Ik gebruik ook gewoon tuinaarde en mest.Barbaravh schreef: Ik heb geen ervaring met mm bakken, maar kan je daar niet gewoon tuinaarde en mest in doen? Lijkt me toch een dure bedoening die zakken?
Re: Voor de mensen met een moestuin. Deel 2
Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke
-
lianneke
- 5-sterren

-
hannabelgje
- 5-sterren

Precies. Omdat je veel vraagt van je bak is het belangrijk er het juiste mengsel in te doen. Ja dat is in eerste instantie een hele investering. Het is wel eenmalig terwijl je potgrond ieder jaar moet vervangen. Ook kun je niet alles zaaien in bemeste grond. Zaailingen kunnen daar meestal niet tegen en verschroeien.Too schreef: Tuurlijk kan dat wel maar dan heb je een heel andere 'tuin' deze mix kan je jaren achtereen gebruiken, compost toevoegen volstaat, de mix houd bijzonder goed vocht vast, is mooi los van structuur. Verder kan Jelle (van de makkelijke moestuin) t veel beter en uitgebreider uitleggen
Ik ben blij dat ik twee jaar geleden braaf geluisterd heb naar Jelle en de investering heb gedaan. Mijn opbrengst is goed en na twee seizoenen is de grond in mijn bak nog steeds heel erg los. Zak compost erbij en hij kan weer een seizoen mee.
Waarom zou je potgrond ieder jaar moeten vervangen? Misschien iets bijmesten, of andere grond toevoegen.
Onze gewone moestuin krijgt ook geen nieuwe grond, gewoon zorgen voor een goede gezondheid van de grond en er mee werken..
Het potgrond verhaal lijkt me echt onzin.
Hanny
Onze gewone moestuin krijgt ook geen nieuwe grond, gewoon zorgen voor een goede gezondheid van de grond en er mee werken..
Het potgrond verhaal lijkt me echt onzin.
Hanny
Ik heb alle potgrond van vorig jaar in grote kuipen gedaan en koemest door gemengd. En dat gebruik ik nu weer, als de planten gaan groeien ga ik bijmesten met de groentetuinmestkorrels. Dit is de eerste keer dat ik dit doe en er zal ook wel een zakje of wat nieuwe potgrond gekocht moeten worden. Maar ik was niet van plan om elk jaar alle grond te vervangen.
Potgrond hoef je niet ieder jaar te vervangen, doe ik ook nooit. Alleen is na een bepaalde periode de mest eruit dus je zal moeten bij mesten, meer niet, Volgens Romke vd Kaa, mijn tuingoeroe. 
En dat van dat 1/3 tuinturf heb ik van de MMpagina van jelle. Of heb ik dat fout gelezen?
En dat van dat 1/3 tuinturf heb ik van de MMpagina van jelle. Of heb ik dat fout gelezen?
-
lianneke
- 5-sterren

Het vreemde is dat bijvoorbeeld mn aardbeien het beste doen die tussen de stoeptegels staan. Helemaal in de verdukking, nooit mest maar wel de grootste en lekkerste aardbeien. Ik kijk niet meer zo nauw met bemesting, vruchtwisseling etc.
- Angelique
- 5-sterren

Geraak ik eindelijk eens in een Appie...pleurt wat extra zooi in het bakkie om dan ook 1moestuintje te kunnen scoren.
OP
Hallo Jumbo
OP
Hallo Jumbo
Angelique schreef: Geraak ik eindelijk eens in een Appie...pleurt wat extra zooi in het bakkie om dan ook 1moestuintje te kunnen scoren.
OP
Hallo Jumbo
Ik heb dubbele hoor!
[/quote]
Nee, je hebt gelijk, ik had intussen in een ander boekje gelezen dat biologische aarde beter is dan turf, dat schijnt nogal te verzuren.
Ik gebruik dus : 1/3 biologische moestuinaarde
1/3 biologische kompost
1/3 vermiculiet
[/quote]
Nee, je hebt gelijk, ik had intussen in een ander boekje gelezen dat biologische aarde beter is dan turf, dat schijnt nogal te verzuren.
Ik gebruik dus : 1/3 biologische moestuinaarde
1/3 biologische kompost
1/3 vermiculiet
Volgende keer iets eerder naar een winkel voor een actie dan pas op de allerlaatste dag langs te gaan?Angelique schreef: Geraak ik eindelijk eens in een Appie...pleurt wat extra zooi in het bakkie om dan ook 1moestuintje te kunnen scoren.
OP
Hallo Jumbo
Of volgende keer ipv extra zooi in het bakkie langs een tuincentrum en daar zaden en leuk kasje kopen? Ik wordt erg hebberig bij de moestuinafdeling van de tuinland maar heb geen tuin
- Angelique
- 5-sterren

Jij denkt dat ik bij hou tot wannneer die actie loopt.dinky89 schreef: Volgende keer iets eerder naar een winkel voor een actie dan pas op de allerlaatste dag langs te gaan?
Of volgende keer ipv extra zooi in het bakkie langs een tuincentrum en daar zaden en leuk kasje kopen? Ik wordt erg hebberig bij de moestuinafdeling van de tuinland maar heb geen tuin![]()
En het ging me om het idee van het ah-moestuintje. Dus het tuincentrum was geen optie.
Wil je er nog Lique? Of ben je nou boos op ApAngelique schreef: Jij denkt dat ik bij hou tot wannneer die actie loopt.de hele winkel hangt nog vol met moestuintjesreclame.
En het ging me om het idee van het ah-moestuintje. Dus het tuincentrum was geen optie.
- Angelique
- 5-sterren

Nee, ik wilde euforisch de ap uitlopen met een moestuintje, dus ik ga niet de moestuintjes van jouw kinderen afpakkenKim_S schreef: Wil je er nog Lique? Of ben je nou boos op Ap![]()
![]()
Die hebben allebei al een hele bak vol (de hele familie spaart meeAngelique schreef: Nee, ik wilde euforisch de ap uitlopen met een moestuintje, dus ik ga niet de moestuintjes van jouw kinderen afpakken![]()
Ik heb vandaag mijn zadenpakketje en boek voor de MM binnengekregen. Baak staat ook al, nog leeg maar daar gaat volgende week aan gewerkt worden.
Ik had er al 1 staan maar die is in gebruik genomen door de kippies als zandbak.
Ik had er al 1 staan maar die is in gebruik genomen door de kippies als zandbak.