Natriumascorbaat is een zout, oftewel een mineraal, maar het bevat geen keukenzout (NaCl), alleen natrium. Het niet voeren van synthetische stoffen is een overtuiging die ik niet deel, ik zie er zeker als het voor mensen is goedgekeurd weinig kwaad in (mits met mate). maar ieder zijn dingMowgli schreef: Maar de meeste mensen hier barfen juist omdat ze hun honden en katten geen synthetische toevoegingen als vitaminen willen geven. Hier zit extra vitamine C in, dat druist dus tegen hun principe in. Bovendien bevat natriumascorbaat (veel) zout, dat zou ik mijn Mowgli ook niet willen geven; ik heb mijn vorige kater aan chronische niereninsufficiëntie verloren.
Afvalvlees
Moderator: Lizzy
Re: Afvalvlees
1 gram natrium staat voedingstechnisch gelijk aan 2,5 gram keukenzout.kakocavi schreef: Natriumascorbaat is een zout, oftewel een mineraal, maar het bevat geen keukenzout (NaCl), alleen natrium. Het niet voeren van synthetische stoffen is een overtuiging die ik niet deel, ik zie er zeker als het voor mensen is goedgekeurd weinig kwaad in (mits met mate). maar ieder zijn ding![]()
Hoe kom je daarbij?pike schreef: 1 gram natrium staat voedingstechnisch gelijk aan 2,5 gram keukenzout.
Dat gaat over natrium als onderdeel van NaCl. Chloor werkt ook op de bloeddruk, dus heeft NaCl een sterker effect dan natrium zonder chloride. 1000 mg natriumascorbaat bevat ook maar 111 mg natrium, de overige 889 mg is ascorbaat = vitamine c. Overigens is er geen vastgestelde limiet voor natriumascorbaat en werkt het preventief tegen hartaanvallen, aderverkalking en ontstekingen, aldus Wikipedia.
Laatst gewijzigd door kakocavi op wo 13 nov 2013, 19:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Ja en volgens diezelfde wikipedia kan een overdosis ook kwaad. Wat is de overdosis als er geen vastgestelde limiet is ?
Overigens gaat het mij niet speciaal om dit ene E-nummer, maar om toevoegingen in het algemeen. Jij hebt er duidelijk geen probleem mee, prima.hoor ik zit er niet mee. Ik hoef mijn overtuigingen/principes niet uit te dragen, te verkondigen, te prediken of wat dan ook. Die behoefte heb ik absoluut niet. Ik zeg alleen: het zit erin. Voor degene die dat wel graag wil weten en het nog niet had opgemerkt. Niks meer en nIks minder. En als jij geen problemen hebt met e- nummers dan eet je ze lekker op of je geeft ze aan je dieren. Zal mij worst wezen. Laat het jou dan worst wezen dat ik ze niet meer hoef en ook niet aan mijn honden geef.
Overigens gaat het mij niet speciaal om dit ene E-nummer, maar om toevoegingen in het algemeen. Jij hebt er duidelijk geen probleem mee, prima.hoor ik zit er niet mee. Ik hoef mijn overtuigingen/principes niet uit te dragen, te verkondigen, te prediken of wat dan ook. Die behoefte heb ik absoluut niet. Ik zeg alleen: het zit erin. Voor degene die dat wel graag wil weten en het nog niet had opgemerkt. Niks meer en nIks minder. En als jij geen problemen hebt met e- nummers dan eet je ze lekker op of je geeft ze aan je dieren. Zal mij worst wezen. Laat het jou dan worst wezen dat ik ze niet meer hoef en ook niet aan mijn honden geef.
Een overdosis water kan ook kwaad en kan zelfs dodelijk zijn, dus dat zegt niet zo veel.pike schreef: Ja en volgens diezelfde wikipedia kan een overdosis ook kwaad. Wat is de overdosis als er geen vastgestelde limiet is ?
Het is me trouwens een raadsel hoe je erbij komt dat ik je wil overtuigen of dat het me überhaupt wat uitmaakt wat je aan je dieren voert. Ik reageerde op jouw stelling over natrium en zout enzo, omdat die volgens mij niet juist/volledig was. Meer niet hoor. Voer dus vooral wat je zelf wil voeren.
Mis de like knopkakocavi schreef: Dat gaat over natrium als onderdeel van NaCl. Chloor werkt ook op de bloeddruk, dus heeft NaCl een sterker effect dan natrium zonder chloride. 1000 mg natriumascorbaat bevat ook maar 111 mg natrium, de overige 889 mg is ascorbaat = vitamine c. Overigens is er geen vastgestelde limiet voor natriumascorbaat en werkt het preventief tegen hartaanvallen, aderverkalking en ontstekingen, aldus Wikipedia.
Heb mijn katten net weer heerlijk categorie 3 hartblokjes uit de vriezer van de Appie gegeven....Zonder toevoegingen.
- Angelique
- 5-sterren

*mis de like knop*pike schreef: Ja en volgens diezelfde wikipedia kan een overdosis ook kwaad. Wat is de overdosis als er geen vastgestelde limiet is ?
Ik ook. Me like.Angelique schreef: *mis de like knop*
-
Kim en Casper
- 4-sterren

Er is water toegevoegd. Dat maakt t product zwaarder Dus duurder terwijl water niks kost? Daarnaast proeft t vlees waterig... Nee een goede slager is mij veel waard...kakocavi schreef: Ik zie het toevoegen van water en vitamine c nou niet echt als een probleem, het maakt het product hooguit gezonder. E301 is natriumascorbaat, een natuurlijk anti-oxidant dat voorkomt in alle groente en fruit. Ik zou dit gewoon voeren, niks mis mee.
Dan ben je tegen vanwege de prijs, niet om gezondheidsredenen. Dat is heel wat anders. En mijn katten krijgen regelmatig wat water over het voer zodat ze genoeg vocht binnen krijgen, ik heb niet het idee dat ze het dan minder lekker vinden. Daarom, IK heb er geen problemen mee, ik voer het zelf alleen meestal niet omdat het goedkoper te krijgen is.Kim en Casper schreef: Er is water toegevoegd. Dat maakt t product zwaarder Dus duurder terwijl water niks kost? Daarnaast proeft t vlees waterig... Nee een goede slager is mij veel waard...
-
Kim en Casper
- 4-sterren

Heeft niks te maken met de prijs. Ik ben er tegen dat er zoveel gerotzooid word met vlees. En daarmee bedoel ik dus enummers toevoegen, glucose om een product glanzend te maken, water inspuiten etc etc. Allemaal om ons eten langer te kunne bewaren. Ik heb liever vlees dat maar een paar dagen houdbaar is en helemaal puur is dan vlees dat na een week in de koelkast nog helderrood ziet omdat er toevoegingen in zitten.... Weet wat je eet. En wat je dus aan je honden geeft.
En vergeet het vet niet. Dit wordt ook toegevoegd. Ben het verder helemaal met je eens.Kim en Casper schreef: Er is water toegevoegd. Dat maakt t product zwaarder Dus duurder terwijl water niks kost? Daarnaast proeft t vlees waterig... Nee een goede slager is mij veel waard...
Oké, dat kan. Ik vind een minimale hoeveelheid glucose en water niet eng genoeg om niet te voeren. E-nummers, ligt er aan welke, als het om natuurlijke stoffen gaat heb ik daar ook niet per definitie problemen mee, hoewel ik puurder wel beter vind. Maar ik eet zelf wel eens een koekje of wat chips, vlees, brood etcetera uit de supermarkt, ik krijg dus duizend keer meer E-nummers binnen dan mijn katten en ik leef nog. En daar zitten echt wel heftigere stofjes tussen dan wat water en bloedsuiker. Mijn katten krijgen uitstekend te eten, ik hou me strikt aan de percentages, maal hun mixjes bevroren en voer voor minstens driekwart wild van hoge kwaliteit met natuurlijk toegevoegde vitaminen en mineralen. En ze zijn kerngezond. Dus ja, dat beetje glucose en water in een sporadisch gevoerd pakje hart zal me dan eerlijk gezegd een rotzorg zijn.Kim en Casper schreef: Heeft niks te maken met de prijs. Ik ben er tegen dat er zoveel gerotzooid word met vlees. En daarmee bedoel ik dus enummers toevoegen, glucose om een product glanzend te maken, water inspuiten etc etc. Allemaal om ons eten langer te kunne bewaren. Ik heb liever vlees dat maar een paar dagen houdbaar is en helemaal puur is dan vlees dat na een week in de koelkast nog helderrood ziet omdat er toevoegingen in zitten.... Weet wat je eet. En wat je dus aan je honden geeft.
Laatst gewijzigd door kakocavi op ma 18 nov 2013, 16:48, 1 keer totaal gewijzigd.