Van vers terug naar brok?

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Re: Van vers terug naar brok?

Martine-Tom

Bericht door Martine-Tom »

Ik voer op dit moment (helaas) kvv maar heb hiervoor barf gevoerd, ik vond het werk echt meevallen, en dan had ik nog heel veel portioneer werk met 100 gram barf op een dag....
Eerste paar keren was ik uren bezig met een paar kilo en op den duur heb je er zo'n routine in dat je bijna op het oog gewichten kan schatten, zat er ook nooit veel naast.
Per dagportie in een zak, elke dag een zak ontdooien en klaar...
Gonnie
4-sterren
4-sterren
Contacteer:

Bericht door Gonnie »

Ik maak nu voor 2 honden en 1 kat barf.
Spiervlees, orgaan en groenten (dit laatste voor de honden) pak ik voor alle 3 de dieren in 1 zak.
Als er verse voorraad komt weeg ik alles af en vries het in.
Alleen het botwerk is voor alle 3 anders. Ieder heeft zijn eigen "over"zak.

's avonds haar ik alles uit de vriezer en 's morgens  pak ik voor storm (onze pup van bijna 8 weken) zijn gedeelte er alvast vanaf aangezien hij 4 x per dag eet.
Het eten voor Bruut en Sera (de poes) blijft netjes liggen tot 's avonds.

Eigenlijk ben ik eens in de zoveel weken een avond bezig om alles te portioneren en dan gaat alles de vriezer in.
En ik moet wel zeggen dan Barf meer werk is dan kvv, maar stiekem vind ik het heerlijk om zo bezig te zijn voor mijn kanjers  :smitten:
Fabienne88
1-ster
1-ster

Bericht door Fabienne88 »

Het ergste vind ik het nog wel in de koude wintermaanden ...  bbbbbbrrrrrrrrrr ..
Ik wil het vlees absoluut niet binnen in huis hebben staan, dus het wordt geleverd en blijft buiten onder het afdak. Daar verdeel ik het ook in de juiste porties.. maar als ik het eerst moet breken.. oohh.. die kou op mn vingers.. vreselijk.
Snel aan de warme thee als ik na een dik uur klaar ben met zwoegen ;-)
jelle01
1-ster
1-ster

Bericht door jelle01 »

Met de komst van onze nieuwe pup was ik ook aan het rekenen geslagen en ten gevolge van een rekenfout kwam ik voor BARF veel duurder uit dan brok.
Vandaar dat we besloten hadden om onze 2 volwassen honden op brokken te zetten en de pup en ons oudje op KVV.
Wat heb ik mij dat beklaagd !!!!! :-[
Het verschil was ongelooflijk ... onze brokkenhonden hadden geen goede stoelgang meer, ze verloren veel meer haren en ze stonken uit hun huid.
Ik had er echt wroeging over en ben opnieuw aan het BARFEN geslagen.
Ik heb opnieuw mijn rekenmachine bovengehaald en de rekenfout ontdekt. ::) :-X
Ondertussen staan onze 2 volwassenen en de pup terug op BARF en ons oudje op KVV.
BARF is ietsje duurder maar het is de moeite waard.
malimaniac
4-sterren
4-sterren
Contacteer:

Bericht door malimaniac »

Ik ga niet meer terug op brok. Het barfen is voor mij wel duurder dan de brok die ik voerde ( Barca ), maar als ik nu bij honden in de bek kijk die even oud zijn als Iza en vanaf pup Barca eten zie ik een groot verschil. Wat zitten die tanden vol met tandplak. Heb het mezelf wel wat makkelijker gemaakt door in de zomer darf kvv te voeren. We wonen dan in een caravan bij ons restaurant. Daar heb ik maar weinig vriezer ruimte en aangezien we 7 dagen per week aan het werk zijn blijft er weinig tijd over voor het maken van groentemixjes en portioneren. Dan ga ik liever in dat beetje tijd dat ik heb een grote wandeling met ze maken of ze laten zwemmen. Nu we weer thuis zijn staan ze weer lekker op barf  :).
Summerditches
5-sterren
5-sterren

Bericht door Summerditches »

Ik zou geen reden kunnen bedenken om terug te gaan naar brok..moe(s)t ook met vers wel een beetje uit vissen wat wel en niet goed gaat ..maar eerlijk is eerlijk..je moet het ook wel leuk vinden om er tijd in te steken en er achter te staan..anders kan het misschien inderdaad als veel werk of zo gezien worden..het is voor mij ook hobby..
BARF en KVV gaan hier door elkaar met alleen zelf gedraaide KVV zonder toevoeging en zodat ik precies weet wat er in zit..Heb gewoon een slechte kluiver hier..dan kan je niet altijd op je gemak gaan zitten tot hij 2 eendennekken heeft weggewerkt dus voor de haast momenten KVV..
Ik hoor wel heel veel verhalen van KVV voerders die dit in de winkel kopen dat ze sterk het idee hebben dat er met de ingredienten gerommeld wordt..maar dat is "van horen zeggen "
Laatst gewijzigd door Summerditches op di 26 nov 2013, 07:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Vivianneb
5-sterren
5-sterren

Bericht door Vivianneb »

Ik heb nog nooit brok gegeven aan de honden - dus ik zou niet weten wat het doet als ik het in huis haal.. het lijkt me vooral zo saaaaaaai  :biggrin2:
chipjolie
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door chipjolie »

ik ga nooit meer terug naar brok! zelf de grote verschillen gezien
wel is het nu aardig aan de prijs met 3 grote honden waarvan de jongste in haar eentje al 1600 gram eet.. ik heb dus wel bij m n collega wat rollen lotgering besteld en dat krijgt ze er dan een paar keer per week bij ipv nog meer opschroeven van hoeveelheid barf :)

veel tijd vind ik het niet (meer) in het begin is het even op de blaadjes kijken enzo :P maar nu niet meer
judith1967
5-sterren
5-sterren

Bericht door judith1967 »

Mijn vorige hond zat op brok,toen kreeg hij van de Da de diagnose,hij heeft het aan zijn nieren,hij moet aan een speciale brok.
Nou dat heb ik geweten,buiten dat zo zak van (dacht ) 15 kg 60 euro kostte,binnen 2 weken ging hij overgeven,zijn vacht werd erg dof,verharen.
Toen ben ik eens op i-net gaan zoeken en kwam hier terecht,mijn vragen gesteld en op advies brok eruit kvv/barf erin.
Nou binnen 2 weken had Cairo weer een mooi glimmende zwarte vacht en het overgeven was over.Vanaf dat moment beloofde ik aan mijn eigen nooit meer op brok.
Laatst gewijzigd door judith1967 op za 30 nov 2013, 10:33, 1 keer totaal gewijzigd.
tt-tjes
5-sterren
5-sterren

Bericht door tt-tjes »

*Dorothea* schreef: nou toevallig dat ik net ook weer wat las op de site van licg
heul gevaarlijk en nooit aangetoond dat het beter is, dus vooral niet doen. En honden schijnen veel beter koolhydraten te verteren dan wolven, aha vandaar al die compacte hoopjes overal op de stoep  ::)
En niet alleen de hoopjes, wat denk je van de lucht. Ik liep vanmorgen een 50 meter achter iemand met een paar Afghanen, die net een bolus neergelegd hadden, ging over m'n nek. Ik bedoel, het ruikt nooit lekker met dit sloeg werkelijk alles.
judith1967
5-sterren
5-sterren

Bericht door judith1967 »

Hopen,afzichtelijke kleuren( o.a oranje!!!) Neeeeeh brok is heel gezond :-X :-X
Nadia
5-sterren
5-sterren

Bericht door Nadia »

Als ik Aysa beloon met "de betere" brok tijdens trainen zie ik echt wezenlijk verschil in de ontlasting. En dan krijgt ze misschien 2 handjes brokjes.
syiryo
4-sterren
4-sterren

Bericht door syiryo »

haha. euh ja over verschil in hoop kan ik dan nog meepraten  :) Bowie heeft met barf een duimdikke drol. .. of een wijsvingerdikke slinger...  :biggrin2: afwisseling he. Nu hij op brok staat  euh.. ja das meer van het model bouwvakker,,, kan niet missen (ongeveer 3x zo groot). Buiten het feit dat het sjittieverhaal nog niet opgelost is en hij duidelijk meer stinkt als op vers ga ik de overstap naar vers/kvv weer maken. Hoe het sjittieverhaal opgelost moet worden.. euh pff Da zegt dat het ook bij de hond kan horen  :-[
Dwarreltje
5-sterren
5-sterren

Bericht door Dwarreltje »

Moet er niet aan denken terug naar brok :(.Heb lang de wens gehad op barf over te stappen en toen het financieel en qua ruimte eindelijk kon (twee vriezers), was ik zo blij en enthousiast! Dat is niet meer weggegaan, zelfs niet toen ik financieel weer hard teruggeworpen werd. Liever besteed ik minder aan mezelf dan dat ik barfen opgeef.
En ja, alleenstaand, fulltime werken, het is niet altijd leuk in je weinige vrije tijd weer achter de vleesmolen te staan en uren bezig te zijn alles te portioneren. Zeker met vier van die kleine voetzoekertjes met minimale porties, gaan er heel wat bakjes en zakjes door de handen voor de vriezers weer vol zijn.
Maar dan! Vanaf het eerste moment is het de vraag geweest wie meer geniet van alle geknaag rondom me in de keuken rond etenstijd, zij of ik :biggrin2: :-* ::)
Een 14-jarige met Cushing, laatst totale check bij da, want ik wil uitsluiten dat ze ergens last van heeft: "Zo wordt deze dame wel 18".... Of check van 10-jarige hartpatiënt: "Zóóó! (tegen assistente), moet je eens zien wat een prachtgebit van dit oudje!".
Natuurlijk, het is veel werk. Het zal ook best duurder zijn dan brok. En ja, nu ik drie weken op vakantie ging, was het best uitzoeken hoe ik toch kon barfen op plaats bestemming. Maar als je je dieren ziet, zo gezond, zo genietend van het eten op zo'n natuurlijke manier: Nooit meer anders!
En nee, ook niet voor de financiën. Ik kan oprecht zeggen van het minimum te moeten rondkomen en elke cent die gespaard kan worden, wordt weggelegd voor eventueel bezoek aan da. Zelf zit ik rustig week op tosti of pasta met wat kaas. Niet zielig, gewoon niet interessant voor mij. Mijn honden zien genieten en gezond houden, daar heb ik dus echt alles voor over.
En ook ik heb wel eens geprobeerd anderen enthousiast te maken voor barf. Maar meestal word je voor gek verklaard; minimaal het beleefde antwoord: ach, hij doet het wel goed op de brokken.... Of: maar karkas voeren??? Is dat niet gevaarlijk??
Denk dat je inderdaad gek moet zijn om meer tijd en geld in je honden te steken dan in jezelf ;D ;D ;D
pearlsofpassion
Moderator

Bericht door pearlsofpassion »

Jullie hebben gewoon allemaal 'geluk' (of ongeluk) dat hondenbrok blijkbaar duidelijk goedkoper is dan kattenbrok.  Ik voerde mijn katten dan nog niet eens de duurste brok, want ik keek naar wat erin zit, en RC bevat vooral veel rommel.  Ik heb voordat ik barf kende ook maanden gespendeert aan het zoeken naar een prijs-kwaliteit beste brok en eentje waar Cuzco niet allergisch op reageerde.  Ik denk niet dat ik een brok had kunnen vinden waar ik goedkoper mee uit was, dan op dat moment (als je in rekening neemt hoeveel ze ervan moeten eten).  En dan heb je nog te nemen wat het is, bij barf kan je zelf nog kiezen welke kwaliteit je voert, of je veel afwisselt of gewoon de goedkopere diersoorten voert.  Das nog steeds beter dan brok, als je dan al op je centen moet passen.

Maar alles in acht genomen, ben ik niet duurder uit op barf dan toen hoor.  Ok, je moet investeren in een vriezer.  Maar je moet niet elk jaar je katten hun gebit laten reinigen. En de kans dat je plots bij een kat (of meer) op dure dierenartsvoeding moet, is ook veeel kleiner. 
Ik weet nog dat ik het allemaal uitgerekend heb, omdat mijn man het wel wilde weten, of het veel duurder uit zou komen.  Altijd veranderen van voeding, dat moest ik maar weten, maar hij ging niet steeds meer betalen.

En dan heb je nog de katten die zelf ook een willetje hebben.  Kleintje wilde op het eind gewoon enkel nog de duurste brokken eten.  De andere was ze beu en ze is toen een kg! kwijt geweest, gewoon omdat ze erg miepte.  Ik dacht al dat er iets ernstigs mis was.
Nu op vers, moet ik nog opletten dat ik haar niet te veel voer (das ook voor het eerst in haar leven).
Als ik vergelijk met wat het eten mij toen koste en wat nu, dan is barf zeker goedkoper.  Zelfs met de vriezer er bij in.  En de transportkosten reken ik ook altijd bij de kost van mijn vlees.
En mijn meisje zal nu nooit meer zoveel afvallen en nooit meer haar eten beu zijn.  Bovendien is de kans op tandsteen, nierfalen, blaasgruis, diabetes en kanker verminderd door deze verandering in voeren. 

Ik wil maar zeggen, als hondenbrokken ook niet zoveel goedkoper zouden zijn, maar je zoals bij de katten gewoon geen goedkoper alternatief zou hebben, zou er niet zoveel twijfel zijn rond teruggaan op brok of niet (om financiële redenen).  Het is maar dat die goedkope mogelijkheid daar staat te blinken, anders zouden misschien meer mensen proberen een betaalbaar alternatief binnen de versafdeling te vinden, wanneer de kvv hen te duur wordt.
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op do 05 dec 2013, 08:55, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie