Sweet Dutchess schreef:
en hoe bevalt de jupiter ?
Dit had ik er eerder over geschreven:
Ik heb trouwens de Jupiter 885 Enterprise die bij Vuur en Rook op de website staat. Ik had hem 2e hands via Ebay gekocht. Hij heeft 320W. Ik weet nog niet zo precies wat ik er van vindt. Martijn van Vuur en Rook is van mening dat dit de beste gehaktmolen i.c.m. een voorsnijder (een 16 mm. gatenschijf) is om vleesbot te malen. Volgens hem heeft een lid van BP (spfynxlover) deze en ook een ander model uitgebreid getest.
Vlees en ook orgaan malen gaat erg snel. Ik heb er tot nu toe pas 1 keer vleesbot mee gemalen. Dit waren kippenvleugels. Ze gingen er doorheen, maar ik had toch het gevoel dat het wat moeizaam ging. Het spiervlees moet goed koud zijn, anders komt er er als prut uit. Ik denk dat half bevroren spiervlees te hard is. Het gaat er wel doorheen, maar ik heb het gevoel dat ook halfbevroren spiervlees moeizaam gaat.
De machine zou 80 kg. per uur moeten malen. Echt zwaar belast heb ik de vleesmolen nog niet, met maar 1 kat maak ik ongeveer 5 - 7,5 kg. kvv per keer. Omdat ik nog steeds een voorraad gemalen bio kippenkarkas van Tierhotel heb liggen, hoef ik dus (nog) geen vleesbot te malen. En een aantal spiervleessoorten komen ook al gemalen bij me aan, waardoor ik dus eigenlijk het meeste alleen nog maar hooef te mixen volgens een van mijn recepten.....
johanna25 schreef:
Bij het hierboven beschreven molentje werd gebruk gemaakt van een nieuwe snijschijf en een nieuw mes, ophoping van bot en vliezen is schijnbaar algemeen voorkomend gebeuren.
Mijn eerste molentje had ik uitgeleend aan iemand die er hertenvlees in ging draaien, dat ging dus niet goed, hij ging kapot.
oorzaak ophopende vliezen.
In een koksforum stond dat de ideale temperatuur van het vlees 0 graden is om vlees te malen. Ik heb dit zelf ook ervaren met de Jupiter. Als het vlees direkt vanuit de koelkast wordt gemalen, komt het er vrij pruttig uit, zelfs met 16 mm. schijf. Als ik het vlees eerst een uur of 2 in de diepvriezer leg en dan maal, is de structuur veel beter.
Ook bij de Jupiter 885 blijven er resten achter tussen schijf en mesje als ik kippenvleugels maal, niet veel, maar wel een flinke dot. Dit komt door de vel. Dit was ook zo bij mijn Porkert 32. Als ze eerst een paar uur in de vriezer hebben gelegen, gaat het beter.
Edit:Maar dit ophopen van vellen en vliezen was met de Porkert handmolen ook een probleem.