De BP-moeders! *Fleur is geboren! 2-2-2015

Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Re: De BP-moeders! *Dubbel Hoera, 17-3 Vera & 18-3 Dwayne geboren!

Nadia
5-sterren
5-sterren

Bericht door Nadia »

Jup ::)
Pff van 23-03 goed doorgeslapen.. Maar daarna volgensmij niet meer langer dan 45 minuten aan een stuk.
Honger had hij niet echt. Wel altijd behoefte aan een paar slokjes. Maar niet echt een borst leeg drinken. luiers gecontroleerd.. Maar die waren ook nooit extreem vol (op 1 luier na). Bij ons in bed genomen.. Dat was het ook niet. Op mijn blote buik/borst wilde hij wel slapen. Dus hebben we dat gedaan. Met als gevolg dat ik helemaal kreupel ben nu. Want ik drufde/kon me niet bewegen..

Is 5 weken een typische leeftijd voor een sprongetje? Want morgen is hij inderdaad 5 weken :)
Sieglinde
5-sterren
5-sterren

Bericht door Sieglinde »

Ja. Hadden we hier ook toen. Heb toen enkele nachten met haar op me mogen slapen.

Dit vond ik wel interessant, ik heb het even samengevat.
Bron: "Oei, ik groei!" van H. van de Rijt en F. X. Plooij

Rond vijf weken maakt de ontwikkeling van je baby een eerste sprongetje. Zijn zintuigen maken een snelle groei door. Je baby merkt dat er iets nieuws en vreemds gebeurt in zijn wereld. Hij raakt van slag, huilt en verlangt terug naar zijn meest vertrouwde plek, terug naar mama. Rond deze leeftijd zoeken alle baby's meer lichaamscontact en aandacht dan ze gewoonlijk doen. Het is dus normaal als je merkt dat je baby dat ook 'vraagt'. Soms duurt die grotere behoefte aan mama maar één dag, soms een hele week.

Sprong kondigt zich aan:
- meer huilerigheid, hangerigheid en humeurigheid.
- slaapt slechter
- huilen maakt moeder onzeker
- baby wil meer de borst en lijkt niet genoeg eten te krijgen
- bij mama vermindert de spanning
- baby valt in slaap tijdens het drinken

Tips om te troosten: rechtop tegen je aan dragen, aaien en strelen, wiegen, rustig rondlopen, neuriën, zachtjes op de billetjes kloppen.

Tips om in slaap te vallen: borst of flesje geven, ronddragen in draagzak, rondrijden in kinderwagen, autoritje

De mentale sprong in de rijping:
verandering in hersenomvang, zintuigen, stofwisseling
De baby heeft meer interesse in zijn omgeving:
- kijkt vaker en langer naar iets
- luistert vaker met meer aandacht ergens naar
- reageert duidelijker op aanrakingen
- reageert duidelijker op geuren
- glimlacht voor het eerst, of veel vaker dan voorhen
- maakt vaker pleziergeluidjes
- laat vaker merken wat hij leuk of vervelend vindt
- laat vaker merken dat hij weet wat er gaat gebeuren
- is langer wakker en bezig

Lichamelijke veranderingen:
- ademt regelmatiger
- schrikt en siddert minder
- traant voor het eerst of veel vaker dan voorheen als hij huilt
- groeit over de meeste spijsverteringsstoornissen heen
- verslikt zich minder
- geeft minder over
- heeft minder last met boeren

Hoe speel je op de sprong in?
- steun en koester de baby in de moeilijke momenten
- ontdekken wat de baby fijn vindt: wanneer glimlacht hij?
- waar kijkt je baby naar: kleuren, contrasten, gezichten
- ziet hij graag iets bekends of liever meer afwisseling
- waar luistert je baby naar: stem van mama
- brengt meer variatie in zijn eien geluidjes
- wat voelt je baby: aanrakingen
- let op: het is snel teveel voor een baby

De sprong is genomen: met zes weken breekt weer een makkelijke periode aan. De baby's zijn vrolijker, wakkerder, meer bezig met kijken en luisteren. De oogjes staan 'helderder' vinden veel moeders. En de baby's laten goed merken wat ze willen en wat niet. Kortom, alles is wat duidelijker dan voorheen.
wenche
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door wenche »

Ja, hier ook sprong (8,5 maand) jippie...
Alleen mamma is goed...
Else
4-sterren
4-sterren

Bericht door Else »

@ Sonja : wat een knapperd, en die ogen.... wauww!!!

Suze slaapt vannacht voor het eerst op haar eigen kamertje.
Ben benieuwd hoe het gaat/ wat ik ervan vind. Ik moet er 's nachts namelijk nog wel altijd uit voor een voeding.
Hoe doen jullie dat? Voeden op kamertje in een stoel, of meenemen naar je eigen bed en liggend voeden.
Nadeel van dat tweede lijkt me dat je 2 x uit bed moet en laat ik daar nou een hekel aan hebben....
Als ik t niks vind verhuist ze morgen zo weer terug  ::)

Suze zat met 5 weken helemaal onder de pukkels, jullie kindjes ook??
Hopelijk gaan de sprongetjes snel over en slapen de kids weer goed!
Laatst gewijzigd door Else op ma 21 apr 2014, 20:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Nadia
5-sterren
5-sterren

Bericht door Nadia »

Dwayne heeft nu met 5 weken iets van pukkeltjes. Maar nog niet noemenswaardig.
Hij heeft vandaag eigenlijk geen moment echt rustig geslapen :( zijn constant met hem in de weer geweest. Voor de zekerheid getempt. Was prima.

Ja ik ga er snachts uit en voed dan in een heerlijke relax stoel. Heb er een onwijs lekkere grote deken over liggen. Die drapeer ik over me heen. Licht op dimmen. En voeden.
Ik zorg dat ik alles heb klaar staan voor de nachtelijke verschoningen.
Vraag me af hoe jullie dat doen als de kindjes bij jullie slapen. Verschonen jullie niet in de nacht?
koekje
5-sterren
5-sterren

Bericht door koekje »

Vera heeft wel pukkeltjes, maar ook een erg droge huid tegelijk. En naast haar wenkbrauwen plekjes die ik er uit vind zien alsof ze tot eczeem zouden kunnen transformeren. Dus ik let er extra op dat alle textiel waarmee ze in aanraking komt met neutral was en huidverzorging hippie-verantwoord hou.

Als Vera 's nachts op haar gebruikelijke tijden een voeding krijgt, krijgt ze tussendoor ook een verse pamper. Komt ze ieder uur, dan niet ieder uur. Als we boven in bed liggen, dan pampert meneer en als we beneden slapen (zij in de box en ik op de bank), dan verschoon ik haar.
Ik voed in bed, rechtop zittend. Liggend voeden lukt me niet, dan kan ze niet bij de tiet of de tiet plet haar.

Vera is gister begin van de nacht/laat op de avond erg onrustig geweest, dat er nog geen uur tussen de voedingen zat. Maar na badje en tiet in bed ging ze gewoon netjes slapen.
Sonja
5-sterren
5-sterren

Bericht door Sonja »

David heeft op die leeftijd behoorlijk onder de baby-acne gezeten. En daarbij had hij ook een erg droog huidje. Met een week of 2 was dat weer weg. Hij heeft nog wel een tijd berg op z'n bolletje gehad, maar dat is inmiddels ook weg. Alleen heeft hij nu eczeem.  :( Ik heb, in overleg met de huisarts, me ongans gesmeerd met vaseline-lanettecreme, maar het jeukt en hij krabbelt zich open. Hij heeft nu een milde hydrocortison-zalf voorgeschreven gekregen, maar dat staat me eigenlijk best tegen. Maar jeuk is ook niet fijn voor hem en het spul werkt als een tierelier daartegen. Ik wil het echter niet te lang en te vaak gebruiken  :-\ .
Uiteraard worden hier ook alle kleertjes, lakentjes, spuugdoekjes etc. etc. gewassen in de neutral. Het mannetje zelf gaat maar 2 x per week in bad of onder de douche en dan ook maar heel kort. Verder gaat er gewoon even een washandje overheen en meer niet. Gebruik geen zeep, alleen zijn haartjes was ik met een shampoo van earth mama angel baby. En dan verder alleen maar die vaseline-lanettecreme.
Van de week maar weer even langs de ha voor overleg.
Else
4-sterren
4-sterren

Bericht door Else »

Suze had pukkeltjes in combi met een droog huidje maar dit was ook na een week of 2/3 over.
@nadia: ik verschoonde Suze altijd bij elke voeding, had alles klaar liggen op nachtkastje incl een verschoonmatje/ luieremmer etc. Deed t verschonen dus gewoon in bed tussen linker en rechter borst in. Verschoon haar nu net sinds een week niet meer in de nacht om het mezelf makkelijker te maken en de luier houdt t prima. Ze drinkt nu 's nachts ook meestal maar 1 borst dus ik ben met 10 minuutjes klaar. Ik voed altijd liggend in bed met een wekkertje erbij want val bijna altijd in slaap.
Ben benieuwd hoe t me deze nacht gaat bevallen. Heb ook een fijne stoel neergezet.
Nou slaap lekker (hopelijk ) allemaal!!!
Nadia
5-sterren
5-sterren

Bericht door Nadia »

Thnx.. Dwayne is nu ook rustig. Dus wij gaan nu ook lekker slapen :)

Ohh en als vriendje de dag erna niet hoeft te werken dan gaat hij Dwayne halen en verschoont hij hem. Dan voed ik liggend in bed. Heb dan inderdaad ook moeite met wakker blijven . in de stoel lukt me dat wel. Zo kan ook ook goed opletten of Dwayne actief drinkt.
Jantina
5-sterren
5-sterren

Bericht door Jantina »

Jaja, de nachtfles is er hier af! Verder is hij wel heel de nacht onrustig en slapen in zijn eigen bed ho maar  ::), maar goed, dat doet hij niet meer als hij 18 is, ongetwijfeld.
Ook hier eczeem. Heeft hij al vanaf het begin, een rot plekje op zijn wang wat maar niet weg gaat. Ik heb hem van de week laten testen op overgevoeligheid/allergie voor bepaalde voedingsmiddelen. Dat viel gelukkig mee, bepaald fruit moeten we mee oppassen en hij kreeg veeeel te veel melk nog. Dus dat drastisch minderen en op de opvolgmelk voor allergie kindjes om het even rustig te krijgen. Wij smeren trouwens met Dermel. Wordt ook geadviseerd door dermatologen van het Sophia kinderziekenhuis. Is een zalf op honingbasis. Ik vind hem erg prettig en zo lang ik het daarmee red, dan maar even geen hormoonzalf. Neutral kan ik trouwens ook nog wel eens proberen...
Nadia
5-sterren
5-sterren

Bericht door Nadia »

Else, hoe is je nacht gegaan?

Hier ging het weer goed :) 21.30 - 04.00 - 07.00 en van 07.00-09.30 lekker bij mij in bed geslapen. Na de ochtend voeding heeft hij geen zin meer om in zijn eigen bedje te slapen. Hij is dan wakker voor de dag. Alleen is mama dan nog gaar. En ik slaap niet in de middag. Dus slaap ik in de ochtend wat langer :)
Ivonne
5-sterren
5-sterren

Bericht door Ivonne »

Afbeelding

Ons 'kleintje'.

Juliette is nu (ruim) 10 maanden. En ja hoor.... in de volgende 'sprong' die als ik het geloven mag, de meest vervelden van alle sprongetjes is. Nou ja, is toch geen ontkomen aan dus die doen we er ook even bij.

Op dit moment gaat het slapen best oke (durf het bijna niet te schrijven, lijkt de goden verzoeken  ::)) Ze lust zo goed als alles (hoewel ze nu enigszins aan het mutsen gaat met het eten maar dat hoor bij het 'sprongetje'...).

Tot zover vind ik het erg leuk dat ze er is; vind een zo'n kleintje ook genoeg. Het is maar goed dat ik van te voren niet wist dat we zo'n slechte slaper zouden krijgen... maar goed. Het lijkt erop dat tegen de tijd dat ze een jaar is dat als dat soort fratsen achter de rug zullen zijn.

Ik hoop zelf nu toch gauw weer een baan te vinden (het was fijn om er te zijn maar nu wordt het toch echt langzaamaan weer tijd voor mijzelf) en ik ben ondertussen een studie gestart (HBO Arbeidsreintegratie), dat valt niet mee. Als ik het eerste kwartaal maar overleef dan gaat er meer goed.
Jantina
5-sterren
5-sterren

Bericht door Jantina »

O nee  :cry2: dan weer een sprong, nog vervelender dan die van 7 maanden?
Het is hier ook maar goed dat ik niet alles wist hoor, ik ken je gevoel  ::).
Fijn dat het slapen nu beter gaat!!!!
Sieglinde
5-sterren
5-sterren

Bericht door Sieglinde »

Robyn is vandaag weer gemeten en gewogen.
5kg5 en +-58 cm.
Spuitjes gekregen. ( en geweend  ::))

Verder een lastige nacht achter de rug maar dat komt meer omdat we vandaag een vd bulletjes hebben laten inslapen.
Het zat er al jaren aan te komen… Het lijkt wel of ze het beseft. Gisteren de hele avond geslapen in de box. Terwijl ze anders de hele avond clustert. Ze heeft me toch de tijd bij mn meisje gegund.
En ook vandaag is ze erg rustig. Ze is meegeweest bij de DA. Nog een dikke knuffel gegeven. Bah
Jantina
5-sterren
5-sterren

Bericht door Jantina »

Pfff koude rillingen van je verhaal  :'(

Gesloten