sentinel1984 schreef:Ik bedoel uiteraard niet de hond schoppen, slaan aan de oren of haren trekken of iets van die aard!
Afstraffen is wellicht wat zwaar uitgedrukt, geen enkele hond bij ons krijgt "pak rammel" of wordt in de hoek geschopt. Dan helpt je niet om een goede band op te bouwen met je hond.
Maar wat mij gewoon regelmatig opvalt is dat, o.a. op hondentraining, al het positieve moet worden beloont en de negatieve zaken moeten worden genegeerd. Dit op het overdreven af.
Als een hond iets doet wat niet mag, zoals eten van de tafel pakken of de stofzuigerslang na jagen, mag je naast een serieuze foei ook een tik(je) op de neus geven. Ook kun je honden in de nek pakken.
Bij het wandelen kun je de hond ook best een duwtje geven op de achterzijde (nee ze hoeven niet om te vallen). Het kan ze net even uit hun fysieke en mentale balans halen.
En ja, ook bij een logeerhond kun je dat best doen. Je hoeft toch niet alles goed te vinden?
Ik snap dat dit een logeerhond is en dat de ene hond niet de andere is en je dit moet aanvoelen. Je zult na een kleine 2 weken niet een afgetrainde hond hebben maar wel een hond waar de scherpe kanten vanaf zijn.
Ik ben het met je eens dat je elke hond, ook een hond die bij je logeert, grenzen moet geven. Ik deel je mening niet dat in de hondentraining al het positieve wordt beloond en het negatieve wordt genegeerd. Bij positieve hondentraining is management namelijk dé sleutel. En dat wil zeggen: Voorkomen! Voorkomen dat je hond eten van tafel jat, door hem die kans niet te geven en hem in gecontroleerde situaties zelfbeheersing aan te leren. Zo kun je uitstekend er voor zorgen dat je hond nooit iets van tafel jat zonder hem ooit een tik te hoeven geven.
Grenzen stellen doe je ook nooit met dingen als een tik, een duwtje of in het nekvel grijpen. Dit zijn allemaal ingrepen die aangeven dat je als baas ernstig te laat bent. Dat je niet aan hebt zien komen wat er gebeurd en er niet adequaat op ingespeeld hebt. En dat los je niet op met fysiek geweld (ook al bedoel je dat dit minimaal toegepast moet worden, dan nog is het fysiek geweld, je doet al deze handelingen tenslotte om een onaangename ervaring aan je hond te geven). Dat los je op met opvoeding, training en management.
En die keren dat het mis gaat omdat wij allemaal maar mensen zijn en je hond ook maar gewoon een hond, dan is dat maar zo. Dat is nog geen reden voor fysiek geweld. Dan haal je de hond uit de situatie, haal je diep adem en begin je gewoon opnieuw. Er is zélden reden tot forser ingrijpen, tenzij het om levensbedreigende situaties gaat.