Paardenvraag, update: Lyme
Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke
Re: Paardenvraag, update
Poeh, dat is nog even een paar dagen afzien dus...
-
Anne in Zweden
- 5-sterren

Jeetje zeg, wat een toestand. Je hebt ook geen geluk met je viervoeters, hè?
Ik hoop dat ze toch iets voor knolliebollie kunnen doen.
Hoe gaat het met jouzelf en je tweevoeter in wording?
Dit hakt er even in en dat merk ik. Mijn prinsesje hé, daar mag gewoon niks mee gebeuren... Eten met alleen voortanden valt ook niet bepaald mee. Ach, eigenlijk gaat het helemaal niet slecht maar ik baal gewoon even.Anne in Duitsland schreef:Jeetje zeg, wat een toestand. Je hebt ook geen geluk met je viervoeters, hè?Ik hoop dat ze toch iets voor knolliebollie kunnen doen.
De kleine groeit keurig en oefent de hele dag door de handstand, koprol en flikflak.
En verder, tja, de dieren doen het eigenlijk heel goed verder. Lieve poezen, Nelson weinig jeuk, Aerro is fit, de konijnen zijn happy... Het is gewoon shit dat dit roet in het eten gooit. Maar aan de andere kant, we zijn al zo lang bezig om dat paard eens écht happy te krijgen... Het zal ook een opluchting zijn om te weten wat er nu precies aan de hand is. Jarenlang vage klachten waar je eigenlijk niets mee kan is ook niks.
Ik baal er alleen van dat we nooit verder onderzoek hebben gedaan naar Lyme. Bloed was goed destijds maar nu zeggen ze dat het niet altijd alles zegt, dat een uitstrijkje van het bloed betrouwbaarder is.
Re: Paardenvraag, update: Lyme
De uitslagen zijn binnen.
Mijn prinses heeft de ziekte van Lyme. Het heeft de nieren, dikke darm, blinde darm en waarschijnlijk ook de maag aangetast. Gezien haar gedrag zit het ook in de hersenen. De nierfunctie is nog minimaal en kunnen de afvalstoffen niet meer uit het bloed gefilterd krijgen. Ook zonder arbeid heb je afvalstoffen in je lijf en die hopen nu dus op, vandaar de acute spierbevangenheid nu.
Ik wil toch beginnen met behandeling om te kijken of ze daar nog op gaat reageren. De komende vier weken zullen héél spannend gaan worden.
Mijn prinsesje...

Mijn prinses heeft de ziekte van Lyme. Het heeft de nieren, dikke darm, blinde darm en waarschijnlijk ook de maag aangetast. Gezien haar gedrag zit het ook in de hersenen. De nierfunctie is nog minimaal en kunnen de afvalstoffen niet meer uit het bloed gefilterd krijgen. Ook zonder arbeid heb je afvalstoffen in je lijf en die hopen nu dus op, vandaar de acute spierbevangenheid nu.
Ik wil toch beginnen met behandeling om te kijken of ze daar nog op gaat reageren. De komende vier weken zullen héél spannend gaan worden.
Mijn prinsesje...
Shit.............................
Oh hemeltjelief
Sterkte meis. Ik ga heel hard voor je duimen dat het goed komt.............
Oh hemeltjelief
Sterkte meis. Ik ga heel hard voor je duimen dat het goed komt.............
Dus toch. Wat ontzettend heftig, ik wist niet dat het zo'n ingrijpende aandoening is. Wel ontzettend goed dat jullie nu weten wat het is. Nu kun je er iets mee. En als het niet mag baten, dan weet je wel dat je het juiste hebt geprobeerd en alles voor haar hebt gedaan. Niet weten wat het is, geeft zoveel twijfel en getob.
Ik hoop héél erg dat de behandeling gaat werken!
- Spikkelneus
- 5-sterren

Fijn dat er een diagnose is, maar wel heel rot dat het deze diagnose is.
Ik duim voor jullie dat de behandeling aanslaat, sterkte!
Ik duim voor jullie dat de behandeling aanslaat, sterkte!
-
frodo quin
- 5-sterren

Oh neen, veel sterkte en ik duim natuurlijk super hard voor je mooie meid! Wat is de prognose? In welke mate kan ze nog herstellen?
Heel zuur dat de da's dit niet eerder onderzocht hebben (weet je ook waarom?), maar het goede nieuws is dat je nu eindelijk weet wat en op zijn minst gericht kan behandelen.
Heel zuur dat de da's dit niet eerder onderzocht hebben (weet je ook waarom?), maar het goede nieuws is dat je nu eindelijk weet wat en op zijn minst gericht kan behandelen.
Nee, er is nog geen prognose. Voor nu is het eerst antibiotica en dan kijken of die nieren weer wat willen gaan doen. Als dat niet zo is, dan is elke behandeling zinloos.frodo quin schreef:Oh neen, veel sterkte en ik duim natuurlijk super hard voor je mooie meid! Wat is de prognose? In welke mate kan ze nog herstellen?
Ze is twee keer onderzocht op Lyme, via mijn dierenarts waar ik zat voor de verhuizing. Nu blijkt dat maar 15% van de gevallen uit de simpele bloedtest komt. Een uitstrijkje van het bloed is veel betrouwbaarder.
Ik heb dus altijd gedacht dat het geen lyme kon zijn want het bloed was goed. Ik denk dat ik die kliniek even ga mailen, niet om ze op de vingers te tikken maar wel omdat ze er misschien wat van kunnen leren.
Dus, de les van deze week: bij twijfel echt dubbel laten testen, mét uitstrijkje van het bloed. En dat geldt dus ook voor honden en mensen.
-
hannabelgje
- 5-sterren

Jeetje wat erg. [emoji22] Ik ga hard duimen dat het te behandelen is.
Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
Wat vreselijk dat het zo ver is gekomen doordat gewoon bloedonderzoek niet afdoende blijkt te zijn
Ik duim heel hard voor jou/jullie dat de behandeling aan zal slaan!
Ik duim heel hard voor jou/jullie dat de behandeling aan zal slaan!
Och jeetje. Wat vreselijk. Ik hoop dat de AB gaat werken voor jouw Paard.
Maar mbt onderzoek. Balou heeft ook Lyme, maar ik weet niet hoe dit onderzocht is. Het bloed is toen opgestuurd naar een labomaar ik weet niet of er ook een uitstrijkje gemaakt is of dat alleen een titer bepaald is. Ik zal morgen eens bellen naar Eersel.
Waar heb jij laten testen?
Maar mbt onderzoek. Balou heeft ook Lyme, maar ik weet niet hoe dit onderzocht is. Het bloed is toen opgestuurd naar een labomaar ik weet niet of er ook een uitstrijkje gemaakt is of dat alleen een titer bepaald is. Ik zal morgen eens bellen naar Eersel.
Nu bij de Faculteit in Utrecht. Daar is het bloed uiteindelijk naartoe gestuurd.tt-tjes schreef:Och jeetje. Wat vreselijk. Ik hoop dat de AB gaat werken voor jouw Paard.
@Dinky
Ja, ik heb me hier dus wel echt druk over zitten maken het afgelopen weekend. Al moet ik zeggen dat de klachten niet typisch iets zijn waarbij je gaat denken aan Lyme. We wilden het destijds uitgesloten hebben omdat ze hoge koorts had. Bloed in orde, niets te vinden. Na een paar dagen was de koorts weg.
Later kreeg ze wel eens dikke benen en natuurlijk dat gedoe met de spieren. Weer een uitgebreid bloedonderzoek met daarbij Lyme en weer werd het uitgesloten. We gingen niet verder zoeken omdat ze vijf jaar geleden nog gewoonweg minder over Lyme bij paarden wisten dan nu.
Overigens heb ik ook contact gelegd met de opleiding gedragsdeskundige voor paarden. Ze gaan per direct in de lesstof meenemen dat gedragsveranderingen zonder duidelijke oorzaak (pijn, trauma etc) een teken zouden kunnen zijn van Lyme en dat het dus zinvol is de eigenaar daarop te wijzen zodat die zijn/haar paard kan laten testen. Want dit blijkt dus te kunnen: een taai paard dat zijn tanden op elkaar houdt, geen tekenen van ziekte vertoond daardoor maar wél gedragsveranderingen laat zien vanwege Lyme.
Laatst gewijzigd door Hope op ma 14 nov 2016, 20:27, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Anne in Zweden
- 5-sterren

Niets aan toe te voegen.Kaela schreef:Dus toch. Wat ontzettend heftig, ik wist niet dat het zo'n ingrijpende aandoening is. Wel ontzettend goed dat jullie nu weten wat het is. Nu kun je er iets mee. En als het niet mag baten, dan weet je wel dat je het juiste hebt geprobeerd en alles voor haar hebt gedaan. Niet weten wat het is, geeft zoveel twijfel en getob.
Sterkte, Marloes. Ik hoop ook met heel mijn hart dat er toch nog iets gedaan kan worden voor je knolliebollie.