Nelson proudly presents. Update
Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke
Re: Nelson proudly presents. Doorliggen
Het klopt, je moet nix. Als je een medische indicatie hebt voor een zkh-bevalling, moet je niet perse naar het zkh.
het kan wel aan te raden zijn. Het kan ook heel lastig in dat geval een vlos te vinden die een thuisbevalling wilt begeleiden
UC wil ik je met klem afraden.
Toch zeker nu, toch zeker voor een eerste. En toch ook zeker zo vroeg on je zwangerschap.
UC bevallen doe je vanuit vertrouwen, niet vanuit een angst tot (onnodig) medisch ingrijpen.
Ik voel me gesterkt door de bevalling van Vera. Ik kan dat! En nog snel ook.
Maar ook ik vind UC te risicovol voor mezelf. Volledig handsoff waarschijnlijk wel. En in bad. Wel in zkh en weer aan de mobiele ctg, dan is er snel mogelijkheid tot ingrijpen. En na de baby een injectie oxitocine, want ik hou niet van een fluxus.
Maar dit dus omdat ik al eerdere ervaring heb.
het kan wel aan te raden zijn. Het kan ook heel lastig in dat geval een vlos te vinden die een thuisbevalling wilt begeleiden
Toch zeker nu, toch zeker voor een eerste. En toch ook zeker zo vroeg on je zwangerschap.
UC bevallen doe je vanuit vertrouwen, niet vanuit een angst tot (onnodig) medisch ingrijpen.
Maar ook ik vind UC te risicovol voor mezelf. Volledig handsoff waarschijnlijk wel. En in bad. Wel in zkh en weer aan de mobiele ctg, dan is er snel mogelijkheid tot ingrijpen. En na de baby een injectie oxitocine, want ik hou niet van een fluxus.
Mee eens..ik snap je helemaal en je moet inderdaad niets.Hope schreef:Nogmaals, en dan hou ik erover op.
Ik ben het er niet mee eens. Je MOET niks. Dat laat medisch NL je denken, maar dat is niet hoe het is.
Er zijn zelfs (steeds meer) vrouwen die kiezen voor unassisted childbirth. Dus ik ben echt niet de enige gek in dit land die vind dat ik de regie ga houden tijdens mijn bevalling. Dat mag iedereen denken, iedereen mag van me vinden wat hij/zij wil. Maar echt, nogmaals, ik MOET niks.
Laat iedere zwangere kiezen voor de manier die hij/zij wil. Ga je voor een medische bevalling in een ziekenhuis en vind je dat prima, mooi! Maar kies je daar niet voor: laat diegene dan in zijn waarde.
UC gaan we ook niet doen. Was een voorbeeld om te laten zien dat niets moet.koekje schreef:Het klopt, je moet nix. Als je een medische indicatie hebt voor een zkh-bevalling, moet je niet perse naar het zkh.
Wat is UC?
Afkorting van Unassisted Childbirth.
Hier en daar in Amerika in zwang. Soms soort van gedwongen; door te ver van faciliteiten afwonen of geen geld of verzekering, soms/meestal op eigen initiatief.
Er zijn twee versies: de ene is alleen de bevalling zonder (medische) begeleiding; dus ook geen verloskundige oid. De andere versie is de hele zwangerschap ook zonder controles aan moeder en kind.
Hier en daar in Amerika in zwang. Soms soort van gedwongen; door te ver van faciliteiten afwonen of geen geld of verzekering, soms/meestal op eigen initiatief.
Er zijn twee versies: de ene is alleen de bevalling zonder (medische) begeleiding; dus ook geen verloskundige oid. De andere versie is de hele zwangerschap ook zonder controles aan moeder en kind.
Dit bracht me tot nadenken en roept vragen bij me op. Mijn bevallingen zijn meer dan 30 jaar geleden. Ik heb ook drie keer tegen de verloskundige en mijn man gezegd: Gaan jullie maar onder het bed zitten. Met andere woorden, ik doe dit alleen en geef het wel aan wanneer ik hulp nodig ben. Het is ook op die manier gegaan, ze zaten niet onder het bed natuurlijk maar lieten me helemaal met rust en de bevallingen verliepen prima.Hope schreef:Een knip kan voor mij dusdanig ernstige gevolgen hebben dat ik bijvoorbeeld nooit meer fatsoenlijk kan zitten. Of dat ik zeer ernstige zenuwpijnen krijg. Dan gaat het niet over een pijntje, maar over ernstige, langdurige en ondraaglijke pijn. Ik ben ooit door een wanhopige anesthesist onder narcose gebracht omdat die man het onmenselijk vond maar niemand nog wist wat ze voor me konden doen. Dát is de pijn waarover ik praat, niet een pijntje waarvoor je een asperientje neemt en er daarna niet meer aan denkt. Dan denk je wel even drie keer meer na dan normaal over een knip die vaak "uit gewoonte" al gezet wordt.
Maar weinig bevallingen gaan dusdanig snel mis dat een knip de enige optie nog is. Als je weet dat inknippen een dusdanig groot effect kan hebben op het leven van de vrouw kan je overwegen om snel in te grijpen met een sectio en niet af te wachten.
Bijvoorbeeld: je spreekt af dat je een thuisbevalling gaat doen. Moet er toch naar het ziekenhuis worden gegaan ga je over tot sectio.
Overigens zijn de meningen over het daadwerkelijke nut van een knip zeer verdeeld. Maar goed, dat is een andere discussie.
Vandaar mijn advies enkele bladzijden terug, zoek een verloskundige waar je een klik mee hebt. Zij kan jouw keuzes verwoorden tijdens de bevalling, ook in het ziekenhuis.
Dan heb ik nog een vraag. Je bent, terecht, enorm bang voor zenuwpijn. Is dit alleen het probleem bij een knipje? Speelt dat geen rol bij scheuren of bij de wond van de keizersnee?
Heel dapper dat je zoiets zwaars en gecompllceerds als een zwangerschap en bevalling uberhaupt aandurft. Daar is heel veel moed voor nodig. Het is een prachtige ervaring. In mijn beleving zo terug naar de "oertijd". Overgeleverd aan de bron van het bestaan. Geen enkele regie meer over je leven.
Wat mij vertrouwen gaf is dat al die miljoenen mensen op aarde ooit zijn geboren. Dan zou ik het ook aan moeten kunnen om te bevallen.Maar vanzelfsprekend is en wordt het nooit.
Ik ben eigenlijk heel benieuwd hoe het nu met je gaat.
Volg dit topic en heb bewondering voor jullie hoe je alles uitzoekt en probeer naar jullie hand te zetten.
Maar vind het ook vreselijk wat jullie allemaal overkomt.
Er zouden nu toch wel eens een paar maanden op zijn minst moeten komen aarin alles gewoon leuk en goed gaat.
Volg dit topic en heb bewondering voor jullie hoe je alles uitzoekt en probeer naar jullie hand te zetten.
Maar vind het ook vreselijk wat jullie allemaal overkomt.
Er zouden nu toch wel eens een paar maanden op zijn minst moeten komen aarin alles gewoon leuk en goed gaat.
Momenteel wisseld het zich erg af. Afgelopen week heb ik twee dagen gehad waarop ik even van de bank kon. Eventjes naar buiten, een wasje aanzetten of wat rustig aan opruimen in huis. Ik geniet met volle teugen van elk moment dat ik van de bank af kan. Mijn rug vind elke vorm van beweging echt heerlijk.
Er zijn ook dagen dat het echt heel slecht gaat. Dan kan ik dus echt alleen maar heel stilletjes op mijn rug liggen en steeds kleine slokjes drinken nemen. Ik spuug op die dagen soms wel 15x per dag
Eten blijft een gevecht. Ik heb geen honger, geen trek, alleen maar misselijkheid en afkeer voor elke vorm van voedsel. Maar ja, het moet. Voor mij en voor de kleine. Ijs gaat nog steeds het beste. Verder probeer ik van alles maar eigenlijk word ik overal echt ziek van. Het gevoel alsof er een steen in mijn maag zit, zwaar misselijk, hevige buikpijn, kokhalzen en in het ergste geval dat vele spugen. En als dat eenmaal begint hang ik zomaar een kwartier boven de plee, net zo lang tot er alleen maar gal komt.
Aardbeien kunnen eten is dus echt een geluksmoment. Voor de eerste keer in weken kreeg ik iets binnen waarvan ik na de eerste hap dacht: hey, lekker! En waarvan ik achteraf niet minstens twee uur moet bijkomen.
Maar, ja, het gaat beter. Want eerder telde een week zeven zware dagen en vorige week waren het er "maar" vijf. Ondertussen 12 weken zwanger. Dat is natuurlijk een geluksmomentje op zich. 12 weken is toch wel een beetje een soort magische grens.
Verder, wat betreft bevalling, laat ik het even voor wat het is. We weten nu wat we willen en hebben dat geregeld. Het is nog even bedenken wat ik met het ziekenhuis wil. Liefst helemaal niets, maar stel er is toch reden om erheen te gaan is het ook niet handig als ze dan plotseling een geboorteplan onder hun neus krijgen van een vrouw die niets zomaar wil. Ik denk dat ik de komende weken een bevalplan maak en dat met ze doorspreek. Ik verwacht dat ze er niet achter zullen staan. Als dat wel zo is, dan is dat super. Als het niet zo is dan gaan we naar een POM-afdeling (poli op maat).
Er zijn ook dagen dat het echt heel slecht gaat. Dan kan ik dus echt alleen maar heel stilletjes op mijn rug liggen en steeds kleine slokjes drinken nemen. Ik spuug op die dagen soms wel 15x per dag
Eten blijft een gevecht. Ik heb geen honger, geen trek, alleen maar misselijkheid en afkeer voor elke vorm van voedsel. Maar ja, het moet. Voor mij en voor de kleine. Ijs gaat nog steeds het beste. Verder probeer ik van alles maar eigenlijk word ik overal echt ziek van. Het gevoel alsof er een steen in mijn maag zit, zwaar misselijk, hevige buikpijn, kokhalzen en in het ergste geval dat vele spugen. En als dat eenmaal begint hang ik zomaar een kwartier boven de plee, net zo lang tot er alleen maar gal komt.
Aardbeien kunnen eten is dus echt een geluksmoment. Voor de eerste keer in weken kreeg ik iets binnen waarvan ik na de eerste hap dacht: hey, lekker! En waarvan ik achteraf niet minstens twee uur moet bijkomen.
Maar, ja, het gaat beter. Want eerder telde een week zeven zware dagen en vorige week waren het er "maar" vijf. Ondertussen 12 weken zwanger. Dat is natuurlijk een geluksmomentje op zich. 12 weken is toch wel een beetje een soort magische grens.
Verder, wat betreft bevalling, laat ik het even voor wat het is. We weten nu wat we willen en hebben dat geregeld. Het is nog even bedenken wat ik met het ziekenhuis wil. Liefst helemaal niets, maar stel er is toch reden om erheen te gaan is het ook niet handig als ze dan plotseling een geboorteplan onder hun neus krijgen van een vrouw die niets zomaar wil. Ik denk dat ik de komende weken een bevalplan maak en dat met ze doorspreek. Ik verwacht dat ze er niet achter zullen staan. Als dat wel zo is, dan is dat super. Als het niet zo is dan gaan we naar een POM-afdeling (poli op maat).
Bedankt voor je updaten en wat fijn dat je het positieve altijd bekijkt.
Vorige week 2 mooie dagen laat het deze week 3 zijn en steeds een dag erbij.

Blijf aan jullie denken en wens je alle goeds toe.
Vorige week 2 mooie dagen laat het deze week 3 zijn en steeds een dag erbij.
Blijf aan jullie denken en wens je alle goeds toe.
-
hannabelgje
- 5-sterren

Ik weet uiteraard niet hoe het in nl geregeld is, maar hier mag je verloskundige/vroedvrouw in het zkh er ook bij zijn (sinds kort) dus als die op de joogte is van de situatie en wat jij wil dan kan die ook voor je spreken in het zkh. Mijn schoonzus heeft nu vier kindjes op de wereld gezet met een vroedvrouw thuis en wil ook steeds een zo natuurlijk mogelijke bevalling. Alles ging in overleg en vantevoren alles goed afspreken. Ookal is iedere bevalling anders. Tuurlijk kun je het voor een heel groot deel plannen. Ik denk dat het ook veel rust geeft vantevoren om voor jezelf uit te maken wat je wel wil en niet wil. Tuurlijk kunnen er dingen anders lopen, maar het zou ook zomaar kunnen van niet. En laten we daar nu gewoon even lekker vanuit gaan.
Veel plezier met je aardbeien [emoji8]
Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
- Pauline
- 5-sterren

Je bent en blijft voor mij een onvoorstelbaar dappere KANJER!
-
Lil
Collega van mij heeft dat gedaan; met eigen vroedvrouw in het ziekenhuis bevallen.hannabelgje schreef:Ik weet uiteraard niet hoe het in nl geregeld is, maar hier mag je verloskundige/vroedvrouw in het zkh er ook bij zijn (sinds kort) dus als die op de joogte is van de situatie en wat jij wil dan kan die ook voor je spreken in het zkh. Mijn schoonzus heeft nu vier kindjes op de wereld gezet met een vroedvrouw thuis en wil ook steeds een zo natuurlijk mogelijke bevalling. Alles ging in overleg en vantevoren alles goed afspreken. Ookal is iedere bevalling anders. Tuurlijk kun je het voor een heel groot deel plannen. Ik denk dat het ook veel rust geeft vantevoren om voor jezelf uit te maken wat je wel wil en niet wil. Tuurlijk kunnen er dingen anders lopen, maar het zou ook zomaar kunnen van niet. En laten we daar nu gewoon even lekker vanuit gaan.
We zijn overgestapt naar een "vrije vroedvrouw". Dat bevalt (haha!) ontzettend, ontzettend goed. Geen protocollen meer en alles in overleg. Als we naar het ziekenhuis zouden moeten (die kans is nu al veel kleiner) dan blijft ze bij ons. Maar ik wil geen "gevecht" als we daar onverhoopt terecht komen. Maar er is nog tijd genoeg om te bedenken wat we daarmee gaan doen.hannabelgje schreef:Ik weet uiteraard niet hoe het in nl geregeld is, maar hier mag je verloskundige/vroedvrouw in het zkh er ook bij zijn (sinds kort) dus als die op de joogte is van de situatie en wat jij wil dan kan die ook voor je spreken in het zkh. Mijn schoonzus heeft nu vier kindjes op de wereld gezet met een vroedvrouw thuis en wil ook steeds een zo natuurlijk mogelijke bevalling. Alles ging in overleg en vantevoren alles goed afspreken. Ookal is iedere bevalling anders. Tuurlijk kun je het voor een heel groot deel plannen. Ik denk dat het ook veel rust geeft vantevoren om voor jezelf uit te maken wat je wel wil en niet wil. Tuurlijk kunnen er dingen anders lopen, maar het zou ook zomaar kunnen van niet. En laten we daar nu gewoon even lekker vanuit gaan.
Oh wat fijn dat je dat nu voor elkaar hebt. Dat scheelt echt zoveel! Ben blij voor jeHope schreef:
We zijn overgestapt naar een "vrije vroedvrouw". Dat bevalt (haha!) ontzettend, ontzettend goed. Geen protocollen meer en alles in overleg. Als we naar het ziekenhuis zouden moeten (die kans is nu al veel kleiner) dan blijft ze bij ons. Maar ik wil geen "gevecht" als we daar onverhoopt terecht komen. Maar er is nog tijd genoeg om te bedenken wat we daarmee gaan doen.
-
hannabelgje
- 5-sterren

Mijn schoonzus zit inderdaad ook bij "vrije" vroedvrouwen. Eentje heeft ook ervaring opgedaan in afrika. Ze gaan voor de meest natuurlijke begeleiding. Ze doen ook de kraamzorg naderhand. Ideaal. En ze hebben een lactatie deskundige in het team. Ook wel reuze handig.