Jeukende plekken Joep

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Re: Jeukende plekken Joep, gaat oke, elimineren, 2e diersoort?

eelke
Moderator

Bericht door eelke »

Duif hmm....ik zat kwa gevogelte eerder aan kwartel of fazant te denken...zeker omdat honden duif zo slecht eten, en ik wel uitbreiding in zijn menu wil inmiddels...maar wellicht voor later!

Het eerste zakje haaskarkas is uit de vriezer :)
broek
1-ster
1-ster

Bericht door broek »

even voorstellen ik ben hennie en heb een basset die heet Joop en superallergisch.
Wat herkenbaar dit verhaal ik ben er de hele dag mee bezig geweest om het te lezen. Joop word in juli 5 jaar en we zijn al van pup af aan bezig met zijn allergien. We hadden het eerst zelf niet in de gaten tot ik een foto geplaatst had en iemand vroeg of hij allergisch was hij had zon rood buikje. We kregen van de fokker steeds te horen dat we ongeparfurmeerde mentholpoeder moesten gebruiken. Na veel spuiten ab kuurtjes en zalfjes heeft de DA een test gedaan en daar kwam uit Atopie, huisstofmijt en vlooienbeten en grassen en pollen hij verteld dat er nog een uitgebreider test was maar die was heel erg duur. We hebben zo aangehobbeld met hem en we waren zover dat hij om de 6 weken een moderin spuit moest hebben tegen de jeuk. Alle merken KVV hebben we geprobeerd en in huis alles aangepast tegen huisstofmijt, het ging met ups en downs. Vaak had hij huidontsekingen, en oorontstekingen. Tot eind september we zaten te eten en we Joop aankeken en allebei ons rot schrokken, 1 oog van Joop was weg, zijn ooglid was er helemaal overheen gezakt, Joop had een eenzijdige gezichtsverlamming gehad, meteen naar de DA en die heeft rontgenfoto's gemaakt en in zijn oren gekeken op de foto's was niks te zien hij had wel een lichte oorontsteking, oorzalf gehad een AB kuurtje. Thuis hem goed geobserveerd en we kwamen erachter dat hij ook niet veel kauwkracht had hij beet nu meer met de andere kant. We hebben veel gelezen en gepraat en we hebben besloten om het verder te laten onderzoeken wie weet wat er verder nog mee van kan komen en we wilden ook graag de oorzaak weten. We zijn in Utrecht terecht gekomen en daar hebben ze hem helemaal onderzocht en vonden het slim om een ct-scan te maken, het kon meteen dezelfde dag, dat was mazzel. Gelukkig zagen ze op de scan wel iets, de KNO arst was er die dag niet ze zouden de andere dag met haar overleggen en ons opbellen wat we verder gingen doen. Joop had een middenoorontsteking, maar het is een bikkel hij laat dat niet merken, dubbel moeilijk voor ons dus. Neotriam oorzalf gehad en een zwaardere AB kuur van 6 weken, dat hebben we nu onder de knie elke week de oren helemaal vol spuiten met zalf en zo hopen we de oorontstekingen voor te zijn. Moet ook nog vertellen dat een basset een hele diepe gehoorgang heeft dat ze nooit helemaal onder in het oor kunnen kijken, vandaar dat de DA dacht dat het maar een gewone oorontsteking was. Bij de laatste controle bij de KNO arts was er een arst bij die Joop aan het kriebelen was en vroeg of hij last van zijn huid had en toen ging het balletje aan het rollen, die oorontstekingen konden ook veroorzaakt worden door allergie dus naar de Dermatoloog. Voor hij aan de huidtesten begon moesten we eerst een eliminatie dieet doen hij moest een vleessoort krijgen wat hij voorheen nog nooit gegeten had ik had de keuze uit struisvogel en geit. We hebben voor geit gekozen daar was makkelijker aan te komen we moesten dat koken en daar rijst of aardappels bij geven. Pffffffffffffff wat stinkt dat en gek dat hij erop was maar de aardappels liet hij steeds liggen, die waren er ook alleen voor de vulling en vet dat geitenvlees is. Hij moest dit 6 weken eten en pikte hij onderweg in de struiken een stuk brood ofzo moesten we weer opnieuw beginnen.Ik  heb het moeten halveren de hoeveelheid hij kwam 1 kilo per week aan. De toestand van zijn huid ging achteruit hij verhaarde als een gek was blij dat dat achter de rug was, hij mag nu alles eten. Maar ik gaf hem al nooit geen rund en kip en lam dat ga ik nu ook niet meer doen. Toen konden we met de testen beginnen. De test van de DA (atopie) moest over die was verjaard, ze hebben toen een bloedtest gedaan dat werd opgestuurd naar zwitserland en ze hebben een huidtest gedaan daar kregen we meteen uitslag van daar kwam huisstofmijt uit en daar valt niet tegen te vechten zij de arts, pollen en grassen. We kregen prednison mee tegen de jeuk hij reageerde er supergoed op, heb het meteen afgebouwd en toen had hij zijn eigen eten weer en ik zag hem met de week weer opknappen. Uit de bloedtest kwamen 18 positieve reacties, we hebben 2 flesjes met de allergische stoffen meegekregen en een heel schema en moet hem daar mee inspuiten om hem resistent te maken voor de allergieen. Alleen een beetje jammer toen we begonnen met injecteren had Joop 2 plekken op zijn nek en heb daat cortavance voor gehad en de arts zei kan zijn dat het met een paar dagen over is...................niet dus. Ben nu onder behandeling bij mijn eigen DA hij heeft honingzald gehad en Ab inmiddels de tweede een zwaardere en Nizoral, en daar ben ik mee gestopt ik heb het idee dat hij daar geen eetlust van heeft. Offfffffffff hij houd ons voor de gek ben het even aan het uitproberen hij wil wel pens en snackjes, maar zijn gewone vlees wil hij niet nu had ik een rol geitenvlees en dacht dat kent hij niet rauw dat zal hij wel niet eten.........nou de bodem uit zijn bak...........maahij had gisteren niet gegeten kan ook heel veel honger gehad hebben................pfffffffffffffff weet het niet het eten is nu op het moment een probleem.

Ik zal kijken of ik een foto kan plaatsen
Groetjes hennie
coby.p
5-sterren
5-sterren

Bericht door coby.p »

jeetje hennie, wat een verhaal zeg,
sterkte er mee verder, laat weten hoe het gaat.
maar misschien kan je zelf een eigen topic maken?
dan reageren de mensen specifiek op jouw verhaal, jouw hond.
eelke
Moderator

Bericht door eelke »

Het is inderdaad een heel verhaal zeg.
Een eigen topic is inderdaad het makkelijkst, want dan kan iedereen goed terug lezen wat je geschreven hebt over jouw hond, en beter advies geven.
Verder natuurlijk welkom hier! Ik zou zeggen, lees lekker rond, er staat veel informatie.

Wat Joep betreft, zijn huid blijft wat rood geïrriteerd...vind het maar lastig hoor. Hij lijkt er zelf geen last van te hebben. Haas vond hij gelukkig wel erg lekker, ging er in als koek  :biggrin2:
coby.p
5-sterren
5-sterren

Bericht door coby.p »

maar hij heeft geen jeuk, eelke?
eelke
Moderator

Bericht door eelke »

coby.p schreef: maar hij heeft geen jeuk, eelke?
Nee hij jeukt niet. Tenminste, ik weet inmiddels niet echt meer wat ´normaal´ is natuurlijk. Maar niet zo als hij op de hert jeukte bv.
Xerox
5-sterren
5-sterren

Bericht door Xerox »

eelke schreef: Tenminste, ik weet inmiddels niet echt meer wat ´normaal´ is natuurlijk.
Vervelend is dat he? Misschien valt haas voor Joep dan onder de categorie 'niet optimaal, maar acceptabel'?
eelke
Moderator

Bericht door eelke »

Xerox schreef: Vervelend is dat he? Misschien valt haas voor Joep dan onder de categorie 'niet optimaal, maar acceptabel'?
Nou, haas heeft ie pas 1 keer op, dus daar zal het niet van zijn.
Kans is ook nog groot dat hij naast een voedselallergie ook nog een andere allergie heeft natuurlijk. Misschien zelfs wel helemaal geen voedingsallergie...
Dat durf ik allemaal niet met zekerheid te zeggen.
Dus voor nu kijk ik gewoon naar mijn hond, hoe voelt hij zich, is hij vrolijk, zit hij lekker in zijn vel? En als ik dat met ja kan beantwoorden, zit het wel goed.
Maar er gaat gewoon iets intern niet helemaal goed bij hem. De vacht is bv nog steeds niet terug van het scheren bij het biopt. Op zijn lies kun je zelfs het plekje nog zien waar het biopt gedaan is... dat hersteld gewoon allemaal niet snel.
Xerox
5-sterren
5-sterren

Bericht door Xerox »

eelke schreef: Nou, haas heeft ie pas 1 keer op, dus daar zal het niet van zijn.
Maar ook bij een enkel klein stukje van een bepaald iets kan een reactie optreden toch? Xerox had zondagavond 1 geitenniertje op en zat maandagmiddag helemaal onder de plekken.

Maar voor de rest sluit ik me bij je aan, het is vaak niet 1 ding, was het maar zo makkelijk...
eelke
Moderator

Bericht door eelke »

Ja, dat kan inderdaad ook wel...
Hij vind haas wel echt heel erg lekker :) gelukkig maar. Nu nog duimen dat hij er gewon tegen kan, de jeuk is er in iedergeval nog niet.
keetje
5-sterren
5-sterren

Bericht door keetje »

Ik blijf nog steeds meelezen,... ;)
fydgi
3-sterren
3-sterren

Bericht door fydgi »

Mijn herder krabt en bijt zich nog steeds suf :s oren vol prut, rode liezen, rode lippen, wondjes boven de ogen ...
ze staat nu sinds 3 mei op konijn maar heeft 7mei katteneten gepikt en dit weekend wat aan de koeienkak gezeten :( hopelijk is het niet zo erg dat ze er op reageert ... ik blijf volhouden, als ze na 8 weken konijn geen beterschap toont, probeer ik een andere diersoort. lukt dit niet dan laat ik een allergietest doen op mijten ed.
vreselijk :s
tt-tjes
5-sterren
5-sterren

Bericht door tt-tjes »

fydgi schreef: Mijn herder krabt en bijt zich nog steeds suf :s oren vol prut, rode liezen, rode lippen, wondjes boven de ogen ...
ze staat nu sinds 3 mei op konijn maar heeft 7mei katteneten gepikt en dit weekend wat aan de koeienkak gezeten :( hopelijk is het niet zo erg dat ze er op reageert ... ik blijf volhouden, als ze na 8 weken konijn geen beterschap toont, probeer ik een andere diersoort. lukt dit niet dan laat ik een allergietest doen op mijten ed.
vreselijk :s
Die allergietest kun je toch laten doen, terwijl je elimineert. Als mijn hond zo'n jeuk had dan wachtte ik dat niet zo veel weken af.
fydgi
3-sterren
3-sterren

Bericht door fydgi »

ik had aan mijn DA gevraagd om zo'n test te laten doen en die vond zo'n testen niet goed aangezien ze volgens hem niet betrouwbaar zijn. Daarmee heeft hij toen bloed genomen om eerst te zien of er innerlijk niets miszat, daar kwam gewoon uit dat haar witte bloedcellen die wijzen op allergie idd te hoog zijn. Dan wou hij medicatie geven en hem op Provet brok zetten. Toen heb ik gezegd dat ik eerst een eliminatiedieet wou proberen aangezien ik niet van plan ben haar haar hele leven te drogeren ... .
tt-tjes
5-sterren
5-sterren

Bericht door tt-tjes »

Het is denk ik niet de bedoeling om dit in dit topic uitgebreid te gaan bespreken, maar als jij wil dat er een allergietest gedaan wordt heeft je DA dat gewoon te doen, of hij het er nou mee eens is of niet. Als hij het dan toch niet wil dan ging ik naar een andere DA. Zijn bloedbeeld geeft het tenslotte niet voor niets aan.

Plaats reactie