Biscuit en het Siamsa A nestje. Nieuwe foto's op pag. 276!

Hier kun je artikelen/informatie over medische zaken posten en vinden, dat als naslagwerk kan dienen voor de forumleden. Dit is GEEN vragen of discussie-categorie.

Moderator: Charlie Angel

Re: Biscuit en het Siamsa A nestje. Nieuwe foto's op pag. 276!

Naomi B
5-sterren
5-sterren

Bericht door Naomi B »

Lieve Lizzy,

Ik ben het eens met Eelke. Het is ook iets wat we bij de ehbo leren. Elke beslissing die je in een noodsituatie neemt, is op dat moment de goede en beste. Want was er een betere dan deed je dat. Je hebt álles in het werk gezet voor Biscuit wat je kon doen. En als dit soort situaties minder voorkomen dan dat er praktijkervaring is, laten we dan daar ook aan de andere kant blij mee zijn want dat betekent minder dieren die deze ellende hebben meegemaakt. Jouw uitgebreide beschrijving gaat hier toch heel veel mensen helpen. Fokkers die misschien meelezen en die nu gewaarschuwd zijn voor de symptomen. Achteraf bekijken hoe dingen gaan is op zich goed. Het is goed om te evalueren en de leerpunten op een rijtje te zetten. Het is onderdeel van een verwerking die je nodig hebt.
Ik kan nogmaals alleen maar zeggen dat Biscuit de beste hondenmamma en hondenpappa heeft.  :-*
Angelique
5-sterren
5-sterren

Bericht door Angelique »

Hier was het precies eender. Ik werd met Angels met de boodschap weggestuurd...koelen koelen koelen...toen het alleen maar beroerder werd en die tiet ook op knappen stond heb ik meneer Lique opdracht gegeven om het Inet af te gaan stropen terwijl ik met cold packs aan het vechten was. En dan kom je op allerlei buitenlandse sites en dan is het ineens dat je overal leest......hot packs....dus het ging toch köt en we hadden weinig te verliezen en toen zijn we over gegaan op de hot packs en toen begon de melk te stromen wat de druk wat weg nam. Niet genoeg, want ook hier viel een gat (uhh gaatje in vergelijkk net Bisq), maar daardoor kon wel alle zooi eruit komen en dat was acuut de weg naar herstel.

Naderhand de da hierop aangesproken...zegt hij...ja, nee, als de mastitis op komt zetten kun je proberen deze te stoppen door te koelen. Angels was dat stadium voorbij en dan moet je in combi met hot packs proberen de melk af te voeren en naderhand koel je dat weer om de infectie te drukken. Het eerdere advies kwam dus van zijn directe collega, dus dan heb je al tegenstrijdige adviezen binnen 1 praktijk  :-X

Dus het advies van koelen is niet gek, maar ergens in het proces moet je gaan zien of denken...dit drukken we niet meer, dus dan de rijping maar bevorderen.
Mevroi Kruim
5-sterren
5-sterren

Bericht door Mevroi Kruim »

*Dorothea* schreef: Maar punt is dus dat die spenen zo strak zaten dat de pups de melk er niet goed uit kregen, terwijl met een beetje druk van buitenaf de melk eruit spoot. Dan kun je aanleggen wat je wil, ze krijgen het er gewoon niet uit. En dat komt bij mensen dus ook voor, dat de tepel te strak zit waardoor de baby er niks uit krijgt. Het advies is dan om te gaan kolven.

Achteraf (daar heb je hem weer, achteraf kijk je een koe in z'n kont),waren er al meer signalen dat het niet goed dreigde te gaan. Zo schoot de melk niet toe toen de eerste pup er was. De pups gingen niet zelf naar de tepels, ze moesten aangelegd worden en met veel moeite lukte het uiteindelijk om ze te laten drinken. Een paar dagen later kwam er opeens melk uit de huid, op een plek waar geen tepel zat. Tsja achteraf...... de volgende keer zal Lizzy sneller gealarmeerd zijn en zal de situatie sneller onder controle zijn.
Klopt, als de boel te strak staat kun je beginnen met kolven, helemaal waar.
En die melk uit de huid verbaasde mij ook hogelijk. Ze wilden alleen niet naar die achterste tepels toe toch?
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Mevroi Kruim schreef: Klopt, als de boel te strak staat kun je beginnen met kolven, helemaal waar.
En die melk uit de huid verbaasde mij ook hogelijk. Ze wilden alleen niet naar die achterste tepels toe toch?
Ja, maar de dierenartsenpraktijk in Sleeuwijk vond het helemaaaaaaaal niet ongewoon :-\
Mevroi Kruim
5-sterren
5-sterren

Bericht door Mevroi Kruim »

Lizzy schreef: Ja, maar de dierenartsenpraktijk in Sleeuwijk vond het helemaaaaaaaal niet ongewoon :-\
OK. Dan ben ik dus een onnozele leek die er niks van snapt :crazy2:
danielle1980
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door danielle1980 »

Lizzy schreef: Ja, maar de dierenartsenpraktijk in Sleeuwijk vond het helemaaaaaaaal niet ongewoon :-\
ik heb t ook al paar keer gezien om eerlijk te zijn bij teven
leni
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door leni »

Lizzy,je zit in beeld op de webcam ;)
leni
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door leni »

:biggrin2:
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

leni schreef: Lizzy,je zit in beeld op de webcam ;)
Da's niet de bedoeling :biggrin2: :biggrin2: :biggrin2:
leni
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door leni »

daarom meld ik het ook ;)
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Naomi M. schreef: Lieve Lizzy,

Ik ben het eens met Eelke. Het is ook iets wat we bij de ehbo leren. Elke beslissing die je in een noodsituatie neemt, is op dat moment de goede en beste. Want was er een betere dan deed je dat. Je hebt álles in het werk gezet voor Biscuit wat je kon doen. En als dit soort situaties minder voorkomen dan dat er praktijkervaring is, laten we dan daar ook aan de andere kant blij mee zijn want dat betekent minder dieren die deze ellende hebben meegemaakt. Jouw uitgebreide beschrijving gaat hier toch heel veel mensen helpen. Fokkers die misschien meelezen en die nu gewaarschuwd zijn voor de symptomen. Achteraf bekijken hoe dingen gaan is op zich goed. Het is goed om te evalueren en de leerpunten op een rijtje te zetten. Het is onderdeel van een verwerking die je nodig hebt.
Ik kan nogmaals alleen maar zeggen dat Biscuit de beste hondenmamma en hondenpappa heeft. :-*
:-* voor jou en Eelke
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

leni schreef: daarom meld ik het ook ;)
Hartstikke goed van je, dank je :biggrin2:
syiryo
4-sterren
4-sterren

Bericht door syiryo »

owwie.. wat een gezellige dikbuikigge stippelpups.. :smitten: :smitten: :smitten: :smitten: :smitten:
**Marjolijn**
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door **Marjolijn** »

Lieve Lizzy,

Achter de schermen hebben een vriendin en ik meegekeken en enorm meegeleefd en onze mening naar elkaar geventileerd hoe wij dachten dat wij dat op zouden gaan lossen mocht ons dat overkomen.
Ik als beginnend fokker vond het verschrikkelijk om te zien hoe het ook kan gaan en ben me des te meer gaan beseffen dat het niet vanzelfsprekend is dat alles goed gaat.
Hoe raar en bizar het ook klinkt, ik ben blij dat ik dit heb 'mee kunnen beleven'. Want zoals Naomi al zegt, ik heb er enorm veel van geleerd en ben nu super alert op deze symptomen. En mocht het de verkeerde kant op gaan weet ik, en dan ben ik dus vast niet de enige, dat ik bepaalde handelingen beter niet kan doen en andere juist wel.

Dus het leed van Biscuit bespaard misschien andere teven wel hetzelfde leed omdat we dankzij de openheid van jou een heleboel geleerd hebben. Dank je wel daarvoor!

En hoe mooi is het dan om nu via de webcam die heerlijke spikkels zien te ravotten en wetend dat Biscuit heel hard aan het opknappen is dankzij haar gouden mandje en gouden papa en mama! :-*
*Dorothea*
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door *Dorothea* »

oooow wat wordt Sita toch een mooi hondje! :smitten:

Plaats reactie