Re: Voor de mensen met een moestuin. Deel 2

Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

hannabelgje
5-sterren
5-sterren

Bericht door hannabelgje »

Ja hier ook zelf gemaakt. Vermiculiet met compost en turf. Kost ff wat maar das gelukkig eenmalig
keetje
5-sterren
5-sterren

Bericht door keetje »

Dan ga ik dat ook maar doen. Maar eens even zien waar ik dat spul kan kopen. Dat Vermiculiet dus.
keetje
5-sterren
5-sterren

Bericht door keetje »

Zit ik te goegelen ontdek ik dat dat vermiculiet gewoon isolatiemateriaal is dat je bij een goede bouwmarkt kan kopen. Ook online. Dat maakt het maken van de MMbak mix een stuk makkelijker. Compost heb ik zef genoeg, tuinturf koop je bij een tuincentrum en de vermiculiet bij de bouwmarkt. Ik ga aankomende week maar eens op pad. :)
hannabelgje
5-sterren
5-sterren

Vermiculiet verkopen ze niet bij de bouwmarkt. Hebben wij toen ook geprobeerd. Maar er zijn via de site van jelle vele verkooppunten.
Vivianneb
5-sterren
5-sterren

Bericht door Vivianneb »

keetje schreef: Zit ik te goegelen ontdek ik dat dat vermiculiet gewoon isolatiemateriaal is dat je bij een goede bouwmarkt kan kopen. Ook online. Dat maakt het maken van de MMbak mix een stuk makkelijker. Compost heb ik zef genoeg, tuinturf koop je bij een tuincentrum en de vermiculiet bij de bouwmarkt. Ik ga aankomende week maar eens op pad. :)
Je hebt verschillende soorten, degene bij de bouwmarkt is niet de goede.
Ik heb mijn vermuciliet vorig jaar gehaald bij Welkoop (Boerenbond) daar is het ook te bestellen mocht het niet op voorraad zijn

Ik heb nu voor het gemak MM zakken gehaald bij een adres in de buurt :P
keetje
5-sterren
5-sterren

Bericht door keetje »

Ik zag dat ik hier in de buurt ook een adres heb, maar hoeveel van die zakken heb je dan nodig voor een MM bak? Iets van 300 liter ofzo? Ik ga me daar ook in verdiepen. ;D
hannabelgje
5-sterren
5-sterren

Bij mijn mm bakken van 120x120x20 heb ik er 1 zak ingedaan. Dat was meer dan genoeg hoor.
hannabelgje
5-sterren
5-sterren

Ik bedoel dan de Vermiculiet.
keetje
5-sterren
5-sterren

Bericht door keetje »

Klopt dus dan wel, mijn berekening van 300 liter want het is toch 1/3 tuinturf, 1/3 Vermiculiet en 1/3 compost? Dat zou dan 3 keer 100 liter zijn toch? Ik ga maandag eens even op pad voor dat spul. Heb dat adres al een mail gestuurd maar hoor nog niets terug. "t spul schijnt ook super te zijn om voor te zaaien. Geen schimmels niets.
-Annemarie-
5-sterren
5-sterren

Bericht door -Annemarie- »

keetje schreef: Zit ik te goegelen ontdek ik dat dat vermiculiet gewoon isolatiemateriaal is dat je bij een goede bouwmarkt kan kopen. Ook online. Dat maakt het maken van de MMbak mix een stuk makkelijker. Compost heb ik zef genoeg, tuinturf koop je bij een tuincentrum en de vermiculiet bij de bouwmarkt. Ik ga aankomende week maar eens op pad. :)
Niet doen hoor, die van de bouwmarkt. Daar wil je je groenten niet van eten.  :-X

Ik zag dat ze bij de Tuinland ook vermiculiet verkochten.
Brigitte
3-sterren
3-sterren

Bericht door Brigitte »

-Annemarie- schreef: Wij hebben de mix zelf gemaakt, vermiculiet bij een leverancier hier in de buurt gehaald.
Wij hebben het ook zelf gemaakt, vermiculiet gehaald bij een landbouw/ tuinderijgroothandel, en biologische moestuingrond en compost bij Ranzijn, zo gebeurd!
Volgens mij hoort daar geen turf in.
Barbaravh
4-sterren
4-sterren

Bericht door Barbaravh »

Ik heb geen ervaring met mm bakken, maar kan je daar niet gewoon tuinaarde en mest in doen? Lijkt me toch een dure bedoening die zakken?
Too
5-sterren
5-sterren

Bericht door Too »

Barbaravh schreef: Ik heb geen ervaring met mm bakken, maar kan je daar niet gewoon tuinaarde en mest in doen? Lijkt me toch een dure bedoening die zakken?
Tuurlijk kan dat wel maar dan heb je een heel andere 'tuin' deze mix kan je jaren achtereen gebruiken, compost toevoegen volstaat, de mix houd bijzonder goed vocht vast, is mooi los van structuur.  Verder kan Jelle (van de makkelijke moestuin)  t veel beter en uitgebreider uitleggen
Vivianneb
5-sterren
5-sterren

Bericht door Vivianneb »

Vermuciliet heeft de oa eigenschap dat het het mengsel luchtig houdt en daardoor wordt je bodem ook niet "hard" zo kunnen de wortels van de plantjes beter hechten. Daarbij zorgt het voor een hele goede vochthuishouding. Ik merk het verschil wel iig.. heb een borderbak waarbij ik het niet gedaan heb en daar heb ik de grootste moeite om iets te kunnen kweken.. maar mijn MM bakken doen het gewoon echt geweldig.
Barbaravh
4-sterren
4-sterren

Bericht door Barbaravh »

Ok bedankt voor de uitleg.
Wij kweken al jaren in de volle grond zonder vermiculiet te gebruiken, vandaar de vraag. Hier wordt er elk jaar wel een grote hoeveelheid mest onder gespit.

Plaats reactie