GNRH implantaat

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Re: GNRH implantaat

Femke
5-sterren
5-sterren

Bericht door Femke »

Nitus schreef: :-\ ... weet je toevallig ook waarom?
ik heb gisteren op een ander forum een 'niet zo positief' stuk gelezen over GNRH implantaten. Dat ging dan over mensen, maar daar schijnt het doorgaans niet langer dan een half jaar voorgeshreven te worden.
Zoals ik het lees is het geschreven door iemand die zelf vanwege medische noodzaak zo'n implantaat heeft gehad.

http://www.labradorforum.nl/viewtopic.p ... c&start=30
Femke
5-sterren
5-sterren

Bericht door Femke »

gnrh-agonisten

De meest effectieve manier om de eierstokactiviteit te onderdrukken, is door het gebruik van de zogenaamde gnrh-agonisten (bijvoorbeeld Lucrin, Zoladex, Decapeptyl, Suprecur, Synarel). gnrh staat voor Gonadotrophin Releasing Hormone. Dit is een hormoon dat door de hersenen wordt afgegeven aan de eierstokken. Het zorgt voor de productie van onder andere het vrouwelijk geslachtshormoon oestrogeen. Oestrogenen zorgen ervoor dat endometriose kan uitgroeien en actief kan worden. gnrh-agonisten onderdrukken de werking van de eierstokken en verminderen de aanmaak van oestrogenen zeer sterk. Bij de start van deze medicatie moet men erop bedacht zijn dat de klachten juist kunnen toenemen in de eerste tien tot veertien dagen. Dit wordt het flare-up-effect genoemd. Na deze periode treedt de echte onderdrukking van de eierstokken op. Deze medicatie kan als een depot (werking een of drie maanden) worden toegediend of als een kortwerkend middel, bijvoorbeeld via een neusspray. gnrh-agonisten zijn heel effectief tegen endometriose, omdat ze door het onderdrukken van de activiteit van de eierstokken de hele menstruatiecyclus stilleggen. Door het gebruik van gnrh-agonisten blijft de bestaande endometriose rustig en kan er geen nieuwe ontstaan. Door gnrh-agonisten komt een vrouw als het ware tijdelijk in de overgang.
Helaas hebben gnrh-agonisten ernstige bijwerkingen, vooral opvliegers. Een andere bijwerking is het droger worden van de schede, waardoor seks vaak moeilijker verloopt. Ook rapporteren veel vrouwen stemmingswisselingen, evenals het zich ‘niet zichzelf’ voelen. Langduriger behandeling kan van invloed zijn op de botdichtheid, er treedt botontkalking op.
Wanneer gnrh-agonisten worden gegeven voor een periode van meer dan zes maanden, is het van belang dat er ook medicijnen gebruikt worden om de bijwerkingen, vooral de botontkalking, tegen te gaan. Daarvoor moeten tabletten of pleisters met een hele lage dosering oestrogenen worden gegeven. Dit noemen we add-back-therapie. De bijwerkingen van gnrh-agonisten verdwijnen wanneer de agonisten niet meer genomen worden. Helaas komen dan ook de klachten van de endometriose meestal weer terug. gnrh-agonisten zijn (nog) niet in tabletvorm te verkrijgen.

Tegenwoordig zijn er ook gnrh-antagonisten. De werking van deze medicijnen is hetzelfde als die van agonisten, alleen hebben de antagonisten geen flare-up-effect. Ze zijn dus eigenlijk beter voor de behandeling van endometriose, maar er zijn nog geen gnrh-antagonisten in depotvorm.

bron: http://www.spreekuurthuis.nl/themas/end ... -agonisten_
Nitus
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Nitus »

Dankjewel Femke! Dit werpt een heel ander licht op de zaak.. ehh... het implantaat.
*Dorothea*
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door *Dorothea* »

Ik heb dat stuk heel lang geleden al eens gelezen. Ik ben er niet van geschrokken.
Want ik denk niet dat een reu botontkalking krijgt van het implantaat. Wat bij vrouwen gebeurt, is dat ze in de overgang komen door het GnRH. En wat gebeurt er in de overgang door het wegvallen van hormonen? Botontkalking. Deze mevrouw wil ons doen geloven dat GnRH botontkalking induceert, nou dat geloof ik dus niet.

Roept bij mij wel weer de vraag op: krijgen gecastreerde teefjes botontkalking?
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

*Dorothea* schreef: Ik heb dat stuk heel lang geleden al eens gelezen. Ik ben er niet van geschrokken.
Want ik denk niet dat een reu botontkalking krijgt van het implantaat. Wat bij vrouwen gebeurt, is dat ze in de overgang komen door het GnRH. En wat gebeurt er in de overgang door het wegvallen van hormonen? Botontkalking. Deze mevrouw wil ons doen geloven dat GnRH botontkalking induceert, nou dat geloof ik dus niet.

Roept bij mij wel weer de vraag op: krijgen gecastreerde teefjes botontkalking?
Ja vast wel. Maar leeft een hond lang genoeg om daar echt last van te ontwikkelen? Vast niet....
*Dorothea*
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Van stemmingswisselingen heb ik trouwens bij Indy niks gemerkt, ik vond hem juist veel vrolijker geworden.
Jolly
5-sterren
5-sterren

Bericht door Jolly »

Pim heeft sinds woensdagavond het implantaat. ( Dorothea nog hartstikke bedankt  :-*)
Nog geen speciale veranderingen gemerkt.
danielle1980
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door danielle1980 »

he is t al verkrijgbaar?
en hoe duur en waar?
*Dorothea*
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Jolly schreef: Pim heeft sinds woensdagavond het implantaat. ( Dorothea nog hartstikke bedankt  :-*)
Nog geen speciale veranderingen gemerkt.
Volgens mij merkten Ine en Margreet ook weinig verschil in het begin, Indy kreeg echt last van haantjesgedrag.
Pim is wel een bikkel hoor, gaf geen krimp toen die dikke naald er in ging.
Jolly
5-sterren
5-sterren

Bericht door Jolly »

*Dorothea* schreef: Volgens mij merkten Ine en Margreet ook weinig verschil in het begin, Indy kreeg echt last van haantjesgedrag.
Pim is wel een bikkel hoor, gaf geen krimp toen die dikke naald er in ging.
hahaha nee toen niet, maar in de spreekkamer komen was geen makkie.

Kennen jullie dat plaatje van die herder die met 4 gestrekte pootjes zich tegenhoud bij de deur, nou zo deed Pim dus ook.
margreet
5-sterren
5-sterren

Bericht door margreet »

Ik weet zeker dat het implantaat werk en Bram krijgt hem zo goed als zeker weer als hij uitgewerkt is.
Het afgelopen weekend heeft hij namelijk zonder noemenswaardige problemen doorgebracht met twee andere reuen.
Ze hebben een hele tijd in een kennel ,welliswaar gescheiden door een hek naast elkaar gezeten.
Tijdens de wandelingen door het bos en tijdens de zwempartijen hebben ze zelfs vlak naast elkaar gerend en gezwommen.
Dit was voor mij een openbaring en op deze manier is het echt genieten om hem zo ontspannen te zien.
Ik hoop dat het bij Pim ook een succes zal zijn.
Borke
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Borke »

Als het implantaat goed aanslaat, is dan niet de logische keuze om te doen wat Henneke met Storm gedaan heeft namelijk castreren?
Margreet waarom kies jij voor een nieuw implantaat, daar ben ik benieuwd naar?
henneke
5-sterren
5-sterren

Bericht door henneke »

AstridStraver schreef: Als het implantaat goed aanslaat, is dan niet de logische keuze om te doen wat Henneke met Storm gedaan heeft namelijk castreren?
Margreet waarom kies jij voor een nieuw implantaat, daar ben ik benieuwd naar?
als ze implantaten voor een jaar op de markt hadden gebracht dan had ik daar voor gekozen hoor omdat je dan later als khij oud en bejaard is geen spierverlies hebt door castratie , maar om bij Storm nou elk half jaar een implantaat te laten zetten vond ik voor hem geen goede keuze  ;)
*Dorothea*
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Ik denk dat Margreet Bram niet laat castreren omdat hij dan geen jachtwedstrijden meer mag doen op hoog niveau.
Jolly
5-sterren
5-sterren

Bericht door Jolly »

*Dorothea* schreef: Ik denk dat Margreet Bram niet laat castreren omdat hij dan geen jachtwedstrijden meer mag doen op hoog niveau.
dat is dus ook mijn dillema.

en Astrid ik denk  ook dat Margreet voor een 2de keer implantaat hierdoor :
*Dorothea* schreef: Nou ik zou het wel kunnen verklaren: een gecastreerde hond maakt nog steeds een beetje testosteron aan in z´n bijnieren, een hond met een implantaat heeft nul komma nul testosteron.
Jolly schreef: dus als ik dit goed begrijp; al zou het inplantaat goed werken en je overweegt daardoor castratie, dan kan het zijn dat de castratie niet hetzelfde effect geeft als het implantaat?
*Dorothea* schreef: yep, dat is dus ook mijn dilemma, de verwachting is dat een implantaat beter werkt als een castratie.
Bij fretten zijn er al uitgebreide studies gedaan en daar lijkt het er op dat de fretten met een implantaat minder agressief zijn als hun gecastreerde soortgenoten.
Het is alleen wel jammer dat er alleen maar die van een half jaar op de markt is, maar goed we gaan in dat half jaar goed opletten hoe Pim hopelijk veranderd.

Plaats reactie