Hond vs. kind
Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke
Re: Hond vs. kind
Ik weet niet. Ik ben dol op dieren maar ik zou ze toch niet gelijk willen stellen aan de mens.
Als mijn huis in de fik staat haal ik eerst mijn man eruit en dan pas de hond. Sorry, maar ik vind het leven van mijn man meer waard dan dat van mijn hond.
Als mijn huis in de fik staat haal ik eerst mijn man eruit en dan pas de hond. Sorry, maar ik vind het leven van mijn man meer waard dan dat van mijn hond.
Ja, maar dit zijn van die "Sophie's Choice" voorbeelden... Ik kan daar niks mee. Want stel je hebt een kind. Wie red je dan eerder, je kind of je man?Hope schreef:Ik weet niet. Ik ben dol op dieren maar ik zou ze toch niet gelijk willen stellen aan de mens.
-
Martine-Tom
Dan schijn je te horen zeggen je kindLizzy schreef:Ja, maar dit zijn van die "Sophie's Choice" voorbeelden... Ik kan daar niks mee. Want stel je hebt een kind. Wie red je dan eerder, je kind of je man?
Ooit way way ago, ik was 17 geloof ik kwam ik thuis van oudjaarsavond stappen, uurtje of 5 was het, ik zat nog even op de bank en er dreven dikke wolken langs het raam. Uhm....het was een kwartier eerder een kraakheldere lucht, dus toch maar ff tjekken.
Bleek 2 huizen verderop de woonkamer in de fik te staan. Ik ben erheen gerend en kwam als eerste de (In hysterisch pools schreeuwende) buurvrouw tegen, die heb ik bij dr lurven gegrepen en bij mn moeder in de slaapkamer geparkeerd (mn moeder sliep nog dus die moest ff wakker worden om zich te realiseren wat er gebeurd was).
En ik kan je melden...ik wist dat er een mannelijke volwassen loge was (neef van de buuf) dat ze een hond en vogels had, en op dat moment is het gewoon simpel, je pakt wat je pakken kan, dus dat was in dit geval als eerste de vogels die ik buiten gemikt heb (Zaten in kooien) daarna kwam ik de hond tegen die ik bij mijn moeder gezet heb, en pas daarna kwam de logee aan bod (die lag nog boven te slapen zich van geen kwaad bewust
Op dat moment was het voor mij helder, als ik de logee aangetroffen had had ik tegen hem gegild de vogels te pakken en naar buiten te gaan, tegen mensen kan je praten tegen dieren niet en voor mij was op dat moment elk leven belangrijk, geen idee waar ik de logee kon vinden en of ik hem uberhaubt wel kon bereiken dus elk gered leven was er gewoon 1.
Achteraf is al het levende uit het huis gehaald en is het bij materiele schade gebleven. Op dat moment heb ik geen seconde een onderverdeling gemaakt, simpelweg grijpen dat wat je tegenkomt, in veiligheid brengen en kijken of je nog een x terug kan.
Het zijn wat dat betreft wat domme dingen om over na te denken omdat het gewoon situatie afhankelijk is.
Als er een mens en een hond in het water liggen en jij bent de enige die ze kan redden, wie grijp je als eerste? Heel simpel, degene waarvan je op dat moment de inschatting maakt dat die het het hardst nodig heeft. Als ik zie dat de mens aan het watertrappelen in, nog aanspreekbaar is en die kan ik verbaal geruststellen en de hond staat op punt van verzuipen, dan gaat de hond ff voor. Is de hond aan het rondspartelen maar nog niet uitgeput en is de mens aan het verdrinken gaat de mens voor.
Zo zal het met man en kind ook wel werken denk ik, zie je je man in levensnood terwijl je kind nog wat speling heeft zal je eerst voor je man gaan en visaversa, het is gewoon niet zwart wit.
Ja, dat is maatschappelijk wel verantwoord Martine-TomMartine-Tom schreef:Dan schijn je te horen zeggen je kind![]()
Ooit way way ago, ik was 17 geloof ik kwam ik thuis van oudjaarsavond stappen, uurtje of 5 was het, ik zat nog even op de bank en er dreven dikke wolken langs het raam. Uhm....het was een kwartier eerder een kraakheldere lucht, dus toch maar ff tjekken.
Bleek 2 huizen verderop de woonkamer in de fik te staan. Ik ben erheen gerend en kwam als eerste de (In hysterisch pools schreeuwende) buurvrouw tegen, die heb ik bij dr lurven gegrepen en bij mn moeder in de slaapkamer geparkeerd (mn moeder sliep nog dus die moest ff wakker worden om zich te realiseren wat er gebeurd was).
En ik kan je melden...ik wist dat er een mannelijke volwassen loge was (neef van de buuf) dat ze een hond en vogels had, en op dat moment is het gewoon simpel, je pakt wat je pakken kan, dus dat was in dit geval als eerste de vogels die ik buiten gemikt heb (Zaten in kooien) daarna kwam ik de hond tegen die ik bij mijn moeder gezet heb, en pas daarna kwam de logee aan bod (die lag nog boven te slapen zich van geen kwaad bewust)
Op dat moment was het voor mij helder, als ik de logee aangetroffen had had ik tegen hem gegild de vogels te pakken en naar buiten te gaan, tegen mensen kan je praten tegen dieren niet en voor mij was op dat moment elk leven belangrijk, geen idee waar ik de logee kon vinden en of ik hem uberhaubt wel kon bereiken dus elk gered leven was er gewoon 1.
Achteraf is al het levende uit het huis gehaald en is het bij materiele schade gebleven. Op dat moment heb ik geen seconde een onderverdeling gemaakt, simpelweg grijpen dat wat je tegenkomt, in veiligheid brengen en kijken of je nog een x terug kan.
Het zijn wat dat betreft wat domme dingen om over na te denken omdat het gewoon situatie afhankelijk is.
Als er een mens en een hond in het water liggen en jij bent de enige die ze kan redden, wie grijp je als eerste? Heel simpel, degene waarvan je op dat moment de inschatting maakt dat die het het hardst nodig heeft. Als ik zie dat de mens aan het watertrappelen in, nog aanspreekbaar is en die kan ik verbaal geruststellen en de hond staat op punt van verzuipen, dan gaat de hond ff voor. Is de hond aan het rondspartelen maar nog niet uitgeput en is de mens aan het verdrinken gaat de mens voor.
Zo zal het met man en kind ook wel werken denk ik, zie je je man in levensnood terwijl je kind nog wat speling heeft zal je eerst voor je man gaan en visaversa, het is gewoon niet zwart wit.
Echt he, hoe mal kun je wezen?
Enniewees, wat jij beschrijft is ook de reden dat ik dit echt een non discussie vind, wie is belangrijker en wie red je eerst. Alle mensen staan hoger op de ladder en sommige hoger dan de andere.
Wel dapper trouwens van je
-
Lil
Wat goed van jou Martine!!!
Mijn eerste reactie is bij brand; het eerste wat je tegenkomt gooi je naar buiten.
Mijn eerste reactie is bij brand; het eerste wat je tegenkomt gooi je naar buiten.
Snap ik. Ging me om het idee dat dieren toch net ff iets "minder belangrijk" zijn dan mensen.Lizzy schreef:Ja, maar dit zijn van die "Sophie's Choice" voorbeelden... Ik kan daar niks mee. Want stel je hebt een kind. Wie red je dan eerder, je kind of je man?
-
Martine-Tom
Gelukkig hoef je die keus eigenlijk nooit te maken, dus hoef je daar niet eens over na te denken. Ben ergens blij met de ervaring die ik had, dan weet je hoe onbelangrijk dit soort discussies zijn, als het er echt op aankomt red je gewoon elk leven wat je kan, en zo hoort het ook.Hope schreef:Snap ik. Ging me om het idee dat dieren toch net ff iets "minder belangrijk" zijn dan mensen.
-
Siberienne
- 5-sterren

- Contacteer:
Weet je, ik was er niet bij. TS wel. En het kan natuurlijk ook zo zijn dat de vrouw hysterischer reageerde dan nodig was. Waarom ga je er meteen vanuit dat TS zie niet kan verplaatsen in een moeder? Ik bedoel, er zijn mensen... ik heb een keer zo verschrikkelijk gelachen, ik liep met Spot, en die loopt aan de lijn voor me. Nou negeert Spot mensen en kinderen al helemaal. Zijn niet interessant. Wij lopen op een breed zandpad aan de rechterkant van het pad. Loopt ook een gezin met peuter, al wat ouder kind en pa & ma. De moeder ziet ons aankomen, vliegt ineens op haar peuter en grist die in de lucht. Zegt dat jongetje heel wijs, met zo'n wat verveelde stam "Mama, stel je nou toch niet zo aan, je ziet toch dat die hond niks doet!"Hope schreef:Natuurlijk gaat het bij iedereen wel eens mis. Mijn gevoel hierbij is dat TS zich niet (of slechts weinig) verplaatst in de andere partij. Dat ze moeder afdoet als hysterisch en een kind vergelijkt met een pup. In haar stuk dan hé, ze schrijft dat ze excuus heeft gemaakt en dat is natuurlijk prima.
Dat er reacties komen als "valt allemaal wel mee, kan gebeuren" terwijl er vaak moord en brand wordt geschreeuwt als er een aangelijnde hond met een probleem (angst, agressie, kreupel, loops, etc) wordt benaderd door een loslopende hond. Dan roepen er heel veel dat je hond bij je moet blijven en je ze in de gaten moet houden. Dat je niet meer met je hond kan wandelen omdat er loslopende honden op af vliegen. En dat kan en mag niet en is belachelijk.
Ik vind dat meten met twee maten. Als het je kreupele hond is mag het niet, als het andemans kind is maakt het allemaal niet uit? En dan gaan we er een stuk over schrijven wat die ander misschien wel leest en zich dan misschien wel totaal uitgelachen voelt?
Mwa, ik krijg dáár dan dus een naar gevoel bij.
Ik kon er niks aan doen, ik schoot echt in de lach. En nou kan iedereen komen met "misschien heeft de moeder een trauma" en "hoe kan zij weten dat jou hond niks doet" en dan denk ik ook, dat mensen er ook een beetje op mogen vertrouwen dat ik mijn hond geen kindjes op laat eten. De categorie mensen die zegt "Dat peutertje zonder oor is toch ook best schattig nog uitziet en tegenwoordig kunnen ze zoveel, daar kan best een kunstoortje aangenaaid worden te zijner tijd." zal toch tamelijk zeldzaam zijn mag ik hopen.
En ja, ongelukjes gebeuren. Daar leren kinderen ook van - en niet alleen negatieve dingen.
Bij de losloop-discussie speelt volgens mij nog wat anders: namelijk of loslopen ergens mag of niet. En als de ander EN de regels overtreedt EN nonchalant reageert kan ik ook weleens pissig zijn.
Filosofisch is het trouwens best een interessante discussie: of mens en andere diersoorten gelijkwaardig zijn of niet. Ook daar moet ik aan Youp denken, oudejaarsconference 19-lang geleden. Effe korte samenvatting:
"Dus ik rijd op de snelweg, zie ik een eend met kleintjes oversteken. Dus ik HOP op de rem.
Knalt een andere auto bij mij zo achterop. Hele gezin dood. Maar dat eendje, he...
- en lekker joh, naderhand, met een sinaasappelsausje!"
-
Siberienne
- 5-sterren

- Contacteer:
frodo quin schreef:Ik stel mensen niet boven dieren en krijg de kriebels van die gedachten gang, maar ik besef wel dat de meeste mensen daar anders over denken. Het neemt niet weg dat ik vind dat een hond niet zomaar op iedereen mag aflopen, net zoals niet iedereen zomaar aan je hond moet zitten, dat heet dan respect voor een ander zijn persoonlijke ruimte. Maar ts heeft onmiddellijk ingegrepen en zich verontschuldigd en dan vind ik de reactie van de moeder er over.
En toch he, dat kan je allemaal zo zeggen maar we eten wel vlees van dieren en niet van medemensen. Daar zitten ook ethische aspecten aan waarom we het een wel en ok vinden en het ander niet. Ook iets van meerwaarde en minder waard zijn.
-
Lil
In onze ogen, geloof dat ook nu nog diep in de jungle nog wel kannibalen bestaan.Siberienne schreef:En toch he, dat kan je allemaal zo zeggen maar we eten wel vlees van dieren en niet van medemensen. Daar zitten ook ethische aspecten aan waarom we het een wel en ok vinden en het ander niet. Ook iets van meerwaarde en minder waard zijn.
En ik vraag mij af hoeveel mensen kop in het zand steken. Kipfilet en biefstuk is ok, maar onze barf onderdelen gruwt 90% van de mensen van. Dus in hoeverre er diep over na wordt gedacht, daar twijfel ik aan.
Ook ooit gelezen dat als mensen moeten kiezen tussen vreemd mens en eigen huisdier men veelal voor eigen huisdier kiest...
Volgens mij is het gewoon een natuurwet dat iedere diersoort zichzelf het belangrijkst vindt.
-
Siberienne
- 5-sterren

- Contacteer:
Haha, George Orwell Animal Farm "some animals are more equal than others"Lizzy schreef:J
Enniewees, wat jij beschrijft is ook de reden dat ik dit echt een non discussie vind, wie is belangrijker en wie red je eerst. Alle mensen staan hoger op de ladder en sommige hoger dan de andere.
Ik denk dat het een non-discussie wordt als je gaat (ver)oordelen op de antwoorden. Ik denk dat het namelijk in dit soort discussies niet zozeer gaat om het antwoord (en dat het dus ook geen cursus "hoe wordt ik een verantwoorde held" is) maar om waarom een bepaald antwoord gegeven wordt.
En dat zijn discussies die in mijn ogen wel gevoerd moeten en mogen worden omdat dan wel bloot komt te liggen waar je normen en waarden liggen
Dat dat meer is dan een theoretische filosofische discussie werd me laatst weer eens duidelijk toen ik las over de zelfrijzende auto van Tesla. Je kunt die op verschillende manieren programmeren qua inschatten van risico's. De vraag die zich aandiende "is het leven van meerdere mensen meer waard dan dat van een enkele mens?" . De meerderheid zei "ja". De volgende vraag: je rijdt op een weg en ineens steekt een moeder met 2 kinderen over. De enige mogelijkheid om een botsing te vermijden is uitwijken naar een blinde muur. Dat betekent zou eigen dood. Stap jij in een auto die kiest voor het leven van de overstekende mensen boven dat van jou stelt?
En nog even terugkomen op "alle dieren zijn gelijk" : stap jij in een auto die een overstekende hond net zo belangrijk vindt als jouw eigen leven? nou... ik denk toch ik niet
Ik kwam laatst deze blog tegen die ik wel interessant vond, over de band tussen mensen en dieren, hoezeer wij ook deel uitmaken van een ecosysteem en dat alle leven eigenlijk waarde heeft - maar dat het soms verdomde lastig is daar een goede keuze in te maken omdat ieder zijn grenzen heeft. http://www.patriciamcconnell.com/theoth ... udes-wasps
Bij mij liggen die bij naaktslakken in de achtertuin overigens: overal mogen ze maar NOT IN MY BACKYARD!
-
Martine-Tom
Leuke aanvulling!Siberienne schreef:Haha, George Orwell Animal Farm "some animals are more equal than others"
Ik denk dat het een non-discussie wordt als je gaat (ver)oordelen op de antwoorden. Ik denk dat het namelijk in dit soort discussies niet zozeer gaat om het antwoord (en dat het dus ook geen cursus "hoe wordt ik een verantwoorde held" is) maar om waarom een bepaald antwoord gegeven wordt.
En dat zijn discussies die in mijn ogen wel gevoerd moeten en mogen worden omdat dan wel bloot komt te liggen waar je normen en waarden liggen
Dat dat meer is dan een theoretische filosofische discussie werd me laatst weer eens duidelijk toen ik las over de zelfrijzende auto van Tesla. Je kunt die op verschillende manieren programmeren qua inschatten van risico's. De vraag die zich aandiende "is het leven van meerdere mensen meer waard dan dat van een enkele mens?" . De meerderheid zei "ja". De volgende vraag: je rijdt op een weg en ineens steekt een moeder met 2 kinderen over. De enige mogelijkheid om een botsing te vermijden is uitwijken naar een blinde muur. Dat betekent zou eigen dood. Stap jij in een auto die kiest voor het leven van de overstekende mensen boven dat van jou stelt?
En nog even terugkomen op "alle dieren zijn gelijk" : stap jij in een auto die een overstekende hond net zo belangrijk vindt als jouw eigen leven? nou... ik denk toch ik niet![]()
Ik kwam laatst deze blog tegen die ik wel interessant vond, over de band tussen mensen en dieren, hoezeer wij ook deel uitmaken van een ecosysteem en dat alle leven eigenlijk waarde heeft - maar dat het soms verdomde lastig is daar een goede keuze in te maken omdat ieder zijn grenzen heeft. http://www.patriciamcconnell.com/theoth ... udes-wasps
Bij mij liggen die bij naaktslakken in de achtertuin overigens: overal mogen ze maar NOT IN MY BACKYARD!
Even nadenkend vind ik dit toch wat anders, elke mens en dier zal zijn eigen leven boven dat van een ander leven stellen, dat heeft niks te maken met een dier minderwaardig vinden aan de mens in mijn mening tenminste.
Dan word het, stap ik in een auto die een overstekende hond net zo belangrijk vind als een overstekend mens.
En heel eerlijk word mijn antwoord dan, nee in geen van beide gevallen, ik zou het doodeng vinden als mijn auto over mijn leven beschikt, geen idee wat ik zou doen als er een gezin oversteekt en de enige optie om ze te sparen is mezelf te pletter rijden, even goed dat ik ook niet weet wat ik zou doen als dat een roedel honden was die overstak. Ik, en elk mens lijkt me, zal instinctief alles doen om mijn eigen leven te sparen, maar het is ook je instinct om andere levende wezens niet zomaar dood te rijden dus af te wenden.
En waarom denken we bijv bij een overstekende eend anders als bij een overstekende hond?
Ik denk dat dat ook deels komt omdat we ons eigen leven willen beschermen, als ik over een eend heen rijd kan mijn auto dat wel hebben en overkomt mij niks, rij ik over een beetje maat hond heen, labrador, herder zoiets vind mijn auto dat al iets minder grappig waardoor ik mogelijk zelf ook in gevaar kom. Ik denk dat dat ook meespeelt...
Leuk geschreven column. Beetje mijn humor en op zich ook herkenbaar.
Ik haal uit heel de column niet dat ts geen rekening wil houden met de ander. Een speeltoestel in een losloopgebied, best raar. Zou volgens mij de moeite wel willen nemen om daar eens naar "het waarom" te informeren. En ja het is not done om je hond op een ander af te laten stormen. Mens of dier. En ja voor een kind staat er waarschijnlijk ineens een paard voor je. Kei eng, word ik ook best nerveus van
maar het gaat hier wel om een pup. Die nog vanalles moet leren. Ik sluit me aan bij de mensen die zeggen, nee niet fijn maar een ongeluk Kan gebeuren, zeker met een pup, zeker met een eigenaar die het wel anders wil en probeert. Klinkt bijna of er mensen zijn waar het nooit fout gaat.
En ja moeder kan schrik hebben van honden, kind ook. Ik vraag me dan ook af wat je in zo'n gebied doet. Of je moet het bord als een verbodsbord zien. Ik ben er niet bij geweest dus ken niet de 2 kanten van het verhaal daar kan ik dus weinig over zeggen. Ben er eigenlijk best nieuwsgierig naar
Maar vanuit het punt van TS, je stem zo verheffen over zoiets en dan niet echt kijken of je kind iets heeft maar zeggen dat een psych nodig zal zijn en dat het jurkje vies is... Pfff dat roept bij mij meteen kriebels en een bepaald beeld op. Maar dat vind ik minder relevant. Proberen minder veroordelend te zijn en meer door te vragen is misschien nog niet zo verkeerd.
Overigens is mijn hond zo'n beetje mijn kind. Herken het verhaal van topic starter. Er komt net zo veel bij kijken (bijna of misschien wel meer) om onze vriend een goed thuis te bieden. Mensen kijken ons meewarrig aan. Een oppas? Medicijnen? Je schema aanpassen? Vakantie uitstellen? Het is maar een hond!
Die mensen kijk ik dan ook meewarrig aan en zeg, hou jij het maar bij kinderen gaat je veel beter af
Ons trubbeleitje is heeeeeeel enthousiast als er kinderen zijn. Die gillen of hebben een hele hoge stem, gaan rennen, schreeuwen..... Ooooo allemaal interessant. Bij ons thuis staat hij wel op zijn minst gelijk aan de kinderen die hier komen. Ik hou rekening met zijn onstuimigheid en evt kinderen met angsten.
Maar hier wordt niet gerent, gegild of de hond continue achterna gezeten of geknuffeld. Als je als ouder vindt dat jouw kind dat moet kunnen dan zit je hier niet goed en zal ik je dat ook zeggen.
Ik haal uit heel de column niet dat ts geen rekening wil houden met de ander. Een speeltoestel in een losloopgebied, best raar. Zou volgens mij de moeite wel willen nemen om daar eens naar "het waarom" te informeren. En ja het is not done om je hond op een ander af te laten stormen. Mens of dier. En ja voor een kind staat er waarschijnlijk ineens een paard voor je. Kei eng, word ik ook best nerveus van
En ja moeder kan schrik hebben van honden, kind ook. Ik vraag me dan ook af wat je in zo'n gebied doet. Of je moet het bord als een verbodsbord zien. Ik ben er niet bij geweest dus ken niet de 2 kanten van het verhaal daar kan ik dus weinig over zeggen. Ben er eigenlijk best nieuwsgierig naar
Maar vanuit het punt van TS, je stem zo verheffen over zoiets en dan niet echt kijken of je kind iets heeft maar zeggen dat een psych nodig zal zijn en dat het jurkje vies is... Pfff dat roept bij mij meteen kriebels en een bepaald beeld op. Maar dat vind ik minder relevant. Proberen minder veroordelend te zijn en meer door te vragen is misschien nog niet zo verkeerd.
Overigens is mijn hond zo'n beetje mijn kind. Herken het verhaal van topic starter. Er komt net zo veel bij kijken (bijna of misschien wel meer) om onze vriend een goed thuis te bieden. Mensen kijken ons meewarrig aan. Een oppas? Medicijnen? Je schema aanpassen? Vakantie uitstellen? Het is maar een hond!
Die mensen kijk ik dan ook meewarrig aan en zeg, hou jij het maar bij kinderen gaat je veel beter af
Ons trubbeleitje is heeeeeeel enthousiast als er kinderen zijn. Die gillen of hebben een hele hoge stem, gaan rennen, schreeuwen..... Ooooo allemaal interessant. Bij ons thuis staat hij wel op zijn minst gelijk aan de kinderen die hier komen. Ik hou rekening met zijn onstuimigheid en evt kinderen met angsten.
Maar hier wordt niet gerent, gegild of de hond continue achterna gezeten of geknuffeld. Als je als ouder vindt dat jouw kind dat moet kunnen dan zit je hier niet goed en zal ik je dat ook zeggen.
-
Siberienne
- 5-sterren

- Contacteer:
Met het eerste stuk van je tekst ben ik het niet eens. Ik denk dat er zowel in de natuur als bij mensen voorbeelden genoeg zijn van individuen die hun leven opofferen voor een ander. Vaak moeder voor hun kinderen (een voorbeeld; er is een octopus soort die eieren legt en dan daarbij blijft tot ze overlijdt zodat haar lichaam dient als voedsel voor de jongen. Minder extreem voorbeeld; een van mijn rotzakken was een keer achter een eend met jongen aan gegaan (ook zo'n voorbeeld van verkeerde inschatting, hij zwom namelijk noooooit.) en andere eenden kwamen aanvliegen en landden vlak voor zijn neus om hem af te leiden van de jongen. Dat was iig leven in gevaar brengen voor de groep.Martine-Tom schreef:Leuke aanvulling!
Even nadenkend vind ik dit toch wat anders, elke mens en dier zal zijn eigen leven boven dat van een ander leven stellen, dat heeft niks te maken met een dier minderwaardig vinden aan de mens in mijn mening tenminste.
Dan word het, stap ik in een auto die een overstekende hond net zo belangrijk vind als een overstekend mens.
En heel eerlijk word mijn antwoord dan, nee in geen van beide gevallen, ik zou het doodeng vinden als mijn auto over mijn leven beschikt, geen idee wat ik zou doen als er een gezin oversteekt en de enige optie om ze te sparen is mezelf te pletter rijden, even goed dat ik ook niet weet wat ik zou doen als dat een roedel honden was die overstak. Ik, en elk mens lijkt me, zal instinctief alles doen om mijn eigen leven te sparen, maar het is ook je instinct om andere levende wezens niet zomaar dood te rijden dus af te wenden.
En waarom denken we bijv bij een overstekende eend anders als bij een overstekende hond?
Ik denk dat dat ook deels komt omdat we ons eigen leven willen beschermen, als ik over een eend heen rijd kan mijn auto dat wel hebben en overkomt mij niks, rij ik over een beetje maat hond heen, labrador, herder zoiets vind mijn auto dat al iets minder grappig waardoor ik mogelijk zelf ook in gevaar kom. Ik denk dat dat ook meespeelt...
Er staan nog meer mooie voorbeelden in het boek van Frans de Waal; 'de aap in ons' waarin hij aangeeft dat altruïsme tot het normale gedrag van dieren hoort
Tussen diersoorten kan ik me zo eigenlijk geen voorbeelden bedenken; daar heb je denk ik gelijk. Hoewel mensen wel hun leven wagen voor hun hond. Best bijzonder eigenlijk hè? Zegt toch wat over de band. Die overigens biologisch ook schijntje te lijken op de biologisch band tussen moeder en kind: de aanblik van een puppy doet oxytocine vrijkomen, net als een baby.
En ja, ik vind het hele idee van een zelfrijzende auto ... Yuk. Neem liever zelf besluiten.