Vraagje aan de kefir "brouwers"
Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke
Re: Vraagje aan de kefir "brouwers"
waterkefirkorrels ook 
-
Lil
Syrae schreef:waterkefirkorrels ook
Top! Zodra ik genoeg aanwas heb, ga ik wat reserve houden.
Ik maak het met halfvolle melk. Laat het dan 2 dagen staan zodat het wat dikker is, en bewaar het dan nog een dag in de koelkast. Ik vind het koud lekkerder.
Als ik het te snel vind gaan dan bewaar ik de pot in de koelkast, dan duurt het wat langer voordat het dikker is en de roosjes groeien niet zo hard.
In de vakantie heb ik ze afgespoeld en onder water in de koelkast gezet voor 2 weken. Daarna weer opgestart.
Ik wist niet dat je ze kunt drogen of in de vriezer bewaren. Hoe doe je dat want dat is voor de vakanties wel makkelijker.
Als ik het te snel vind gaan dan bewaar ik de pot in de koelkast, dan duurt het wat langer voordat het dikker is en de roosjes groeien niet zo hard.
In de vakantie heb ik ze afgespoeld en onder water in de koelkast gezet voor 2 weken. Daarna weer opgestart.
Ik wist niet dat je ze kunt drogen of in de vriezer bewaren. Hoe doe je dat want dat is voor de vakanties wel makkelijker.
-
annielaumen
- 5-sterren

http://www.melkkefir.nl/melkkefir-en-vakantie.html
Ik heb ze al eens in de vriezer gedaan om te kijken hoe het werkte.
Lees hierboven zo heb ik het gedaan
Ik heb ze al eens in de vriezer gedaan om te kijken hoe het werkte.
Lees hierboven zo heb ik het gedaan
- Pauline
- 5-sterren

Het lijkt erop dat mijn reanimatiepoging niet gaan lukken..... Ik probeer het nog even en anders ga ik MargaS vragen om nieuwe!

- nouky
- 2-sterren

- Contacteer:
ik...mijn man en 3 honden eten dagelijks hun portie kefir.
ik giet er bijna een liter halfvolle melk bij en dat staat gewoon op het aanrecht te rijpen.
ik maak het smorgens klaar en savonds hussel ik het een beetje en laat wat koolzuur ontsnappen.
ik heb het in een grote wekpot die je alleen met koud water mag schoonmaken idd.
dagelijks dus een vers portie...die ik vaak nog een dag extra in een andere fles laat doorrijpen in de koelkast. word ie nog lobbiger van.
ik hou niet van het al te zure dus na 24 uur vind ik het prima.
heb ik een x geen tijd gaat het de koelkast in en kan ik het na 48 uur oogsten.
zelf drinken we het puur maar vaak doe ik er wat eigengemaakte aardbeiensaus bij (zonder suiker) heerlijk.
mijn honden zijn er helemaal waus op.....
ik giet er bijna een liter halfvolle melk bij en dat staat gewoon op het aanrecht te rijpen.
ik maak het smorgens klaar en savonds hussel ik het een beetje en laat wat koolzuur ontsnappen.
ik heb het in een grote wekpot die je alleen met koud water mag schoonmaken idd.
dagelijks dus een vers portie...die ik vaak nog een dag extra in een andere fles laat doorrijpen in de koelkast. word ie nog lobbiger van.
ik hou niet van het al te zure dus na 24 uur vind ik het prima.
heb ik een x geen tijd gaat het de koelkast in en kan ik het na 48 uur oogsten.
zelf drinken we het puur maar vaak doe ik er wat eigengemaakte aardbeiensaus bij (zonder suiker) heerlijk.
mijn honden zijn er helemaal waus op.....
-
sella
Weckpot alleen met koud water? Ik weet niet beter dan met kokend water, geen zeep.
- nouky
- 2-sterren

- Contacteer:
Ik heb het verkeerd verwoord.
Uiteraard met heet water maar als laatste met koud water zodat de korrels niet "schrikken" als ik ze in de pot terugdoe.
Ik spoel de korrels zelf zelden af...
Pas als ze wat slijmerig worden wil ik ze voorzichtig afspoelen.
Uiteraard met heet water maar als laatste met koud water zodat de korrels niet "schrikken" als ik ze in de pot terugdoe.
-
Lil
Je moet voorkomen dat ze slijmerig worden is mij altijd gezegd. Dan zijn ze al verontreinigd en slecht. In gooi slijmerige korrels weg. Heb nog nooit slijmerige korrels trouwens gehad. Spoel altijd. Deed dat bij melk en nu bij water ook.nouky schreef:Ik heb het verkeerd verwoord.
- nouky
- 2-sterren

- Contacteer:
Ja dat bedoel ik....ik zou ze alleen afspoelen als ze slijmerig worden.
Heb deze korrels nu ruim een jaar...gaat nog steeds goed...niet slijmerig. ..
Groeien als kool dus hebben het maar de zin denk ik hihi.
Ben ook heel zorgvuldig met hoe te behandelen.
Alles van plastic. ...enz
Heb deze korrels nu ruim een jaar...gaat nog steeds goed...niet slijmerig. ..
Groeien als kool dus hebben het maar de zin denk ik hihi.
Ben ook heel zorgvuldig met hoe te behandelen.
Alles van plastic. ...enz
- -Annemarie-
- 5-sterren

Ik spoel de korrels altijd met koud water voordat ik ververs. De plastic bakjes waar de korrels in liggen, en die voor de kefir die klaar is en in de koelkast staat, gaan allemaal gewoon de vaatwasser in.
De plastic zeef spoel ik af met heet water en die gaat ook regelmatig in de vaatwasser.
Goed om te lezen dat kefir op verschillende manieren werkt.
De plastic zeef spoel ik af met heet water en die gaat ook regelmatig in de vaatwasser.
Ik die ook alles in de vaatwasser..
- Pauline
- 5-sterren

Marga wil jij me nog wel wat roosjes opsturen??
Re: Vraagje aan de kefir "brouwers" / nieuwe vraag :)
Als dat bij jou goed gaat, zal dat bij mij ook wel lukken*Marga* schreef:Ik heb er heel veel verstuurd ik deed in een zakje, dicht plakken en dan in een bubbeltjes enveloppe.
Ik deed dat vroeger ook altijd, iedere keer spoelen (elke dag). Maar op de site via wie ik de korrels heb gekocht staat:-Annemarie- schreef:Ik spoel de korrels altijd met koud water voordat ik ververs. De plastic bakjes waar de korrels in liggen, en die voor de kefir die klaar is en in de koelkast staat, gaan allemaal gewoon de vaatwasser in.
(Optioneel!) schoonmaken kefirkorrels
Dit doe je door de kefir af te spoelen onder stromend schoon water (bij voorkeur bronwater vanwege gevoeligheid voor chloor en fluor in leidingwater, of gebruik gefilterd leidingwater). Doe dit zeker niet iedere keer, anders verstoor je de leefomgeving van de kefirkorrels te zeer. Als je er goed mee omgaat hoef je zelfs nooit af te spoelen. Dit is geen probleem, want kefir is ontzettend lang houdbaar. Sterker nog; het kan als conserveermiddel gebruikt worden! (een van de vele toepassingen). Zelf spoelen wij zelden tot nooit af. Zeker indien afgespoeld, is het zaak om bij de volgende bereiding een scheutje van de zojuist gewonnen melkkefir er aan toe te voegen. Zo maakt deze weer een goede doorstart. Ook als u niet afspoelt is dit aan te raden. Het is echt aan te bevelen om alleen dan af te spoelen, als het echt nodig is. Zoals wanneer ingedikte korsten melkkefirdrank zich zijn gaan vasthechten aan de korrels. Dit kan gebeuren indien er weinig of nooit doorgeroerd wordt of als de kefir (veel) te lang blijft staan. Bedenk dat de hoogste concentratie aan bacteriën en gisten zich aan de buitenkant van de kefirroosjes bevinden. Door deze niet af te spoelen, kunnen deze zich beter vermengen met een nieuwe portie melk, waardoor deze al heel snel "verzegeld" is tegen bederf, maar ook in bijna dezelfde vaart door blijft fermenteren. Bedenk bij dit alles dat niet afgespoelde kefr beter bestand is tegen kwaadaardige bacteriën dan afgespoelde kefir. Dit vanwege het simpele feit dat de goede kefirbacteriën op het oppervlak van de kefirkorrels als een soort schildwacht werken en kwaadaardige bacteriën direct zullen elimineren. Is deze "beschermlaag" weggespoeld - en zeker als dit keer op keer gebeurt -, dan wordt de kans groter dat op enig moment de kefir aangetast zal worden. Zoals hieruit dus blijkt, is de kans daarop bij oordeelkundig gebruik zeer klein. Vanaf ongeveer 2002 is het bij ons één keer voorgekomen dat er "iets geks" met de kefir aan de hand was en we dus opnieuw moesten beginnen.