Het verwarde cavia topic

Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Re: Het verwarde cavia topic

Kaela
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Kaela »

Oh Eelke wat verdrietig. Toch nog de strijd verloren.

Ik ga met Dinky mee. Als je vorige week hem had laten gaan toen ie nog zo goed ging, had je jezelf afgevraagd of het toch niet goed zou zijn gekomen.

Heel veel sterkte, die kleine karakters kruipen ook diep in ons hart.
eelke
Moderator

Bericht door eelke »

Ja dat is waar, hij was natuurlijk ook nog jong, al kan ik dat natuurlijk ook niet helemaal zeker weten natuurlijk. Maar toch, eigenlijk ben ik nogal van, liever een maand te vroeg dan een dag te laat, want die maand te vroeg hebben ze geen weet van en die dag te laat voelen ze wel. En nu was ik toch een dag te laat :-\
Maar het was ook lastig te lezen aan zijn gedrag, ik heb filmpjes van donderdag dat hij zit te piepen en bloed plast en tussendoor rent hij rond en staat hij rechtop op zijn achterpootjes te bedelen. Bij veel pijn zou dat ook een tandje minder gaan, zou je denken... :-\ maar pijn moet hij zeker hebben gehad.
Ik snap ook niet hoe hij nou zo snel zoveel stenen kon ontwikkelen.

Maar het is wat het is, en die kleine diertjes zijn ook gewoon een stuk kwetsbaarder dan honden en katten. Al heb ik nog niet eerder een cavia, kip of konijn moeten laten inslapen.

Ollie is maar stilletjes. Ik heb hem gisteren afscheid laten nemen en dat was sneu, hij ging aan Jack knabbelen. Allemaal mensen emotie natuurlijk die je er op los laat, maar hij is wel van slag. Zit in zijn huisje, komt er even uit om te eten en is meer schrikachtig. Dus daar moet ik denk ik ook wel wat mee. Een jong baby beertje zou eigenlijk de beste match zijn, wat weer niet match met mijn uitgangspunt om alleen opvangers in huis te nemen, er zijn immers al genoeg cavia's. Er zitten niet echt cavia opvangen in de buurt, laat staan dat zij dan toevallig ook nestjes hebben.
Wel een paar dus die ga ik alvast wel een mailtje sturen. En vond ook een fokker, past ook niet bij mn principe maar ja, als Ollie snel weer gezelschap nodig heeft is dat wellicht weer beter dan via een dierenwinkel of marktplaats.

En inderdaad, ze nemen een plekje in je hart, ook die kleintjes. En Jack nog het meest want die was ook de actiefste van het stel, en zocht het meest contact.
Ik moet er denk ik ook weer even aan wennen, dat het er nu eenmaal ook bij hoort.
- pien -
5-sterren
5-sterren

Bericht door - pien - »

Ik ga ook met Dinky mee.
Heel veel sterkte met het verlies van Jack :'(
En hopelijk heeft Ollie snel weer een maatje :-*
kiara
5-sterren
5-sterren

Bericht door kiara »

Opvangen hebben ook vaak jonkies hoor. Zit er 1 in Groningen en in Bakkum
Weet uiteraard niet waar je vandaan moet komen.
Maar een vriendje heeft hij wel nodig.
eelke
Moderator

Bericht door eelke »

West Brabant, op de rand van Zeeland, vlak boven Antwerpen. Dus Groningen is ehm, zo'n 3,5 uur enkele reis :-[

Mocht je een opvang weten iets meer in de buurt dan hoor ik het graag. Er zitten er wel wat in de cirkel van een uur rijden, maar die hebben geen jonge beertjes op de site staan. Dan staat er vaak ook wel dat ze niet alle dieren online zetten, dus vandaar dat ik ze wel ga benaderen. Wie weet.
kiara
5-sterren
5-sterren

Bericht door kiara »

eelke schreef: za 23 mei 2026, 09:20 West Brabant, op de rand van Zeeland, vlak boven Antwerpen. Dus Groningen is ehm, zo'n 3,5 uur enkele reis :-[

Mocht je een opvang weten iets meer in de buurt dan hoor ik het graag. Er zitten er wel wat in de cirkel van een uur rijden, maar die hebben geen jonge beertjes op de site staan. Dan staat er vaak ook wel dat ze niet alle dieren online zetten, dus vandaar dat ik ze wel ga benaderen. Wie weet.
O jammer maar dat is inderdaad niet te doen, in Groningen weet ik dat ze jonkies hadden.
Ik zou dan toch bellen bij jouw in de buurt .
Worden helaas veel ( zwangere) dieren afgestaan of erger gedumpt.
Ik werk voor Amivedi en hoor genoeg ellende.
En ja als ze echt niks hebben heb je denk ik weinig keus om bij fokker een baby beertje te kopen.
Of doe een oproep op Facebook groep van herplaats cavia’s
hannabelgje
5-sterren
5-sterren

Bericht door hannabelgje »

Ik weet niet of je beertje gecastreerd is maar dan zou je er ook nog een zeugje bij kunnen zetten.

Verstuurd vanaf mijn SM-S931B met Tapatalk

kiara
5-sterren
5-sterren

Bericht door kiara »

Eelke
Weet niet of je deze groep kent maar misschien een oproepje plaatsen
Bijlagen
IMG_4072.png
eelke
Moderator

Bericht door eelke »

hannabelgje schreef: za 23 mei 2026, 10:18 Ik weet niet of je beertje gecastreerd is maar dan zou je er ook nog een zeugje bij kunnen zetten.

Nee, want dan had ik wel voor die optie gekozen inderdaad, dan kon er een volwassen herplaats zeugje bij.
Heb nog wel overwogen om ze beide te castreren maar dat wordt afgeraden omdat dat ook weer voor gedoe kan zorgen, bij beertjes is het toch een beetje een ding van, als ze samen goed gaan, niks aan veranderen. En Jack en Ollie gingen samen nét goed, want die hadden ook wel eens mot. Dus ik durfde die verandering niet aan.
En nu Ollie castreren denk ik ook niet, nu hij al stress heeft (en heeft gehad, want hij moet ook aan Jack gemerkt hebben dat ie ziek was).

Dus ik geef het even een paar dagen om te kijken of ik een jong herplaats beertje kan vinden, en anders stap ik in het belang van Ollie toch maar over mijn principes heen.

Ohh bedankt voor die Facebook pagina, ik ga er naar kijken!
kiara
5-sterren
5-sterren

Bericht door kiara »

Ik zou ook zeker niet gaan castreren nu levert teveel stress op .

Ik hoop dat je wat vindt
Evt zelf oproep plaatsen
hannabelgje
5-sterren
5-sterren

Ah ok. De opvang hier castreert alles voor ze weggaan daarom dacht ik dat hij misschien al gecastreerd was. Hier hebben ze meestal ook jonge beertjes omdat ze veel cavia's drachtig binnenkrijgen.

eelke
Moderator

Bericht door eelke »

Nee, ze zijn volwassen als duo binnen gekomen bij het asiel hier in de buurt (die vooral katten en honden opvangen).

Nou, ik heb verschillende opvangen/mensen aangeschreven, wie weet.

Welke opvang is dat, Hanna? Jij woont al weer dichterbij mij dan Kiara ;)
Anne in Zweden
5-sterren
5-sterren

Bericht door Anne in Zweden »

Och, wat sneu, Eelke, dat jullie de strijd uiteindelijk toch niet konden winnen. :'( Hopelijk vind je snel weer een geschikt maatje voor Jack en jou. :-*
hannabelgje
5-sterren
5-sterren

Mijn caafs kwamen van:

https://www.kuufke.com/

Is in Limburg dus voor jou denk ik te ver.

kiara
5-sterren
5-sterren

Bericht door kiara »

De opvang in Bakkeveen castreert ook niet altijd. Als ze al gekoppeld zijn bv .
Jammer Eelke zover weg zit. Is hele goede opvang. Ik ooit een skinny beertje gehaald

Plaats reactie