Ik ken ze natuurlijk ook, die fokkers. Maar gelukkig ken ik er maar weinig, ben ik er weinig tegen gekomen in mijn leven. Want ik zou daar knap droevig van worden.Boeffie Blafmans schreef: Bij sommige fokkers is dat ook zo. Ik vind trouwens niet dat dat moet. Wel dat het mag. Maar ik denk dat er echt ontzettend veel fokkers-mensen die fokken zijn die het echt geen moer uitmaakt waar een pup terecht komt. Ik heb het dan over alle nesten die geboren worden, en niet alleen over NL, maar over heel Europa. Ik denk dat niet alleen de pupkoper van tegenwoordig veel meer dan vroeger een instelling heeft van ´alles moet kunnen, wat ik ook maar wil, ook als het niet kan, dan kan het toch want ik wil het,´ maar dat die instelling ook onder fokkers heerst. Niet onder allemaal, misschien nog wel het minst onder fokkers die de tijd kennen waarin je nog níet zómaar een hond aanschafte, niet als je er geen plek of tijd voor had. Ik heb aardig wat fokkers van verschillende rassen gemaild in de loop van de jaren en bij de meeste kreeg ik de indruk dat ze maar wat blij waren met een persoon op de wachtlijst en kreeg ik niet de indruk dat er ook maar ooit een kritische vraag zou komen. Is natuurlijk mijn indruk, misschien klopt die niet, en ik wil ook niet zeggen dat die kritische vraag van de fokker enkel en alleen de oplossing zou zijn. Zo simpel ligt het niet natuurlijk. Maar misschien zou het wel helpen om wat meer bewustzijn te kweken.
Toch blijf ik het lastig vinden. Waar sommige van mijn pupkopers vinden dat ik hen het vuur aan de schenen heb gelegd, vond ik mezelf nogal mild eigenlijk. En ik heb die ervaring ook, met een fokker die tegen mij zei "ik heb je niet al teveel vragen gesteld maar dat komt, ik voelde gelijk een klik, je had al 3 dalmaten, ik voelde je oprechtheid" en ik dacht "kelere, hoe ziet een gesprek eruit met iemand die geen dalmaten heeft gehad en je niet direct een klik mee voelde" (want het hemd werd van mijn lijf gevraagd)
Ik heb ook meegemaakt dat mensen bij de eerste beste kritische vraag gelijk afhaakte. En ik heb ook in mijn omgeving meegemaakt (aan de kant van de pup koper) dat ze bij de eerste beste kritische vraag van de fokker gelijk pissig werden en zoiets hadden van "gaat dat jou ene reet aan dan
Ik ken mensen die vinden dat hun fokker niet geinteresseerd is in de hond, omdat de fokker maar eens per 12 maanden vraagt hoe het met de hond gaat. Ik ken mensen die hun fokker een ontiegelijke zeikneus vinden omdat deze eens in de 12 maanden komt vragen hoe het met de hond gaat.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar jouw ervaringen als fokker. Hoe ga jij met pupkopers om?