Het weer
Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke
Re: Het weer
Ivm de bevroren sloten;
Slotontdooier is niet zo best voor je slot. Voorkomen is beter dan genezen, je sloten inspuiten met teflon spray voorkomt het bevriezen. Wd40 kan ook, maar minder goed, want dat werkt ook licht ontvettend.
Mocht het dan wel zo zijn kun je eerst proberen je sleutel een paar keer warm te maken met bv een aansteker, en in je slot te duwen. Zo ontdooid je slot.
Tot zo ver mijn spreekbeurt, zijn er nog vragen?
Slotontdooier is niet zo best voor je slot. Voorkomen is beter dan genezen, je sloten inspuiten met teflon spray voorkomt het bevriezen. Wd40 kan ook, maar minder goed, want dat werkt ook licht ontvettend.
Mocht het dan wel zo zijn kun je eerst proberen je sleutel een paar keer warm te maken met bv een aansteker, en in je slot te duwen. Zo ontdooid je slot.
Tot zo ver mijn spreekbeurt, zijn er nog vragen?
- MarijeEnBoomer
- 5-sterren

Wat is teflon spray?
Goede vraag!

Teflon ofwel PTFE spray (Polytetrafluorethylen) is een glijmiddel, smeermiddel en een antihechtmiddel, dat gebruikt kan worden waar hygiënische droogsmering gewenst is. PTFE spray is echter ook voor alle andere toepassingen, van duurzame smering, een zuiver en milieuvriendelijk alternatief. In de volksmond wordt deze kunststof ook Teflon (van de firma DuPont) genoemd.
PTFE spray
De belangrijkste eigenschappen in een overzicht:
Biedt zuivere droogsmering zonder hechtend vuil of vieze handen.
Voorkomt piepen en knarsen.
Zorgt voor een effectieve vermindering van weerstand zoals bij glij- en rolweerstand.
Hecht op alle materialen bv. metalen, kunststoffen, rubber, hout etc.
Hecht zelfs bij kleine oneffenheden.
Is waterafstotend en beschermt tegen corrosie.
Vermindert wrijving en slijtage.
Ideaal voor wrijving tussen verschillende materialen bv. rubber, hout of glas.
Is ideaal voor loopbanden, lagers, geleidebanen, geleidespoor, telescoopgeleiders en veel meer.
Is geschikt voor kortstondige en langdurige smering.
Is geschikt voor temperaturen van –50 bis +280ºC.
Beschrijving:
Teflonspray (Polytetrafluorethylen) geeft een hygiënische droogsmering voor alle materialen zoals metalen, kunststoffen, rubber, hout etc. en is daarom een zuiver en milieuvriendelijk alternatief voor vergelijkbare glij- en smeermiddelen. PTFE spray is ook dan geschikt wanneer ander smeermiddelen, zoals mineraaloliën en siliconen bij gebruik of verdere bewerking ongewenst zijn. PTFE hecht zelfs aan de kleinste oneffenheden en verleent daardoor aan elk materiaal gelijkmatige glijcapaciteit. De behandelde oppervlakken zijn waterafstotend, stofwerend en beschermt tegen corrosie en allemaal binnen een temperatuurbereik van -50 bis +.280ºC.
Algemeen gebruikelijk wordt PTFE ook wel Teflon (van de firma DuPont) genoemd, wat samenhangt met de Geschiedenis van PTFE oftewel Teflon.
PTFE spray is voor vele doeleinden geschikt, onderstaande mogelijkheden zijn slechts een voorbeeld:
Teflon spray is bv. zeer goed geschikt voor het smeren van trekkabels, kettingen, transmissies, tandwielen, transportbanden, loopbanden, rollagers, geleidebanen, in de fijnmechanica, geleispoor, telescoopgeleiders en veel meer. Daarbij komt dat PTFE spray geschikt is voor alle materialen zoals metaal, kunststof, rubber, hout etc. Daarom wordt PTFE spray in vele technische sectoren gebruikt. PTFE spray wordt bv. gebruikt bij de smering van fitnessapparaten of ter voorkoming van het bevriezen van bv. bewegende metaaldelen. PTFE spray zorgt ook voor het soepel blijven lopen van sloten, scharnieren en andere beweegbare delen, voorkomt knarsen en piepen en is geschikt voor het onderhoud van (tuin)gereedschap, fiets, motor en auto.
Hier vindt u meer gebruiksmogelijkheden.
Gebruik:
PTFE spray voor gebruik goed schudden. De te behandelen materialen, voorwerpen of oppervlakken dienen schoon, droog en vetvrij te zijn. Spuiten vanaf een afstand van ca. 10 – 25 cm. Enkele minuten laten drogen. Om de werking te verhogen kunt u de behandeling enkele malen herhalen. Iedere laag dient droog te zijn voor het aanbrengen van een volgende laag. Nawrijven met een doek verhoogt het resultaat.
Synthetische materialen eerst op verdraagbaarheid testen.
Informatie over Kunststof PTFE:
In tegenstelling tot wat men denkt is PTFE geen nevenproduct van de ruimtevaart, die pas in 1957 begon. PTFE werd al in 1938 door de chemicus Roy Plunkett bij toeval ontdekt. Hij was op zoek naar een koelmiddel voor koelkasten en experimenterend met Tetrafluorethylen (TFE) vond hij op een morgen in plaats van gas slechts witte kruimels in de fles. Het gas was omgevormd tot PTFE. Net als zijn ontdekker heet heden ten dage de productiemethode nog steeds Plunkett-methode.
In 1941 vroeg DuPont patent aan op PTFE en noemde het product Teflon.
Teflon ofwel PTFE spray (Polytetrafluorethylen) is een glijmiddel, smeermiddel en een antihechtmiddel, dat gebruikt kan worden waar hygiënische droogsmering gewenst is. PTFE spray is echter ook voor alle andere toepassingen, van duurzame smering, een zuiver en milieuvriendelijk alternatief. In de volksmond wordt deze kunststof ook Teflon (van de firma DuPont) genoemd.
PTFE spray
De belangrijkste eigenschappen in een overzicht:
Biedt zuivere droogsmering zonder hechtend vuil of vieze handen.
Voorkomt piepen en knarsen.
Zorgt voor een effectieve vermindering van weerstand zoals bij glij- en rolweerstand.
Hecht op alle materialen bv. metalen, kunststoffen, rubber, hout etc.
Hecht zelfs bij kleine oneffenheden.
Is waterafstotend en beschermt tegen corrosie.
Vermindert wrijving en slijtage.
Ideaal voor wrijving tussen verschillende materialen bv. rubber, hout of glas.
Is ideaal voor loopbanden, lagers, geleidebanen, geleidespoor, telescoopgeleiders en veel meer.
Is geschikt voor kortstondige en langdurige smering.
Is geschikt voor temperaturen van –50 bis +280ºC.
Beschrijving:
Teflonspray (Polytetrafluorethylen) geeft een hygiënische droogsmering voor alle materialen zoals metalen, kunststoffen, rubber, hout etc. en is daarom een zuiver en milieuvriendelijk alternatief voor vergelijkbare glij- en smeermiddelen. PTFE spray is ook dan geschikt wanneer ander smeermiddelen, zoals mineraaloliën en siliconen bij gebruik of verdere bewerking ongewenst zijn. PTFE hecht zelfs aan de kleinste oneffenheden en verleent daardoor aan elk materiaal gelijkmatige glijcapaciteit. De behandelde oppervlakken zijn waterafstotend, stofwerend en beschermt tegen corrosie en allemaal binnen een temperatuurbereik van -50 bis +.280ºC.
Algemeen gebruikelijk wordt PTFE ook wel Teflon (van de firma DuPont) genoemd, wat samenhangt met de Geschiedenis van PTFE oftewel Teflon.
PTFE spray is voor vele doeleinden geschikt, onderstaande mogelijkheden zijn slechts een voorbeeld:
Teflon spray is bv. zeer goed geschikt voor het smeren van trekkabels, kettingen, transmissies, tandwielen, transportbanden, loopbanden, rollagers, geleidebanen, in de fijnmechanica, geleispoor, telescoopgeleiders en veel meer. Daarbij komt dat PTFE spray geschikt is voor alle materialen zoals metaal, kunststof, rubber, hout etc. Daarom wordt PTFE spray in vele technische sectoren gebruikt. PTFE spray wordt bv. gebruikt bij de smering van fitnessapparaten of ter voorkoming van het bevriezen van bv. bewegende metaaldelen. PTFE spray zorgt ook voor het soepel blijven lopen van sloten, scharnieren en andere beweegbare delen, voorkomt knarsen en piepen en is geschikt voor het onderhoud van (tuin)gereedschap, fiets, motor en auto.
Hier vindt u meer gebruiksmogelijkheden.
Gebruik:
PTFE spray voor gebruik goed schudden. De te behandelen materialen, voorwerpen of oppervlakken dienen schoon, droog en vetvrij te zijn. Spuiten vanaf een afstand van ca. 10 – 25 cm. Enkele minuten laten drogen. Om de werking te verhogen kunt u de behandeling enkele malen herhalen. Iedere laag dient droog te zijn voor het aanbrengen van een volgende laag. Nawrijven met een doek verhoogt het resultaat.
Synthetische materialen eerst op verdraagbaarheid testen.
Informatie over Kunststof PTFE:
In tegenstelling tot wat men denkt is PTFE geen nevenproduct van de ruimtevaart, die pas in 1957 begon. PTFE werd al in 1938 door de chemicus Roy Plunkett bij toeval ontdekt. Hij was op zoek naar een koelmiddel voor koelkasten en experimenterend met Tetrafluorethylen (TFE) vond hij op een morgen in plaats van gas slechts witte kruimels in de fles. Het gas was omgevormd tot PTFE. Net als zijn ontdekker heet heden ten dage de productiemethode nog steeds Plunkett-methode.
In 1941 vroeg DuPont patent aan op PTFE en noemde het product Teflon.
- MarijeEnBoomer
- 5-sterren

Bedankt voor deze uitleg!
Ik heb alleen geen slot in m'n auto, maar wel op m'n fiets!
Daar zou ik dan wel wat uitleg over willen hebben! Kan dat?MarijeEnBoomer schreef:Bedankt voor deze uitleg!
Voor fietssloten werkt het ook!
- MarijeEnBoomer
- 5-sterren

Ik heb gewoon zo'n knopje ding op m'n sleutel!eelke schreef:Daar zou ik dan wel wat uitleg over willen hebben! Kan dat?
Voor fietssloten werkt het ook!
Duidelijk verhaal toch!
Dat zou je denken! Maar kan het mechanisme in je deur dan niet vast vriezen?MarijeEnBoomer schreef:Ik heb gewoon zo'n knopje ding op m'n sleutel!
Duidelijk verhaal toch!
- MarijeEnBoomer
- 5-sterren

Jeetje, dat is een goeie vraag! Ik ben alleen veel te blond om daar antwoord op je kunnen geven!eelke schreef:Dat zou je denken! Maar kan het mechanisme in je deur dan niet vast vriezen?
Geeft niet, is eerlijk! Ik ben te lui om me in meer dan 1 ding te verdiepen op 1 dag dus we wachten gewoon tot er iemand met verstand langs komt.MarijeEnBoomer schreef:Jeetje, dat is een goeie vraag! Ik ben alleen veel te blond om daar antwoord op je kunnen geven!
Overigens heeft mijn sleutel ook een knopje maar het knopje is stuk. Een nieuwe sleutel kost 120 euro dus lamazittedan. Alleen lastig met honden die meteen willen gaan lopen na het uit de auto springen, maar dan moeten zij ook maar wat leren.
- MarijeEnBoomer
- 5-sterren

Als het niet zo koud zou zijn zou ik wel naar m'n auto willen kijken of ik de sleutel erin kan doen maar helaas bevries ik dan.eelke schreef:Geeft niet, is eerlijk! Ik ben te lui om me in meer dan 1 ding te verdiepen op 1 dag dus we wachten gewoon tot er iemand met verstand langs komt.
Overigens heeft mijn sleutel ook een knopje maar het knopje is stuk. Een nieuwe sleutel kost 120 euro dus lamazittedan. Alleen lastig met honden die meteen willen gaan lopen na het uit de auto springen, maar dan moeten zij ook maar wat leren.
Er zal toch geen auto bestaan waar je geen sleutel in kan steken? Want wat moet je dan als je batterij ineens leeg is?
Oh, warm idee; is je reservesleutel ook met knopje? Bij mij is dat een normale.
- MarijeEnBoomer
- 5-sterren

Ik heb geen idee!eelke schreef:Er zal toch geen auto bestaan waar je geen sleutel in kan steken? Want wat moet je dan als je batterij ineens leeg is?
M'n mama heeft een auto die volgens mij helemaal geen sleutel heeft. Maarja die kan ik daar niet voor bellen en die is ook blond.
Jeetje wat een hoop onbeantwoorde vragen zo zeg....
Tja zo is het leven soms!
Wat leuk dat ze zo'n levensgroot standbeeld van een visser in de tuin hebben staan.Pauline schreef:.....En dit is de tuin:
Lijkt wel wat op Eddie...
Ik vind het zalig weer. Vandaag nog lekker gewandeld met de grote viervoeter. Die knapt helemaal op met dit koude weer.
eelke schreef:Er zal toch geen auto bestaan waar je geen sleutel in kan steken? Want wat moet je dan als je batterij ineens leeg is?
Jawel hoor. De lexus van mijn vader had geen sleutel, alleen een zapper. En die moest je starten met een knopje. Heel futuristisch!
Mijn tankdopslot was gister bevroren. En goed voor het slot of niet, ik heb er een half flesje ontdooier ingespoten. Je mot wat als je langs de snelweg gaat tanken met een bijna lege tank en nog meer als 300 km voor de boeg...