara
5-sterren
5-sterren

Bericht door kiara »

Ik zou per direct stoppen met de selectieve
Is echt rotzooi hoor
Ik had het ook en dacht is goed
Nou daar kreeg die 2 van mij dus die blaas stenen door.

Eurologist heb ik altijd in huis voor als.

En wat ik ook altijd geef zijn wilgen takken
Is een natuurlijke paracetamol.

En groentes geven met weinig calcium
Maar goed dat is mijn ervaring en heb al heel lang cavia’s en al van alles geprobeerd.

Hopelijk gauw beter worden
Kaela
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Kaela »

Ik geef helemaal geen brokjes. Ik denk dat brokjes voor cavia’s net zo niet-passend is als voeding als voor honden. Droog, hard en van een samenstelling waar je bij de beste merken nog vraagtekens bij kan zetten.

Zeker als het om blaasstenen gaat is naar mijn idee het niet alleen de vraag wat ze aan nutrienten binnen krijgen, maar vooral: hoe goed spoelen ze door. Vocht, vocht vocht. En dat zit in weide en groente. Ik geef om die reden als ik groentes (is meer calcium en nitraten als in weide) dus ook altijd komkommer. Vocht, spoelen. Des te minder heeft het gruis de kans neer te slaan en voor problemen te gaan zorgen. Drinken uit een bakje doen die van mij dus amper
eelke
Moderator

Bericht door eelke »

Geef jij dan los vitaminen erbij?
kiara
5-sterren
5-sterren

Bericht door kiara »

Klopt wat je zegt
Hier zeer beperkt brokjes
Maar voornamelijk uit de natuur wat nu best veel is. Ik heb ook een app waar je planten kunt herkennen. Tevens ook voor mijn schildpad.
En hier ook altijd komkommer lekker doorspoelen
kiara
5-sterren
5-sterren

Bericht door kiara »

eelke schreef: za 16 mei 2026, 08:03 Geef jij dan los vitaminen erbij?
Bij mij alleen pilletje vit C wat ze ook nog lekker vinden
Meer niet
Kaela
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Kaela »

eelke schreef: za 16 mei 2026, 08:03 Geef jij dan los vitaminen erbij?
Nee ook niet. Als je kijkt wat er aan vitamine C in groentes ziet, dan zie je dat ze zomaar hun dagelijkse behoefte binnenkrijgen. Ik onthou zulke cijfers nooit goed, dus ik kan het niet meer goed vertellen. Maar peterselie, paprika, gras en witlof bijvoorbeeld bevatten veel vitamine c. Ik geef dit afwisselend dagelijks.
Kaela
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Kaela »

Dit staat op de site van mini natuur. Ik geef dagelijks een hele paprika en twee stronken witlof als ik groente voer of een berg gras als ik weide voer. Daarbij dan dus nog allerlei andere kruiden en/of groentes. Dus ik kan me echt niet voorstellen dat ze dan te weinig vitamine C krijgen.

IMG_4562.jpeg
eelke
Moderator

Bericht door eelke »

Oh ja, vitamine C geloof ik zeker ook wel. Al geef ik dat nu wel extra, bij mensen kan het natuurlijk ook helpen om ontstekingen tegen te gaan door het zuren van de urine. Althans, zegt men. Voor elk argument is wel een tegenargument te vinden ::) maar het extra geven is zo simpel want ze eten het inderdaad zo op dus dat blijf ik nu maar even doen.

Ik bedoel meer D, want die schijnt een belangrijke rol te spelen bij het verwerken van calcium. Al komen jouw caafjes natuurlijk ook wel buiten.

Vanmorgen het steenbrekers kruid binnen gehad. En verder gaat het nog steeds oke. Hij heeft ontdekt dat je in de slaapzak kan slapen ipv alleen er bovenop.

Even een flinke geeuw en dan weer verder slapen
IMG20260516084907.jpg
IMG20260516085226.jpg
Kaela
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Kaela »

Hoe is het met Jack Eelke?

Hier vanmiddag aan zonnebaden gedaan. Ik had geen tijd om naar de moestuin te gaan, dus lekker in de deuropening en met een dikke bult gras.
IMG_5066.jpeg
eelke
Moderator

Bericht door eelke »

Dat is niet goed gegaan. Hij werd elke dag een beetje fitter maar toch ook nog wel piepen bij poepen en plassen.

Gisterenavond werd dat even veel erger, met ook een beetje bloed. Dus vanmorgen als eerste bij de dierenarts, een nieuwe foto gemaakt, waarop nog veel meer stenen te zien waren (in beide nieren, blaas een nieuwe, en ook in de plasbuis etc) dus besloten om hem te laten gaan...

Toch wel kei verdrietig van. En voel ook schuld dat ik het vorige week toch nog geprobeerd heb, en boos dat de dierenarts in februari niet al een foto wilde maken, etc, etc. Maar ja, dat is achteraf, Jack heeft nu in ieder geval geen pijn meer :'(

IMG20250914100042~2.jpg
kiara
5-sterren
5-sterren

Bericht door kiara »

Ach wat erg Eelke
Zo zielig :'(
Veel sterkte met het verlies van je maatje :bigarmhug:
dinky89
5-sterren
5-sterren

Bericht door dinky89 »

Ach wat enorm verdrietig Eelke :'(
Wanneer je hem vorige week al had laten gaan had je je schuldig gevoeld en jezelf afgevraagd of je hem toch niet nog een kans had moeten geven. Achteraf is makkelijk praten met de kennis van nu die je toen niet had :-*
hannabelgje
5-sterren
5-sterren

Bericht door hannabelgje »

Hè getver wat verdrietig Eelke. En natuurlijk ben je daar verdrietig van. Het is toch je maatje. Jij hebt hem alle mogelijke kansen gegeven. Heel veel sterkte.

Verstuurd vanaf mijn SM-S931B met Tapatalk

Plaats reactie